‘Uno-X Mobility promoveert naar WorldTour, Cofidis moet verder als ProTeam’
Jonas Abrahamsen, een van de sterkhouders van Uno-X Mobility - foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 19 oktober 2025 om 18:34

‘Uno-X Mobility promoveert naar WorldTour, Cofidis moet verder als ProTeam’

Het wielerseizoen 2025 zit erop. Daarmee is ook een einde gekomen aan de UCI-cyclus 2023-2025 en weten we wie de komende drie jaar deel uitmaken van de WorldTour. Terwijl Uno-X Mobility een van de ploegen is die promoveert, heeft Cofidis degradatie niet kunnen ontlopen.

De UCI zal pas na dit weekend de definitieve ploegenranking publiceren, maar de berekeningen laten al zien dat Uno-X Mobility als negentiende is geëindigd in de cyclus 2023-2025. Normaal gesproken krijgen de eerste achttien ploegen van deze rangschikking een WorldTour-licentie voor de volgende cyclus, maar door de fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty is er een plekje vrijgekomen.

Lotto is momenteel weliswaar een ProTeam, maar had op eigen houtje een plekje in de WorldTour veroverd, terwijl Intermarché-Wanty eveneens boven de degradatiestreep bleef. Naast Uno-X en Lotto promoveert ook Israel-Premier Tech (met een nieuwe naam) naar de WorldTour.

Cofidis degradeert
De laatste weken ging de strijd dus vooral om plek negentien. Dit was een duel tussen Uno-X en Cofidis, waarbij de Fransen aan het kortste eind trokken. Cofidis degradeert dus naar het ProContinental-niveau. Hetzelfde lot is Arkéa-B&B Hotels beschoren, maar deze ploeg houdt er helemaal mee op.

Cofidis kan in 2026 trouwens nog wel rekenen op een gegarandeerde wildcard. In 2025 waren ze na Tudor en Q36.5 namelijk het beste team dat volgend jaar niét in de WorldTour rijdt. De UCI geeft de eerste drie van deze ploegen een ticket voor alle WorldTour-wedstrijden. Oorspronkelijk waren dit de eerste twee teams, maar eerder dit jaar zijn de regels aangepast.

Unibet Tietema Rockets 
De UCI-ranking is ook van belang voor ProTeams die graag een grote ronde willen rijden. Alleen als je in het voorbije seizoen bij de eerste dertig ploegen bent geëindigd, kun je volgend jaar mogelijk een uitnodiging ontvangen voor de Giro d’Italia, Tour de France of Vuelta a España. Solution Tech-Vini Fantini en Euskaltel-Euskadi komen hier niet voor in aanmerking.

Unibet Tietema Rockets staat bij de eerste dertig op de ranking over 2025. Het Franse team met Nederlandse roots maakt zodoende kans op een wildcard voor de Tour de France. Andere ProTeams die eventueel een grote ronde kunnen gaan rijden in 2026 (maar geen zekerheid hebben) zijn TotalEnergies, Polti VisitMalta, Bardiani CSF, Caja Rural-Seguros RGA, Burgos Burpellet-BH en Equipo Kern Pharma.

RIDE Magazine
27 Reacties
19-10-2025 18:45
Best wel een serieuze kans dat TDT Unibet naar de tour mag dus. Er zijn twee wildcards, total zal er wel eentje krijgen, en de andere ploegen komen uit Italië en Spanje.
    19-10-2025 21:58
    Cofidis krijgt natuurlijk ook een wildcard, de vraag is dus eigenlijk of er weer een derde wildcard komt net als dit jaar
    20-10-2025 00:45
    @demareur
    Het systeem wordt iets anders volgend jaar.
    De beste 3 pro-teams van het voorgaande jaar (in dit geval dus Tudor, Q36.5 en Cofidis) krijgen een automatische uitnodiging voor de grote rondes.
    Daarnaast mogen de organisaties van de grote rondes zelf nog 2 wildcards uitdelen aan teams in de top 30. Er rijdt dus inderdaad 1 team meer in het peloton rondt dan 2024 en eerder.
19-10-2025 18:59
Dan zal er toch een behoorlijke kwaliteitsinjectie moeten plaatsvinden. Met een ploeg zoals dit seizoen hebben ze daar helemaal niets te zoeken.
    19-10-2025 19:00
    Hahahhahah 11de op de uci ranking dit jaar
    19-10-2025 19:36
    ik denk dat Bilthoven het over Unibet-Tietema heeft?
    Maar als je die ploeg vergelijkt met al die andere kanshebbers voor de 2e wildcard, dat zijn ze gewoon sterker. En hebben een Franse licentie, dus dat komt wel goed.
    19-10-2025 20:05
    Je hebt maar een paar interessante namen nodig. Met Groenewegen en Kubis heb je twee speerpunten. Alleen in het hooggebergte heb je op papier niks aan tdt. Odd Eiking is de enige die daar echt iets kan. Daar mag er dus nog 1 bij.
    19-10-2025 20:42
    Jannes Peter komt en waren in gesprek met Welay Berhe. Niet goed genoeg maar is nog plek zat!
    20-10-2025 11:33
    De taak van de Rockets ligt in de eerste 100 km, daar zullen ze best mee kunnen komen.
19-10-2025 19:22
Is het zeker dat Uno-X nu promoveert? Ze zijn namelijk niet bij de eerste 18 geëindigd en in theorie zou de UCI ook kunnen beslissen die vrijgekomen plek door het verdwijnen van Intermarche op een andere manier in te vullen. Of is daar al over gecommuniceerd door de UCI?
    19-10-2025 19:44
    Ik had dit eerder ook al eens gecheckt en de regel in de UCI regelementen staat dat als er meer aanvragen zijn dan plakken dat er op sporting criteria wordt geselecteerd en die worden vastgesteld als "the 18 top-ranked teams in the above-mentioned ranking, among the teams having applied for a World Tour licence ..., are deemed to meet the sporting criteria". Dus ja het is zeker en de UCI kan niet anders besluiten over de licencie, als ze zich aan hun eigen regelementen houden
    19-10-2025 19:46
    Wel nr 19 bij de 23-25 ranking toch?
    19-10-2025 19:53
    ik ben ook maar even het artikel erbij gaan zoeken. en er staat inderdaad ook nog het volgende bij:

    – i.e. if a team in the top 18 has not applied or the application has failed on other criteria, they are not considered to be in the top 18 eligible teams and other teams below them move up one.

    hiermee is die plek van Uno-X zeker. Al moeten alle teams wel ook aan de etische, financiele, administratieve en organisatorische voorwaarden voldoen.
19-10-2025 19:51
Ben benieuwd wat de Vuelta-organisatie nu gaat doen.
Hebben normaal een beurtrolsysteem tussen de 4 Spaanse Pro-teams, en volgend seizoen was het normaal de beurt aan Euskaltel (en Equipo Kern), maar die mogen dus niet deelnemen.

Verder lijkt de verdeling mij dan voor de hand te liggen, want geen van de teams die in aanmerking komen voor een wildcard zijn sterk genoeg om 2 grote rondes in 1 jaar af te werken, dus lijkt het mij logisch dat elke grote ronde 2 ploegen uit zijn land uitnodigt en dat Unibet de Tour binnen heeft.
    19-10-2025 22:02
    Die gaan Polti-Malta uitnodigen, Contador zal die opening wel forceren..
    19-10-2025 22:42
    Die zullen wel naar de Giro gaan, toch?
    Zowel Giro als Vuelta zou ik best gek vinden gezien hun selectie, maar wie weet.
    Als er 2 grote rondes te combineren zijn voor een kleine ploeg zijn het die 2 wel, want in principe kan je je sterkste ploeg beide laten rijden, zit tijd genoeg tussen.
19-10-2025 19:55
Naast de de Rockets nu een gele goeie kans maken op een Tour wildcard kan er ook nog wel wat op gang komen rond de andere grote rondes. Proteams hebben er al wel eerder voor gekozen een grote ronde te skippen omdat de selectie niet breed genoeg is voor 3 grote rondes of ze denken ergens anders meer punten te kunnen halen.

Tudor, Q36.5 en Cofidis zullen de Tour alledrie natuurlijk doen en Tudor en Cofidis zijn sponsors van de Giro en Vuelta respectievelijk dus die zullen ze ook sowieso doen, maar Tudor zou best de Vuelta kunnen skippen, Cofidis best de Giro en Q36.5 ook een van die twee.

De 3 Spaanse ploegen zullen sowieso wel de eerste mogelijke vrijkomende plek invullen en de kans op twee (Tudor en Q36.5 die skippen) lijkt me klein, dus die is nog minder interessant. Maar bij de Giro mocht Cofidis of Q36.5 die skippen kan het ook nog best leuk worden.

Total heeft sinds dat ze uit de WT gingen in 2015 al de Giro niet meer gereden en de Spaanse teams lijken me niet interessant voor de Giro. De Rockets rijden verder ook niet heel veel RCS koersen de afgelopen jaren en lijken ook de kwaliteit niet te hebben om en de Giro en de Tour te doen, dus ben benieuwd wie die plek dan zou krijgen.

Wel veel als als als, want die plek moet eerst nog maar eens vrijkomen en Total lijkt me de meest logische opvulling, maar als ze bij Unibet echt nog een paar konijnen uit de hoge hoed toveren, is er misschien zelfs een kleine kans op twee grote rondes.
    19-10-2025 20:06
    Misschien dat Solution Tech-ViniFantini (die 31e op de ranking zijn) mogen doorschuiven naar plek 29 met twee teams die verdwijnen?
    19-10-2025 20:15
    @Verweggistan Zover als ik van de regels begrijp niet (er staat top 30 teams van het vorige jaar en niks expliciets over doorschuiven, wat er wel staat voor de world tour licencies), maar de Giro zal daar vast voor gaan lobbyen mocht de situatie ontstaan en de UCI heeft opzich een handje van regels een beetje ombuigen. Denk sowieso niet dat veel teams zouden klagen aangezien alle andere teams in de top 30 sowieso al een grote ronde lijken te krijgen die voor hun sponsortechnisch al belangrijker is en ze niet in staat lijken meerdere grote rondes te rijden. Denk alleen dat we nu zover door aan het speculeren zijn dat het niet echt zin meer heeft.
    19-10-2025 20:45
    Zo interpreteer ik het ook @Bauke, de top 30 van dit jaar is leidend zonder opschuiven.

    Maar stel dat er weer eens wat creatief regelbuigen gaat plaatsvinden, zou dan zelfs Euskaltel niet mee mogen doen (en daarmee alle Pro-ploegen). Als verdwijnende ploegen opeens niet meer meetellen voor de top 30, dan zou Euskaltel 31ste staan. Maar, de # 30 is dan ATT investments, een conti-ploeg die sowieso niet in WT-koersen mag starten. Hoef je alleen daar nog een streep door te zetten en Euskaltel mag starten in de Vuelta ;)
    20-10-2025 08:58
    Als die teams World Tour ambities hebben dan moeten ze puntentechnisch toch juist naar d egrote rondes? Tudor heeft zich aardig versterkt met een Küng en heeft 30 renners op de lijst voor 2026. Q36.5 heeft zich ook echt op world tour niveau versterkt en gaat ook richting de 30 renners. Meer kan niet eens. Met de kwaliteiten van hun coureurs is dat toch voldoende voor een volwaardig programma?
19-10-2025 20:35
@Lay On Ik bedoelde inderdaad Unibet. Als ik de reacties hier zo lees, zou men echter weleens kunnen profiteren van het feit, dat er weinig échte concurrentie is. Dan is die behoorlijke kwaliteitsinjectie niet eens meer nodig.
19-10-2025 21:42
Voor de plek van Euskaltel lijkt mij Caja Rural de meest voor de hand liggende optie, gezien hun goede presteren in de afgelopen Vuelta. Ze hebben hun Vuelta kern weten te behouden en daarnaast met Parra een ervaren ronde renner aangetrokken.
20-10-2025 09:28
Moet bijna wel dat de Rockets naar de tour gaan. Totalenergies sowieso en wie dan nog meer de Rockets denk ik want het lijkt me heel erg sterk dat de Aso bv. Caja Rural en wildcard geeft ipv de Rockets de kans lijkt me zelfs zeer groot dat ze 2 grote rondes gaan rijden
20-10-2025 10:13
Uno-X is een mooi voorbeeld van hoe je als sterk collectief een WT licentie kunt bemachtigen. Ze hebben geen echte toppers, wel de nodige goede renners uiteraard, maar ook de renners van de tweede lijn dragen meer dan hun steentje bij als het op punten en zeges aankomt.
Dat er na de 3 jaars cyclus 2 Franse teams degraderen zegt veel over het Franse wielrennen: ploegen genoeg maar geen renners van voldoende kwaliteit om ze te vullen. Ben benieuwd of er ook zonder Tour de France zoveel Franse ploegen zouden zijn (al haakt er nu wel een af natuurlijk).

Wel erg jammer voor Euskaltel dat ze buiten de boot vallen voor de Vuelta 2026 terwijl ze wel aan de beurt zijn. Oftewel: een heel slecht seizoen op het verkeerde moment. Ik hoop dat de veel te strikte UCI regels geen nadelige gevolgen voor het voortbestaan van de ploeg gaan hebben. Hetzelfde geldt overigens voor Solution Tech: die hebben er echt alles aan gedaan dit jaar om de top 30 te halen, heel het Aziatische circuit afgestroopt in de jacht op punten. En met dat drukke programma was het bij veel renners op het einde van het seizoen ook echt op. En dan blijkt dat je 180 punten tekort komt en 31e bent. Op zich nog steeds een goede prestatie want zo'n sterk team was het niet dit jaar. Ben ook benieuwd of die ploeg in 2026 terugkeert!
    20-10-2025 21:58
    En eigenlijk mag je daar met Décathlon nog wel een 3de Frans team schrappen, want in 2026 is niet eens 1 op de 3 van hun renners Frans (momenteel 9 op 28 renners). Gezien de evolutie van het peloton naar enkele superteams vind ik dat geen slechte zaak voor het wielrennen, gezien de meeste Franse toppers sowieso vaak al voor buitenlandse teams reden (Bardet, Laporte, Alaphilippe, Martinez, Sivakov, Champoussin, Magnier, Paret-Peintre, ...). Als alle Franse ploegen dan ook nog eens in diezelfde vijver zitten te vissen, worden ze langs alle kanten weggereden. Het is dat enkele ploegen een sterke jeugdopleiding hebben dat ze de situatie nog redelijk goed hebben weten te verbloemen. Dan kan je de Franse subtoppers beter in maar 1-2 ploegen verzamelen die UNO-X gewijs met een sterk collectief toch nog iets van weerwerk kunnen bieden.
20-10-2025 13:33
Uno-X heeft het meer dan verdiend.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.