UCI en ASO verschuiven driekilometerregel in rit naar Bordeaux
foto: Cor Vos
vrijdag 7 juli 2023 om 15:55

UCI en ASO verschuiven driekilometerregel in rit naar Bordeaux

Update Veiligheid is momenteel een heet thema in het peloton. Na afloop van de sprintetappes in Bayonne en Nogaro ging het niet alleen maar over etappewinnaar Jasper Philipsen, maar ook over het parcours en de valpartijen in de slotkilometers. Vrijdag is dat in Bordeaux niet anders. 

De Belgische sportverslaggever Christophe Vandegoor reed vanochtend al over het parcours van de slotkilometers. Hem viel op dat de finish ‘vrij smal’ is en dat er langs het parcours nog genoeg wegwerkzaamheden en betonblokken zijn.

Alhoewel de laatste twee kilometer van de zevende rit rechttoe, rechtaan zijn, kunnen deze obstakels nog wel eens voor chaos in het peloton zorgen.  Vandegoor deelde de beelden van de finale op zijn Twitter. Daarop is het gevaar duidelijk te zien.


ASO en UCI verschuiven driekilometerregel op verzoek van de renners

De renners hoeven zich vrijdag in ieder geval geen zorgen meer te maken over de twee scherpe bochten op drie kilometer van de finish. Op verzoek van de rennersvakbond CPA hebben de ASO en UCI de driekilometerregel verschoven naar 3600 meter van de streep, ruim voor deze twee bochten over de rivier de Garonne. (Update 15.55 uur)

RIDE Magazine
20 Reacties
07-07-2023 14:46
Ziet eruit alsof die stad niet echt zit te wachten op de aankomst van een Touretappe.

Update: ah, ze gebruiken de regel een keer zoals die bedoeld is. Hopelijk snappen ze dat dit best vaker kan.
07-07-2023 14:54
Het is toch niet te geloven? De hoeveelste keer is dit nu dat er een etappe in Bordeaux gaat finishen? Goed: deels zijn dit tijdelijke problemen, die kunnen "gewoon" slecht gepland zijn. Maar veel van de getoonde wegen zijn standaard smal en de hekken met uitstekende pootjes zouden we toch niet meer doen? De ASO heeft duidelijk ook maling aan veiligheid.

Overigens zou het geen slecht idee zijn als men eens vooraf de tijd nam om het parcours te verkennen en niet zulke filmpjes te plaatsen op het moment dat er toch niets meer aan gedaan kan worden.
    07-07-2023 14:59
    probleem is dat veel van deze nadars plaatsen en aanpassingen of het verwijderen van verkeersmeubilair maar in de dag voor de start ( of zelfs in de ochtend) gebeurd.
    Dus lang op voorrand kan je niet verkennen voor zulke dingen.
    Smalle straten wel natuurlijk, maar straten kunnen echt wel breed genoeg blijken tot je nog eens 2m kwijt bent aan nadars en andere dingen.
    07-07-2023 15:14
    De ASO
    Laten we 1 ding duidelijk hebben. Die trekken zich werkelijk waar van niemand of iets zich aan.
    Alleen van geld.
    De Hoogerland actie was daar bv een goed voorbeeld van. Een bobo in een auto tussen de renners, bezopen gewoon.
    Prudhomme ligt echt nergens wakker van
    Het is immers de Tour
07-07-2023 14:32
Dat kan zomaar een demolition derby worden.
07-07-2023 14:53
Vooral de smalle aankomst is listig, want een ingesloten treintje welke zijn verlies niet wil nemen gaat met erdoorheen wringen mogelijkerwijs een ravage aanrichten.
    07-07-2023 15:03
    Er schiet me nou niet direct een treintje te binnen, dat daarvoor in aanmerking komt :|
07-07-2023 14:54
Hopelijk blijft iedereen recht ..
07-07-2023 14:39
Finish is toch dezelfde dan 13 jaar geleden maar dit filmpje stemt niet vrolijk ....
07-07-2023 14:53
Op 4km van de meet moet je vooraan zitten want dan komen er paar krappe en rare bochten voordat ze de brug over gaan. Vanaf 1.9km kaarsrecht maar de hectiek van de aanleiding kan natuurlijk weer veel hectiek opleveren want in die bochten zitten de klassementsrenners er ook nog.
07-07-2023 15:17
Gaan we nu elke finish vooraf highlighten met een 'Veilig of niet? Oordeel zelluf!!'-clickbaitje? Kom aan.
07-07-2023 15:19
Hm, dat is wat aan de late kant (al kan Vandegoor daar niks aan doen). Misschien kan de jury nog beslissen om de tijdswaarneming eerder te doen?

Verder is het een herhaling van zetten...
07-07-2023 15:56
Dat ziet er redelijk akelig uit ja.
Maar vooral ook omdat er vooroordelend naar kijkt met het geluid van krakende frames en splittende botten.
En geen enkele stad kom je in zonder nare wegwerkzaamheden en belachelijke passages.
07-07-2023 16:05
Haha, 600 meter eerder.
07-07-2023 16:47
Vana ond is Adrie van de Poel te gast in Vive Le Velo. In de Avondetappe de pianisten gebroeders Jussen. Ik bedoel maar.. Weer een jlaagzangetje!
    07-07-2023 19:04
    En je gaat ze toch gewoon allebei kijken.
07-07-2023 16:29
Joris vd Berg is de hele discussie rondom de veiligheid een beetje beu. Ik ben de NOS net zo beu.. Het gekeuvel, de flauwe grappen van Van de Zandt en Roxane en het gejraai van kleuterjuf DeGraaf. Ondanks Renaat Schotte dan toch liever overdag naar Sporza kijken en zeker in de avond naar Vive Le Velo. Wat een verademing al die wielerkennis op een zender met José als onbetwiste kopman . Nog een kiijkerstip :in de Oranje zomer praat Jip vd Bosch iedere avond over de Tour. Niet alleen leuk om te zien, maar veel deskundige en normaler dan Rox en Dione bij elkaar!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine