Vandaag begint de Giro d’Italia voor Remco Evenepoel en Richard Carapaz

donderdag 30 juli 2020 om 12:11
Vandaag begint de Giro d’Italia voor Remco Evenepoel en Richard Carapaz

foto: Cor Vos

In de Ronde van Burgos staat vandaag een bergetappe op het programma met aankomst bergop op de top van de Picón Blanco (7,8 km aan 9,3%). Voor klassementsmannen Remco Evenepoel en Richard Carapaz het begin van het steekspel richting de Giro d’Italia.

Evenepoel heeft grote ambities voor de drieweekse door Italië. Wil hij kans maken op de roze trui dan moet hij wel opgewassen zijn tegen de 27-jarige Carapaz, de kopman van Ineos. De eerste strijd bergop is vandaag in de Ronde van Burgos.

Ineos-ploegleider Servais Knaven kijkt nieuwsgierig naar de 20-jaar jonge Belg. “Hij is een uitzonderlijk talent”, zegt Knaven in Het Nieuwsblad. “Daar was ik begin dit voorjaar nog zelf getuige van toen ik hem de Ronde van Algarve zag winnen.”

“Maar dat grote talent hebben zijn generatiegenoten Tadej Pogacar en Egan Bernal ook. Ik durf nu nog niet zeggen of Evene­poel een belangrijke uitdager wordt van Carapaz in de Giro. Volgens mij kan niemand dat al voorspellen. Een eerste grote ronde van drie weken is een totaal ander gegeven dan een rittenkoers van zeven dagen.”

Wanneer Evenepoel vandaag beter blijkt te zijn dan Carapaz is de strijd om de Giro nog lang niet gestreden, verzekert Knaven. “Carapaz is nog in volle opbouw en het is zeker nog niet de Richard die je in de Giro zal zien. Hij komt uit een heel moeilijke periode. De eerste maanden in de lockdown had hij het in Ecuador op alle gebieden best lastig. Het is afwachten waar hij zich nu conditioneel exact bevindt ten opzichte van zichzelf en de anderen, maar één zaak is zeker: hij is nog niet op zijn best.”

Lees hier alles over de Ronde van Burgos

Dit artikel delen:

33 Reacties

Panache 30 juli 2020 om 12:26

Servais Knaven: ‘Het is afwachten waar Carapaz zich nu conditioneel exact bevindt ten opzichte van zichzelf en de anderen, maar één zaak is zeker: hij is nog niet op zijn best’.
Evenepoel zit veel dichter op zijn 100% dan Carapaz, dus het lijkt logisch dat Evenepoel vandaag een betere uitslag rijdt.

Limal 30 juli 2020 om 12:39

Langs de andere kant is Carapaz natuurlijk een natuurlijke klimmer ipv een natuurlijke tijdrijder, zat hij maanden boven de 2000m in Equador, en heeft hij qua ervaring en leeftijd meerdere streepjes voor op Evenepoel. Maar ja, geef er maar een draai aan in de richting die je wil om R.Ev op te zetten voor de val…

Panache 30 juli 2020 om 12:42

Ik reageer op de titel klein kind…
Evenepoel wil goed zijn in Lombardije, Carapaz wil goed zijn in de Giro. Ze zitten op een geheel ander punt in hun voorbereiding. Bovendien is Carapaz van de hoge pieken en diepe dalen (a la Nibali) terwijl Evenepoel een veel stabieler basisniveau lijkt te bezitten.
Gewoon een m.i. normale analyse.

Samlambeej 30 juli 2020 om 13:01

Duimzuiganalyse m.i. we zijn 2 dagen bezig. Valt niks over te zeggen.

Panache 30 juli 2020 om 13:05

Ik kon de analyse ook 5 dagen terug geven. Wat maakt het uit dat we pas 2 dagen koers hebben gehad? Er is informatie over de opbouw uit het verleden, informatie over de huidige vorm, informatie over de doelen dit seizoen… Dáár kijk je naar en maak je een inschatting. Mijn inschatting is dat Evenepoel momenteel dichter op zijn 100% zit dan Carapaz. Daar waren geen twee dagen Burgos voor nodig om te kunnen concluderen.

Limal 30 juli 2020 om 13:14

@Panache: bedankt om me eraan te herinneren dat ik maar een klein kind ben dat niets mag zeggen dat ingaat tegen jou brilliante analyses. En nog helderziend ook, wat een geschenk voor de wereld!

Samlambeej 30 juli 2020 om 13:16

Evenepoel kan Lombardije aan 75% dus…

geintje eh

Willen en kunnen zijn twee verschillende dingen. Vandaag kan al enigszins blijken hoe de vorm staat maar ik zou daar nog niet teveel conclusies uit trekken. Lombardije is nog dik 2 weken en ik denk dat hij vooral droomt van een goed WK en een geslaagde Giro.

Panache 30 juli 2020 om 13:18

“Geef er maar een draai aan in de richting die je wil om R.Ev op te zetten voor de val”.

Dát is de reden dat ik je klein kind noem. Bewust een poging ondernemen om een ‘aanval op Evenepoel’ draadje te starten terwijl daar totaal geen aanleiding voor is.
Heeft niets te maken met je mening niet mogen geven. Ik neem aan dat je de intellectuele bagage hebt om dat verschil te doorgronden.

Limal 30 juli 2020 om 13:48

Ik ben het nog steeds niet eens dat het logisch zou zijn als Evenepoel vandaag een betere uitslag zou rijden dan Carapaz, maar soit, ik zal je op je woord geloven dat dit niet uit een anti-Evenepoel gevoel voortkwam. Op dat vlak dus mijn verontschuldigingen. Spijtig dat je me in een tegenreactie gelijk voor klein kind uitmaakte. Het internet haalt in afwezigheid van nuances al te vaak het slechtste in ons naar boven…

Marik 30 juli 2020 om 13:58

@Limal, dit is natuurlijk een hele hypocriete reactie. Nu opeens de moraalridder uithangen. Niet geloofwaardig.

Limal 30 juli 2020 om 14:36

Marik, als je enkel mijn eerste commentaar op Panache’s bericht leest, is dat dan echt zo over-the-top als reactie? Volgens mij is de sprong van dat bericht naar “klein kind” even groot. Ik verontschuldig me omdat ik te snel aannam dat Panache het niet voor Evenepoel heeft, maar dat maakt de rest van wat ik zeg in voorgaand bericht niet per definitie hypocriet.

Marik 30 juli 2020 om 14:42

Dan verschillen wij daarin van mening, dat kan natuurlijk.

Panache 30 juli 2020 om 15:02

Je hoeft je niet te verontschuldigen Limal. Belangrijker is dat je leert om niet als een wesp gestoken te reageren op je verkeerde aanname. Maar eerst te onderzoeken of je aanname klopt. Het fanatisme van de Evenepoel fans levert immers exact het tegenovergestelde op wat zij beogen te bereiken.

Marik 30 juli 2020 om 15:05

De spijker op zijn kop Panache, hoe harder men dezelfde meningen blijft schreeuwen, hoe meer de andere kant zich ergert.

S. Morgenstern 30 juli 2020 om 12:36

Alsof er op enige wijze een uitleg van Knaven over de paraatheid van Carapaz nodig is, om duidelijk te maken dat de uitslag van vandaag helemaal niets vertelt over de uitkomst van de Giro!? Heel vreemde verwerking van een 'Renaatje' van een ander kanaal, soort Renaat in het kwadraat.

Martino87 30 juli 2020 om 13:01

Wat een onzin artikel.

Samlambeej 30 juli 2020 om 13:04

Mee eens
Die titel? Heh???

Limal 30 juli 2020 om 13:14

+1

Dumoulinke 30 juli 2020 om 13:59

Hoe het met Carapaz zit, vind ik persoonlijk net wat minder interessant. Interessanter is dat vandaag de eerste echt grote beproeving voor Evenepoel op het programma staat, met de Picon Blanco als finale.

Het zal meteen duidelijk worden welke van de twee kampen gelijk gaat krijgen:
kamp 1 dat heilig geloofd in het kunnen van Evenepoel (zoals ondergetekende) en hem hier misschien wel als eerste ziet finishen, of kamp 2 dat ervan overtuigd is dat hij een pocherige snotaap is die helemaal door de mand gaat zakken en het zwaar moet afleggen tegen de Yates’en van deze wereld.

Ik kan slechts erop hopen dat alle toppers gelijktijdig aan de klim beginnen en dat niet e.e.a. vooraf al door waaiers, valpartijen of met corona gesmeerde boterhammen is ontsierd.

jan jansen 30 juli 2020 om 14:07

Zijn er maar twee kampen?

Samlambeej 30 juli 2020 om 14:07

Als ik mag: Geen bewoner van het kamp dat gelooft of dat er heilig van overtuigd is dat Evenepoel hier gaat winnen.

Voor mij net zo geinig als hij veel te vroeg aangaat en in de laatste kilometer nog door 4 man overruled wordt.

Martino87 30 juli 2020 om 15:07

Waarom is dit de eerste echt grote beproeving? Deze etappe is niet anders dan die in de Algarve. Hij gaat hier echt geen tijd verliezen. Het enige wat we hem nog niet hebben zien doen zijn etappes met meerdere zware bergen zoals in de Tour of in de Giro. Al zal dat waarschijnlijk ook geen probleem zijn.

Dirty Derrick 30 juli 2020 om 14:14

Niet te geloven hoeveel testen hij moet ondergaan. Dat hij eerst maar eens een koers wint, dat hij nu maar eens een koers wint(en niet tegen Janneke en Mieke), vervolgens moet hij maar eens een Worldtour koers winnen, dat hij het maar eens laat zien in een ronde (en niet tegen Janneke en Mieke), ja maar hij heeft geen punch in de benen, boven 2000 meter moet hij het maar eens tonen. Jongens het wordt slaapverwekkend en de eerste de beste keer als hij een slecht moment zal hebben, staat het halve forum hier klaar met hun analyse: “Zie je wel, hij bakt er niets van!” Het wordt hier zieliger met de dag…

Panache 30 juli 2020 om 14:22

En exact zo ging het met MvdP en ook met Dumoulin in de winter van 2016. Heel normaal dat je eerst bewijst en daarna pas de bevestiging hebt dat een renner (in het geval van Evenepoel) over GT-vaardigheden bezit.

boenk 30 juli 2020 om 14:48

lol, nagels met koppen DD

Samlambeej 30 juli 2020 om 15:00

"Dat hij eerst maar eens een grote ronde wint voor zijn 20ste. En anders wordt het niks. Ow wacht hij is al 20. Nou ja dan is het een grootbek tot hij op zijn 26ste aan 35 profoverwinningen zit."

@Panache
Zo ging het niet. Dumoulin staat nog steeds ver onder Froome, Nibali, Contador en Quintana.
MVDP wordt nu al het allerbeste genoemd dat alles gaat winnen terwijl hij eerst maar eens 7 monumenten moet zien te winnen zoals recentelijk Boonen en Cancellara deden. En nog eens 15 klassiekers. Tot nu toe heeft hij 3/15 en 0/7. Op Sagan staat hij ook nog een paar jaar achter.

Panache 30 juli 2020 om 15:11

MvdP heeft inmiddels een en ander bewezen in klassiekers.
Dumoulin heeft een GT gewonnen en nog 2x podium gereden.
Evenepoel heeft 0x deelgenomen aan een grote ronde.
Mag jij raden waar het verschil zit. Ik zal je helpen: het een heeft te maken met vooraf en het ander met naderhand.

Dirty Derrick 31 juli 2020 om 00:21

Wat heeft Mvdp bewezen in klassiekers? Door de Amstel te winnen? Die staat op hetzelfde niveau als San Sebastian. Mvdp is een geweldige crosser en mtb’er, maar op de weg wil ik het nog wel allemaal eens zien. Van Aert zijn overwinningen op de weg zijn ogen op dit moment mooier.

Samlambeej 30 juli 2020 om 15:46

Toch niet. Geen van die 2 heeft al waargemaakt van wat hen allemaal niet toegeschreven is. Das namelijk belachelijk veel.

Dumoulin vind ik hier eigenlijk niet thuishoren. Die heeft het al waargemaakt en bij hem riep niet iedereen al 5 jaar op voorhand dat hij de Giro zou winnen nog eens 2e en 2e in de Tour zou worden. Twas vooral een hele goeie tijdrijder die het ook bergop kon.

Trouwens, je cultiveert dat betweterige toontje wel graag he. "Mag jij raden" buhuuhh…

Panache 30 juli 2020 om 16:00

Tja, wanneer mensen vooral reageren op hun eigen aannames en initiële berichten verkeerd lezen, ja dan triggert dat deze vervelende eigenschap van mij. Ik probeer er alleszins op te letten maar de lat wordt hoog gelegd.

Dus nogmaals: ik heb het over de kansen die Dumoulin werden toegedicht vóór zijn Giro overwinning van 2017. En de slag om de arm die werd gehouden vóór MvdP een fantastisch voorjaar in 2019 reed. En ik trek een parallel naar Evenepoel waar dat voorbehoud daarom ook bij hem terecht wordt gemaakt. Het suggereren dat Evenepoel de eerste en enige renner is waarbij men zegt 'even afwachten hoe hij het hoogste niveau verteert en/of een 3e week' is gewoon kolderieke stemmingmakerij.

Hollow Knight 30 juli 2020 om 15:47

Carapaz zal alleszins niet de grote uitdager worden van Evenepoel. Grootste fluke winnaar sinds Oscar Pereiro de Tour won.

Samlambeej 30 juli 2020 om 15:54

mwuaa

Dumoulinke 30 juli 2020 om 16:53

Aan alle Evenpoel-critici: lees mijn eerdere bericht nog eens. ;-)

Headlines

Materiaalzone

Populair