Drie van de zeven Jumbo-Visma-renners met veelbesproken bandendrukregelaar in Roubaix
foto: Cor Vos
zaterdag 8 april 2023 om 09:36

Drie van de zeven Jumbo-Visma-renners met veelbesproken bandendrukregelaar in Roubaix

Jumbo-Visma heeft laten weten dat Christophe Laporte, Edoardo Affini en Dylan van Baarle morgen met de bandendrukregelaar van Gravaa in Parijs-Roubaix zullen rijden. Wout van Aert heeft ervoor gekozen om voorlopig niet gebruik te maken van de nieuwe KAPS-technologie.

Met de bandendrukregelaar kunnen de renners middels een knopje op het stuur lucht uit hun banden laten lopen en vervolgens weer oppompen. Voor een koers als Parijs-Roubaix is de bandendrukregelaar een handige tool, omdat kasseien en asfalt een andere ideale bandendruk hebben.

“Vorig jaar na Parijs-Roubaix hebben we contact gezocht met Gravaa en in december 2022 hebben we tijdens de verkenning van Parijs-Roubaix een eerste test gedraaid”, vertelt Jenco Drost, Head of Performance Equipment bij Jumbo-Visma. “De resultaten waren positief. We hebben de technische voordelen ervaren, maar ook gemerkt dat KAPS zorgt voor meer comfort op de fiets. De renners die het systeem gebruikten, hadden minder last van hun armen na het bedwingen van de zoveelste kasseienstrook.”

Jumbo-Visma bezit in totaal vier wielsets, waardoor KAPS in de toekomst nog vaker zal worden gebruikt. “We gaan per wedstrijd en per renner een afweging maken”, eindigt Drost.

RIDE Magazine
12 Reacties
08-04-2023 10:42
Naar mijn gevoel zijn veel opvallende innovaties in PR in het verleden geen onverdeeld succes gebleken eens in de race.

Las elders dat het systeem nogal loom aanvoelt in de bochten, je extra vermogen moet leveren en dat het een paar km duurt om terug op ‘asfalt-druk’ te zitten. De fiets wordt ook zwaarder door het systeem.

In zo’n chaotische race lijkt het mij vooral een extra kopzorg om met die druk te moeten bezig zijn, nadenken wanneer exact de volgende strook komt en of het de moeite is om weer bij te blazen, enz. Zou ook liever op mijn vertrouwde fiets zitten te midden van al die hectiek.
    08-04-2023 11:03
    Ik ben benieuwd naar de resultaten maar ben op voorhand niet overtuigd nog. We gaan het zien!
    08-04-2023 11:13
    Dat is natuurlijk de volgende stap: knapen op het hoofdkwartier van Jumbo die die dingen bedienen afhankelijk van de lastigheid van de stroken. Al kan ik me ook voorstellen dat je simpelweg 2 standen hebt: 'asfalt' en 'kassei'. Dat is nog wel makkelijk te wisselen.
08-04-2023 09:57
Is dit nu een ontwikkeling die we moeten toejuichen of juist niet? Ben er nog niet uit.
    08-04-2023 10:18
    Volgende stap in de ontwikkeling is niet de luchtdruk in je banden aanpassen, maar om je banden, zodat je over de kasseien zweeft: de hoverbike.
    08-04-2023 11:37
    Ik juich elke vorm van verschil maken op materiaal keihard tegen. Niet over de hele linie maar specifiek richting verschillen per team.

    Wat mij betreft laten ze er een schooluniform-visie op los: iedereen exact op de juiste maat exact dezelfde fiets.
    08-04-2023 12:16
    @RV: ik denk dat je over het hoofd ziet hoe belangrijk het aandeel is van die materiaalsponsors in de budgetten van de teams.
    08-04-2023 12:41
    Ik zie dat niet zozeer over het hoofd hoor. Schets enkel mijn ideaalbeeld.
08-04-2023 11:34
PANG!!! Crash! #anderetijdensport
08-04-2023 12:03
Als ze lek rijden, is een nieuw wiel dan even makkelijk erin te zetten? Ook als het een gewoon wiel van een neutrale motor is? Vorig jaar wisselde Van Baarle nog even bij het inlopen door het peloton.

Jumbo spreidt zo de kansen, maar het is wel lef om als titelverdediger dit te doen. En als Van Baarle wint, zullen we zulke systemen volgend jaar veel meer zien. De koersdynamiek zal dan veranderen.
08-04-2023 12:20
Ben wel benieuwd wat het gaat opleveren en of ze er echt wat aan gaan hebben
08-04-2023 14:28
Wat is het volgende? Een systeem in de fiets inbouwen zodat de pedalen makkelijker ronddraaien?
O wacht even...

Kortom; ik vind dit systeem koersvervalsing. Zelfs als iedereen er mee zou rijden. Verbieden in de koers aub.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine