Valpartij kost Rémi Cavagna mogelijk ritzege: “Was die bocht compleet vergeten”
Zeker weten zullen we het nooit, maar de kans is groot dat Rémi Cavagna zonder valpartij de slottijdrit in de Giro d’Italia had gewonnen. Maar die valpartij hebben we allemaal kunnen zien, en dus werd de Franse tijdritkampioen tweede achter wereldkampioen Filippo Ganna. “Het is nu eenmaal zo”, reageert hij.
Direct na het passeren van de streep op het Domplein in Milaan sprak Cavagna, die 500 meter voor de finish viel, met de pers. “Ik nam alle risico’s om te winnen en was die laatste bocht compleet vergeten”, aldus de specialist van Deceuninck-Quick-Step. “Het is erg jammer, maar ik heb mijn best gedaan.”
Cavagna kwam in winnende positie, omdat Filippo Ganna op twee kilometer van de finish van fiets moest wisselen. “Hij verloor een aantal seconden door die lekke band, en ik viel om de boel weer in evenwicht te brengen”, kan de Fransman nog lachen, al zal het als een boer met kiespijn zijn.
Uiteindelijk was het verschil tussen Ganna en Cavagna twaalf seconden aan de finish in Milaan.
💗Giro 2021 – Stage 2⃣1⃣
⏱️ Senago – Milano ITT @TISSOT📽️ @remicav crash#Giro pic.twitter.com/iH8se6zxtm
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 30, 2021
Als je het mij vraagt genoeg om te evalueren daar bij de blauwen. Waarbij ik overigens iemand als Cavagna echt wel een (tijd)ritzege had gegund, maar zowel Bettiol als Ganna waren uiteindelijk gewoon net een tikkie sterker.
[i]edit wf: niet doen[/i]
TJV-renners de netjes achter de sterksten binnenkomen maar ik weet wel van welk team ik trotser ploegleider zou zijn.
Hebben de giro gekleurd en zijn over de hele linie een stuk wijzer geworden.
Ten eerste omdat het bij DQS vaak "net wel" is in plaats van "net niet", zoals in deze Giro.
Ten tweede omdat je de blauwe mannen zelden kunt betrappen op tactische fouten. En hier waren er ineens genoeg. Van het interne duel om 2 seconden (funest voor de onderlinge verhoudingen), van het missen van roze door Valter over het hoofd te zien, via het nodeloos verplassen met Bernal in tussensprints, en uiteindelijk ook de tactische fout om meteen alles op Evenepoel te zetten.
Quickstep ging pas weer normaal doen toen die kleine over de vangrail vloog. Ineens zag je Almeida opleven en aanvallen, Cavagna en anderen in de ontsnapping, etc. Het traditioneel rijdende DQS werkt gewoon een stuk beter dan "Team Evenepoel".
En als dat de wijsheid is die ze meepakken uit de Giro, wie weet wordt het dan nog wel iets met die ploeg van ome Patrick...
Overigens deel ik ook jouw mening over geelzwart, Romans. Als je puur naar het scorebord kijkt is plek 9, 11 en 12 niet slecht. Maar ook ik loop geen polonaise aangezien het verschil met de rest gewoon behoorlijk groot is, en ook TJV er eigenlijk niet toe deed deze Giro. Daar is m.i. het goede nieuws vooral dat Groenewegen weer renner is...
Almeida heeft inderdaad zichzelf in het pak genaaid door zijn eigen offday! Maar de ploegleiding heeft vervolgens niet snel genoeg het geweer terug van schouder veranderd op de witte wegen....
Net als met Van Moer vorige week: we zullen nooit weten of hij anders had gewonnen. Misschien kan hij het binnenkort ook zo fraai compenseren met een overwinning elders.
Dan kan je steeds goed zien waar en wanneer er een bocht komt. Bij het MTBen werkt dat fantastisch, zelfs in lastige snelle afdalingen heb ik meestal nog wel tijd een flukse blik op mn Garmin te werpen en zodoende te weten te komen of er een scherpe bocht aan komt die je normaal gesproken niet kunt zien.
Het zou ook nog vanuit de auto kunnen gebeuren, zoals een bijrijder bij van die auto rally's dat doet.