Veenendaal-Veenendaal mikt op wielerfeest: “Maar zijn afhankelijk van vergunningen”

Veenendaal-Veenendaal mikt op wielerfeest: “Maar zijn afhankelijk van vergunningen”

foto: Cor Vos

maandag 28 december 2020 om 17:00

Veenendaal-Veenendaal heeft grootse plannen voor de editie van 2021, met naast een mannen- en een vrouwenwedstrijd ook diverse evenementen voor publiek. De organisatie houdt er echter ook rekening mee dat alle plannen in de ijskast moeten worden geplaatst. “We zijn afhankelijk van wat voor vergunningen worden afgegeven”, vertelt voorzitter André Homma aan WielerFlits.

Veenendaal-Veenendaal staat op de UCI-kalender voor vrijdag 21 mei (vrouwen) en zaterdag 22 mei (mannen). “Maar als de coronamaatregelen in mei nog steeds dusdanig zijn dat we geen toestemming krijgen, dan parkeren we de plannen voor een later moment in 2021, of voor het jaar erna. Dan zullen we kijken wat mogelijk is”, aldus Homma.

Voorzitter André Homma – foto: Veenendaal-Veenendaal/Ted Walker

Afwachten
“We zijn afhankelijk van wat voor vergunningen worden afgegeven. Stel dat de profwedstrijden wel gereden mogen worden, maar dat geen publiek welkom is, dan gaan we kijken wat we gaan doen als organisatie. En we moeten afwachten wat de gemeente dan wil”, vertelt de voorzitter van het bestuur Stichting Veenendaal-Veenendaal. “Dat is nog los van de side-events.”

Een toertocht voor aangepaste sporters, een e-bikewedstrijd en wedstrijden voor kinderen… Aan alles is gedacht. “Veenendaal-Veenendaal is namelijk meer dan alleen een wedstrijd”, laat Homma weten in een persbericht. Toch ligt de prioriteit elders, vertelt hij ons. “De profwedstrijden zijn het hoofdevenement, die zijn het belangrijkste. Binnen alle mogelijkheden kijken we dan wat we kunnen organiseren.”

De geschiedenis van Veenendaal-Veenendaal gaat terug tot 1985, toen Joop Zoetemelk de eerste editie won. In 2019 won Zakkari Dempster de voorlopig laatste editie van de Utrechtse koers.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Lalsacien 28 december 2020 om 17:37

Leuke wedstrijd in de buurt maar dan merk je echt dat heuveltjes op de Utrechtse Heuvelrug weinig voorstellen.

FDJ 28 december 2020 om 17:38

Daar zijn er een paar de weg kwijt. De massa is dan nog niet gevaccineerd. Leuk PR praatje om de koers even in the picture te zetten, maar de wedstrijd die gereden wordt zal voor hun het maximale zijn in 2021.

Arie den Blanken 28 december 2020 om 18:44

Dat dit soort wedstrijden op de kalender blijven is voor het NL-se wielrennen veel belangrijker dan die geldverslindende grote ronden starts.

VespavanBern 29 december 2020 om 01:15

En dan nu nog een junioren categorie erbij, daar gaat het al heel lang mis in Nederland. Als je die kalender bekijkt, daar word je echt niet blij van hoor. Zo’n Veenendaal-Veenendaal classic is belangrijk, maar als ze echt wat willen betekenen voor het Nederlandse wielrennen zullen ze een junioren en wellicht ook nieuwelingen koers moeten organiseren, dan krijg je tenminste echt een mooi parcours. Heuvels met dan de lekdijk terug. waaiers en klimmen, pak ook nog wat klinkerstroken en je hebt al de mooiste en veelzijdigste U19-U17 klassiekers in Nederland.

Secondant 29 december 2020 om 03:28

@vespavanBern
Veenendaal-Veenendaal was jaren terug ook een nieuwelingen wedstrijd, zowel bij de jongens als meisjes als ik mij niet vergis. Heb hem zelf als nieuweling twee keer gereden. Was een criterium, pakweg 15 jaar geleden (op een doordeweekse dag, net als dat de profwedstrijd destijds op een doordeweeksedag werd georganiseerd).

VespavanBern 29 december 2020 om 12:31

Is het toch zeer spijtig dat die verdwenen is, ook al was het dan voor de jeugd maar een criterium. Toch vraag ik me af waardoor al die jeugd koersen verdwijnen, politiebegeleiding speelt een heel grote rol, maar dat kan toch niet alles zijn? Als je nu de nationale junioren kalender langsgaat schrik je je echt rot, welgeteld een koers in de Limburgse heuvels is over en een kasseienkoers in Drenthe. Voor de rest alleen maar wedstrijden die genoegen moeten nemen met 100km aan asfalt, maar geen open stukken, geen klimmen, geen slecht wegdek.
Het lijkt wel alsof de gemeente’s onwillig zijn geworden met vergunningen etc.

Arie den Blanken 29 december 2020 om 17:07

In de jaren 60, 70 en eerste helft jaren 80 in de vorige eeuw waren er ieder weekend dag en ook vaak na het invoeren van het zomeruur talloze wielerwedstrijden in NL. Bijna allemaal koersen voor adspriranten , nieuwelingen, junioren en amateurs. Daarbij drommen toeschouwers die op veel plaatsen ook gewoon entree moesten betalen. Door het in die periode veranderde recreatie patroon in de samenleving zijn die koersen op een enkele uitzondering na allemaal verdwenen. En dat komt ook niet meer terug mede omdat we hier in tegenstelling tot onze zuiderburen geen echte wielercultuur hebben. Het heeft niets te maken met onwillige gemeente besturen maar met het feit dat er nauwelijks iemand meer komt kijken naar zo’n koers.

Koersmaniak 28 december 2020 om 19:35

Ik vind het vreemd om nu plannen te maken voor tal van side-events.
Het organiseren van de mannen- en vrouwenwedstrijd rekening houdend met coronamaatregelen als zijnde geen publiek zal al moeilijk genoeg zijn.
Zonde om nu tijd en energie te steken in die nevendingen waarvan de kans groot is dat ze toch niet zullen doorgaan.

Derierre de la course 28 december 2020 om 21:23

Die zijn desondanks enorm belangrijk voor de breedtesport en de doorstroom naar de topsport.

Theo Bovengemiddelkamp 29 december 2020 om 08:44

Toch bizar dat Nederland, los van Corona, geen wielerwedstrijden kan organiseren? Misschien moeten Hel vh Mergelland, Veenendaal – Veenendaal en Tacx Pro Classic eens samen gaan zitten?

Verweggistan 29 december 2020 om 09:00

Inderdaad, in Nederland telt het alleen als je in de Tour wint, of misschien een klassieker (incl. Amstel Gold Race), misschien zelfs een etappe of goed klassement in de Giro of Vuelta. En het telt als een van die Rondes in eigen land begint. Maar dat er ook een WT etappekoers in Nederland is, interesseert al niemand, laat staan kleinere wedstrijden. Terwijl die wedstrijden hard nodig zijn om er voor te zorgen dat Nederlanders het ook goed blijven doen in bijv. de Tour. Het is ook opvallend dat ondanks de goede prestaties van de Nederlanders het aantal koersen afneemt. De Ster-ZLM toer is bijv. ook al verdwenen. Misschien moet (in naam) de Ronde van Nederland wel terugkomen.

We parasiteren nu veel te veel op de Vlaamse koersen. Net als bij het veldrijden. De Nederlandse vrouwen winnen er alles, maar crossen in Nederland zijn er nauwelijks.

Romāns Vainšteins 29 december 2020 om 09:07

Slag bij Norg ook meenemen!

Sowieso zijn eendaagse koersen leuker dan moeilijk gedoe met rondjes.

Lalsacien 29 december 2020 om 09:33

Er zijn toch heel wat wedstrijden in Nederland op amateur en continentaal niveau???

harryjohan71 29 december 2020 om 09:46

@Verweggistan zolang de publiciteit van het veldrijden lager is dan bijvoorbeeld het schaatsen in NL, steken de sponsoren geld in het schaatsen. Ook al omdat dit Olympisch is. Je kunt je budget maar 1 keer uitgeven. De Belgische schaatsers profiteren van de ijsbanen en wedstrijden in NL. Ik vind dit niet parasiteren maar goed gebruik maken van de mogelijkheden in de verschillende landen. Belgische shorttrackers wonen in Friesland, omdat dit hun enige mogelijkheid is om tot de top door te stoten.

Verweggistan 29 december 2020 om 12:59

Inderdaad het verschil in aantal nederlandse koersen tussen 2010 en 2019 is niet heel groot, vier koersen minder in 2019.

VespavanBern 29 december 2020 om 17:13

Ligt eraan hoe je het bekijkt, misschien zijn er nauwelijks prof koersen verdwenen maar heel veel U19 wedstrijden zijn verdwenen, Nederland kan aan 80% van het wedstrijdcircuit gewoon erg weinig aanbieden, alleen renners die genoegen nemen met rondjes op club parcoursen en (semi) profs komen aan hun trekken.

Cyclinglife 29 december 2020 om 10:41

In het jaar 2019 hadden ze voor het eerst voor elkaar dat ze het dorp niet lamlegde met de koers. Daarvoor ging het verkeer regelen altijd heel chaotisch, sommige jaren slingerde de renners tussen stilstaande auto’s midden op de weg door, omdat de wegen niet of niet goed afgesloten werden.
Hopelijk zitten er dezelfde mensen als in 2019 in het bestuur. En de plannen voor 2021 zijn niet nieuw toen rabobank nog hoofdsponsor was deden ze dit elke editie, dat waren wel de mooiste jaren van de koers als fan. Het heeft mij de liefde voor de koers aangewakkerd.
Het is in deze koers dat ik voor het eerst joop zoetemelk en jan jansen heb ontmoet. Mijn vader dol enthousiast tegen mij als kind terwijl we naast ze staan ” weet je wie dit zijn? De Nederlandse wielerhelden, hij heeft de tour gewonnen”. Haalde mijn schouders op, draaide me om en ging koers kijken de fietsers kwamen er weer aan, dat wilde ik zien, niet een man die ik als kind niet kende.

Het is voor mij ook de koers waar ik voor het eerst met doping geconfronteerd werd en met koersvervalsing.

Veenendaal Veenendaal de koers van mijn kinderjaren :) :) . Ik wil daarom soms zo graag dat het een grote koers wordt, eentje om van te genieten dat ik er altijd wat kritisch naar kijk wat er te verbeteren valt.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair