Van Avermaet boos: “Zou gaan winnen, maar motor reed me omver”
Foto: Sirotti (archief)
zaterdag 1 augustus 2015 om 17:56

Van Avermaet boos: “Zou gaan winnen, maar motor reed me omver”

De Clásica San Sebastián liep voor Greg Van Avermaet uit op een deceptie. “Ik zou gaan winnen”, twittert hij boos. “Totdat een motor me omver reed en ik op de grond terecht kwam. Game over! Bravo organisatie, bravo motor!”

De Belg had in de slotfase een aanval geplaatst, maar kwam buiten het zicht van de camera’s ten val. Dit zorgde voor verwarring bij de uiteindelijke winnaar Adam Yates. De Brit dacht dat Van Avermaet nog voorop was en durfde pas een paar seconden na het passeren van de finishlijn te juichen.

Update
Tegenover Sporza geeft Van Avermaet meer uitleg over de situatie. “Op 600 meter van de top van de laatste beklimming reed een motor van de organisatie me plots aan van achteren”, stelt hij. “Ik ging hard tegen de grond en kon niet meer verder door een gebroken fietskader. Ik lag in het gras en heb me dan aan de kant gezet tussen het publiek. Ik zag de rest passeren, maar zij zagen mij niet. Daardoor dat Yates niet besefte dat hij won.”

“De schade valt mee, maar we gaan wel een klacht indienen bij de organisatie”, vervolgt de Belg. “Je krijgt niet elke dag de kans om een klassieker te winnen. Er zijn ook veel World Tour-punten voor mezelf en de ploeg aan verbonden. Bijna stond San Sebastian op mijn palmares, maar nu staan er schaafwonden op mijn arm.”

RIDE Magazine
90 Reacties
01-08-2015 20:04
Of Van Avermaet had gewonnen weten we nooit, feit is wel dat hij voor Yates reed en dat deze nog 15 seconden over had aan de finish. Hier kunnen we toch met redelijk grote zekerheid zeggen dat van Avermaet 95% kans op winst had,ongeacht of je het hem gunt of niet.
01-08-2015 20:05
Volgens mij blijven ze niet met plezier 15 seconden op de grond liggen. Renners staan vaak binnen enkele secondes weer naast hun fiets dus het lijkt me sterk dat de voorsprong echt groot was.

Deze klassieker van de WT agenda halen kan maar is gelijk de doodsteek aangezien ze het al behoorlijk lastig hebben om sponsoren te vinden.

Ze mogen dan van mij wel de Tour of Utah WT maken en die Ronde van Polen ook laten degraderen.
01-08-2015 20:21
De aanrijding: http://cyclinghub.tv/post?id=964
01-08-2015 20:27
Tarakadzin, dank voor de link. Dit is wel bizar asociaal rijgedrag. Word letterlijk van zijn fiets gereden...

Deze beelden maken wel dat ik mijn standpunt kantel, van heel vervelend naar schandalig.
01-08-2015 20:35
Kan echt niet. Maar hij lag misschien 10 meter (max 25) voor op de renner achter hem, dus dat verhaal over hij was zeker op weg om te winnen kan ook weer naar het rijk der fabelen. Duidelijk te zien op video.
01-08-2015 20:39
@LyndaLid:

Je reageert (zoals wel vaker) erg emotioneel en extreem.
Als Johnny van z'n fiets gereden wordt in de Tour, dan gaan we de Tour ook niet afschaffen.

Natuurlijk zijn er veel te veel wagens en motorrijders in de koers en krijg je daardoor hele vervelende ongevallen, maar om op basis daarvan maar te roepen dat koersen afgeschaft moeten worden is nogal erg kort door de bocht.

Wel extreem akelig voor van Avermaet.
01-08-2015 20:41
En nogmaals is bewezen dat dit géén wielerforum is. Eerder iets voor zatte voetbalfans, daar zakt de instapdrempel ook onder nul.
01-08-2015 20:49
Beeld.
https://youtu.be/EKWDjzRf_G4
01-08-2015 20:54
@lyndalid
Je bent hier naar m.i. toch één van de enige die hier terecht reageert. Het is toch een pure schande wat hier gebeurd. GVA wordt gewoon van de sokken gereden. Wat maakt het uit dat hij zegt dat hij naar de zege op weg was? Volgens mij klopt dat ook, want als Yates bij hem kwam, reden ze samen naar de finish.
Bij veel mensen hier schiet alles wat GVA doet in het verkeerde keelgat, terwijl het nochtans een heel mooie coureur is.
Na de beelden gezien te hebben, zeg ik direct: afnemen dat WT statuut. Als het een Nederlander was, zat iedereen hier zo en niet zoals de meeste nu reageren.
01-08-2015 21:00
@LL, Sagan=Hulk
De hele organisatie was een zootje en uiteraard kan het niet door de beugel, maar om een koers nou te schorsen omdat een motard iemand schept... Dan is het ook afgelopen voor de Tour (Fuglsang) en de Ronde van Vlaanderen (Seb. Chavanel, Sergent). Rechtstreeks gevolg van teveel auto's en motoren in koers. Daar zouden de UCI en ASO eens goede regels over moeten maken.
Heel zuur voor Greg en toch ook een beetje voor Yates.

Gelukkig was het trouwens maar een motor en geen trein zoals in Parijs-Roubaix bijna gebeurde. :)
01-08-2015 21:01
moa, wellicht kun je toelichten wat je bedoelt?

LyndaLid, had niet verwacht dat jij, met gevoel voor klassiekers deze Spaanse schone wil verbannen. Het wielergekke Baskenland is al van haar oranje brigade ontnomen, mogen zij dit Tour-toetje en de rittenkoers behouden? Wanneer het vliegtuig een noodlanding moet maken for whatever reason, is het feit dat we zonder beeld zitten niet perse de organisatie te verwijten. Dat de ploegen hierdoor ook geen tijdsverschil bemerkten (en Yates zo sneu finisht) is wellicht ook logisch.

Het voelt als een kater want ik had echt uitgekeken naar deze koers, maar het is niet anders.

ps; in Belgie komen we ook met een gat in 't voorjaar. Daar durven ze een kopgroep via de binnenbocht te passeren... Schorsen die koers... toch?
01-08-2015 21:16
Blijkbaar heeft de ritwinst in De Tour wel het zelfvertrouwen van GVA een boost gegeven! Maar zonder gekheid, dit is natuurlijk schandalig!!! Tja organisatoren zijn steeds op zoek naar nog smallere en steilere geitenpaden om de finale spannender te maken,prima , maar pas dan ook de regelgeving voor de motards aan. Benieuwd naar de beelden die vanmiddag vanaf de motoren zijn gemaakt (niet alleen het korte filmpje), vraag me af of die vrijgegeven worden.
01-08-2015 21:31
@wim Kruithof
Gaarne. Objectiviteit is ver zoek en er wordt bijna uitsluitend op de man gespeeld.
01-08-2015 21:34
Skibbyaans schandalig als ik de beelden bekijk. Op die beelden zie ik overigens ook die quickstepper vlak achter hem rijden.
Schandalig: ja
Winst ontnomen: misschien
Zekere winst ontnomen: nee

Verder ga ik weer lurken denk ik, de mensen hier hebben wel erg lange tenen.
01-08-2015 21:37
Ziet er op de beelden erg stupide uit. Er rijden volgens mij 3 motoren achter Van Avermaet. Ze rijden te dicht op elkaar, te dicht op de renner. Die man in het publiek staat te ver op de weg, waardoor de motorrijder een uitwijkmanouvre moet maken en misschien zelf ook van achteren aangetikt wordt. Beetje onnodig allemaal. Daarnaast blokkeren deze 3 (rijdende) motoren eventuele demarrages van renners uit de achtervolgende groep. De hele weg is geblokkeerd. Het lijkt er sterk op dat de motorrijders vrij onervaren zijn. Je zou beter mogen verwachten in zo'n grote koers.
01-08-2015 21:42
Slechte reclame voor de wielersport vandaag; een renner van zijn fiets gereden en amper beelden. Dat hoort niet bij een WT-koers.
Helaas gebeurt het regelmatig dat een motor of een volgauto een renner uitschakelt.
01-08-2015 21:45
@Yo Rodney, geniet ervan! ;)

Passioneel discussieren hoeft niet per se hetzelfde te zijn als lange tenen hebben hoor.
01-08-2015 21:52
ze moeten eens verbieden altijd zo veel motors mee te laten rijden en zeker op
die smalle stukken.hij reed voor op en dus een beste kans om te winnen want
wie zou hem geklopt hebben in een sprint als en nog 1 of meerdere bij waren
gekomen.
01-08-2015 21:57
moa, daarin vind ik je wel ja... erg snel op vrij primair niveau discussieren. Zonde...
01-08-2015 22:17
Die motard maakt grote correcties om zijn eigen evenwicht te herstellen. Waarschijnlijk ligt zijn snelheid zo laag op die steile helling dat hij evenwicht, gas en koppeling tegelijk moet verzorgen. Dat gaat mis, waardoor hij wat te snel gaat en een flinke correctie maakt, waarbij hij GvA raakt.

Een gebrek aan ervaring (even stoppen was beter geweest) en koersinzicht icm teveel motards op een krap parkoers kosten GvA een kans op de zege.
01-08-2015 22:33
Schandalig en idioot, maar we gaan zeker niet de WT atatus van de koers ontbemen.
01-08-2015 22:44
@Purito, of hij nu ging winnen of niet, je kan het moeilijk opmaken, ontsnapte hij aan de voet en nam hij 30s die op 500m van de top maar 10s meer waren, of ontsnapte hij net ervoor en waw hij weg aan het rijden? Zijn furieuze reactie doet me het tweede vermoeden, ook Yates' reactie lijkt het te staven... In ieder geval lijkt GVA véél sterker dan jij hem hier afschilderde net na de tweet, dat mag je ook wel eens zeggen, het is geen janker, hij lijkt wéér een serieuze stap gezet te hebben in 2015. Los daarvan, persoonlijk ben ik geen echte fan van hem, ik heb het meer voor Gilbert, die zal nog knallen in het najaar
01-08-2015 22:44
In Baskenland zijn de mensen wel gek van wielrennen, maar organisatie is het niets. De TV beelden waren er niet meer inde finale ook was er koers overzicht meer. Als je van het wielrennen anno 2015 nog iets wil maken moet zorgen voor goede uitzendingen zo niet einde oefening. Hoe het wel moet laat bv. Strade Biachi zien. Hoop dat die koers hoger gewaardeerd zal worden. Trouwens de Ronde van het Baskenland was ook al een rommeltje. M.i zorgen dat het goed komt of stoppen zo doorgaan is zinloos.
01-08-2015 22:45
Het valt hier toch wel mee met wat moa zegt? Ik heb niemand "zatte voetbalfan"-achtige zien stellen.

@ Wim

Natuurlijk is dit een schone koers, maar het is niet het eerste jaar dat het gewoon qua organisatie en regie waardeloos in elkaar zit. Dan vind ik het feit dat het voor de Basken leuk is een klassieker te hebben niet opwegen tegen de vele blunders. In Nederland houden we ook van wielrennen (en zijn we gek op fietsen), maar verder dan de Eneco Tour en de Gold Race komen we niet. De Basken hebben hun eigen ronde, hun eigen klassieker, en sinds kort komt de Vuelta er ook weer.. Dus dat lijkt me an sich geen reden om wéér met de hand over het hart te strijken. Als het aan de klim ligt die te smal is, dan ligt het dus ook aan de organisatie. Overigens vond ik op het beeld van de vaste camera's ook dat er veel te veel supporters konden oversteken vlak voordat de renners eraan kwamen, dat vraagt ook om ongelukken.
01-08-2015 22:58
Weer bepaald een motor het koersverloop.

Haal er toch een hoop amateurs uit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine