‘Ventoso loopt diepe snijwond op door schijfrem’
Francisco Ventoso heeft aan Parijs-Roubaix een diepe snijwond in zijn linkerbeen overgehouden. De Movistar-renner liep de kwetsuur op toen hij bij een valpartij werd geraakt door een schijfrem van een andere renner, melden Spaanse media. De ploeg laat overigens weten op dit moment nog geen zekerheid te hebben over de oorzaak van de verwondingen. Ventoso werd inmiddels geopereerd en deze ingreep is goed verlopen.
Schijfremmen zijn door de UCI nog niet definitief ingevoerd in het peloton, maar er mag wel al geruime tijd mee getest worden. Het voordeel is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen, al wijzen tegenstanders op de gevaren voor snijwonden. Bekend is dat in Parijs-Roubaix in ieder geval Lampre-Merida en Direct Energie met schijfremmen reden.Apunto de entrar a quirófano para arreglar la carrocería. Gracias a todos por los ánimos. Y a @Rmedinaabascal x foto pic.twitter.com/9ty3O4arSb
— Fran Ventoso (@franventoso) April 11, 2016
Gracias por todo el cariño. La operación ha ido bien y espero estar en bici pronto. En esta situacion es cuando más se agradece los ánimos!
— Fran Ventoso (@franventoso) April 11, 2016
https://twitter.com/Movistar_Team/status/719815114510229504
Ik koers al 17 jaar, nog nooit gebeurd, dan zijn je voorbladen nog gevaarlijker, daar heb ik wel tanden van in mijn rug staan van een val en iemand die dacht over mij heen te kunnen springen.
Ik denk ook dat jij dat bedoelt met 'in benen staan van renners', want dat gebeurt heel vaak.
Ik stel voor dat ik de Mortirolo afdaal met mijn schijfremmen en dat jij er onderaan een thermometer tegenaan houdt.
En groot genoege schijven? Wil je dan met 180mm schijven gaan rijden op racefietsen? Dan worden de wielen veel te zwaar.
Grootste probleem van schijven vind ik wielwissels, vanwege de minimale toleranties van schijfremmen. Dat gaat om 0,1 mm's...
Deze materialen horen in de wedstrijd niet thuis .
Dadelijk komen er stuurspiegels op de fietsen om de
achterop komende auto's en motors te kunnen zien aankomen.
Huidige manier van remmen met remhoeven hebben altijd voldaan.
Het voordeel van schijfremmen is tweeledig: minder handkracht nodig voor dezelfde vertraging en veel beter te doseren dan velgremmen. Dus kun je makkelijker en gecontroleerder remmen.
Daarnaast vreten velgremmen de velg op en kunnen die zo warm maken dat tubes loslaten van de velg. Dat eerste maakt niks uit voor profs en dat tweede gebeurt volgens mij alleen bij zeer hoge temperaturen waarbij je je moet afvragen of koersen wel verstandig is.
Als de schijven gevaar opleveren, dan kan een beugel of kap dat verhelpen. Kwestie van uitvinden en implementeren. En dat geldt ook voor de voortandwielen.
Schijfremmen is een vooruitgang.
Carbon dat splintert riepen ze tien jaar geleden. Een rubberen band met lucht er in, die explodeert riepen ze honderd jaar geleden.
En ik vraag me ook echt af of schijfremmen wel gevaarlijker zijn dan de kransjes achterin, die staan ook vaak genoeg in de benen van renners. Maar niemand stelt voor om de versnellingen weer af te schaffen. [/quote]
- de cassette draait niet op volle snelheid in de val, hij wordt immers niet meer aangedreven.
- de cassette wordt niet gloeiend heet.
- de cassette drukt een wond, maar snijdt geen pezen door. De schijf is een scheermes, diep in het vlees geduwd levensgevaarlijk.
De motards vormen een schijnbaar schreeuwend groot probleem, rondrijden met hete scheermessen zou moeten kunnen.
Ik had het nadat ik de stompe randen genoemd had al niet meer over messen, maar alleen over de hitte. Die worden op het vlakke namelijk niet zomaar heet genoeg om iemand aan te branden, dat is alleen onder aan een afdaling zo en dan rijd je niet met 200 man bij elkaar. Kennelijk was het dermate onbegrijpelijk dat ik het zal samenvatten: ronde kanten = geen mes, aanbrandrisico = acceptabel laag, gewicht = geen issue vanwege UCI gewicht.