Van Aert klopt Van der Poel en Pogacar na gedroomde finale E3 Saxo Classic
foto: Cor Vos
vrijdag 24 maart 2023 om 17:07

Van Aert klopt Van der Poel en Pogacar na gedroomde finale E3 Saxo Classic

Wout van Aert heeft de E3 Saxo Classic op zijn naam geschreven. De Belgische renner van Jumbo-Visma klopte Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar aan de streep in Harelbeke. De drie topfavorieten waren samen weggereden op de Paterberg.

De E3 Saxo Classic is een zeer zware wedstrijd. De eendagskoers wordt gezien als een Ronde van Vlaanderen-light en dat komt vooral door de zeventien hellingen in het parcours. Ook de vijf kasseistroken horen bij het lastige karakter van de E3 Saxo Classic. Grote namen tekenden Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Tadej Pogacar present in Harelbeke, waardoor de spanningsboog zeer strak stond.

In de openingsfase van de klassieker reden vijf renners weg. Mathias Norsgaard (Movistar), Mathis Le Berre (Arkéa-Samsic), Kelland O’Brien (Jayco AlUla), Thomas Bonnet (TotalEnergies) en Martin Urianstad (Uno-X). Het vijftal reed drie minuten weg, maar meer voorsprong kregen ze niet. Dat had veel te maken met de renners van Jumbo-Visma en UAE Emirates, die al snel het tempo verzorgden in het peloton.

De kopgroep in beeld – foto: Cor Vos

Nervositeit in het peloton 
Richting de heuvelzone ontstond er wat nervositeit in het peloton. Meerdere ploegen wilden hun kopman in de ideale positie brengen, waardoor het tempo flink de lucht in ging. De voorsprong van de vijf vluchters werd dan ook snel minder. Bij het ingaan van de laatste 100 kilometer reden ze minder dan twee minuten voor het peloton uit.

Op dat moment moest Mathieu van der Poel even van fiets wisselen. De Nederlander leed rek, maar kon snel weer richting het peloton trekken. Vervolgens gingen we richting het eerste belangrijke punt van de E3 Saxo Classic; de Taaienberg. Deze heuvel, op 80 kilometer van de finish, is een van dé plaatsen waar de koers kan opengebroken worden. Nog voor de Taaienberg kwam er een demarrage van Dries De Bondt. De renner van Alpecin-Deceuninck anticipeerde en dichtte het gat naar de vluchters.

Gibbons leidt het peloton in barre omstandigheden – foto: Cor Vos

Van der Poel demarreert op de Taaienberg
In het peloton was het alle hens aan dek. De renners van Jumbo-Visma, waaronder Wout van Aert, zetten zich dominant op de eerste rij en even later zagen we Van der Poel en Julian Alaphilippe op de kop van het peloton. Op de Taaienberg zelf kwam er een verschroeiende aanval van Van der Poel. Van Aert zag het gevaar en kroop naar het wiel van de Nederlander. De twee tenoren kwamen samen boven op de Taaienberg.

De derde grote topfavoriet, Tadej Pogacar, zat slecht gepositioneerd en was aangewezen op achtervolgen. Niet alleen, want heel wat andere favorieten hadden de slag gemist. Zij kwamen redelijk snel terug aansluiten, want Van der Poel en Van Aert reden niet meteen door. Een samensmelting was onvermijdelijk. Een grote groep met onder meer Pogacar, Alaphilippe en Mads Pedersen keerden terug. De grote afwezigen waren Biniam Girmay en Tiesj Benoot. Laatstgenoemde kreeg te maken met pech.

Van der Poel en Van Aert op de Taaienberg – foto: Cor Vos

Indrukwekkende kopgroep van zes
Op een nieuwe oplopende strook werd er andermaal doorgetrokken. Van der Poel nam het initiatief en deze keer was Pogacar wel aandachtig. Van Aert zat niet meteen op het wiel, maar keerde makkelijk terug dankzij Nathan Van Hooydonck. Diezelfde Van Hooydonck counterde vlak daarna een aanval van Søren Kragh Andersen. Matej Mohoric sloot ook aan en zodoende kregen we een gevaarlijke kopgroep van drie.

Van der Poel was zeer hongerig vrijdagnamiddag. Op de Stationsberg toonde hij nog maar eens zijn goede benen. Van Aert en Pogacar waren de enige twee die hem konden volgen en de drie topfavorieten reden in een mum van tijd naar de drie vluchters toe. Een zeer sterke kopgroep van zes, met daarin twee renners van Alpecin-Deceuninck en Jumbo-Visma en twee Slovenen, werd gevormd.

De zes aanvallers – foto: Cor Vos

Van Aert kraakt op de Paterberg en Oude Kwaremont 
Het zestal besloot de handen in elkaar te slaan en daardoor hadden ze meteen een mooie voorsprong te pakken. In de achtergrond probeerde Ben Turner, voor kopman Filippo Ganna, de scheve situatie recht te trekken. De Brit hield de voorsprong onder de minuut, maar dichter kwam de tweede groep niet. Dat veranderde op de Paterberg. Dat had alles te maken met een versnelling van Pogacar.

De coureur van UAE Emirates deed Van Hooydonck, Kragh Andersen en Mohoric lossen. Na de top van de Paterberg viel het echter stil en konden deze drie renners weer de aansluiting maken. Dat duurde niet lang, want op de Oude Kwaremont was het opnieuw Pogacar die de knuppel in het hoenderhok gooide. Deze keer kreeg ook Van Aert het lastig, de Belg moest een gaatje laten, maar brak niet.

De drie topfavorieten maakten indruk – foto: Cor Vos

Van der Poel, Van Aert en Pogacar samen naar Harelbeke
De Oude Kwaremont was duidelijk het territorium van Pogacar. Net zoals vorig jaar tijdens de Ronde van Vlaanderen was hij duidelijk de sterkste op die klim. Van Aert, die een tweede moeilijke moment kende, sloop ondertussen terug naar het wiel van zijn twee concurrenten en kon weer ademhalen. De drie werkten daarna goed samen en liepen verder uit.

In de achtergrond werden Mohoric, Kragh Andersen en Van Hooydonck gegrepen door een groep met onder meer Ganna, Stefan Küng, Valentin Madouas en Matteo Jorgenson. Vooraan was het wachten op de laatste beklimming van de dag, de Tiegemberg. De voet van deze klim lag op 20 kilometer van de streep.

Een foto om in te kaderen – foto: Cor Vos

Met drie naar Harelbeke
Van der Poel begon de Tiegemberg op kop, maar de Nederlandse winnaar van Milaan-San Remo versnelde niet. Van Aert nam even over, maar het tempo ging niet zo hard de lucht in. Het leek erop dat de drie samen naar de streep in Harelbeke reden. Bij het ingaan van de laatste tien kilometer hadden ze een minuut voorsprong, waardoor ze alle tijd hadden om te pokeren.

Op een goede drie kilometer van de streep probeerde Pogacar het eens. Van Aert zag het gebeuren en zat quasi direct op het wiel. Ook een nieuwe aanval van Pogacar, deze keer counterde Van der Poel, leidde tot niks. Zodoende gingen de drie topfavorieten met drie de laatste kilometer van de E3 Saxo Classic in.

Pogacar begon de laatste kilometer op de kop, maar het was Van Aert die als eerste begon te sprinten. De Belg had meteen een gaatje en viel niet stil. Van der Poel leek even in de buurt te komen, maar moest zich uiteindelijk toch gewonnen geven. Van Aert knalde zo naar zijn eerste zege van het seizoen. Van der Poel en Pogacar werden tweede en derde en zorgden voor een gedroomd podium.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
125 Reacties
24-03-2023 18:30
Belangrijke factor vandaag was dat het een sprint was met wind mee. Van Aert kon er een lange sprint van maken. Zie het resultaat....
24-03-2023 18:32
Landschap in Vlaanderen blijft geweldig. De beelden rondom de Stationsberg zijn iconisch! Ook een geweldige wedstrijd gezien.
24-03-2023 18:44
Vdp duidelijk de beste. Die gaat de komende 2 monumenten winnen
24-03-2023 18:53
Weet iemand hoe het met van Baarle is?
24-03-2023 17:17
Benieuwd naar de RVV
24-03-2023 17:20
Weet iemand de consequenties van het al fietsend smeren van de ketting? Hopelijk geen diskwalificatie, dat zou beschamend zijn want ik vindt dat als er zoiets voorvalt wat duidelijk in beeld is dan hebben ze voldoende tijd om dit tijdens de wedstrijd al te beslissen en niet achteraf.
    24-03-2023 17:21
    Mocht dat gebeuren verandert er weinig qua kaarten voor aankomende week en heeft MvdP zijn lelijkste zege ooit te pakken die hij, hem kennende, niet eens accepteren zal.
    24-03-2023 17:29
    Vertel dat maar aan Eekhof
    24-03-2023 17:40
    Lappartient is er zelf bij, die wil geen slechte PR en boegeroep door de lokale favoriet te DSQ'en uiteraard.

    Geen idee hoe de regels zijn, ik ken regelement niet, maar spelregels zijn vaak nogal fluide als het de bazen van tal van sportbonden beter uitkomt. Dus mocht het in het regelement staan en het wordt niet toegepast dan zal dat het wel zijn.
24-03-2023 17:50
Ik vond trouwens dat Van Aert vrij vlot terugkeerde telkens op de kaskes.

Heeft natuurlijk niet die explosieve punch van de 2 anderen maar op duur-hardheid leken ze mij niet beter. Die kleine gaatjes vertellen wat mij betreft niet zo heel veel voor Vlaanderen. Asgreen moest bv. ook even afstand laten toen VDP aanzette op de Oude Kwaremont maar reed er daarna vlotjes naartoe.

Leek mij niet dat ze hem echt eraf konden rijden vandaag, Van Aert was ook duidelijk de sterkste in de sprint. Het is volgende week trouwens ook geen aankomst op de Paterberg maar 11 km erna.
    24-03-2023 17:52
    Verwacht dat hij volgende week toch ergens zal kraken.

    Beschouw hem wel als favoriet voor Roubaix.
    24-03-2023 21:28
    Toont alleen maar hoe moeilijk het is om aan de top te blijven

    en hoe knap het is dat ze daar pakweg 20 van de voorbije 25 jaarin geslaagd zijn,

    Patje en de zijnen.

    Ik mis wel dat brede blok die onze wonderboys in de problemen kan brengen.
    INEOS zou het moeten kunnen. Met Piddy T, TopGanna, Turner op z'n sloffe en die briljante Sheffield.
24-03-2023 17:59
pogacar iets te snel geïsoleerd, wellens nergens te zien

jumbo toch ook wat tegenvallend, van hooydonck netjes geanticipeerd, maar de rest zat toch meestal een groepje te ver (ook al voor ze uitvielen met pech)

verder alaflip en girmay wel héél slap, had ze niet verwacht op het podium, maar wel iets meer dan anoniem opgeven
24-03-2023 18:02
Wout tegen Pogi en Matje: ‘ ah, laat mij ook een keer winnen ‘ , oke oke, maar volgende week is het voor ons…Mooie opwarmer voor hetgeen gaat komen. Proficiat Wout!
24-03-2023 18:58
Voor WVA zelf liep het gesmeerd. Maar JV vandaag toch geen geoliede machine. Op 2 april gaat hij meer steun nodig hebben…
24-03-2023 19:49
Na Milaan - San Remo opnieuw drie van de vier besten uit die koers vooraan. Duidelijk de beste klassiekerrenners van het moment, dus ook de favorieten voor de Ronde. Van Aert was vandaag de 'minste' van de drie bergop, maar wel snel in de sprint, Van der Poel reed sterk en gaf de indruk het niet erg te vinden om vandaag tweede te worden, dat zal over een week anders zijn, Pogacar rijdt goed, maar zal moeite moeten doen om tijdig van de beide anderen af te komen.
24-03-2023 20:08
Iemand info over Stuyven? Vandaag slechts 50e, maar rijdt wel alles tm volgende week zondag. Heeft hij vandaag tegenslag gehad of was hij gewoon niet goed genoeg? Kan er niets over vinden.
    24-03-2023 21:02
    Hing aan het laatste wiel van groep 2 wat rond en zag er niet best uit.
    24-03-2023 21:03
    Zag eruit alsof hij gevallen was
    24-03-2023 21:19
    Suyven is al vroeg in de wedstrijd gevallen in een bocht. Daarna nooit meer teruggekomen.
24-03-2023 17:30
Wout maakt het fantastisch af vandaag. Op het tandvlees naar de andere twee toe en dan toch nog de sprint naar zich toe trekken. Wat een klasbak.
Ps dat schreeuwen naar de camera hoeft dan van mij niet zo. Laat lekker gaan joh.
24-03-2023 18:05
Een uur na de finish bij Sporza voor het eerst Soudal Quickstep genoemd. Het kan verkeren
    24-03-2023 18:22
    Huh, Soudal Q??? Waarom? Deden ze mee dan?




    (grinnik)
24-03-2023 22:23
De minste van de drie wint. Dat is jammer, maar je kunt het hem moeilijk kwalijk nemen. De andere twee trekken (onbewust) niet genoeg door en een vallende motor doet ook zijn werk. Op basis van vandaag gaat van Aert de Ronde niet winnen. Maar dan zal er vast een andere Jumbo op staan. Ik zou Roglic laten starten …
24-03-2023 17:45
ligt toch steeds net iets te dicht bij elkaar en dan lang niks naar mij smaak

zie het liever veel breken en samenkomen.

van km 80 tot 30 wel gehad maar je zag natuurlijk wel al wie er weer ging overblijven.
24-03-2023 17:08
Mooie koers gezien. Verdiende zege voor Wout, slim gespeeld in de laatste kilometers. Zoals Plugge zei: de pannekoeken zijn voor de kinderen. Mathieu zal in Vlaanderen heersen. Ik wil het even over Sporza hebben. Ik zat me bont en blauw te ergeren aan Vannieuwkerke. Hij heeft twee keer beweert dat Teddyn drie monumenten heeft en Luik twee keer heeft gewonnen en Lombardije een keer. Fout. Teddy heeft Lombardije twee keer gewonnen en Luik een keer. Later beweerde hij ook dat Wouteke E3 voor de 3e keer zou kunnen winnen. Fout. Hij kon hem voor de tweede keer winnen. Vannieuwkerke komt altijd aardig over, maar kan soms echt een minzaam mannetje zijn die steken onder water uitdeelt aan renners of overigen. Daarnaast komt De Cauwer minder lekker uit de verf zonder Wuyts. Als De Cauwer weg is, is het droevog gesteld met het commentaar bij Sporza.
    24-03-2023 17:12
    Ook geen fan van Karl.
    24-03-2023 17:12
    Wat een gezanik. Ik ben ook geen fan van KVN maar kijk dan gewoon op Eurosport.
    24-03-2023 17:12
    Vannieuwkerke is een ergerlijk ego mannetje die vol is van zichzelf… bah
    24-03-2023 17:24
    Noemt ook iedereen bij de achternaam, behalve ‘Mathieu’ (van zijn maatje Vermeersch) en ‘Wout’. Komt niet echt geweldig onpartijdig over. Beetje journalistieke sérieux mag wel nog.
    24-03-2023 17:59
    Ik kijk, ondanks die shit reclame, naar Eurosport.
    24-03-2023 18:04
    Zijn we eindelijk van Wuyts af, zitten we nu me deze pannenkoek op ons dak
    24-03-2023 18:09
    Karl was altijd al de grotere tweematenmeter dan Wuyts, altijd.
    24-03-2023 18:22
    Ook het door blijven zagen over de motoren ergerde me. Als die motorrijder expres op de grond ging liggen...
    24-03-2023 18:33
    Ik heb voor deze maand een abbo genomen op Eurosport. En als het Nederlandse/Belgisch commentaar niet bevalt switchen naar Engels.
    24-03-2023 18:57
    Wie Pogacar Teddy noemt kan ik anders ook niet serieus nemen…
    Los daarvan is KVN inderdaad hoogst irritant.
    24-03-2023 21:39
    Vannieuwkerke is de meest tenenkrommende schijnheiligaard van de Vlaamse TV. Gert Verhulst op een korte 2de.

    Waar Wuyts zJosé nog wist ze triggeren kan je het nu deduceren tot "reclame voor de sport", "fantastisch he", "hier moet je alleen maar van genieten he".

    zJosé valt me vies tegen. Ook een dikke schijnheiligaard en mes in de rug van Michel. Michel had zeker z'n kleine kantjes maar waar dat wist je. zJosé voelt zich precies bevrijd maar hij vervalt in Pogaboyisme vanwege z'n innige band met diens ploegleider Alan Piper.
24-03-2023 17:10
Mooie koers gezien.

Jammer wel dat Van Aert zelf nooit eens aanvalt. De saaiste coureur heeft gewonnen!
    24-03-2023 17:12
    Heeft geleerd van MVDP. Het werd tijd
    24-03-2023 17:13
    En maar Roglic hypen dat hij fantastisch rijdt… hypocriete mannetjes hier
    24-03-2023 17:15
    @Guy: hoezo? VDP rijdt altijd aanvallend als ie goed is.

    Van Aert is de saaiste coureur op aarde, zeker met zijn kwaliteiten.
    24-03-2023 17:33
    WvA komt goed weg dat ie geen straf krijgt voor het laten smeren van zijn ketting. Dat is per UCI reglement verboden
    24-03-2023 18:01
    saaiste coureur op aarde zelfs

    gebruik van hyperbolen is altijd illustratief voor een inhoudelijk sterk argument.
    24-03-2023 19:39
    AZH, ik stel me toch enkele vragen bij bovenstaande comments. ‘Van Aert valt nooit aan.’: Heb je de Tour de France van afgelopen jaar gemist? Verder kan ik je vertellen dat er voor Van Aert echt niets anders in zat dan aanklampen. En zelfs als hij overschot had, als je over zo’n sprint beschikt, dan kan je die toch net zo goed gebruiken? En ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat Van Aert allerminst ‘saai’ is.
24-03-2023 17:11
DSQ wellicht?
24-03-2023 17:14
Beetje pijnlijk dat ‘ik moet just niks’ naar de camera.
    24-03-2023 17:31
    Belgische media is ook wel behoorlijk irritant natuurlijk.
    24-03-2023 17:39
    Ik vind het anders behoorlijk iconisch.
    24-03-2023 18:05
    Dat is een beetje frustratie wellicht
24-03-2023 17:15
De heren hebben er een mooie koers van gemaakt. Jammer dat Van Aert niet echt meer mee-werkte in de finale, maar dat is niet verboden.
De achtervolgers zullen ook flink moe zijn, hebben heel hard moeten werken om het supertrio bij te houden.
    24-03-2023 17:28
    van aert heeft continu meegedraaid? Prima als je zegt dat van Aert in de koers de minste van de 3 was maar hem verwijten dat hij niet heeft meegewerkt, dan hebben we toch een andere koers gezien.
    24-03-2023 17:36
    Niet meewerkte? Hoe dan? Ze hebben allemaal hun deel gedaan, Van Aert ook.
    24-03-2023 17:46
    Werkte vol mee, behalve even na de poging van Pogi. En dat is logisch.
24-03-2023 18:56
Gefeliciteerd Wout, je eerste echte laffe overwinning en met vals spelen, dat je er trots op mag zijn. Als dit de toekomst is van Jumbo.... bah
    24-03-2023 19:40
    Laf nee, zo wordt het spelletje gespeeld. Liefst zie ik ook iemand op een spectaculaire winnen, zoals de exploot van VdP in MSR of een lange solo als Pidcock in de Strade, maar hij heeft als snelste sprinter het op de juiste manier gespeeld. En de wedstrijd was niet zwaar genoeg om zijn sprint af te botten, waarop VdP waarschijnlijk op gehoopt had.

    We zijn door het attractieve en aanvallende koersen van de afgelopen jaren enorm verwend geraakt en vergeten even bij wielrennen het voornamelijk gaat is minder energie verspelen dan je grootste concurrenten en het gebruiken als het er echt toe doet.
    26-03-2023 17:57
    Met olie op de ketting doen in de finale heeft ie het goed gespeeld? Als je zou weten hoeveel wattage dat verschil maakt zou je wel anders praten.
24-03-2023 17:35
Duidelijk te zien dat WvA hier mocht winnen.
Kost een wel paar centen!
    24-03-2023 17:37
    Ik vraag me altijd af hoe je dat kan zien. Leg uit.
    24-03-2023 17:43
    2/3de badkamer zo te horen
    24-03-2023 18:04
    Goed kijken Barry, is toch wel duidelijk?
    26-03-2023 18:04
    Hij had zelfs nog wat extra olie op de ketting nodig anders had ie ze niet bij kunnen houden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine