Verkleumde George Bennett verliest minuten: “Hij was helemaal leeg op het einde”
George Bennett geloofde voor de start van de Giro d’Italia in een goed klassement, maar de Nieuw-Zeelandse klimmer volgt na zes etappes al op bijna negen minuten van leider Attila Valter. Het was afzien in de verregende etappe naar San Giacomo.
De kopman van Jumbo-Visma moest al vroeg op de slotklim de groep der favorieten laten gaan, wist met hulp van Koen Bouwman nog wel een keer terug te keren, maar niet veel later ging het licht definitief uit. Aan de streep bleek de schade groot: Bennett verloor zeven minuten op renners als Egan Bernal en Remco Evenepoel.
“We waren hier gekomen om een klassement te rijden met George”, reageert ploegleider Addy Engels na afloop. “We moeten nu realistisch zijn en concluderen dat dat plan voorlopig wel de koelkast in kan. George was helemaal verkleumd van de kou en was helemaal leeg op het einde.” Engels probeerde Bennett nog te helpen in de finale.
Vrijheid voor Tobias Foss
“We hebben hem droge en warme kleren gegeven en geprobeerd hem zoveel mogelijk energie binnen te laten krijgen. Hij kon op de slotklim nog wel een keer terugkeren met behulp van Koen, maar daarna was het toch echt over. Nochtans zaten we goed met drie man mee toen INEOS Grenadiers die move maakte”, legt Engels uit.
Tobias Foss mocht in de finale, na het afhaken van Bennett, uiteindelijk voor eigen rekening rijden. De jonge Noor wist de schade wel te beperken en staat nu achttiende in het klassement, op 1:53 van rozetruidrager Valter. Engels: “Uiteindelijk hebben we de call gemaakt dat Tobias voor eigen kansen mocht gaan. Wat Tobias heeft laten zien, is een goede prestatie.”
“Hij zat er kort achter. Hij moet vooral zo verder blijven doen. Verder is iedereen goed aan de streep gekomen en zullen we voor het restant van deze Giro andere plannen moeten gaan maken.”
Nu gewoon mee in de aanval in overgangs-bergetappes en hopen op de sprint van Groenewegen.
https://www.procyclingstats.com/race/giro-d-italia/2021/gc/startlist/percentage-of-max-team-strength
met specifiek voor TJV: https://www.procyclingstats.com/race.php?p=startlist&s=percentage-of-max-team-strength&id=255991&teamid=1330
De PCS-ranking waarop dit steunt is een 12-maanden 'rolling ranking', dus vandaar dat Groenewegen stevig ondergewaardeerd gerangschikt staat.
Vind overigens wel dat Bennett dit kopmanschap verdiende. Doordat hij relatief slechter tegen koude kan zullen we nooit weten of ie het waard was. Hopelijk herstelt ie en kan ie nog wat goeds doen.
Dit biedt wel kansen voor Foss en Bouwman in de heuvelritten. Wanneer is de Giro dan geslaagd voor TJV? Het al moeilijk worden om de Giro te laten slagen... minstens drie ritten winnen denk ik zo. TJV is vooralsnog peletonvulling, afgezien van de proloog.
Om z'n renner dan als kopman naar de Giro te sturen, wetende dat de kans op slecht weer daar vrij groot is, is op zijn zachtst gezegd erg amateuristisch van de ploeg...
Voor deze giro opties om te zorgen voor een kort klassement voor Foss om vast te zien wat hij in de macht heeft en verder gewoon gaan voor ritten met aanvallen en misschien een bergtrui voor Foss? Dat Bernal en Evenepoel voor Foss komen te staan betekend dat een witte trui helaas er niet in zal zitten.
Groenewegen vol blijven gaan voor sprints
Bennett vol gaan voor de bertrui.
Foss en bouwman voor een mooie etappe.
Bennett verliest nu al 2x tijd omdat hij gewoon echt totaal niet goed is. De kans dat hij ergens de komende dagen ziek afstapt lijkt me groter dan dat hij nu elke bergetappe in de aanval gaat.
Liever lekker aanvallend koersen (als het fysiek gaat) dan jezelf als geslagen hond laten meedrijven in de buik van het peloton. Van het eerste hou je een goed gevoel over naast pijn in de benen, van het andere enkel teleurstelling.
Volgens mij was hij verleden jaar toch niet zo slecht in de L'ain, Piemonte en Lombardije. Dus dat hij al twee jaar slecht zou rondrijden is niet correct.
De rest lekker Mollemalen in lange vluchten, die traditioneel (en ook dit jaar) kansrijk zijn in de Giro.
En dan een paar sprints met ‘Het gevaar van Amsterdam’ natuurlijk.
Hij is slecht in koud en nat weer (er is ook niets vervelenders dan dag in, dag uit, kou en nat op de racefiets). En volgens mij staat hij net iets te scherp (zoals boven al genoemd) dat kost je de kop met zulke dagen. Was het wat beter weer geweest dan had hij waarschijnlijk een stuk minder verloren.
Al met al lijkt dit me geen reden om nu maar gelijk te gaan vertellen wat een waardeloze renner het is geweest. Hij krijgt, eindelijk, zijn kans om een 3-weekse ronde als kopman te proberen. Dat gaat hem niet zo goed af, prima toch, als je het niet probeert weet je het ook niet.