Verbazing over tactische keuzes van concurrenten Kopecky in Ronde van Vlaanderen
foto: Cor Vos
zondag 6 april 2025 om 18:48

Verbazing over tactische keuzes van concurrenten Kopecky in Ronde van Vlaanderen

Na de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen hebben diverse analisten hun vragen gesteld bij de tactiek van de concurrenten van Lotte Kopecky. De wereldkampioene belandde na de Oude Kwaremont en de Paterberg in een kopgroep met Pauline Ferrand-Prévot, Liane Lippert en Kasia Niewiadoma. “Maar ze reden gewoon met haar naar de streep”, zei NOS-analiste Annemiek van Vleuten verbaasd. En Van Vleuten was niet de enige.

“Iedereen heeft meegereden in de groep, er is niet gedemarreerd”, zei de Ronde-winnares van 2011 en 2021. “Het is haar niet heel erg moeilijk gemaakt, tot mijn verbazing. Dan weet je wel dat Kopecky een grote kans heeft. Ze hebben het haar niet moeilijk gemaakt. […] Ik snap niet waarom niet. Niewiadoma en Ferrand-Prévot zijn niet heel snel. Lippert nog wel, dus dat zij erop gokt, oké… Maar ze reden gewoon met haar naar de streep.”

Bij Sporza was oud-wielrenner Sep Vanmarcke die vol vragen zat. “Die andere drie zijn in de sprint geen concurrentes voor Kopecky, dus waarom wachten ze zo lang? Ze bleven heel passief. Alleen Niewiadoma heeft heel voorzichtig wat geprobeerd, maar ik had ook verwacht van de andere twee dat ze wat wilden doen”, zei de Vlaming.

Niki Terpstra deelde bij de NOS die mening. “Niemand van de drie nam het initiatief, zelfs Lippert wacht tot Kopecky aangaat met de sprint. Zij was de enige gevaarlijke, maar ze wacht en dan gaat ze er naast rijden in de wind… Ik heb geen idee waarom. Misschien twijfelen ze ook gewoon. Je moet durven om iets anders te doen.”

‘Gaan voor een podiumplaats is ook hun goed recht natuurlijk’
Wat kan dan wel de reden zijn dat Ferrand-Prévot, Lippert en Niewiadoma ‘gewoon’ meedraaiden? Kopecky was in deze groep altijd de favoriete in het geval van een sprint. “Bij Wout van Aert dachten we dat woensdag ook, dus die spanning is enorm. Maar ze hebben het haar niet moeilijk gemaakt”, concludeerde Van Vleuten.

“Ofwel wilden ze twee en drie worden”, vertelde Vanmarcke nog. “Dat is gelukt en dat is ook heel mooi. Ik heb op een bepaald moment – in 2014 – echt gedacht aan winnen, maar ik wilde minimaal podium rijden. Dat hebben zij misschien ook gedacht. Dat is ook hun recht natuurlijk, want podium rijden in de Ronde vergeet ook niemand. Als je dan Kopecky mee hebt, dan weet je dat zij 99% van de gaatjes dichtrijdt als het moet. Dan moet je het ook soms realistisch bekijken.”

Volgens winnares Lotte Kopecky speelde het weer ook een rol. “Dat was best moeilijk met de tegenwind. Ik wist dat Niewiadoma de minst snelle was, dus toen zij het probeerde, moest ik niet twijfelen”, zei de wereldkampioene na afloop.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
19 Reacties
06-04-2025 19:32
Toch niet zo héél gek. PFP en Lippert weten dat ze met hun sprint op het podium komen, met een aanval kan het zomaar plek 4 worden. Wij voelen hun benen ook niet in de tegenwind...
    06-04-2025 19:49
    Juist wel heel gek.

    Je weet dat je op deze manier een winstkans hebt van nagenoeg nul. Als je het probeert, heb je de kans op winst. En het moet raar lopen als je een sprint verliest voor de vierde plek.

    En zeker Niewiadoma... die moet op 5 km van de meet al gewoon proberen, misschien zelfs nog verder. Of tenminste alvast een eerste prikje om de samenwerking te verstoren.

    Als je tegenwind hebt, en geen benen, dan moet je vooral in de wielen gaan zitten.
    06-04-2025 20:54
    Als je in de wielen gaat zitten of te vroeg gaat aanvallen riskeer je dat de hele samenwerking spaak loopt en je wordt bijgehaald.
    Dat kan vanop de sofa best wel de moeite waard zijn om dat te riskeren maar wie zijn wij om die afweging in hun plaats te maken?

