UCI en ASO verschuiven driekilometerregel in rit naar Bordeaux
Update Veiligheid is momenteel een heet thema in het peloton. Na afloop van de sprintetappes in Bayonne en Nogaro ging het niet alleen maar over etappewinnaar Jasper Philipsen, maar ook over het parcours en de valpartijen in de slotkilometers. Vrijdag is dat in Bordeaux niet anders.
De Belgische sportverslaggever Christophe Vandegoor reed vanochtend al over het parcours van de slotkilometers. Hem viel op dat de finish ‘vrij smal’ is en dat er langs het parcours nog genoeg wegwerkzaamheden en betonblokken zijn.
Alhoewel de laatste twee kilometer van de zevende rit rechttoe, rechtaan zijn, kunnen deze obstakels nog wel eens voor chaos in het peloton zorgen. Vandegoor deelde de beelden van de finale op zijn Twitter. Daarop is het gevaar duidelijk te zien.
Finale in Bordeaux vrij smal, betonblokken langs de weg, tussen wegwerkzaamheden door. Uitstekende poten vd nadarhekken 😱 @sporza @radio1be @LeTour pic.twitter.com/VEPp6tw2YA
— christophe vandegoor (@chrisvandegoor) July 7, 2023
ASO en UCI verschuiven driekilometerregel op verzoek van de renners
De renners hoeven zich vrijdag in ieder geval geen zorgen meer te maken over de twee scherpe bochten op drie kilometer van de finish. Op verzoek van de rennersvakbond CPA hebben de ASO en UCI de driekilometerregel verschoven naar 3600 meter van de streep, ruim voor deze twee bochten over de rivier de Garonne. (Update 15.55 uur)
Today, on behalf of the riders we have requested the jury of commissaires to obtain the last 3 KLM rule at 3klm600 before 2 tricky bends. Thank you @UCI_cycling and @LeTour for accepting our request for the safety of the riders 🙏👏👏#SafetyFirst pic.twitter.com/YrTgLxzjQv
— CPA Cycling (@cpacycling) July 7, 2023
Update: ah, ze gebruiken de regel een keer zoals die bedoeld is. Hopelijk snappen ze dat dit best vaker kan.
Overigens zou het geen slecht idee zijn als men eens vooraf de tijd nam om het parcours te verkennen en niet zulke filmpjes te plaatsen op het moment dat er toch niets meer aan gedaan kan worden.
Dus lang op voorrand kan je niet verkennen voor zulke dingen.
Smalle straten wel natuurlijk, maar straten kunnen echt wel breed genoeg blijken tot je nog eens 2m kwijt bent aan nadars en andere dingen.
Laten we 1 ding duidelijk hebben. Die trekken zich werkelijk waar van niemand of iets zich aan.
Alleen van geld.
De Hoogerland actie was daar bv een goed voorbeeld van. Een bobo in een auto tussen de renners, bezopen gewoon.
Prudhomme ligt echt nergens wakker van
Het is immers de Tour
Verder is het een herhaling van zetten...
Maar vooral ook omdat er vooroordelend naar kijkt met het geluid van krakende frames en splittende botten.
En geen enkele stad kom je in zonder nare wegwerkzaamheden en belachelijke passages.