Veldrijden: alleen startgelden van Van Aert en Van der Poel blijven overeind
© Cor Vos
maandag 16 november 2020 om 13:19

Veldrijden: alleen startgelden van Van Aert en Van der Poel blijven overeind

In juli bracht WielerFlits al het nieuws dat de startgelden in het veldrijden deze winter gevoelig lager zouden liggen dan de voorbije jaren. Het Nieuwsblad brengt vandaag de bedragen naar buiten. Van Aert en Van der Poel krijgen nog steeds 10.000 euro, alle andere toppers in het veld moeten het met véél minder doen.

Het blijft nog steeds een taboe in de sport: lonen, startgelden en andere financiële vergoedingen houden zowel renners, managers, teams als organisatoren maar al te graag binnenskamers. Toch heeft er eentje de omerta verbroken: Het Nieuwsblad kon de boekhouding inkijken en publiceerde vandaag exclusief de startgelden van de toppers.

En daaruit blijkt dat deze – deels te wijten aan de coronacrisis – zoals eerder al aangegeven zwaar gezakt zijn. Al blijven de twee absolute heersers in het veldrijden buiten schot, weet de krant. Mathieu van der Poel en Wout van Aert krijgen nog elke klassementscross (uitgezonderd in de Wereldbeker: daar is geen startgeld voorzien, maar is de prijzenpot zoveel hoger) 10.000 euro om te starten. Dat is ongeveer evenveel als de voorbije jaren.

Tom Meeusen grootste slachtoffer
Dat laatste moeten we deels nuanceren, want de status van Van Aert en Van der Poel overstijgt het veldrijden. En na hun prestaties tijdens het voorbije wegseizoen, zouden zij in normale omstandigheden ongetwijfeld hun vraagprijs hebben opgedreven. Dus eigenlijk leveren ook zij deels in. Drie jaar geleden kregen de twee ook al 9.000 euro, weet de krant.

Maar voor een aantal andere crossers is het leven deze winter een stuk minder aangenaam geworden. Denk maar aan Tom Meeusen, al is bij hem meer aan de hand dan Covid-19. Vier jaar geleden kon de nog altijd maar 32-jarige veldrijder rekenen op een startpremie die opliep tot 5.000 euro. De daaropvolgende jaren zag hij dat stelselmatig afnemen tot eerst 3.000 euro, vervolgens 1.250 en vorig jaar 1.000 euro. Vandaag krijgt Meeusen nog amper 250 euro.

Een uitzondering is Eli Iserbyt, die pas vorig jaar doorbrak. In 2019 moest de jonge West-Vlaming het nog stellen met 1.400 euro. Dankzij zijn prima resultaten van vorig jaar komt hij nu op 2.250 euro uit. Maar ook hij zou zonder herziening van het systeem nu makkelijk 5.000 tot 6.000 euro aan startgeld hebben opgestreken. Idem voor Belgisch kampioen Laurens Sweeck.

De huidige tarieven in euro’s volgens Het Nieuwsblad:
flag-be Wout van Aert: 10.000
flag-nl Mathieu van der Poel: 10.000
flag-be Eli Iserbyt: 2.250 (vorig jaar 1.400)
flag-be Laurens Sweeck: 2.000
flag-be Toon Aerts: 2.000 (vorig jaar 6.000)
flag-be Michael Vanthourenhout: 1.250 (vorig jaar 2.500)
flag-nl Lars van der Haar: 1.000 euro (vorig jaar 2.750)
flag-be Tim Merlier: 500 (vorig jaar 1.500)
flag-nl Corné van Kessel: 500 (vorig jaar 1.350)
flag-be Thibau Nys: 400
flag-be Tom Meeusen, Daan Soete: 250 (vorig jaar 1.000)
flag-nl David van der Poel: 250
flag-be Thijs Aerts: 150 (vorig jaar 400)

Werd het startgeld vroeger puur door onderhandelen vastgelegd, dan wordt het vandaag deels bepaald door de UCI-ranking. Zo krijgt de top drie op die ranking automatisch 1.000 euro, de volgende zeven krijgen 500 tot 300 euro, voor de nummers 11 tot 25 is dat nog 150 euro. Idem voor de dames.

Daarnaast kan elke crosser nog over een bijkomend bedrag onderhandelen. Voor Toon Aerts, vandaag tweede op de ranking, is dat bijvoorbeeld 1.000 euro extra, wat zijn totaal op 2.000 brengt. Ook opvallend: de jonge Thibau Nys mag dan slechts eerstejaarsbelofte zijn en amper over UCI-punten beschikken, met zijn 400 euro aan startgeld krijgt hij absoluut niet slecht betaald.

Geen inkomsten
Een organisator die alle grote namen – zowel heren als dames –  aan de start wil, mocht vorige winter rekenen op een prijskaartje tussen de 55.000 en 60.000 euro, bovenop de normale organisatiekosten. ‘Onhoudbaar’, hoorden we al een paar jaar uit de monden van meerdere organisatoren. Dat bedrag is nu gehalveerd. Tezelfdertijd moet worden vermeld dat een organisator deze winter geen inkomsten heeft van ticketing, vips en drankverbruik omdat er door corona geen toeschouwers zijn toegelaten.

RIDE Magazine
53 Reacties
16-11-2020 13:32
Startgelden is leuk, maar hoe zit het eigenlijk met de inkomens van de renners? Die worden toch gewoon betaald door de ploeg, die staan daar toch op de loonlijst?

Of is dat een dusdanig minimum contract dat je afhankelijk bent van je startgelden om bij de bakker een brood te kunnen kopen?

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar; iemand die dat weet mag het zeggen.

Overigens: ik ben niet van mening dat een renner zich "binnen moet kunnen fietsen". Nagenoeg iedereen moet langer werken dan tot zijn 35e om financieel onafhankelijk te zijn. Leuk als je dat kunt (en van harte gegund) maar het moet niet het uitgangspunt zijn bij het bepalen van startgelden en verloning.
    16-11-2020 13:57
    @Michelangelo, wat moet volgens jou wel het uitgangspunt zijn van de startgelden en beloning?
    16-11-2020 14:10
    Gewoon, een goed basis salaris zoals iedereen die een beroep uitoefent. Of je nu aan de lopende band staat, op een kantoor zit of door de modder fietst (of op de weg). Zodat je er prima van kunt leven met je gezin. Geregeld vanuit de ploegsponsor.

    Je zou nog kunnen discussieren dat je "24 uur per dag profsporter bent" en dat je dat moet terug zien in salaris. Maar je kunt het ook zien als iemand die van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken (en ik denk niet dat er iemand aan de lopende band zal staan die zegt "dit is ook mijn hobby").

    En ja, ben je extreem goed, dan mag daar ook gerust een speciale beloning tegenover staan.
    Maar zeker in tijden waarbij organisatoren geen inkomsten hebben, dan kun je ook niet eisen dat ze wel gewoon hun stargelden blijven uitkeren.
    16-11-2020 14:33
    @Michelangelo, ik wil niet vervelend doen, maar wat is "gewoon een goed basissalaris"?
    Wie bepaalt dat? Waar hangt dat van af?
    Je doet het allemaal zo makkelijk klinken.
    16-11-2020 14:48
    HennieK,
    Uiteindelijk bepalen werkgever en werknemer samen het salaris; de een doet een voorstel, de ander accepteert het (of niet).

    en verder is het misschien heel simpel: we hebben definities voor minimum loon en modaal inkomen (volgens mij ergens rond 37.000 euro per jaar).

    Als je ervan uitgaat dat de ploeg je materiaal en je stages betaalt, dan zou je van een modaal salaris moeten kunnen leven (tenminste, heel veel gewone Nederlanders moeten het doen met een modaal salaris). En die wonen niet in een kartonnen doos of onder een viaduct.

    En of dat dit te veel of te weinig is... wie ben ik om daar wat van te vinden. Van mij mag iedereen tonnen per jaar verdienen, maar zo werkt het helaas niet.
    16-11-2020 15:03
    ja dan is het toch echt van de zotten dat zo'n mvdp zijn ziel verkoopt om dat geestdodende rollertrappen door ons strot te rammen. Dan hoor ik 'm nog altijd iets zeggen in de trant van: op de rollen rijden vind ik ***. Tja, stel je maar eens voor dat ze de startgelden volledig weglieten. Had toch liever meer crossen gehad deze winter.
    16-11-2020 16:06
    MVP, Van Aert, Toon Aerts, Iserbyt en nog een aantal zullen prima verdienen via hun ploeg.
    Maar daaronder is het geen vetpot hoor en daarnaast hebben veldrijders behoorlijk veel kosten die niet betaald worden door de ploeg.
    Zo moeten ze zelf hun begeleidingsteam samenstellen en en dat zijn er zo 3 tot 5 afhankelijk van of er een dubbele materiaalpost is of niet.
    Daarnaast moeten ze over het algemeen een camper huren van de ploeg en ook reis- en verblijfskosten naar wedstrijden moeten uit eigen zak komen.
    16-11-2020 16:24
    Frank V, jij gelooft ook dat Wout van Aert werkelijk het ene blikje RedBull na het andere in zijn keel leeg goot en de helft van zijn fietskilometers met zijn armen op de fiets zat te wapperen?
    16-11-2020 16:27
    @Storm-biker,
    In die zin is schaatsen prima te vergelijken met cyclocross. Groot in 1 of 2 landen, maar veel te klein om dat met heel veel mensen professioneel te doen en er dan ook nog (heel veel) geld mee te verdienen.

    En dus kom je als "net niet topper" in mijn ogen voor de keuze:
    - ga ik leven als een prof zonder bijbehorende inkomsten (en hoop ik op een flinke carrierestap, bijbetalende ouders, rijke partner of schulden die ik na de wielercarriere kan aflossen met een gewone baan).
    - ga ik leven als een semi prof, met een bijbaan naast het fietsen. Waarbij je weet dat je in het nadeel bent t.o.v. de full profs
    - begin ik er niet aan, en blijf ik lekker als amateur mijn crossjes rijden naast een gewonen baan.

    Want de sport is, zeker als het publiek wegvalt, te klein voor een groot contingent aan dikbetaalde fullprofs.
16-11-2020 13:32
Valt mij nog mee, de beloning voor Matthieu en Wout is gewoon het resultaat van marktwerking. Ze zijn veel groter dan alle anderen in het veld. En dan nog valt het relatief mee omdat ze eigenlijk qua startgeld gelijk zijn gebleven. Ze doen ook maar een paar crossen ( 10 voor MVDP en een stuk of 5/6 voor Wout). Ben ook benieuwd hoe het zit bij de dames.
16-11-2020 13:57
De relatieve verschillen zijn echt groot. 250 euro voor wie hooguit top 10 rijdt en het 10 voudige voor podium. En hoe zit het met de vrouwen?
16-11-2020 14:35
Waarom krijgt Nys jr 400 euro. Heeft nog niks bewezen bij de profs/beoften.
    16-11-2020 14:51
    Voor zijn schone ogen ? In 40% van de crossen DFN, en brengt evenveel supporters mee als om het even wie 0,0 .
    16-11-2020 14:57
    Startgeld staat niet gelijk aan prijzengeld he.
    Nys Jr krijgt startgeld omdat er (in normale tijden) een hoop supporters afkomen voor die jonge gast. Voornamelijk Sven Nys fans die hun dromen terug zien uitkomen met Thibeau. Al is het een jong gastje die bij de Junioren of Beloften rijdt, als er 50 man extra voor afkomt, is dat zijn geld waard.
    Met alle respect voor renners zoals bv Baestaens of de spanjaard Orts, die wss beter rijden dan Thibeau. Als die niet echt voor een toename in fans zorgen, zijn dat renners met minder startgeld.
    Niet enkel fans, maar sponsors vinden het ook leuker als 'bekende' renners meedoen. Al is het maar om eens samen op de foto ofzo te staan.
    16-11-2020 16:25
    Kleine Nys is behalve publiekstrekker ook gewoon heersend wereldkampioen in zijn klasse. De regenboogtrui is geld waard, dat is toch niets nieuws.
    16-11-2020 18:04
    @Massimo Bataille , Zo zit het in elkaar. Startgelden zijn een soort van waardering van de populariteit van een renner. Vaak is die populariteit voor een groot deel gebaseerd op tot dan toe geleverde prestaties.
    Nu de publieks- en en VIP inkomsten voor de organisatoren wegvallen heeft dat automatisch gevolgen voor de het voor geld aantrekken van de renners.
    Sportief gezien is de formule van de WB beter maar commercieel niet.
16-11-2020 14:42
Leuk zo'n marktwerking, maar het helpt de sport niet als je al het geld besteed aan de twee renners die het voor het geld niet hoeven te doen.
    16-11-2020 15:00
    Ik ga natuurlijk wel akkoord met je stelling, maar er zij nu al deel mensen (oa in WF) die vinden dat alle overwinningen van Aerts/Iserbyt/Sweeck niets voorstellen want de grote 2 doen niet mee.
    Zoals er een deel mensen zijn die niet naar de cross kijken, want ze doen toch niet mee.
    Zijn dit 'echte' fans, neen, maar het zijn kijkers, wat voor inkomsten zorgt.
16-11-2020 15:26
Ik kan mij ergens voorstellen dat als wva en vdp meedoen de bedragrn voor de rest lager ligt en dat als zij niet meedoen de bedragen niet enorm omhoog gaan omdat zij nu eindelijk eens kunnen winnen...en dan wil jezelf natuurlijk al graag meedoen (en wellicht betaald de ploeg ook extra voor winst enzo) en dat weet de organisator.
16-11-2020 15:51
Startgeld is er om supporters en fans aan te moedigen om geld te spenderen op de cross.

Door Corona geen fans of supporters, dus waarom is er nog startgeld?

Als ze niet willen rijden voor het prijzengeld, hoeven ze ook niet te starten, laat dat startgeld gewoon vallen. De organisatoren worden gewoon door de managers van de renners tegen de muur gezet voor zero return en toch willen ze de centen ophoesten.

Nog een jaartje Corona en de cyclocross bestaat niet meer!
    16-11-2020 16:01
    Als je het doortrekt geldt hetzelfde voor kijkers op tv. Indien renner x niet meedoet, ga ik niet kijken.
    En meer kijkers op tv, zal ook wel belangrijk zijn qua sponsors enzo.
    Dus dat het niet volledig wordt afgeschaft vind ik wel logisch.
16-11-2020 16:16
Zware crisis, iedereen moet wat toegeven, we moet allemaal wat water bij de wijn doen, roeien met de riemen die we hebben, rekening houden met anderen, samen sterk.... behalve de 2 die er het dikst in zitten en het minste last zouden hebben van inleveren, daar mag niet aan geraakt worden. Hilarisch.

"Hun status overstijgt het veldrijden". Ze zijn groot geworden in het veldrijden, ze hebben alles te danken aan het veldrijden en beweren allebei dat ze het veldrijden nooit helemaal zullen verlaten, omdat het hun grote wielerliefde blijft. Misschien moeten ze dat dan eens tonen door op zijn minst de helft van die 10000 € terug te geven aan al die organisatoren die geen inkomsten meer hebben.

Ik mag hopen dat de financiële eisen vooral van managers komen en niet van de renners zelf, want dan zijn het serieuze hypocrieten. Of toch zeker Van Aert, want die heb ik horen zeggen dat hij het volstrekt logisch vond indien hij deze winter nauwelijks startgeld kreeg en dat het niet meer dan normaal was indien ze serieus zouden inleveren om organisatoren te sparen.
    16-11-2020 16:31
    Als organisatoren hen 10000 euro startgeld willen betalen dan is het toch niet het probleem van Wout en Matthieu als ze dat accepteren? Kennelijk is de nood bij sommige organisatoren en hun sponsors minder hoog. In dit geval blijkt maar weer hoe ver deze twee boven de rest uitsteken ook in aantrekkingskracht voor sponsors en TV.
    16-11-2020 16:46
    Hangt natuurlijk af van de omstandigheden. Als WVA en MVDP 10.000 € eisen, anders weigeren om te starten en de organisatoren hoesten dit dan met veel tegenzin op, dan kun je dat ook interpreteren als "ah kijk, ze willen betalen", maar de rug tegen de muur is daar niet zo veel vrije wil meer bij. Het is niet omdat je ergens toch nog geld kan uit persen dat de nood initieel al niet hoog was en het allemaal wel zal meevallen.

    Pas op, van mij mogen ze doen wat ze willen, maar hou dan wel op met die PR-praatjes waarbij de cross de heimat of de jeugdliefde is en benoem het gewoon voor wat het is. De cross, mijn melkkoe, mijn buitenverblijf, mijn sportwagen.
    16-11-2020 20:07
    Het zou ze sieren als ze het terug zouden storten of in een fonds voor de ontwikkeling van de cyclocross o.i.d. zouden stoppen. Desnoods in de nationale jeugdopleidingen.
    Of nog beter geen startgeld eisen maar dit jaar wel een wedstrijd voor alle categorieën op het betreffende parcours.
16-11-2020 16:23
Dan doet de manager an van Aert duidelijk de beste onderhandelingen als die nog steeds hetzelfde krijg dan vdp.
    16-11-2020 16:39
    Daar verbaas ik me ook over.. Zal dan toch volledig aan zijn populariteit te danken zijn, want ik zie hem niet zo snel de crossen gaan domineren, zoals MvdP dat wel heel snel kan.. (disclaimer: grote fan van Wout, voor het overige)..
    16-11-2020 16:52
    Startgelden gaan niet over resultaten, maar over populariteit/marktwaarde. Voor resultaten heb je prijzengeld.
    Natuurlijk is populariteit vaak gekoppeld aan resultaten ( meeste mensen zijn fans van een winnaar).
    Maar als pakweg Marco Borsato plots wil crossen en die zorgt voor enorm veel fans, zullen ze hem ook een pak startgeld, al wordt hij gedubbeld na een halve ronde.
    16-11-2020 16:54
    Ik hoor het Marco Borsato al naar adem smachtend zeggen in het post-race interview: "vandaag was weer rood".
    16-11-2020 16:59
    Potverdorie Massimo, volgens mij heb je een nieuw tv-formatje te pakken! Sterren fietsen door de modder..
16-11-2020 16:50
Vreemd dat WvA ineens evenveel startgeld krijgt als MvdP, op basis van wat? Twee jaar geleden was die discussie al, MvdP won zowat alles maar kreeg 1000 euro minder als WvA omdat die toen in de regenboog trui reed. En verder de jonge Nijs, krijgt die 400 euro omdat hij op de naam van zijn ouwe teert? Kijk eens naar de uitslagen van dit jaar, daar zie je een Ryan Kemp nu steevast in de top tien eindigen maar die zie ik niet bij de startgelden staan. Ik zou zeggen zoon van Nijs of niet, degene die presteert verdient de bonus, lijkt meer op vriendjespolitiek.
    16-11-2020 17:02
    Ryan heeft ook nog eens minstens zo'n goede kuif als WvA.. Die jongen verdient beter...
    16-11-2020 17:23
    Heel simpel: de organisatoren betalen het hoogste startgeld aan de renners die ze het liefst aan de start zien staan. En dat zijn niet per definitie de renners die het beste presteren, maar degenen die het meeste publiek of tv kijkers trekken.

    Dat kun je oneerlijk vinden, maar zo werkt het wel. Als pak hem beet Sagan aangeeft te willen starten krijgt hij waarschijnlijk meer dan Aerts of Iserbyt, ondanks dat hij al jaren niet meer gecrosst heeft.
    16-11-2020 17:52
    Een vlaming in een voornamelijk Vlaamse sport... Lijkt mij exact de reden dat er zo weinig buitenlanders zijn: meeste sponsoren zijn belgisch en willen natuurlijk een belg, en organisatoren willen belgische toppers en zullen die meer betalen dan buitenlandse coureurs. Voor buitenlanders valt er dan niet zo veel te verdienen (tenzij je echt goed bent uiteraard).
    16-11-2020 18:16
    Massimo Bataille legt heel goed uit hoe het in elkaar zit. Daar is niets oneerlijks aan.
    Op de weg worden ook startgelden betaald. Dat Sagan dit jaar de Giro voor het eerst reed is natuurlijk alleen maar omdat hij van de organisatie daar goed extra voor werd betaald. En de keuze van Sunweb en Dumoulin voor de Giro twee jaar geleden ging natuurlijk niet over meer of minder tijdrit kilometers maar over het extra geld dat de ploeg kon vangen als ze met Dumoulin naar de Giro kwamen.
16-11-2020 18:27
Veldritten zonder WvA en MvdP zijn veel interessanter om naar te kijken. Scheelt aanzienlijk voor startgeldsom die 2 weg te laten. Win win.
    16-11-2020 18:34
    Dat vind ik persoonlijk ook maar ik realiseer me dat ik tot een klein deel van die kijkers hoor.
    16-11-2020 19:20
    Ik deel de mening:-)
    16-11-2020 19:32
    Eensch!
    #banVdP #banWvA
    16-11-2020 19:37
    Vind ik niet. Bij een Aerts, Sweeck, Vanthourenhout,... mis ik die X-factor. Leuke crossers, maar niet waarvoor ik speciaal naar de cross zal kijken. Ook al is het dan soms 'spannender' wie er wint.
    16-11-2020 23:36
    Eens. Vooral ook in zin dat het om het feestje gaat en niet de mannetjes. Ik zou als organisator mijn hand op de knip houden en luid verkondigen dat we makkelijk zonder die cententrekkers ook een tof evenement kunne hebben samen.
    17-11-2020 06:14
    En laten we Ajax en PSV ook uit de Eredivisie kieperen. Die twee nare clubs die de hele tijd maar landskampioen worden. VVV - PEC en Heracles - Utrecht zijn veel leuker om te zien dan alles waar Ajax en PSV bij betrokken zijn. En dan graag MVV en Volendam erbij als vervangers boor nog meer spanning.
16-11-2020 18:29
Ik ben fan van MVP en WVA maar ik zou als organisator beide niet willen op het moment. Als beide tot 20 crossen totaal komt is dat €200000. Spanning is weg want zeer waarschijnlijk wint Mathieu alles. En je kan het brede middenveld mss iets beter belonen.
16-11-2020 18:34
Het zou de toppers sieren als ze in deze tijd een gedeelte van hun startgeld in een pot stoppen en delen met de mindere goden. Ik weet t, dat is een utopie, maar als ze de cross willen redden en hun (jonge) willen blijven motivere , zou dat geen slechte stap zijn.
De verhoudingen in startgelden zijn natuurlijk zo scheef als wat, dus vlak het af door een dergelijk tijdelijk fonds.
16-11-2020 19:06
Zijn ook de enige 2 waar ik de tv voor aanzet.
    16-11-2020 20:33
    Ik zet de TV voor alle veldritten aan of de laptop om indien nodig ze middels een stream te kunnen zien. Pas er mijn dagindeling op aan. Voor veel wegwedstrijden zet ik meestal de TV alleen aan als ik niets beters of leukers te doen heb.
16-11-2020 19:35
Bizar dat startgelden zo'n grote invloed is, zou leuk zijn als Mathieu en Wout, ook bewust wat geld afstaan aan anderen, zodat veldrijden zich ook verder in de breedte ontwikkeld.
17-11-2020 06:18
Leuke analyses van de mensen die vinden dat MvdP en WvA het veldrijden verpesten, maar kunnen die twee er iets aan doet dat Iserbyt of Toon Aerts niet sneller kunnen? Eerlijk gezegd denk ik dat veldrijden zonder die twee helemaal zou zijn vervallen tot lokale Vlaamse folklore, dus wees blij met die mannen en bekijk het met onderkin op de knieën van bewondering.
17-11-2020 06:21
Hulde trouwens voor de manager van Toon Arts die er voor zorgde dat Toon een seizoen lang een startgeld kreeg dat 60% van het startgeld van MvdP en WvA bedroeg. Dat moet toch een typefout zijn?
17-11-2020 06:48
Startgelden is toch iets vreemds, met als resultaat:
'In het verleden behaalde resultaten bieden een garantie voor de toekomst'
17-11-2020 07:20
Ik herinner mij de cross waar WVA vorig jaar zijn debuut maakte na blessure (Loenhout nvdr). Je moest daar een uur aanschuiven aan de kassa om een ticket te bemachtigen. Als al dat volk dan ook nog een aantal pinten drinkt, ben je als organisator wel bereid om 10000,- euro neer te tellen, denk ik. Over dit speciale jaar kan je discuteren natuurlijk maar onder normale omstandigheden is 10000,- euro voor WVA en MVDP niet overdreven.
17-11-2020 21:06
Lijkt me juist dat Wout & Thieutje die centjes wel kunnen missen ten opzichte van de overige veldrijders.

Of je betaald iedereen, of gewoon helemaal niemand.
    17-11-2020 21:27
    Prijzengeld ook afschaffen dan maar. Of je betaalt iedereen of gewoon niemand.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine