Van Aert houdt kans op eindzege Tirreno-Adriatico: “Ik ga het blijven proberen”
Wout van Aert raakte dan weliswaar zijn blauwe leiderstrui kwijt, hij kan na de lastige vierde etappe met aankomst op Prati di Tivo nog altijd dromen van de eindzege in Tirreno-Adriatico. “Ik moet blij en trots zijn op deze prestatie”, zegt de Belg van Jumbo-Visma bij Sporza na de door Tadej Pogačar gewonnen bergrit.
“De logica is gerespecteerd. Pogačar is samen met mijn ploegmaat Primoz Roglic de beste ronderenner van het moment. Het is niet meer dan logisch dat hij mijn trui overneemt”, vindt Van Aert. “Ik ben totaal niet ontgoocheld. Ik zou niet weten waarom. In mijn dromen had ik natuurlijk gewonnen, maar dromen kan iedereen. Ik moet blij en trots zijn op deze prestatie.”
“Ik had gehoopt dat INEOS Grenadiers of UAE Emirates langer zouden controleren. Maar hun ploegmaats waren snel weg en dan zag ik de demarrages natuurlijk snel aankomen. Dat was uiteraard niet in mijn voordeel, maar ik heb niet hevig gereageerd en mijn eigen tempo gezocht. Ik heb echt acht kilometer op mijn limiet moeten rijden. Het was de beste tactiek voor iemand met mijn mogelijkheden.”
“Er was veel wind en dat maakt het gemakkelijker om aan te vallen. Had ik die blauwe trui niet aan, dan kon ik me sparen voor het eindschot”, vervolgt de winnaar van de openingsrit. “Dat was nu niet het geval. Er waren een paar jongens beter en heel veel jongens waren aan mij gewaagd. Zij konden wel afwachten, ik niet.”
In het klassement staat Van Aert nu gedeeld tweede met Sergio Higuita. Hij moet een achterstand van 35 seconden zien goed te maken om de Koers tussen de twee zeeën te winnen. “Het is een grote kloof, maar er zijn nog drie kansen om tijd goed te maken. Ik geef zeker nog niet op. De komende drie dagen gaan we er gewoon nog voor.”
Ergens zou ik het fantastisch vinden als Wout en Mathieu beiden een klassement gaan najagen en elkaar wederom bestrijden, maar laat ze eerst maar monumenten, etappes en groen najagen. Dat zorgt tot nog toe voor voldoende spektakel.
Tot op heden is bijna alles dit rondje zijn kant op gevallen. Massasprint winnen en podiumplaatsen pakken, dat maakt dat hij er perfect voor stond en een mooie marge had.
Maar op een dag als vandaag zie je dat hij in dit werk aan de rand zit van zijn mogelijkheden. Rijdt een geweldige klim, maar hij komt net tekort tegen de rasklimmers in vorm. Ook vraag ik me af als er morgen weer zo'n rit zou zijn: kun je je twee dagen achter elkaar ongestraft op die manier uit elkaar trekken?
Er zijn wel nog kleine kansjes. Maar wat gaat hij kunnen klaarspelen tegen VDP die zijn benen heeft gespaard vandaag? Of tegen de sprinters in de voorlaaste rit? Als hij nog 15 seconden terug kan pakken op Pogacar dan wordt het misschien nog spannend in de tijdrit. En anders heeft hij ook gewoon knap gereden.
En voor de toekomst: ik denk dat dit soort rondjes op de rand van zijn mogelijkheden liggen. Als alles mee zit is hij er dicht bij, zit het net wat meer tegen dan is het misschien gewoon top 10. Maar ik vraag me vooral af of dit uiteindelijk niet ten koste gaat van "klassieke Wout". Want dat werk is hem echt op het lijf geschreven, en daar heeft hij nog altijd heel veel te winnen.
Waar was Gesink of foss? eergisteren was het Timo Roosen die nog uit de achtergrond terug kwam om de meubels te redden.
mss met het vrijgekomen budget voor Dumoilin twee goede klimmers aantrekken.
