Van Garderen over jurybesluit: “Kan het alleen maar toejuichen”

donderdag 16 mei 2019 om 14:40

foto: Getty Images

Commotie tijdens de vierde etappe van de Tour of California. Leider Tejay van Garderen kwam op goed tien kilometer van de streep ten val, waardoor hij bijna een minuut verloor op concurrent Kasper Asgreen. Na afloop werd de Amerikaan echter in dezelfde tijd geplaatst. “Ik kan het alleen maar toejuichen”, zo reageert Van Garderen.


Het was flink zweten voor Van Garderen in slotfase. Nadat de Amerikaan ten val kwam, moest hij op de fiets van ploeggenoot Lachlan Morton de achtervolging inzetten. Niet veel later ging de leider in een bocht rechtdoor, aangezien de remmen van Morton andersom zijn gemonteerd.

Tot slot moest Van Garderen nog uitwijken voor een grote valpartij net buiten de drie kilometer. Hierdoor verloor de onfortuinlijke renner bijna één minuut, maar na afloop besloot de jury om alle gevallen renners in dezelfde tijd te plaatsen. Dit tot ongeloof van Deceuninck-Quick-Step-manager Patrick Lefevere.

“We stonden op het punt om weer aan te sluiten”
Van Garderen zelf is uiteraard blij met de uitkomst. “Ik was aanvankelijk verrast, maar ik begrijp de beslissing. We waren namelijk aan het terugkeren. Ik denk ook dat we zonder die laatste valpartij de aansluiting hadden gemaakt. We stonden op het punt om weer aan te sluiten”, is hij van mening.

“Ik kan de beslissing van de jury dan ook alleen maar toejuichen. Soms heb je pech, soms heb je geluk”, aldus Van Garderen.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Chris Van Uden 16 mei 2019 om 14:43

Die zag ik niet aankomen, die uitspraak!

rahimns 16 mei 2019 om 14:43

Op het punt van aansluiten ?? Volgens mij zaten ze nog best op een aardig gaatje en ik kan me voorstellen dat hij het toejuicht, maar kloppen doet het niet

mus van de maasstad 16 mei 2019 om 14:49

op de beelden dat hij bij die val aankomt is het peloton al uit beeld terwijl er zeker nog 150 / 200 meter weg te zien was

vanSpringel 16 mei 2019 om 14:51

Dat van die remmen andersom ? Heb dat wel eens vaker gehoord, maar of dat nu het gevolg is van links rijdend verkeer in Australië en Engeland ?
Is dat de hoofdreden of zijn er meer renners die voor- en achterremhandel hebben gewisseld ?

rahimns 16 mei 2019 om 15:01

Heeft het niet te maken met rechts of linkshandig ??

Random wielerliefhebber. 16 mei 2019 om 15:10

Ik weet niet waarom maar een tijd terug had ik een engelse MTB en die had inderdaad de remmen omgedraaid, heeft niet met links rechts te maken

Hensie 16 mei 2019 om 16:40

Ik heb een fixie in Engeland gekocht en de voorrem die er (voor de vorm) opzit zit ook bij mn rechterhand…. dus zal daar wel iets mee te maken hebben.

Spartacus 16 mei 2019 om 17:31

Nee, het heeft te maken met links- of rechtsrijdend verkeer. Zelf trouwens ook wel eens de vergissing gehad in Nieuw-Zeeland en met één hand aan het stuur dacht ik mijn achterrem in te knijpen…. nee dus. En daar lag ik ;)

Het is dus zo dat in landen waar links gereden wordt, het gebruikelijk is de voor- en achterremhendels om te draaien. Dat heeft er mee te maken dat als je in zo’n land rechtsaf wilt slaan, je het rechtdoor rijdende verkeer moet passeren, je rechterhand moet uitsteken en tegelijk ook wilt kunnen remmen (en dat doe je dan nou eenmaal veiliger met de achterrem en die kan dan alleen met je linkerhand bediend worden).
Precies de reden waarom het dan bij ons andersom is.

Bryan 16 mei 2019 om 15:05

Absurd, een lachertje die ronde

Polleke 16 mei 2019 om 15:08

Tot de jaren 80 waren op alle Italiaanse fietsen de remmen zo geplaatst dat rechts de voorrem was, enz…heeft dus niks met het linkse verkeer te maken…

Fassa Bortolo 16 mei 2019 om 15:13

Schrijf deze ronde maar af, wat een aanfluiting.

tdola 16 mei 2019 om 15:34

En al was hij bijna/helemaal aangesloten, dan nog was 2e valpartij buiten 3 km en hadden ze niet innovatie gelijke tijd gezet mogen worden.
Absoluut belachelijke beslissing, logisch dat hij er blij mee is…..

Jungle Man 16 mei 2019 om 15:38

Regels zijn er toch om te worden nageleefd, niet om met willekeur toe te passen….

VerstandOpNul 16 mei 2019 om 15:45

Tamelijk matige reactie van een tamelijk matige renner..
Vond hem 2 jaar geleden met die ruzie tussen BMC en Movistar ook al weinig sympathiek..

Dumoulinke 16 mei 2019 om 16:05

We geven weleens af op Zuid-Europese landen dat ze op dusdanige manier wel of niet diskwalificeren dat een eigen renner wint. Maar naar ik vrees bevinden de echte zondaars op dit gebied zich aan de andere kant van de oceaan. Was Van Garderen geen Amerikaan geweest dan waren ze hem mooi niet tegemoet gekomen. Wat een aanfluiting dit besluit. Ga je schamen, organisatoren daar in Californië.

leegloper 16 mei 2019 om 16:06

Hier de tijden die ik in het andere bericht al plaatste:
0:00 26s, iets na de val, duurt nog even voordat hij op gang is
3:05 17s, stayerend
3:18 Van Garderen remt verkeerd. 12s erbij en lagere snelheid.
4:50 29s stayerend
5:55 4km 19s stayerend
6:30 27s vlak na sturen rond grote valpartij
8:05 32s nog ruim 2 km, nog 1 ploeggenoot bij zich
finish 50s
Toen Van Garderen in korte tijd van 29s naar 19s ging, reed Cavagna een tijd alleen op kop. (Plus natuurlijk het stayeren van EF.) Iets voor de val nam Sunweb keihard over en is er tot de finish alleen maar gevlamd in het peloton. Hij was zeker niet op het punt om weer aan te sluiten en de tijd die hij door de grote valpartij verliest valt nog mee.
En dan nog he. Niet aangesloten is niet aangesloten. Buiten 3km is buiten 3km. Stayeren is stayeren.

xistnc 16 mei 2019 om 16:11

Mooie opsomming. Als het stuk van 4:50 tot 5:55 de norm is, doet hij er per minuut zo’n 10s af. Weliswaar stayerend, maar in de karavaan achter het peloton en dat wordt gedoogd. Ik vind het daarom waarschijnlijk dat hij in de laatste 4km achteraan het peloton zou zijn aangesloten.

Hensie 16 mei 2019 om 16:41

Kansloze reactie van een totaal overschatte renner.

Emergo 16 mei 2019 om 19:02

Shame on you van Garderen.

Covadonga 16 mei 2019 om 20:15

Wat moet hij dan zeggen? Gut, wat oneerlijk. Zet mij maar op 2 minuten. Ik denk dat hij er oprecht en terecht blij mee is. Of het een objectief jurybesluit is, is wat anders.

Edit: Dat is hier niet het geval

McMulenga 17 mei 2019 om 12:32

Een Amerikaan aan de leiding tijdens de Tour of California…kan geen toeval zijn toch.
Wat een aanfluiting.