Drie van de zeven Jumbo-Visma-renners met veelbesproken bandendrukregelaar in Roubaix
Jumbo-Visma heeft laten weten dat Christophe Laporte, Edoardo Affini en Dylan van Baarle morgen met de bandendrukregelaar van Gravaa in Parijs-Roubaix zullen rijden. Wout van Aert heeft ervoor gekozen om voorlopig niet gebruik te maken van de nieuwe KAPS-technologie.
Met de bandendrukregelaar kunnen de renners middels een knopje op het stuur lucht uit hun banden laten lopen en vervolgens weer oppompen. Voor een koers als Parijs-Roubaix is de bandendrukregelaar een handige tool, omdat kasseien en asfalt een andere ideale bandendruk hebben.
“Vorig jaar na Parijs-Roubaix hebben we contact gezocht met Gravaa en in december 2022 hebben we tijdens de verkenning van Parijs-Roubaix een eerste test gedraaid”, vertelt Jenco Drost, Head of Performance Equipment bij Jumbo-Visma. “De resultaten waren positief. We hebben de technische voordelen ervaren, maar ook gemerkt dat KAPS zorgt voor meer comfort op de fiets. De renners die het systeem gebruikten, hadden minder last van hun armen na het bedwingen van de zoveelste kasseienstrook.”
Jumbo-Visma bezit in totaal vier wielsets, waardoor KAPS in de toekomst nog vaker zal worden gebruikt. “We gaan per wedstrijd en per renner een afweging maken”, eindigt Drost.
Las elders dat het systeem nogal loom aanvoelt in de bochten, je extra vermogen moet leveren en dat het een paar km duurt om terug op ‘asfalt-druk’ te zitten. De fiets wordt ook zwaarder door het systeem.
In zo’n chaotische race lijkt het mij vooral een extra kopzorg om met die druk te moeten bezig zijn, nadenken wanneer exact de volgende strook komt en of het de moeite is om weer bij te blazen, enz. Zou ook liever op mijn vertrouwde fiets zitten te midden van al die hectiek.
Wat mij betreft laten ze er een schooluniform-visie op los: iedereen exact op de juiste maat exact dezelfde fiets.
Jumbo spreidt zo de kansen, maar het is wel lef om als titelverdediger dit te doen. En als Van Baarle wint, zullen we zulke systemen volgend jaar veel meer zien. De koersdynamiek zal dan veranderen.
O wacht even...
Kortom; ik vind dit systeem koersvervalsing. Zelfs als iedereen er mee zou rijden. Verbieden in de koers aub.