[quote] Karsten vertelde dat je niet lekker in je vel zat. Vormdip of knallen later in het seizoen?[/quote]
[quote]Robert Gesink: Wat? Kijk even naar die wattages! ML Strava Reed ik vorig jaar in de Tour niet hoor.[/quote]
Er is echt heel hard gereden op die laatste berg, op dat moment had bijna geen een kopman meer een knecht over.
Daarbij loste foss als een van de laatste knechten, toen Wout er alleen voor stond, stonden de concurrenten dat ook.
Sporza: "Ik had gehoopt dat Ineos of UAE langer zouden controleren. Maar [b]de[/b] ploegmaats waren snel weg."
WF: "Ik had gehoopt dat INEOS Grenadiers of UAE Emirates langer zouden controleren. Maar [b]mijn[/b] ploegmaats waren snel weg".
Maar ja, hij miste in deze toch wel steun, want de wind hielp hem niet echt.
Morgen allicht prijs voor de zich sparende matje. Tja, kiest dat ook goed uit, maar conclusies best na p. roubaix
In die gekke heuvelknalrit kan van Aert wellicht er nog een gaaf duel uitgooien tegen Pogacar.
Wanneer er allemaal kopmannen aan het aanvallen, rijden en lossen zijn, dan is er weinig aanleiding om het over knechten te hebben.
Geen enkele, ook niet nodig. Op 't moment dat Pogacar gaat, dan zou je verwachten dat de laatste knechten van Van Aert overboord gaan en dat hij het van dan alleen moet doen, maar Van Aert zat toen al een paar kilometer alleen. Acceptabel bij de meeste teams, in het beste rondeteam ter wereld dat gewend is om een kopgroep uit te dunnen tot een renner of 10 terwijl ze zelf nog 2 of 3 helpers hebben, iets minder.
Waarschijnlijk is het enige verschil dat een Van Aert die iets langer kan sparen, op het einde dan wel Landa/Quintana/Higuita kan volgen, waardoor hij 15 seconden minder verliest en nu op 20 seconden staat.
Maakt dat veel uit? Misschien niet, misschien zijn dat de seconden die hij te kort gaat komen om de Tirreno te winnen, dat zal de tijd uitwijzen.
Zelfs als hij in een ander land zit mag Wout niet winnen door Roglic. ;)
Al die speculaties kan hij wel klassement rijden in deze rondjes, antwoord is toch al lang gekend ???
Heeft hij een punt? Misschien wel.
Aan de andere kant: laatste knecht lost op het moment dat er een klein elitegroepje over blijft. Wie zou je dan willen laten knechten? Roglic? Kruijswijk? Wuyts waarschijnlijk wel. Maar die hebben toch echt wat anders te doen dezer dagen.
Maar ook Almeida had op het eind geen knecht meer. Bernal wel, maar die kon zijn knecht uiteindelijk niet volgen. Pogacar had geen knecht, en Yates ook niet.
Volgens mij viel uiteindelijk alles gewoon op zijn plaats. Wout kan prima accepteren dat het zo is, dat hij goed was maar niet goed genoeg om Pogacar te stoppen. Wuyts heeft het er veel moeilijker mee.
De laatste drie zinnen zijn zo snedig en to the point, dat ze bijna het inlijsten waard zijn. Om daar een weerwoord op te vinden, moet die arme Wuyts twee weken lang op een bergtop mediteren. Om vervolgens alsnog zonder antwoord weer af te dalen. Goeie genade...
Dus dan maar de gouwe ouwe over die eenzame Wout die deze bergetappe, wat heet de hele Tirreno had gewonnen ware het niet dat hij werd omringd door knechten van het niveau Wanty. Dat de winnaar ook geen knechten meer had is dan pure bijzaak kennelijk. Het enige wat hij (nog) niet durfde aan te kaarten was waarom Primoz niet als knecht voor Wout in Italië werd opgesteld.
Wat mij betreft is Michel rijp voor een wissel, breng Renaat er maar in of Christophe. Die hebben hun waarde al lang bewezen.
Om vervolgens weer bij Dumoulin uit te komen, want op de een of andere manier komt bijna elk verhaal van Kroon bij Dumoulin uit.
Renaat oké. Maar Christophe Van De Goor koerskennis ligt extreem laag voor een commentator.
Ook in die rit die VDP won kwamen ze trouwens een mannetje te kort. Als Roosen de laatste kilometer kan regelen voor van Aert wil ik het nog wel eens zien.
Nee, met Martens red je het niet meer op dit niveau.
Los daarvan is de ondersteuning van van Aert er tot nu toe gelukkig al iets op voorruit gegaan. Strade en rit 1 waren top.
Is dit echt met het idee dat hij ooit kopman kan zijn in een grote ronde? Op z'n Indurains zoveel mogelijk volgen bergop en toeslaan in de tijdritten. Maak je er dan niet het type renner van waar niemand echt blij van wordt?
Is dat met het idee om te proberen rondjes van een week te winnen, maar welke dan? Want met wat overgewicht uit de cross komen om wat body over te houden tot Roubaix is geen probleem als je daarna 3 maand hebt om scherp te staan voor de Tour. Maar wat als je in maart-april-mei een klein rondje wil winnen?
En wat met z'n andere troeven dan? Klassiekers? Massaspurten? Hoeveel hooi gaat hij dan op z'n vork nemen? En hoeveel andere kopmannen gaat hij dan voor de voeten lopen binnen de ploeg. Als hij nu in de Tour nog eens een sprint verliest omdat hij geen deftige lead-out had kunnen we klagen dat hij eigenlijk 5 klassieke helpers zou moeten hebben, 3 klimknechten die zich bergop voor hem leegrijden en een volledige sprint-lead-out.
Misschien analyseer ik het kapot en wilde hij gewoon eens een berg op rijden tot aan de finishlijn ipv een kopman af te zetten op 3k van de top...
Wie is 'JE' indeze?
Nu laat je het lijken alsof Wout door Jumbo word gedwongen word tot dit experiment?
Ik geloof namelijk dat je beter in 1 of 2 dingen uit kunt blinken, dan goed zijn in alles. Zeker in de topsport. En daar zit voor mij de valkuil...
Van Aert kan veel ja, maar ik denk niet dat hij met een goeie beklimming zoals vandaag zijn sprintsnelheid of power afbot die hij nodig heeft in de klassiekers. Hij staat ook geen 5 kilo lichter dan vorig seizoen ofzo.
Hoogstens helpt sparen vandaag om morgen iets frisser te zijn in de finale zoals vdP het doet, maar hier een extra rit winnen voegt niet zo gek veel toe. Het hoofddoel dit voorjaar blijft de heilige week.
Iedereen vind het leuk als poga een ‘klassieker’ als de strade of Luik rijdt. Ik vind het ook super dat een klassiek renner de handschoen opneemt tegen de ronderenners.
Go beast! De groten onderscheiden zich stilaan...
Hebben we met Wva, Vdp, poga en de Hirsi’s terug het aanvallend wielrennen van de jaren 70 terug.
Alleen spijtig dat het maar over een handvol renners gaat.
Ik zou liever meerdere kandidaten kunnen opsommen voor winst in een klassieker, grote of kleine ronde, maakt niet uit.
Het zal misschien zuur klinken maar ik ben stilaan wielermoe aan het worden. Het gebrek aan sfeer langs het parcours wegens corona-maatregelen doet er ook al geen goed aan, net zoals op TV kijken naar een voetbalmatch in een leeg stadion.
Jumbo's 2 superkopmannen doen het weer voor hen. Hun meer sterfelijke knechten zijn er logischerwijs nog niet. SKY had dat vroeger wel beter voor mekaar.
Ophoepelen en alles op de klassiekers.
VDP en Alaph zijn in hun vuistje aan het lachen.
Hallo?
En dit met relatief weinig ondersteuning