Van Avermaet snapt niet dat Nederlandse toppers Gold Race overslaan
Foto: Sirotti
zaterdag 15 april 2017 om 09:15

Van Avermaet snapt niet dat Nederlandse toppers Gold Race overslaan

Robert Gesink, Steven Kruijswijk, Tom Dumoulin, Bauke Mollema: geen van deze toppers staat zondag aan de start van hun (enige grote) ’thuiskoers’, de Amstel Gold Race. Greg Van Avermaet verbaast zich daarover. “Ik snap dat niet”, zegt hij tegenover de NOS.

“Ik denk dat je in het voordeel bent als je het parcours goed kent”, stelt hij. “De Nederlanders kennen het parcours beter dan de Spanjaarden of Italianen die hier maar een keer per jaar komen. En ook omdat Nederland maar één topkoers heeft, moet je sowieso altijd aan de start staan. Ik zal de Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld niet overslaan, dat zal nooit gebeuren.”

Zelf staat Van Avermaet zondag wél aan de start, en niet zonder ambitie. “Ik zit in de fase van mijn carrière waarin het moet gebeuren. De benen zijn supergoed en daar moet ik zo veel mogelijk koersen mee proberen te winnen.”

RIDE Magazine
94 Reacties
15-04-2017 10:39
@ajw
De terugslag na een hoogtestage is moeilijk peilbaar, bij mij deed het zich voor na zo'n drie/vier weken dacht ik, zelfs het drie landen punt was een marteling.
Kan je in een grote ronde missen als kiespijn, Tom gaf het zelf aan, spiermassa kweken vindt ie belangrijker dan op hoogte al is ie natuurlijk geen wetenschapper.
250km op een dag is trouwens een luxe als je gewend bent 10 uur hard te werken, kan iedereen lijkt mij, dus ook jij als je geen reserves inlevert. Vanaf Morzine naar Naalluk in vier dagen op noodrantsoen, teveel gefeest en vel over been. Hebben jullie nog wat gezien vroeg moeder.
15-04-2017 10:40
Onzin, renners (met de ploeg) bepalen zelf waar ze rijden. Ze worden afgerekend op resultaten, niet op deelname. Past de AGR in het schema, prima. Zo niet, helaas (voor ons).
15-04-2017 10:52
Gelukkig redeneren niet alle renners als de Nederlandse toppers. Anders wordt een koers als de Agr gedevalueerd door de uci kalender
15-04-2017 11:08
Van Avermond krijgt veel praat....
15-04-2017 11:23
Domme uitspraak van van Avermaet 'Ik zal de Ronde van Vlaanderen nooit overslaan'. Nu moet hij dus ook rijden als hij geblesseerd is, anders slaat hij de Ronde van Vlaanderen over.
15-04-2017 11:24
Van Avermaet heeft natuurlijk recht van spreken door zijn palmares en ik vindt het niet meer dan logisch dat de Olympische Kampioen dit zegt. Het is de enige grote eendagskoers in Nederland en dan komen hun toppers niet af. Onbegrijpelijk en dat het niet past in hun planning voor de Giro is zever in pakjes. In Vlaanderen zou dit niet waar zijn want nagenoeg alle Belgische toprenners rijden de Vlaamse en Waalse klassiekers. Er zou dan bijgevolg heel wat minder volk naar de koers komen. M.a.w. Ik ben het helemaal eens met Van Avermaet.
15-04-2017 11:26
Hoe vrouwvriendelijk trouwens die Agr, 16000 voor de winnaar, 1128 voor de dames, hoe komen ze erop, 7% en nog een heel klein beetje. Vooroorlogse bedragen voor vrouwen die net zo hard trainen, hoe lang nog?
15-04-2017 11:27
"Ik zal de Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld niet overslaan" is natuurlijk een beetje belachelijke opmerking. Voor Van Avermaet is dat juist een hoofddoel en een koers die hem perfect ligt, dat heeft verder niks met de locatie te maken.
15-04-2017 11:37
Het probleem is natuurlijk dat de Nederlandse ' toppers' allemaal ronderenners zijn. Terwijl de Belgische ' toppers' allemaal klassieke renners zijn. Verschil in gebruikte definitie voor topper zorgt voor onbegrip. Een klassiek voorbeeld van ' othering'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Othering
15-04-2017 11:45
Terechte opmerking van Van Avermaet. Het is dan ook te gek voor woorden dat ze massaal afhaken. Als we 10 topkoersen zouden hebben, kan ik me er iets bij voorstellen, nu dus niet. De enige mogelijkheid om te rijden in eigen land en voor eigen publiek overslaan vind ik niet kunnen. Het stimuleert anderen waarschijnlijk ook niet om een vergelijkbaar project in Nderland te starten.
15-04-2017 11:49
Alles voor plek 6 t/m 10 in de Giro. Niet goed te begrijpen. Quintana verslaan in Italie zit er gewoon niet in.
15-04-2017 11:49
haha die van vevie valt voor mij rechtstreeks in de categorie: als Chris Froome de Tour kan winnen dan kunnen andere renners dat toch ook. Nee, iedereen lekker z'n eigen koersen kiezen, daar selectief in omgaan hoort bij het moderne wielrennen.

De pedante houding van Greg siert hem overigens niet. Hij is een absoluut kampioen, maar die maniertjes spreken me minder aan.
15-04-2017 11:51
@Schipperaar

Ha, ha heel herkenbaar. Moeders die de ballen verstand had van wielrennen of sport in het algemeen en die dan je ingevallen wangen zag van het vele harde trainen en dan bezorgd vroeg: "jongen, je zorgt toch wel goed voor jezelf".
15-04-2017 11:58
@DeLuiaardvan Limburg

Mee eens. Alle respect voor wat van Avermaet met zijn werklust heeft bereikt, maar dat is wel mogelijk door zijn talenten en aanleg. Kruijswijk kan zich helemaal suf trainen en weet ik wat niet meer, maar hij is geen klassiek renner en heeft in de Gold Race een kans van misschien 1/2 %. Probleem bij veel mensen is dat ze hun eigen beleving projecteren op een ander. Als renenr x het kan, dan kan een ander dat ook bereiken. In de topsport werkt het net fff wat anders. Wat mij betreft respect voor Nederlandse renners die hun rug recht houden en hun eigen weg gaan en daarbij kiezen voor hetgeen het beste bij hen past.
15-04-2017 11:59
onzin opmerking van GvA, NL toppers zijn bijna allemaal ronderenners ipv eendagsrenners zoals hij.

Ja het zou leuk zijn, maar voor de rest als het niet past en het je niet ligt, dan doe je toch lekker niet mee. Zouden we Greg zien in een 1-weekse ronde met klimtijdrit en 2 fikse bergop finishes, die 2 dagen voor de RvV eindigt? neuh ook niet als hij in die plek van de 1-weekse ronde was geboren en getogen.
15-04-2017 12:00
@ajw
Moeders zijn te veelzijdig om zich ook nog met sport of wf bezig te houden, waxine lichtje brandde wel continu en de was lag dezelfde avond gestreken in de kast, geen meer ondergewaardeerd beroep dan moeder.
15-04-2017 12:06
@Schipperaar;@alsjewint
En die je maar niet de ergste verwondingen door valpartijen liet zien als het niet per se hoefde, opdat zij zich niet kapot zou schrikken...
15-04-2017 12:07
Van Avermaet denkt vanuit eigen perspectief (eendags-renner), terwijl de Nederlandse toppers vrijwel allemaal denken vanuit Grote Ronde perspectief. Als de Goldrace rijden niet past binnen Dumoulin en Kruijswijk hun opbouw richting Giro, dan vind ik hun afwezigheid prima. Ardennenmannen als Terpstra en Van Baarle kunnen (mits fit) hier niet mee doen voor de prijzen en hun team heeft dan betere alternatieven om op te stellen, al staat Van Baarle wél opgesteld. Buiten TJ Butcher en Lammertink heeft Nederland momenteel niemand die mee kan doen voor een top-10.
15-04-2017 12:10
@schipperaar,

Mee eens, misschien nog wel meer ondergewaardeerd dan een "knecht in een wielerploeg", alleen zag ik dat in die tijd als jonge gast nog niet zo.
15-04-2017 12:19
Beetje onzinnige vergelijking van gva, met nog onzinnigere reacties tot gevolg. Pfff
15-04-2017 12:32
Lekker verstoppertje spelen van de Nederlandse "Vedetten " en dadelijk in
hun welgevallige wedstrijd met een smoesje het niet presteren proberen te
verhullen. Dat zou zo maar kunnen.
Echte profs moeten geen last hebben van een AG te fietsen en daarna de Giro.
Volgens mij hebben ze last van faalangst.
15-04-2017 12:57
@RobertMollema
Quintana is zó goed dat hij de plekken 1 t/m 5 bezet in het eindklassement?
15-04-2017 13:18
Aangezien koersen als de Eneco Tour en de ZLM Toer ook wel niet binnen hun comfort zone zullen passen, laat staan de Nederlandse semi-klassiekers uit de continentale tour en ze tegenwoordig zelfs massaal hun kat sturen naar een nationaal kampioenschap, zit je dus met een generatie renners waarbij je als wielerfan je landgenoten gewoon niet aan het werk kan zien in je eigen wielerland.
15-04-2017 13:23
Van Avermaet heeft wel dagen in de gele trui gereden in de tour, welke Nederlandse ronde renner heeft hem dat na gedaan ?????.
15-04-2017 13:26
RVV een van de mooiste koersen van het jaar? Meest overschatte rondje van het circuit.

Reacties zijn gesloten.