Van zes naar vijf dagen, maar wel nieuwe klassieker: alles over de Vierdaagse van Duinkerke 2025
Voor mensen die niet geheel thuis zijn in de wielerwereld levert de Vierdaagse van Duinkerke ieder jaar verwarring op. De rittenkoers duurt – tegenstrijdig genoeg – al sinds 2017 zes dagen. Daar komt dit jaar verandering in. De organisatie heeft vanwege een specifieke reden besloten om de rittenkoers in te korten naar vijf dagen, met de dag voor deze rittenkoers de ‘Classique Dunkerque’.
De koers hoopt zo voor renners en ploegen, die UCI-punten willen verzamelen, aantrekkelijk te blijven. Voor de Franse rittenkoers werd het steeds lastiger om een kwalitatief sterk deelnemersveld aan de start te laten verschijnen. De organisatie wijst naar de strijd om de UCI-punten als reden voor dit probleem.
In een eendagskoers op 1.Pro-niveau kunnen renners maximaal 200 punten (voor de winnaar) behalen, terwijl op het 2.Pro-niveau van de Vierdaagse van Duinkerke slechts 20 tot 3 punten per etappe en 200 tot 3 voor het algemeen klassement te verdienen zijn. Om een aantrekkelijkere koers te kunnen bieden aan renners en ploegen heeft de organisatie dus besloten één van de etappes van de rittenkoers te schappen.

Parcours van de eerste Classique Dunkerque
Classique Dunkerque
- Datum
- dinsdag 13 mei 2025
- Categorie
- 1.Pro | Men Elite
- Afstand
- 193.5 KM
- Tijden
- 11:55 - 16:18
- Startplaats
- Dunkerque
- Finishplaats
- Lens
Meer UCI-punten voor het oprapen
Zo is ruimte gemaakt voor een eendaagse koers op 1.Pro-niveau, die op de dag voorafgaand aan de rittenkoers wordt verreden. Zo kunnen renners tijdens de klassieker meer punten behalen dan in een etappe. De organisatie moedigt de ploegen aan om ook in de aansluitende rittenkoers van start gaan.
Eric Marchyllie, de voorzitter van de Vierdaagse van Duinkerke, hoopt met deze innovatie een sterker deelnemersveld aan te trekken. “Na de editie van 2024 moesten we innoveren om onze wedstrijd een hoogtepunt te laten blijven. De geboorte van de Classic Dunkerque moet hiervoor zorgen. Door teams en renners zich te laten aanmelden voor dit nieuwe format en door leuke verrassingen te brengen qua parcours, hopen wij ons evenement verder te kunnen ontwikkelen en in te spelen op de wensen van de renners en het publiek.”
Vierdaagse van Duinkerke
De Vierdaagse van Duinkerke bestaat vanaf dit jaar dus uit vijf etappes, maar verder houdt de organisatie vast aan zijn vertrouwde ingrediënten. In de Franse rittenkoers komen de rappe mannen voldoende aan bod, maar krijgen de klassiekercoureurs ook enkele mooie etappes voor de wielen geschoven.
De openingsrit naar Amiens is zeker niet biljartvlak, maar zal normaal eindigen in een eerste massasprint. Rit twee met aankomst in Crépy-en-Valois bevat nog meer hoogtemeters en een niet te onderschatten finale, met de klim naar Fresnoy-la-Rivière (1,6 km à 4,4%) op goed zes kilometer van de streep als laatste scherprechter. Een sprint met een grote groep is zeker niet uitgesloten, maar ook geen uitgemaakte zaak.
De derde etappe van Valenciennes naar Famars is ook pittig. Het gaat immers de hele dag op en af, met de nodige korte hellingen en knikjes en enkele onverharde stroken. Dit zou weleens een chaotisch koersverloop kunnen opleveren.
De voorlaatste rit naar Cassel is zoals altijd beslissend voor het algemeen klassement. Op de met kasseien bezaaide flanken van de Mont Cassel – ook wel bekend als de Rue de Tambour – zal de strijd om de eindzege ontbranden. De finishstreep is getrokken op de steile kant van de Mont Cassel (1 km à 8,8%). De traditionele slotrit naar Duinkerke is dan weer op maat van de sprinters.
Blikvangers
De organisatie van de Vierdaagse van Duinkerke moet altijd opboksen tegen de Giro d’Italia en dus staan er steevast niet veel toppers aan het vertrek. Toch doen er heel wat interessante namen mee aan de Franse meerdaagse. Als we kijken naar de rappe mannen, dan moeten we zeker Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), Bryan Coquard (Cofidis), Tobias Lund Andresen (Picnic PostNL) en Fernando Gaviria (Movistar) opschrijven.
We houden ook zeker rekening met Elia Viviani (Lotto), Cees Bol (XDS Astana), Daniel McLay (Visma | Lease a Bike), Jasson Tesson (TotalEnergies), Alberto Dainese (Tudor Pro Cycling), Erlend Blikra (Uno-X Mobility), Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech) en Pierre Barbier (Wagner Bazin WB).

Elia Viviani won onlangs in de Ronde van Turkije – foto: Cor Vos
Als we kijken naar de strijd om de eindzege, dan kijken we vooral naar Alberto Bettiol (XDS Astana), Lewis Askey (Groupama-FDJ), Pierre Gautherat (Decathlon AG2R), Samuel Watson (INEOS Grenadiers), Axel Zingle, Per Strand Hagenes (Visma | Lease a Bike), Jenno Berckmoes (Lotto) en Alex Molenaar (Caja Rural-Seguros RGA).
De eerste editie van de Classique Dunkerque wordt verreden op dinsdag 13 mei, een dag later begint de 69ste editie van de Vierdaagse van Duinkerke (14-18 mei).
Deelnemers Classique Dunkerque 2025 (CyclingFlash)
Deelnemers Vierdaagse van Duinkerke 2025 (CyclingFlash)
Etappes 4 Jours de Dunkerque
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
---|---|---|---|---|
14.05 | 1 |
Sainte-Catherine
|
Amiens
|
177.30 km |
15.05 | 2 |
Avesnes-sur-Helpe
|
Crépy-en-Valois
|
178.70 km |
16.05 | 3 |
Valenciennes
|
Famars
|
154.20 km |
17.05 | 4 |
La Chapelle-d'Armentières
|
Cassel
|
172.70 km |
18.05 | 5 |
Worhmout
|
Dunkerque
|
185.60 km |
Kleine meerdaagse wedstrijden moeten dag afsplitsen om een degelijk puntentotaal te kunnen aanbieden.
Elk team dat punten kan gebruiken staat dan ook logischerwijs aan de start.
Echt heel vreemd imo dat de UCI hier in meegaat door deze koers meteen een .Pro statuut te geven. Waarom? Alsof er in Frankrijk nog niet genoeg punten te rapen vallen doorheen het jaar.
Ik vind het maar niets die neo-klassiekers puur voor de punten.
De Tour du Var (et les Alpes de Haut Provence) is zo ook al verminkt.
Ik heb de oplossing niet maar denk wel dat deze evenementen een
constant aantal punten zouden moeten opleveren onafhankelijk
van de inrichting.
Ook over de interne keuken van de UCI ken ik niet genoeg maar wat de kwalificatie van wedstrijden betreft ga ik ervan uit dat je als organisator zelf bepaalt of je voor 2, 1 of pro gaat door aan bepaalde (voornamelijk financiele) voorwaarden te voldoen. De UCI waakt er volgens mij enkel over dat er niet over het maximum aantal pro-een- of meerdaagsen gegaan wordt in een bepaald land. Als deze koers aan de voorwaarden voldoet kan de UCI dus niet anders dan hen een plaats geven op de kalender.
Vorig jaar al aangegeven toen de Var/Alpes-Maritimes hun aanpassing deed: ik ben eerder voorstander van alle maatregelen die ervoor kunnen zorgen dat traditionele wedstrijden (in Europa of in andere landen met een wielertraditie) kunnen blijven weerstaan tegen de lokroep van het belevingloos koersen in woestijnlanden.