‘Ventoso loopt diepe snijwond op door schijfrem’
Francisco Ventoso heeft aan Parijs-Roubaix een diepe snijwond in zijn linkerbeen overgehouden. De Movistar-renner liep de kwetsuur op toen hij bij een valpartij werd geraakt door een schijfrem van een andere renner, melden Spaanse media. De ploeg laat overigens weten op dit moment nog geen zekerheid te hebben over de oorzaak van de verwondingen. Ventoso werd inmiddels geopereerd en deze ingreep is goed verlopen.
Schijfremmen zijn door de UCI nog niet definitief ingevoerd in het peloton, maar er mag wel al geruime tijd mee getest worden. Het voordeel is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen, al wijzen tegenstanders op de gevaren voor snijwonden. Bekend is dat in Parijs-Roubaix in ieder geval Lampre-Merida en Direct Energie met schijfremmen reden.Apunto de entrar a quirófano para arreglar la carrocería. Gracias a todos por los ánimos. Y a @Rmedinaabascal x foto pic.twitter.com/9ty3O4arSb
— Fran Ventoso (@franventoso) April 11, 2016
Gracias por todo el cariño. La operación ha ido bien y espero estar en bici pronto. En esta situacion es cuando más se agradece los ánimos!
— Fran Ventoso (@franventoso) April 11, 2016
https://twitter.com/Movistar_Team/status/719815114510229504
Tot nu toe is dit wel pas het eerste geval, het is de vraag hoe het in de praktijk uitpakt want beter remmen voorkomen misschien ook een hoop ongelukken. wellicht is het concept van schijfremmen nog niet uitgewerkt genoeg en moet er meer aan veiligheid gedaan worden in het ontwerp van die dingen (kapje er overheen?)
1) Is zo'n schijf echt veel gevaarlijker dan de kransjes achter, die kunnen toch ook lelijke snijwonden geven zou ik zeggen.
2) Ik heb geen ervaring met die dingen, maar is het wisselen van een wiel niet veel ingewikkelder, en dus enorm vertragend als je lek rijdt in de koers?
Geen idee, heb nog nooit schijfremmen gehad namelijk
Wel weer een voordeel is dat wanneer er voor je een valpartij gebeurt, de kans groter is dat je op tijd stilstaat.
Heb in ieder geval het idee dat de schijfremmen door de fabrikanten gepushed worden. En het niet zozeer vanuit de renners zelf komt.
Beter remmen in slechtere weersomstandigheden/wegdek lijkt mij altijd beter en veiliger. Je remt niet per sé harder met schijfremmen, want dat heeft ook voornamelijk te maken met de grip van je banden (hard remmen betekend slippen en niet stilstaan). Je kan het remmen wel veel beter moduleren, het werkt met carbon velgen en het werkt dus nog in minder ideale (weers)omstandigheden. Meer fietscontrole voor de renners dus.
Ik spreek overigens uit ervaring, ik hydraulische schijfremmen op mijn racefiets en het gevoel van controle is geweldig, ik wil niet meer terug.
Ze hebben daar een handje van. En helaas zijn er hier genoeg die niet verder dan de titel lezen (en denken)... ;)
Schijfremmen draaien gewoon door met het wiel.
Verder moet de rand afronden of idd een rubberen ring eromheen trekken te doen zijn.