Van Vliet wijzigt parcours Amstel Gold Race
donderdag 26 januari 2012 om 14:26

Van Vliet wijzigt parcours Amstel Gold Race

foto: Sirotti

Het parcours van de Amstel Gold Race ondergaat een wijziging in de finale. Koersdirecteur Leo van Vliet wil de afstand tussen de voorlaatste beklimming, de Keutenberg, en de eindstreep op de Cauberg in Valkenburg met ruim twee kilometer inkorten. De traditionele afdaling van de Sibbergrubbe en de daaropvolgende passage door het centrum zullen uit het parcours geschrapt worden. Van Vliet hoopt meer spanning en dynamiek in de finale te brengen.

Plaatje

De afstand tussen Keutenberg en Cauberg is nu 9,6 kilometer. In de route van vorig jaar bedroeg die afstand 12,3 kilometer. De renners worden bij het binnenrijden van Sibbe via de Dorpsstraat naar de Daalhemmerweg geleid, gevolgd door de afdaling van de Daalhemmerberg.

,,Aan de voet duikt meteen de Cauberg voor hun ogen op. Ik ben ervan overtuigd dat deze hertekende finale de spanning danig zal opvoeren en vooral de aanvallers veel meer kans van slagen biedt,” verklaart Leo van Vliet. ,,In het verleden werden ontsnappingen die op of na de Keutenberg tot stand kwamen meestal op het vlakke gedeelte tussen de Sibbergrubbe en de aanloop naar de Cauberg in de kiem gesmoord. Nu krijgen de vluchters dankzij de afdaling van de Daalhemmerberg nog de gelegenheid om te herstellen voordat ze aan de laatste beklimming van de Cauberg beginnen. Bovendien nodigt de kortere afstand tussen Keutenberg en Cauberg durvers meer uit om een greep naar de overwinning te doen.”

De 47e editie van de Amstel Gold Race, met start op de Markt in Maastricht en finish op de Cauberg in Valkenburg, telt 255,1 kilometer en leidt het peloton in totaal over 31 beklimmingen zoals de Bemelerberg, Gulperberg, Eyserbosweg, Keutenberg en Cauberg. Onder andere de Nederlandse teams Rabobank, Vacansoleil-DCM en Project 1t4i zullen aan de start verschijnen van Nederlands enige WorldTour-klassieker. De Amstel Gold Race staat gepland voor 15 april.

RIDE Magazine
RIDE Magazine