    Lippert nog nooit een podium in RVV, een keer een podium in een grote eendagskoers, eind contract dit seizoen en met een podium een verdubbeling van haar aantal UCI-punten.
    PFP heeft ondanks haar wereldtitel ook nog niet zo'n imposante erelijst op de weg, die pakt mee wat er nog te pakken valt, ook nog nooit podium in RVV.
    Niewieadoma had het minst te verliezen en had misschien vroeger iets kunnen proberen. Maar die voelde waarschijnlijk dat ze niet de benen had voor meerdere pijlen en gokte dan op de demarrage op 1k van de meet, de enige aanval waarmee je niet sterk moet zijn maar vooral geluk moet hebben dat er net te laat wordt gereageerd.
07-04-2025 09:10
Ook ik vind de geregeld betuttelende & snerende toon in artikelen en commentaren over vrouwenwielrennen storend, zielig misschien zelfs.

Het is bijzonder lastig om met windkracht 4 tegen te demarreren wanneer je toch al op je tandvlees zit, is zo ongeveer de verklaring die gezocht worden moet. Dan zit je als tegelijk snelste en beste windrijder simpelweg gebeiteld.
    07-04-2025 10:27
    Dat mag je vinden, Romans.

    Maar als je de dameskoersen van dit jaar bekijkt, dan zie je gewoon een rode draad qua koerstactiek. Of eigenlijk zie je die draad niet, want er is geen tactiek.

    Van Aert zat op de Kwaremont ook op zijn tandvlees. Maar die heeft de tegenwoordigheid van geest om zo'n beetje de enige kans die hij heeft toch te grijpen. Die scherpte mis ik bij zp'n beetje alle dameskoersen tot nu toe dit jaar.

    En als iedereen op zijn tandvlees zit, dan is de kans klein dat ze de behoefte hebben om meteen achter je aan te springen. De eerste reflex is dan toch om naar de ander te kijken. En als Lotte echt veruit de sterkste was, dan had ze na 1 of 2 pogingen van anderen zelf wel gedemarreerd. En had je ook gesprint voor plek 2. Net als nu. Maar dan tenminste in de wetenschap dat je wat geprobeerd hebt.
06-04-2025 19:52
Had het echt wat uitgemaakt? Kopecky was overduidelijk de sterkste, ik geloof er niet zoveel van dat als er was gedemarreerd de uitslag veel anders was geweest. Er was waarschijnlijk wel een grote kans dat de degene die ging demarreren vierde zou worden. En dat wilden ze zeker niet, plus dat wij hun vermoeidheid niet voelden. Kortom veel geneuzel vanaf de zijlijn, waar teleurstelling over de winst van Kopecky lijkt te primeren (zeg ik met enige voorzichtigheid)
    06-04-2025 20:00
    Katje,
    Waarom is jouw argumentatie dan geen geneuzel van de zijlijn, maar die van anderen wel?

    Zou Kopecky iedere aanvaller terug gehaald hebben? Ik geloof daar niks van. Ja, wel in de laatste 2 km. Maar niet als er vanaf 5-10 km van de meet geprobeerd wordt. En je kunt ook twee keer proberen, bijvoorbeeld als Niewiadoma zijnde; 1 keer half-half om het ritme van de achtervolgers te breken, op pakweg 7 km van de meet. En daarna 1 keer alles of niets, als er genoeg chaos is.

    Als je vermoeid bent, dan neem je niet over. Toch? Of ben ik nu dom?
    En voor mij is Kopecky de verdiende winnares, daar kan ik prima mee leven. Maar ik heb gewoon erg veel moeite met de onbegrijpelijke aanpak van haar medevluchters.
    06-04-2025 20:01
    Het was sterk tegenwind de laatste 12km. Als je er niet bovenuitsteekt zoals Pogacar riskeer je jezelf helemaal stuk te rijden daar.
    06-04-2025 20:09
    Tuurlijk kun je je helemaal stuk rijden met tegenwind. Maar daar staat tegenover dat de achtervolgers ook zullen oppassen met al te fanatiek te achtervolgen. Want wie het gat dicht, die rijdt voor de ander.

    Als je niet bereid bent om jezelf stuk te rijden uit angst om als 4e te eindigen, dan verdien je geen overwinning.
    06-04-2025 20:35
    Sorry en neem dit niet persoonlijk want ik bedoel het in zijn algemeenheid, maar ik kan mensen die anderen dom (het woord dat in het artikel over de koers ik weet niet hoe vaak valt) noemen niet serieus nemen, dat is voor mij geneuzel. Ja wellicht hadden ze het anders kunnen doen, maar zij zaten daar in hun situatie, zij weten hoe ze zichzelf voelen, zij weten wat ze op dat moment nog kunnen. Mensen aan de zijlijn voelen niet wat zij voelen, verplaatsen zich niet in hun situatie. Van Vleuten had altijd aangevallen, tuurlijk maar zij was dan ook de renster die Kopecky waarschijnlijk wel had verslagen, dus ook zij gaat wat mij betreft iets te veel uit van wat zij had gedaan. En als de betreffende dames achteraf denken sh1t dat had ik anders kunnen doen, dan zal dat ongetwijfeld besproken worden en waar leer je het meeste van? van je fouten.
    06-04-2025 20:42
    @Whyze,
    Maar het bijzondere is dat we dit jaar door de dames al meermaals getrakteerd zijn op onbegrijpelijke tactieken. Dat zag je in de Omloop. Maar ook in Gent Wevelgem, waar het hele peloton initiatiefloos met Wiebes naar de massasprint ging.
    Milaan-San Remo dan: afgezien van Longo Borghini was er geen renster die wat heeft geprobeerd. O ja, een halfslachtige poging van Vollering op 100 meter van de top van de Poggio. De rest reed weer met Wiebes naar de sprint.

    En ook nu zag je heel veel bizarre gedragingen, ook op de tussenstukken. SD reed heel duidelijk op Trek; waarom is er dan geen andere ploeg (Movistar bijv.) die wat probeert om te kijken of ze wel ruimte krijgen.
    En als er iemand gaat, dan rijden andere ploegen meteen het gat dicht. Ipv SD uit hun kot te lokken.

    De laatste 10 km, daar hebben we het inmiddels uitgebreid over gehad.

    Je zou zeggen dat je van fouten leert, maar ik zie hier nog niet echt een leercurve. En zelfs Ine Beyens, toch ex-renster en een echte Kopecky fan, kon eigenlijk niet begrijpen wat ze zag. Net als Marijn de Vries.

    Dus ja, dan komt ergens op een bepaald moment toch echt het woord DOM in mij op.
    06-04-2025 22:59
    frustratie bij sommigen lijkt niet zozeer te gaan over waarom ze niet rijden om zelf te winnen, maar waarom ze niet reden om kopecky te doen verliezen
07-04-2025 11:43
We vinden er allemaal wat van en dat is ieders recht. Tegelijkertijd snap ik het goedpraten van de koerstactiek niet zo goed. Als én Van Vleuten, én Terpstra én Vanmarcke kritisch zijn op de koerstactiek dan mag je toch voorzichtig concluderen dat het rijden bij de vrouwen wat vraagtekens opwierp?
Meerijden om je podiumplek veilig te stellen vind ik zo zonde, zeker als we spreken over professionele sport. Als je wilt winnen moet je ook durven verliezen. De drie andere dames hadden met elkaar in de slag kunnen zitten en om de beurt demarreren. Dit was gewoon een onbegrijpelijke tactiek en het is inderdaad vaker zo dat de koerstactiek bij de dames niet meteen te begrijpen valt.
En als je het vrouwenwielrennen volwassen wilt maken dan hoort het er ook bij dat je accepteert dat er kritisch naar wordt gekeken. Als we het direct met de mantel der liefde willen bedekken dan zet je als vrouwenwielrennen geen stappen.
    07-04-2025 11:56
    Hear hear, Marik!
    Pas op voor Cochise...
06-04-2025 21:04
Ze hadden ook niet al te veel speelruimte op de groep daarachter om te gaan linkeballen. Met tegenwind aanvallen van ver voor de finish is alleen een optie als je een "motor" hebt als o.a. Longo Borghini. Kopecky was sowieso de sterkste motor. De anderen namen genoeg met de ereplaatsen, alles meer in de eindsprint zou zijn meegenomen. Beter dan te gaan linkeballen waardoor de samenwerking stokt en de achtervolgende groep terug zou komen waardoor de kansen op een ereplaats zeker verkeken zouden zijn.
07-04-2025 12:22
Ik snap eigenlijk het wel van PFP. Zij zal tegen de wind in echt vermogen tekort komen. Windkracht 4 tegen is echt heel erg veel makkelijker in het wiel bij iemand. Toch zou er een beetje een chaos van maken echt helpen. Hiermee hadden zij Kopecky in ieder geval onder druk gezet. Gewoon gaten laten vallen en half wegrijden. Kop over koprijden naar de finish vind ik ook slecht idee.
06-04-2025 18:56
Misschien moeten ze hier ook wat flitsers aan het woord laten...
07-04-2025 12:03
Off topic:
Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik had toch de indruk dat er heel veel (vaak wat knullig) gevallen werd. Viel jullie dat ook op?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine