Vernieuwende Nederlandse wielerkoers in de maak voor najaar 2025
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 18 september 2024 om 10:23

Vernieuwende Nederlandse wielerkoers in de maak voor najaar 2025

De Nederlandse wielersport is volgend jaar een nieuwe wedstrijd rijker. Evenementenbureau TIG Sports heeft het initiatief genomen voor een nieuwe wielerkoers in het najaar van 2025. “De wedstrijd speelt in op de gedeelde wens van vele betrokken partners en wielerfans”, klinkt het in een perscommuniqué.

De nieuwe wielerkoers wordt een zesdaagse wedstrijd op zes verschillende locaties in Nederland. De koers in wording staat op de UCI-kalender van 2025 met de status 2.1, het instapniveau waar professionele teams aan mogen deelnemen. De ambitie is om deze status op termijn uit te bouwen tot een WorldTour-wedstrijd, waar de profploegen graag het Europese seizoen willen afsluiten.

Vaste omlopen
De koers zal bestaan uit vijf losse etappes en een proloog, die “zorgvuldig worden gepland om zowel toegankelijkheid, duurzaamheid als de veiligheid van de renners te waarborgen. Het evenement wordt ontworpen om logistieke uitdagingen aan te pakken door gebruik te maken van vaste omlopen, hetgeen bijdraagt aan minder verkeershinder, meer veiligheid en meer wielerplezier voor partners en publiek.”

“De wedstrijd in de herfst vormt een ideale seizoensafsluiter met een sterk deelnemersveld. Met deze koers wil TIG Sports niet alleen voor de professionele teams een ronde neerzetten, maar ook een koers waar de bezoeker vooraf, tijdens en na het evenement een onvergetelijke live-ervaring wordt aangeboden”, valt er te lezen in het persbericht.

Visma | Lease a Bike juicht het initiatief toe – foto: Cor Vos

Maatschappelijke impact 
“Daarnaast willen we maatschappelijke impact creëren door samen te werken met de KNWU, de NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie, red.), de aangesloten verenigingen en de lokale ondernemers, om zo de regionale economie te stimuleren én om positieve invloed te hebben op sportparticipatie en sociale cohesie. Op termijn hopen we ook een vrouwenkoers te integreren.”

Maurice Leeser, directeur-bestuurder van de KNWU, is vol enthousiasme over het initiatief. “We verwelkomen elk initiatief dat de wielersport promoot en steunen het initiatief van TIG Sports van harte. We hopen dat deze meerdaagse koers een waardevol platform zal worden voor de promotie van het Nederlandse wielrennen in zijn geheel.”

Ook Team Visma | Lease a Bike en Team dsm-Firmenich PostNL zijn positief. “Onze teams kennen een stevig Nederlands fundament en een nieuwe innovatieve Nederlandse meerdaagse koers juichen we daarom van harte toe. Dat is goed voor onze fans en partners en bovenal een geweldige impuls voor het Nederlandse wielrennen,” reageren teammanagers Richard Plugge en Iwan Spekenbrink.

De nieuwe Nederlands wielerkoers (de naam is nog niet bekend) kan worden gezien als de opvolger van de Ronde van Nederland. Deze meerdaagse wedstrijd werd twintig jaar geleden voor het laatst georganiseerd. De Ronde van Nederland ging na zijn laatste editie in 2004 op in de Benelux Tour, die achtereenvolgens de Eneco Tour, BinckBanck Tour en de Renewi Tour heette.

De afgelopen jaren werd deze rittenkoers steeds meer een Belgische aangelegenheid. Minder en minder speelde de ronde zich af in Nederland. Vorig jaar was er nog één etappe op Nederlands grondgebied, dit jaar was er alleen een start in het Zeeuwse Oostburg.

RIDE Magazine
20 Reacties
18-09-2024 11:41
Bij de NOS stond nog vermeld dat voorlopig de werktitel Tour of Holland is. Wat een fletse naam.
    18-09-2024 14:35
    Jammer, ik dacht dat heel Nederland betrokken zou zijn, maar kennelijk toch weer alleen in Holland. Rondje door Amsterdam, rondje door Rotterdam en rondje door 's Gravenhage?
    18-09-2024 15:38
    Inderdaad, een werktitel.
    Zou geen verstandige keuze zijn maar de slogan "wie betaalt die bepaalt" zal ook hier weer van toepassing zijn.
18-09-2024 10:42
Dit is dus in feite gewoon een bevestiging van het artikel van een paar dagen geleden.
Maar nu is het dus alleen nog niet zeker dat het de Ronde van Nederland gaat heten.

Overigens wel apart dat TIG de naam van de koers nog niet bekend maakt maar al wel weet dat ze over een jaar een sterk deelnemersveld gaan hebben!
    18-09-2024 14:29
    Kwestie van geld? Er zal wel ergens iemand zijn die aanspraak maakt op de rechten van de naam ‘Ronde van Nederland’. Die ziet zijn kans nu gekomen om een financiële slag te slaan. TIG, anderzijds, staat niet te popelen om miljoenen euro's op tafel te leggen om de naam te mogen gebruiken.
18-09-2024 11:02
Hier staat wel degelijk meer info in dan in een vorig bericht. Het concept van de lokale omlopen is de enige manier om in Nederland nog wielerwedstrijden op te zetten in de toekomst. Deze opzet wordt verder uitgewerkt en gaat mee met de mogelijke veranderingen in een verder conservatieve wielerwereld. Een jaarlijkse VAM etappe, een Zuid-Limburg ronde en een polderrondje zijn mooie afwisselende opties die ook voor het publiek en sponsoren aantrekkelijk zijn. Bovendien kunnen er meerdere wedstrijden op lokaal niveau aan worden gekoppeld. Het zou mooi zijn als het lukt. En de naam wordt natuurlijk gekoppeld aan de hoogste bieder, omdat dat tegenwoordig gewoon veel meer financiele mogelijkheden geeft voor de organisatie.
    18-09-2024 17:30
    Kasseien in Noord Holland meepakken zal ook leuk zijn
18-09-2024 11:45
Dan nog een etappe door de achterhoek, met wat gravel en kleine klimmetjes zou mooi zijn.
18-09-2024 11:59
Een toe te juichen concept… dat van hot naar her rondreizen met , letterlijk, honderden voertuigen, elke dag weer past niet langer bij het groene imago dat de wielersport zou moeten uitdragen…Hopelijk gaan in Aigle ook een paar lichten knipperen.
    18-09-2024 12:24
    Als dat afstanden zijn binnen Nederland, staat dat in geen enkele verhouding tot de verplaatsingen tijdens (bijvoorbeeld) een gemiddelde grote ronde.
    18-09-2024 14:39
    Er wordt alleen in Holland gereden (Tour of Holland) dus de verplaatsingen zullen verwaarloosbaar zijn.
18-09-2024 12:11
Wat ik nu niet snap is waarom niet door ontwikkelen van bestaande etappekoersen? Olympia Tour en ZLM Tour zouden daar mooi in passen net als de Ladies Tour. Waarom nog wedstrijden
erbij in deze toch al volle kalender?
    18-09-2024 12:15
    Van alle grote wielerlanden is er geen enkel land die ook maar enigzins in de buurt komt van de schaarste aan wielerwedstrijden in Nederland.
18-09-2024 13:21
Waarom niet samenwerken met de Renewi tour? Dat is meteen World Tour niveau en daar zitten ze om Nederlandse etappes verlegen.
    18-09-2024 14:51
    Omdat men graag een echte Nederlandse koers wil met Nederlandse etappeplaatsen en een Nederlandse organisatie. Niet alles wat men in Belgie doet is ook goed voor Nederland
    18-09-2024 20:59
    Tot nu toe hebben de Belgen laten zien meer kaas gegeten te hebben van het organiseren van koersen dan Nederlanders. Het denken zelf beter te weten lijkt mij een typisch voorbeeld van Holland op zijn smalst.
    19-09-2024 08:51
    @Luke hoezo? Dacht dat de organisatie van de Ladiestour al jaren laat zien dat omlopen goed te doen zijn. Denk dat de Landelijke dienst van de politie liever omlopen heeft. Zijn namelijk makkelijker te beveiligen met eigen mensen en de mannen van bv MBT Assen of de groep uit Stein.
    Een lokale organisatie ziet liever een peloton iedere 45 a 60 minuten door de finish denderen. Meer reuring in stad of dorp tijdens de koers
18-09-2024 17:30
Ik word hier nog niet meteen heel enthousiast van. Hoeveel leuke omlopen kun je nou maken in Nederland? Dat wordt al snel wéér de VAM-berg, het NK-rondje in Arnhem of Bemelerberg-Cauberg. In de Ladies Tour rijden ze dit jaar bv 17 rondjes door Arnhem. Gaap. Wielrennen blijft ook van A naar B rijden, met misschien een keer een lokale ronde aan het eind. Zo'n rondje wordt ook al snel voorspelbaar.

En de hele dag een circuit afsluiten is ook niet zo makkelijk te organiseren. Kost ook veel inzet van verkeersregelaars etc om een stad of gebied de hele dag half af te sluiten.
    18-09-2024 19:02
    Maar je moet wat, er zullen meer wedstrijden deze opzet krijgen om de organisatorische problemen te tackelen.
    en je kunt best meer omlopen bedenken. Dat zie je elke dag bij Berg en Dal bijvoorbeeld. Rondje Waterland tussen Amsterdam en Volendam, een rondje Texel, de Utrechtse Heuvelrug, Lemelerberg/holterberg, etcetera.
    19-09-2024 08:53
    Als ze in de Tour 10 ronden in Parijs rijden dan horen we niemand ;-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine