Veroorzaakte hobbelweg val in het Baskenland? “Als je je stuur niet vasthoudt, kan je de lucht in vliegen”
De koers werd na de val geneutraliseerd - foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2024 om 19:17

Veroorzaakte hobbelweg val in het Baskenland? “Als je je stuur niet vasthoudt, kan je de lucht in vliegen”

Quinten Hermans, gisteren nog ritwinnaar, lag donderdag bij de massale valpartij in de Ronde van het Baskenland. De Belg van Alpecin-Deceuninck kwam zelf met de schrik vrij, maar veel andere renners waren zwaargehavend. Hermans wijst op de verantwoordelijkheden van de renners zelf, maar stipt ook aan dat het wegdek hobbels bevatte. Mikel Bizkarra en Pello Bilbao wijzen naar die hobbels als mogelijke oorzaak van de val.

“Ik denk dat de renners het een beetje verkeerd hadden ingeschat, want er lagen veel hobbels in die bocht en ze schrokken daar denk ik van”, aldus Hermans in gesprek met Sporza. “Ze verloren zo hun remmoment en de bocht was misschien wat scherper dan gedacht. Ik denk dat de tweede of derde renner daar al de lijn verloor.”

Hermans wil niet zeggen dat het parcours te gevaarlijk was. “Ik denk niet dat het echt een gevaarlijke bocht was. Ik denk dat we zelf soms te hard de limieten opzoeken.”

Hobbelweg
Toch is Hermans niet de enige die over de hobbels in de weg begint. De Bask Mikel Bizkarra, prof bij Euskaltel-Euskadi, kent het gebied op zijn duimpje en schrijft op sociale media dat de afdaling van de Olaeta (de afdaling waar het mis ging) niet zonder risico’s is.

“Op die weg zitten veel boomwortels onder het asfalt waardoor de weg erg hobbelig is”, aldus de 34-jarige renner, die momenteel niet actief is in de Ronde van het Baskenland. “Op het eerste gezicht zie je ze niet, maar zonder het te beseffen stuiter je rond en als je je stuur niet goed vasthoudt, kan je er ‘gemakkelijk’ de lucht in vliegen.”

Pello Bilbao, die wel meedoet aan de Ronde van het Baskenland, bevestigde dat het wegdek op de bewuste plaats inderdaad hobbels bevatte.

RIDE Magazine
33 Reacties
04-04-2024 19:23
Vrij bizarre titel weer van Wielerflits. Vergelijk het eens met de titels van Sporza of HLN over hetzelfde interview.

De kern van Hermans verhaal is juist dat volgens hem het helemaal geen gevaarlijke bocht was en de renners het zelf verkeerd hadden ingeschat en te hard gingen.
    04-04-2024 19:33
    Hou eens op met dat geklaag. Hou het bij feiten.
    04-04-2024 20:00
    Je mag toch niet 'op de man' (auteur) spelen van jou?
    Vind bewoordingen als bizar wel een erg hoog dramaqueen gehalte hebben.
    05-04-2024 01:41
    Zeurkous. Zoals de local Mikel Bizkarra aangeeft is het een linke bocht vanwege de hobbels die je amper kunt zien.

    Man, man. blijf op HLN met je klaagzang.
04-04-2024 19:51
De zeer welbespraakte en verstandige Pello Bilbao geeft aan dat ( er weliswaar een paar boomwortels waren in die bocht) het echt de wielrenners zelf zijn die de gevaren creëren. Ze zijn te hard de bocht in gegaan. We moeten als renners zelf nu een goede analyse maken, aldus Pello
    Dan zegt hij toch iets vergelijkbaars als Hermans? Goed overigens dat de heren eindelijke ook de hand in eigen boezem steken.
    05-04-2024 08:18
    Ik kan de bocht niet beoordelen, maar het was overduidelijk dat de eerste renners er te hard doorheen gingen. Logisch is het wel dat de klassementsrenners voorin wilden zitten, omdat na de afdaling een steile klim volgde, maar risico's nemen was op dat punt niet noodzakelijk.
04-04-2024 19:57
Met het risico dat ik betweterig over kom in een topic dat enkel respect en eerbied verdient: dit was precies mijn gedachte direct na de val. Ik heb hier namelijk twee jaar geleden met een motor vakantie gereden in deze regio en daar was precies dit aan de hand. Hobbels van hier tot Tokio. Ze gaan er met de fiets net zo snel doorheen op hun dunne bandjes als wij met die motoren en voor ons was het als ervaren rijders al echt billen knijpen destijds. Wij komen er met de groep in ieder geval niet weer.

Als je echt iets wil verbeteren dan moet je als organisatie gaan overwegen om afdalingen eenzelfde soort classificatie te geven qua 'zwaarte' als klimmen. Dus 4e categorie tot buiten categorie maar dan op basis van gevaar en uitdaging. Dan weten renners van tevoren tenminste in enige mate waar ze op af gaan en kunnen ze zich daar op instellen.

Nu varen ze blind en als je dan een afdaling hebt waar je ineens een of meerdere verraderlijke bochten heb dan ben je klaar. Opnieuw: als motor rijder is dat het gevaarlijkst. Zo'n voor je gevoel redelijk overzichtelijke afdaling waar je ineens op een gevaar stuit. Als je van tevoren zoiets classificeert als gevaarlijk dan kun je je aanpassen en weet je op de makkelijke stukken dat er dus nog iets aan komt.
    04-04-2024 20:00
    Of je
    04-04-2024 20:02
    Moedigt de mohoricen van deze wereld aan om op die plekken risico te nemen... of je weet op welke plekken je als betere daler je tegenstanders onder druk kan zetten, waardoor ze fouten maken (en onderuit gaan).
    04-04-2024 20:14
    Mohoric komt zichzelf ook geregeld tegen. En Visma doet hetzelfde. In de Tour van 2022 was het plan om Vingegaard als betere daler Pogacar in de afdaling op achterstand te zetten want bergop dachten ze dat dit nooit zou lukken.
    Die trend is echt massaal ingezet toen Nibali Krijswijk toen zo over de knie legde. En dan lrijg je er ook nog een generatie overheen die veel meer risico durft te nemen en dan krijgt je dit soort valpartijen.Vrees dat we het nog veel gaan zien en ik kan niet zeggen dat ik daar enthousiast over ben.
    04-04-2024 22:34
    Grootmeester over de knie leggen is natuurlijk ons aller MvdP, die dwingt zijn tegenstrevers werkelijk tot het uiterste.
04-04-2024 19:25
Het was echt verschrikkelijk om te zien, zelden zo'n crash gezien. In de auto onderweg naar huis heb ik een paar keer moeten vloeken. Niet alleen om Jonas, die waarschijnlijk de Tour mist, maar om weer zo'n gigantisch valpartij.

Het is niet leuk meer als je als klassementsman hedendaags voor je plekje voorin moet vechten, dag in dag uit. Dit was 15 jaar geleden wel anders. Maarja.. wat doe je er aan he
    04-04-2024 19:34
    De sport lijkt inderdaad veranderd de afgelopen jaren. Positionering is nog veel belangrijker geworden. Je zal maar ‘ns de slag missen, want het kan overal gebeuren? Toch? En met ‘het’ bedoel ik vooral valpartijen waar je in of achter verzeild raakt.

    Volgens mij is dit een systeem dat zichzelf in stand houdt. In relatieve veiligheid naar de belangrijkste hindernissen zoals de beklimmingen rijden en het daar uitvechten i.p.v. constant om elke morzel grond te vechten, is toch gewoon veel beter?

    Ik vrees alleen dat je het er nog erg moeilijk uit krijgt bij deze generatie renners, het zit er zo ingedrild.
    04-04-2024 21:59
    De marginal gains worden inderdaad major losses.

    Voeding, trainingen, hoogtestages, parcoursverkenningen, voorbesprekingen met Veloviewer; niks wordt meer aan het toeval overgelaten, alles moet onder controle zijn. En inderdaad: niemand wil "achter die valpartij" zitten. Want daarmee is je perfecte voorbereiding ineens om zeep.

    Maar het resultaat lijkt steeds vaker het tegenovergestelde. Juist door niks meer aan het toeval over te laten wil iedereen vooraan zitten. En vooraan BLIJVEN doe je door net wat harder te fietsen dan de ander, die ook vooraan wil zitten. En je wilt er ook nog eens met het hele team zitten, want stel dat je kopman alleen vooraan overblijft na een val of ander oponthoud.

    En dus wordt het steeds gevaarlijker. Inclusief major losses zoals nu Vingegaard, Evenepoel, Roglic, Van Aert, Stuyven, Vine en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Wedstrijd naar de klote, maar ook een groot deel van het seizoen. Of wie weet zelfs nog erger...
    05-04-2024 06:07
    @ HermansB Vingegaard de Tour missen? Hij heeft nog goed 3 maanden dat zie ik wel goed komen, zeker in een ploeg waar ze alles tot in de puntjes voorbereiden. Natuurlijk moet zijn lichaam mee maar hij is natuurlijk topsporter en gaat optimaal begeleid worden. Nogmaals, als men Van Aert een eventuele deelname aan de Giro toedicht (persoonlijk acht ik dit zo goed als onmogelijk) dan zou Vingegaard de Tour over dik 12 weken zeker kunnen halen, hun blessures zijn vergelijkbaar.
04-04-2024 19:32
Benieuwd waar de wielersport over pakweg 30 jaar staat.

Geneutraliseerde afdalingen, gesloten circuits met kunstheuvels en schuimrubbere bermen, beschermende kleding?
04-04-2024 19:45
Iedereen die weleens hard fiets weet dat hobbels in een bocht verschrikkelijk is. Zij gingen helemaal niet gevaarlijk hard naar beneden en misten ineens de bocht. Begrijp er weinig van tot ik dit artikel las. Heel erg heftig om die crash van Jonas te zien.
    04-04-2024 19:48
    gaat mij ook aan het hart
    04-04-2024 19:51
    Ze leken inderdaad niet heel hard te gaan, maar de bocht leek me een beetje naar binnen te draaien, waardoor je hem wellicht onderschat. Als je remweg opeens langer wordt helpt ook niet. Maar volgens mij begint het met elkaars wiel raken en dan is er geen ontkomen aan. Het is een erge val, omdat er precies daar allemaal obstakels stonden. Perfect storm
04-04-2024 19:49
Wat ik me afvraag. Wordt er de laatste tijd nu meer gevallen of krijgt het simpelweg meer aandacht omdat er een aantal keer kleppers bij hebben gelegen?
    04-04-2024 19:54
    geen gekke vraag. komt natuurlijk ook door oes Wout die op de grond lag en nu deze crash
    04-04-2024 19:59
    Er word de laatste tijd heel hard gevallen door topfavorieten. Dus veel aandacht. Vorige valpartij lagen een hele stapel favorieten voor RVV en PR. Nu liggen 3 van de 4 favorieten voor de tour er bij. Natuurlijk krijgt dat veel aandacht. Volgens mij hadden we ons allemaal verheugd op de tour. Die voorpret is een groot deel van het plezier van de gemiddelde wielerliefhebber
    04-04-2024 21:12
    Ja, dat vraag ik me ook af. Wordt daar data analyse naar gedaan. Hoeveel valpartijen, hoeveel valpartijen in welke wedstrijden, hoevaak moeten renners door valpartijen opgeven. Zijn de blessures ernstiger geworden. Hoe ziet dat er uit in verloop van de tijd. Ergens hebben veel mensen het gevoel dat het erger wordt, ik ook. Maar is dat zo, of wordt het meer in beeld gebracht. Heel veel koersen worden nu bijna van A tot Z uitgezonden. Alleen als je gedegen cijfers hebt met onderzoek naar mogelijke oorzaken kan er ook effectief wat aan gedaan worden. Zoals vaak zal het vermoedelijk wel een cocktail van verschillende oorzaken zijn: materiaal, renners, parcours, drang om koersen steeds spectaculairder te maken etc etc.
04-04-2024 20:09
Daar leek het in ieder geval wel op.
04-04-2024 20:47
Wielrennen is en blijft een gevaarlijke sport; je kunt de kans dat een risico zich voor doet enkel verkleinen (zie b hierna) of de impact ervan verkleinen (zie a hierna).

In elke koers zijn er 2 risico-analyses die los van elkaar en volgordelijk gedaan moeten worden:

A.) vooraf door de organisatie; waar bevinden zich de risico’s qua wegen, bochten, obstakels etc en wat doen ze er aan om die risico’s te beperken. De organisatie kan ook risico’s voorkómen door alternatieven op te zoeken.

b)continu tijdens de race door de wielrenners zelf en dit is m.i. de belangrijkste risico-analyse. Waar positioneer je je, in wiens wiel ga je zitten, in welke positie in het peloton wil je wanneer rijden, hoe hard neem je een bocht etc etc.

De oplossing van het probleem ( is er niet, je kunt slechts de kans op en de impact van het risico mitigeren) behelst zowel een grondige studie en aanpak van a als van b,
05-04-2024 06:31
Vermoedelijk gaat het zijn zoals met zoveel - of nagenoeg alle dingen en dat is, "er moet eerst iets "ernstigs" gebeuren vooraleer er maatregelen worden getroffen. Niet eens 30 jaar geleden viel Fabio Casartelli in een afdaling in de grootste wedstrijd ter wereld ....zonder helm, iets wat toen heel gewoon was. Enkel in België is er, voor zover ik me kan herinneren steeds een helmplicht geweest, De dag van vandaag wordt elke gemiddelde wielertoerist die zonder helm rond rijdt scheef bekeken. Benieuwd wat - en of er aanpassingen komen.
05-04-2024 07:45
Ik fietste ooit eens van de kroeg terug naar huis, en besloot mijn ogen even dicht te doen, was wat moe. Ja, paar seconden later tegen een boom. Wat ik zeggen wil: ja, je moet je stuur vasthouden, en ja de weg kan hobbels hebben. Grow up allemaal!
    05-04-2024 09:07
    Wat mij betreft ga je vanavond weer naar de kroeg, maar doe vooral even je ogen dicht als je op de fiets stapt. Het is je gegund!
05-04-2024 08:18
Is het geen idee om afdalingen te categoriseren net zoals ze doen met bergen en kasseistroken.
Op basis van de categorie kunnen ze dan regels en veiligheidsvoorschriften verbinden aan de afdalingen. Bijvoorbeeld bij 1 ster, geen maatregelen nodig en bij 5 sterren mogelijk compleet weren uit parcoursen. Er tussenin dan steeds zwaardere maatregelen bij meer sterren, zoals kussens, hekken, grind vegen, etc.
05-04-2024 09:29
Feit is gewoon dat heel wat koersen kut georganiseerd worden. Dit is World Tour, maar geen seingevers bij verkeerseilanden of straatmeubilair, eergisteren een vluchtheuvel in de laatste 50 meter van de sprint, geen signalisatie bij gevaarlijke passages, geen stootkussens… Als je professionele koersen wil organiseren dan moet er ook verantwoordelijkheid verwacht worden van de organisatie. Op dat gebied zie je dat ze in de Vlaamse koersen er wel werk van maken, maar dan gebeuren er jammer genoeg nog zware ongevallen. Binnen een week in de Amstel duikt het probleem van geparkeerde auto’s weer op, dan moet je als Uci gewoon zeggen: hier komen we niet meer…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine