Veldrijden: alleen startgelden van Van Aert en Van der Poel blijven overeind
In juli bracht WielerFlits al het nieuws dat de startgelden in het veldrijden deze winter gevoelig lager zouden liggen dan de voorbije jaren. Het Nieuwsblad brengt vandaag de bedragen naar buiten. Van Aert en Van der Poel krijgen nog steeds 10.000 euro, alle andere toppers in het veld moeten het met véél minder doen.
Het blijft nog steeds een taboe in de sport: lonen, startgelden en andere financiële vergoedingen houden zowel renners, managers, teams als organisatoren maar al te graag binnenskamers. Toch heeft er eentje de omerta verbroken: Het Nieuwsblad kon de boekhouding inkijken en publiceerde vandaag exclusief de startgelden van de toppers.
En daaruit blijkt dat deze – deels te wijten aan de coronacrisis – zoals eerder al aangegeven zwaar gezakt zijn. Al blijven de twee absolute heersers in het veldrijden buiten schot, weet de krant. Mathieu van der Poel en Wout van Aert krijgen nog elke klassementscross (uitgezonderd in de Wereldbeker: daar is geen startgeld voorzien, maar is de prijzenpot zoveel hoger) 10.000 euro om te starten. Dat is ongeveer evenveel als de voorbije jaren.
Tom Meeusen grootste slachtoffer
Dat laatste moeten we deels nuanceren, want de status van Van Aert en Van der Poel overstijgt het veldrijden. En na hun prestaties tijdens het voorbije wegseizoen, zouden zij in normale omstandigheden ongetwijfeld hun vraagprijs hebben opgedreven. Dus eigenlijk leveren ook zij deels in. Drie jaar geleden kregen de twee ook al 9.000 euro, weet de krant.
Maar voor een aantal andere crossers is het leven deze winter een stuk minder aangenaam geworden. Denk maar aan Tom Meeusen, al is bij hem meer aan de hand dan Covid-19. Vier jaar geleden kon de nog altijd maar 32-jarige veldrijder rekenen op een startpremie die opliep tot 5.000 euro. De daaropvolgende jaren zag hij dat stelselmatig afnemen tot eerst 3.000 euro, vervolgens 1.250 en vorig jaar 1.000 euro. Vandaag krijgt Meeusen nog amper 250 euro.
Een uitzondering is Eli Iserbyt, die pas vorig jaar doorbrak. In 2019 moest de jonge West-Vlaming het nog stellen met 1.400 euro. Dankzij zijn prima resultaten van vorig jaar komt hij nu op 2.250 euro uit. Maar ook hij zou zonder herziening van het systeem nu makkelijk 5.000 tot 6.000 euro aan startgeld hebben opgestreken. Idem voor Belgisch kampioen Laurens Sweeck.
De huidige tarieven in euro’s volgens Het Nieuwsblad:
Wout van Aert: 10.000
Mathieu van der Poel: 10.000
Eli Iserbyt: 2.250 (vorig jaar 1.400)
Laurens Sweeck: 2.000
Toon Aerts: 2.000 (vorig jaar 6.000)
Michael Vanthourenhout: 1.250 (vorig jaar 2.500)
Lars van der Haar: 1.000 euro (vorig jaar 2.750)
Tim Merlier: 500 (vorig jaar 1.500)
Corné van Kessel: 500 (vorig jaar 1.350)
Thibau Nys: 400
Tom Meeusen, Daan Soete: 250 (vorig jaar 1.000)
David van der Poel: 250
Thijs Aerts: 150 (vorig jaar 400)
Werd het startgeld vroeger puur door onderhandelen vastgelegd, dan wordt het vandaag deels bepaald door de UCI-ranking. Zo krijgt de top drie op die ranking automatisch 1.000 euro, de volgende zeven krijgen 500 tot 300 euro, voor de nummers 11 tot 25 is dat nog 150 euro. Idem voor de dames.
Daarnaast kan elke crosser nog over een bijkomend bedrag onderhandelen. Voor Toon Aerts, vandaag tweede op de ranking, is dat bijvoorbeeld 1.000 euro extra, wat zijn totaal op 2.000 brengt. Ook opvallend: de jonge Thibau Nys mag dan slechts eerstejaarsbelofte zijn en amper over UCI-punten beschikken, met zijn 400 euro aan startgeld krijgt hij absoluut niet slecht betaald.
Geen inkomsten
Een organisator die alle grote namen – zowel heren als dames – aan de start wil, mocht vorige winter rekenen op een prijskaartje tussen de 55.000 en 60.000 euro, bovenop de normale organisatiekosten. ‘Onhoudbaar’, hoorden we al een paar jaar uit de monden van meerdere organisatoren. Dat bedrag is nu gehalveerd. Tezelfdertijd moet worden vermeld dat een organisator deze winter geen inkomsten heeft van ticketing, vips en drankverbruik omdat er door corona geen toeschouwers zijn toegelaten.
Of is dat een dusdanig minimum contract dat je afhankelijk bent van je startgelden om bij de bakker een brood te kunnen kopen?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar; iemand die dat weet mag het zeggen.
Overigens: ik ben niet van mening dat een renner zich "binnen moet kunnen fietsen". Nagenoeg iedereen moet langer werken dan tot zijn 35e om financieel onafhankelijk te zijn. Leuk als je dat kunt (en van harte gegund) maar het moet niet het uitgangspunt zijn bij het bepalen van startgelden en verloning.
Je zou nog kunnen discussieren dat je "24 uur per dag profsporter bent" en dat je dat moet terug zien in salaris. Maar je kunt het ook zien als iemand die van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken (en ik denk niet dat er iemand aan de lopende band zal staan die zegt "dit is ook mijn hobby").
En ja, ben je extreem goed, dan mag daar ook gerust een speciale beloning tegenover staan.
Maar zeker in tijden waarbij organisatoren geen inkomsten hebben, dan kun je ook niet eisen dat ze wel gewoon hun stargelden blijven uitkeren.
Wie bepaalt dat? Waar hangt dat van af?
Je doet het allemaal zo makkelijk klinken.
Uiteindelijk bepalen werkgever en werknemer samen het salaris; de een doet een voorstel, de ander accepteert het (of niet).
en verder is het misschien heel simpel: we hebben definities voor minimum loon en modaal inkomen (volgens mij ergens rond 37.000 euro per jaar).
Als je ervan uitgaat dat de ploeg je materiaal en je stages betaalt, dan zou je van een modaal salaris moeten kunnen leven (tenminste, heel veel gewone Nederlanders moeten het doen met een modaal salaris). En die wonen niet in een kartonnen doos of onder een viaduct.
En of dat dit te veel of te weinig is... wie ben ik om daar wat van te vinden. Van mij mag iedereen tonnen per jaar verdienen, maar zo werkt het helaas niet.
Maar daaronder is het geen vetpot hoor en daarnaast hebben veldrijders behoorlijk veel kosten die niet betaald worden door de ploeg.
Zo moeten ze zelf hun begeleidingsteam samenstellen en en dat zijn er zo 3 tot 5 afhankelijk van of er een dubbele materiaalpost is of niet.
Daarnaast moeten ze over het algemeen een camper huren van de ploeg en ook reis- en verblijfskosten naar wedstrijden moeten uit eigen zak komen.
In die zin is schaatsen prima te vergelijken met cyclocross. Groot in 1 of 2 landen, maar veel te klein om dat met heel veel mensen professioneel te doen en er dan ook nog (heel veel) geld mee te verdienen.
En dus kom je als "net niet topper" in mijn ogen voor de keuze:
- ga ik leven als een prof zonder bijbehorende inkomsten (en hoop ik op een flinke carrierestap, bijbetalende ouders, rijke partner of schulden die ik na de wielercarriere kan aflossen met een gewone baan).
- ga ik leven als een semi prof, met een bijbaan naast het fietsen. Waarbij je weet dat je in het nadeel bent t.o.v. de full profs
- begin ik er niet aan, en blijf ik lekker als amateur mijn crossjes rijden naast een gewonen baan.
Want de sport is, zeker als het publiek wegvalt, te klein voor een groot contingent aan dikbetaalde fullprofs.
Nys Jr krijgt startgeld omdat er (in normale tijden) een hoop supporters afkomen voor die jonge gast. Voornamelijk Sven Nys fans die hun dromen terug zien uitkomen met Thibeau. Al is het een jong gastje die bij de Junioren of Beloften rijdt, als er 50 man extra voor afkomt, is dat zijn geld waard.
Met alle respect voor renners zoals bv Baestaens of de spanjaard Orts, die wss beter rijden dan Thibeau. Als die niet echt voor een toename in fans zorgen, zijn dat renners met minder startgeld.
Niet enkel fans, maar sponsors vinden het ook leuker als 'bekende' renners meedoen. Al is het maar om eens samen op de foto ofzo te staan.
Nu de publieks- en en VIP inkomsten voor de organisatoren wegvallen heeft dat automatisch gevolgen voor de het voor geld aantrekken van de renners.
Sportief gezien is de formule van de WB beter maar commercieel niet.
Zoals er een deel mensen zijn die niet naar de cross kijken, want ze doen toch niet mee.
Zijn dit 'echte' fans, neen, maar het zijn kijkers, wat voor inkomsten zorgt.
Door Corona geen fans of supporters, dus waarom is er nog startgeld?
Als ze niet willen rijden voor het prijzengeld, hoeven ze ook niet te starten, laat dat startgeld gewoon vallen. De organisatoren worden gewoon door de managers van de renners tegen de muur gezet voor zero return en toch willen ze de centen ophoesten.
Nog een jaartje Corona en de cyclocross bestaat niet meer!
En meer kijkers op tv, zal ook wel belangrijk zijn qua sponsors enzo.
Dus dat het niet volledig wordt afgeschaft vind ik wel logisch.
"Hun status overstijgt het veldrijden". Ze zijn groot geworden in het veldrijden, ze hebben alles te danken aan het veldrijden en beweren allebei dat ze het veldrijden nooit helemaal zullen verlaten, omdat het hun grote wielerliefde blijft. Misschien moeten ze dat dan eens tonen door op zijn minst de helft van die 10000 € terug te geven aan al die organisatoren die geen inkomsten meer hebben.
Ik mag hopen dat de financiële eisen vooral van managers komen en niet van de renners zelf, want dan zijn het serieuze hypocrieten. Of toch zeker Van Aert, want die heb ik horen zeggen dat hij het volstrekt logisch vond indien hij deze winter nauwelijks startgeld kreeg en dat het niet meer dan normaal was indien ze serieus zouden inleveren om organisatoren te sparen.
Pas op, van mij mogen ze doen wat ze willen, maar hou dan wel op met die PR-praatjes waarbij de cross de heimat of de jeugdliefde is en benoem het gewoon voor wat het is. De cross, mijn melkkoe, mijn buitenverblijf, mijn sportwagen.
Of nog beter geen startgeld eisen maar dit jaar wel een wedstrijd voor alle categorieën op het betreffende parcours.
Natuurlijk is populariteit vaak gekoppeld aan resultaten ( meeste mensen zijn fans van een winnaar).
Maar als pakweg Marco Borsato plots wil crossen en die zorgt voor enorm veel fans, zullen ze hem ook een pak startgeld, al wordt hij gedubbeld na een halve ronde.
Dat kun je oneerlijk vinden, maar zo werkt het wel. Als pak hem beet Sagan aangeeft te willen starten krijgt hij waarschijnlijk meer dan Aerts of Iserbyt, ondanks dat hij al jaren niet meer gecrosst heeft.
Op de weg worden ook startgelden betaald. Dat Sagan dit jaar de Giro voor het eerst reed is natuurlijk alleen maar omdat hij van de organisatie daar goed extra voor werd betaald. En de keuze van Sunweb en Dumoulin voor de Giro twee jaar geleden ging natuurlijk niet over meer of minder tijdrit kilometers maar over het extra geld dat de ploeg kon vangen als ze met Dumoulin naar de Giro kwamen.
#banVdP #banWvA
De verhoudingen in startgelden zijn natuurlijk zo scheef als wat, dus vlak het af door een dergelijk tijdelijk fonds.
'In het verleden behaalde resultaten bieden een garantie voor de toekomst'
Of je betaald iedereen, of gewoon helemaal niemand.