‘Ventoso loopt diepe snijwond op door schijfrem’
Foto: Sirotti
dinsdag 12 april 2016 om 10:27

‘Ventoso loopt diepe snijwond op door schijfrem’

Francisco Ventoso heeft aan Parijs-Roubaix een diepe snijwond in zijn linkerbeen overgehouden. De Movistar-renner liep de kwetsuur op toen hij bij een valpartij werd geraakt door een schijfrem van een andere renner, melden Spaanse media. De ploeg laat overigens weten op dit moment nog geen zekerheid te hebben over de oorzaak van de verwondingen. Ventoso werd inmiddels geopereerd en deze ingreep is goed verlopen.

Schijfremmen zijn door de UCI nog niet definitief ingevoerd in het peloton, maar er mag wel al geruime tijd mee getest worden. Het voordeel is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen, al wijzen tegenstanders op de gevaren voor snijwonden. Bekend is dat in Parijs-Roubaix in ieder geval Lampre-Merida en Direct Energie met schijfremmen reden.

https://twitter.com/Movistar_Team/status/719815114510229504

RIDE Magazine
42 Reacties
12-04-2016 13:55
Met elk conventioneel remsysteem kan je een wiel blokeren en dus aan het slippen gaan met alle gevolgen van dien....met hydraulische remmen los je dus niks op, de remweg is maar safe tot de wielen blokeren, de aard van het systeem doet er dus niet toe.
12-04-2016 14:01
Een groot verschil met een kransje is dat die achter zit en de schijfrem ook voor, de bewegende richting van de fiets is bij een botsing vrijwel altijd naar voren. Een renner die met hoge snelheid inkomt op een andere vertraagde renner heeft dan in zijn voorwiel zo'n schrijfrem die fungeert als een mes. Zou er een kransje voorin zitten dan zou dat ook gelden!
12-04-2016 14:02
Overigens kan je inderdaad de kanten wat stomper maken maar dat kent zijn grenzen, beter zou zijn om er een klein frame omheen te zetten met stompe hoeken. Maar renners houden niet van dat soort dingen, het is lelijk, heeft gewicht en kan rammelen (al is dat wellicht alleen maar in het hoofd van de renner).
12-04-2016 14:41
@Hakkie2: je weet echt niet waar je het over hebt. Bij de kransjes zit altijd de seatstays van het frame er nog voor, knap iemand die daar tegenaan komt bij een val of wat dan ook.
Ik koers al 17 jaar, nog nooit gebeurd, dan zijn je voorbladen nog gevaarlijker, daar heb ik wel tanden van in mijn rug staan van een val en iemand die dacht over mij heen te kunnen springen.
Ik denk ook dat jij dat bedoelt met 'in benen staan van renners', want dat gebeurt heel vaak.

Ik stel voor dat ik de Mortirolo afdaal met mijn schijfremmen en dat jij er onderaan een thermometer tegenaan houdt.

En groot genoege schijven? Wil je dan met 180mm schijven gaan rijden op racefietsen? Dan worden de wielen veel te zwaar.

Grootste probleem van schijven vind ik wielwissels, vanwege de minimale toleranties van schijfremmen. Dat gaat om 0,1 mm's...
12-04-2016 14:42
Spinergy, dan een keer met schijfremmen en een keer met blokjes, tijd vergelijken, en natuurlijk temperatuur van de velgen.
12-04-2016 14:58
Schijfremmen hebben meer na delen dan voordelen ze zijn gevaarlijk in een valpartij en met hogesnelheid worden warm en ze wegen zwaarder 500 gr
12-04-2016 15:00
helemaal eens met RVS, deze titel is tendentieus en ongepast. Aandachtspunt voor de redactie!!!
12-04-2016 15:21
Gewoon de randen stomp maken. Onderaan een lange afdaling zullen ze heet zijn ja, maar een massa-valpartij tegen het einde van een afdaling van 15 kilometer is gelukkig zéér zeldzaam (en wordt met schijfremmen nog zeldzamer). Het gewicht kunnen ze allang besparen op andere onderdelen, de fietsen moeten nu namelijk zwaarder worden gemaakt om aan de kilo's van het UCI te voldoen. In de cross en mtb-wereld zijn deze discussies exact hetzelfde gegaan, wat zullen ze lachen om die ouderwetse wielrenners.
12-04-2016 15:43
ja de cross en mbt wereld is totaal iets anders dan het ouderwetse wielrennen want daar fietsen ze niet met 200 man op 80m2 (guess) a 60km per uur. dus die disciplines kun je niet vergelijken met elkaar. en je gaat mij echt niet wijsmaken dat er in een onrustig peloton minder valpartijen zullen zijn dankzij schijfremmen, of dit nou in de aanloop naar, in de afzink van een berg of gewoon op het vlakke of tijdens de eindsprint is. maar misschien komen ze wel met een ingenieuze oplossing want zo open en bloot met twee messen aan je wielen fietsen lijkt me gewoon niet verstandig . en zeker die aan het voorwiel lijkt me nogal link.
12-04-2016 16:00
Eerst de stuurbeugel toen Spinergy wielen en nu de schijfrem .
Deze materialen horen in de wedstrijd niet thuis .
Dadelijk komen er stuurspiegels op de fietsen om de
achterop komende auto's en motors te kunnen zien aankomen.
Huidige manier van remmen met remhoeven hebben altijd voldaan.
12-04-2016 20:14
Schijfremmen leveren meer dan genoeg remkracht om de banden hun grip te laten verliezen. Maar dat doen alle andere sportieve remsystemen ook.

Het voordeel van schijfremmen is tweeledig: minder handkracht nodig voor dezelfde vertraging en veel beter te doseren dan velgremmen. Dus kun je makkelijker en gecontroleerder remmen.

Daarnaast vreten velgremmen de velg op en kunnen die zo warm maken dat tubes loslaten van de velg. Dat eerste maakt niks uit voor profs en dat tweede gebeurt volgens mij alleen bij zeer hoge temperaturen waarbij je je moet afvragen of koersen wel verstandig is.

Als de schijven gevaar opleveren, dan kan een beugel of kap dat verhelpen. Kwestie van uitvinden en implementeren. En dat geldt ook voor de voortandwielen.
12-04-2016 21:55
Lijkt mij sterk dat de schijven in een koers als Parijs Roubaix zo ontzettend warm worden door het remmen dat het bij een valpartij tot verwondingen kan leiden. Als de schijven al de oorzaak zouden zijn dan waarschijnlijk omdat ze van zichzelf al scherp zijn geweest. In het verleden is er ook wel eens gesproken over de hydraulische velgrem. Is die nu al toegestaan?
12-04-2016 22:00
Wat een onzin. Ze geven in de tweet duidelijk aan dat ze niet weten wat de oorzaak is.
Schijfremmen is een vooruitgang.
Carbon dat splintert riepen ze tien jaar geleden. Een rubberen band met lucht er in, die explodeert riepen ze honderd jaar geleden.
12-04-2016 22:09
[quote] Hakkie2 - 12 april 2016 om 12:04
En ik vraag me ook echt af of schijfremmen wel gevaarlijker zijn dan de kransjes achterin, die staan ook vaak genoeg in de benen van renners. Maar niemand stelt voor om de versnellingen weer af te schaffen. [/quote]

- de cassette draait niet op volle snelheid in de val, hij wordt immers niet meer aangedreven.
- de cassette wordt niet gloeiend heet.
- de cassette drukt een wond, maar snijdt geen pezen door. De schijf is een scheermes, diep in het vlees geduwd levensgevaarlijk.

De motards vormen een schijnbaar schreeuwend groot probleem, rondrijden met hete scheermessen zou moeten kunnen.
12-04-2016 22:42
Schijfremmen scheermessen noemen is onzin. Een nabewerking van alle haakse kantjes en alles is afgerond.
13-04-2016 10:18
Zal hakkie niet het tandwiel voor bedoelen? Die gaat wel tot in je spier, dat voel je een paar jaar later nog op koude dagen.
13-04-2016 10:51
@MDKIDW

Ik had het nadat ik de stompe randen genoemd had al niet meer over messen, maar alleen over de hitte. Die worden op het vlakke namelijk niet zomaar heet genoeg om iemand aan te branden, dat is alleen onder aan een afdaling zo en dan rijd je niet met 200 man bij elkaar. Kennelijk was het dermate onbegrijpelijk dat ik het zal samenvatten: ronde kanten = geen mes, aanbrandrisico = acceptabel laag, gewicht = geen issue vanwege UCI gewicht.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine