Van Vleuten: “Trainingskamp met mannenploeg echte uitdaging”
foto: Cor Vos
woensdag 13 februari 2019 om 16:44

Van Vleuten: “Trainingskamp met mannenploeg echte uitdaging”

Annemiek van Vleuten heeft een goed gevoel overgehouden aan het trainingskamp met de mannenploeg van Mitchelton-Scott. Haar knie, die ze brak tijdens het WK in Innsbruck, hield zich goed en ook in mentaal opzicht was het kamp een opsteker.

Van Vleutens deelname aan het trainingskamp was een idee van Gene Bates, haar ploegleider vorig jaar. Die stelde het aan de Nederlandse voor toen ze nog herstellende was van de kniebreuk, die ze opliep tijdens het WK in Innsbruck. Ze stemde in en trok vervolgens naar Portugal. Over negen dagen verspreid legde ze liefst 1800 kilometer af met bijna dertigduizend hoogtemeters. Samen met haar mannelijke ploeggenoten reed ze van Faro naar het Spaanse Roquetas de Mar.

“Mijn doel was zien hoe ik het zou doen en hoe mijn knie zou voelen na mijn blessure. Ik had slechts zes weken getraind toen ik mij bij de jongens aansloot voor dit epische trainingskamp, dus ik was bang dat het teveel voor me zou zijn”, schrijft Van Vleuten in haar blog op Cyclingnews. “Maar het was goed.” Hoewel het trainingskamp was ingericht voor de mannenploeg, voelde ze zich erg welkom.

Extra volgwagen
“Na de eerste dagen zorgde de ploeg voor een extra volgwagen voor mij, omdat ik zou lossen op de beklimmingen. Simon en Adam Yates, Mikel Nieve en de andere jongens klimmen natuurlijk sneller dan ik. Ik denk niet dat het, onder normale omstandigheden, realistisch is voor mij om met hen omhoog te rijden. Omdat ik nog niet de beste conditie heb, was het extra moeilijk. Maar toch vond ik het leuk. Het was een epische rit en het beste nieuws was dat mijn knie niet reageerde.”

Niet alleen in fysiek opzicht was Van Vleuten tevreden, maar ook mentaal was het trainingskamp goed voor haar. “Ik had het moeilijk in december toen ik terugkwam van de blessure en het fietsen niet zo goed ging. Maar het kamp was een kans om iets heel anders te doen en voelde als een grote uitdaging. Ik hou van uitdagingen, misschien nog wel meer als ik wat fitter ben. Maar over het algemeen was het echt fijn.”

RIDE Magazine
12 Reacties
13-02-2019 17:07
Topper, die Annemiek! In alle opzichten een kanjer ! Succes in het nieuwe seizoen !
13-02-2019 17:55
Zonder knieblessure had ze die Yates-bros natuurlijk aan gort gefietst!
    13-02-2019 17:58
    Ik denk ook dat zij in topconditie iemand is die elke keer als je omkijkt toch nog in het wiel blijkt te zitten.
    Hartstikke mooi dat dit haar moraal geeft.
13-02-2019 19:36
Van Vleuten staat echt haar mannetje: gisteren 185km,5000hm, 7uur op de fiets, mee met de mannen van Lotto-Visma.
    13-02-2019 20:57
    Wat is dat toch dat wielrenners van verschillende ploegen met elkaar trainen. Voelt een beetje gek
    13-02-2019 22:37
    @aardappel in de wedstrijden fietsen ze ook samem hoor...
13-02-2019 21:42
“Hoewel het trainingskamp was ingericht voor de mannenploeg, voelde ze zich erg welkom.”
Denk dat er maar weinig mannenploegen zijn waar Van Vleuten niet welkom is.
13-02-2019 22:18
Mooi. Voor de vrouwentoppers is dit erg voor de hand liggend. Dat gaan we nog meer zien.

@aardappeljager
Dat is het mooie aan fietsen. Dat het uiteindelijk toch een individuele sport is. Zeker als het om een groot deel van de training gaat. Dan zoek je elkaar op. Mooi toch?
    14-02-2019 07:09
    Is ook zeker mooi dat dat kan. Maar gewoon opvallend dat dat hier kan en bij andere teamsporten echt niet kan
13-02-2019 22:51
"Denk dat er maar weinig mannenploegen zijn waar Van Vleuten niet welkom is."
Dat klopt want zij fietst nu ook met de TJV mannen op Tenerife.
De gelukkige was De Plus.
14-02-2019 12:45
mooi ook dat de ploeg haar zo steunt. meer dan terecht natuurlijk
14-02-2019 13:51
1800km in 9 dagen ? Is dat niet teveel van het goede op dit moment in 't jaar ?
Wellicht in de D3 zone, maar dan nog ligt de overkill op de loer, lijkt me.
Ach, ik kan me trouwens niet voorstellen dat binnen de ploegbegeleiding daar geen rekening mee wordt gehouden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine