Unibet Tietema Rockets vindt in ROSE Bikes verrassende nieuwe fietssponsor
Raymond Kerckhoffs
zondag 10 augustus 2025 om 19:03

Unibet Tietema Rockets vindt in ROSE Bikes verrassende nieuwe fietssponsor

Materiaalzone Unibet Tietema Rockets rijdt vanaf volgend jaar op het Duitse fietsmerk ROSE Bikes. Het bedrijf is gevestigd in Bocholt op zo’n 60 kilometer van Arnhem. Diverse bronnen hebben dit aan WielerFlits gemeld.

De afgelopen drie jaar reed het Franse ProTeam, dat in Nederlandse handen is, op Cannondale. In de zoektocht naar een nieuwe fietssponsor waren meerdere partijen geïnteresseerd om met Bas Tietema en co in zee te gaan.

Afgelopen week bevestigde de ploeg de komst van sprinter Dylan Groenewegen. Voor Unibet Tietema Rockets is de geboren Amsterdammer de  eerste grote naam uit de geschiedenis van de ploeg. Met zijn sprintkwaliteiten hoopt het volgend jaar opnieuw een sportieve stap te zetten.

ROSE Bikes is een fietsmerk in ontwikkeling dat past bij de ambities die Unibet Tietema Rockets ook hebben.

Het bedrijf stamt uit 1907, toen Heinrich Rose in Bocholt een bescheiden fietsenwinkel begon. In 2011 begon ROSE met de assemblage en verkoop van eigen merkfietsen onder de naam ROSE. In datzelfde jaar werd in Bocholt de eerste Biketown geopend — een multifunctionele winkel- en belevingsruimte die later ook in München werd geïntroduceerd.

Inmiddels is ROSE een toonaangevende Europese fietsfabrikant die inzet op eigen merk, design, lifestyle en technische innovatie. Volgens een recent artikel in Die Welt realiseerde het familiebedrijf als één van de weinige fietsenmakers in 2024 een omzetrecord van net boven €200 miljoen, ondanks de bredere sector in crisis.

RIDE Magazine
41 Reacties
10-08-2025 10:36
Vgm is het geen nieuwe fietsensponsor, maar een eerste fietsensponsor. Die cannondale fietsen hebben ze in eerste instantie zelf aangeschaft namelijk en werden niet gesponsord door cannondale
    10-08-2025 17:49
    Weet iemand dit? Ik geloof er eigenlijk niks van dat ze al die fietsen voor het volle pond hebben aangeschaft. Zullen toch wel iets van sponsoring hebben gekregen?
    10-08-2025 20:33
    Geheid tegen inkoopprijs aangekocht, dan kost het Cannondale niets, levert het wel iets op.
    Ook niet uit te sluiten dat ze oude frames hebben gekocht, alles werd toch opnieuw gespoten ( waar ze overigens dan weer flink geld tegenaan gegooid hebben, dat is niet goedkoop)….
    Gebeurt stiekem best vaker dan men ziet, ik kan me vergissen, maar ook bij Jayco zijn de (reserve)fietsen van 2024 gewoon langs unlimited colours geweest voor een nieuw lakje en kan het weer een seizoen mee
    10-08-2025 21:18
    Klopt volgens mij Bas. Dat was in eerste jaar zeker het geval, te zien in hun video’s . Weet niet of dat nu nog het geval is.
10-08-2025 11:51
200 miljoen omzet is toch netjes voor een fietsenwinkel uit Bocholt. Niet verwacht dat ze zo groot waren.
    10-08-2025 12:11
    Ze verkopen toch ook vooral online?
    10-08-2025 14:38
    Rose verkoopt in het sportieve segment (race, mtb, gravel en tour) al jaren meer fietsen dan de gezamenlijke Nederlandse fietsindustrie, de afgelopen jaren een ruim 50.000 stuks.
    10-08-2025 22:08
    Met de genoemde 50.000 x 2.000 heb je de helft al te pakken, inderdaad een flinke omzet.
10-08-2025 22:48
Iedereen kan lacherig doen om het feit dat ROSE de nieuwe sponsor is. Is een toonaangevend merk in Duitsland en delen van Nederland. Niemand minder dan Marcel Kittel is al jaren ambassadeur voor dit fietsenmerk
10-08-2025 12:22
Soort VANRYSEL. Zijn ook van 0 naar 10 gegaan in korte tijd.
    10-08-2025 13:20
    113 jaar vind ik anders niet snel maar tijd is een illusie, vertelde mijn opa altijd.
    10-08-2025 14:41
    Rose is al enkele tientallen jaren een bijzonder grote speler en verkoopt ook al jaren meer fietsen in het sportieve segment dan de hele Nederlandse fietsindustrie. Dus niet in no time van nul naar tien.
    10-08-2025 14:58
    Denk dat de 0 naar 10 slaat op de kwaliteit van de fietsen? Decathlon was namelijk ook lang een grote speler op vlak van kwantiteit, maar hun kwaliteit kwam niet meteen verder dan degelijke fiets voor een recreatieve fietser, tot ze een topfiets hebben opgebouwd.
    Ik neem aan dat ze bij Rose ook die stap willen zetten, al valt te bemerken dat er bij Decathlon vermoedelijk een groter budget was voor de ontwikkeling van zo'n high end model.
    10-08-2025 15:30
    Enige nuance hierin is wel nodig. Ze zijn inderdaad een oud bedrijf, maar ze zijn voornamelijk een fietsen- en onderdelenwinkel dat ook groot is op de postordermarkt en geen fietsconstructeur. Vergelijk ze met een soort van Mantel, maar dan een stuk goedkoper (ik heb al vaker exact dezelfde producten onder een andere "merknaam" voor 50-60% van de prijs bij Rose gezien). Met het zelf construeren van frames zijn ze pas de afgelopen 10-15 jaar begonnen.
    11-08-2025 14:05
    @ Kubus; ze verkopen al veel langer fietsen die in eigen beheer zijn ontworpen, ze heetten tot ergens in 2011 Red Bull. Na het nodige gedoe met een energiedrank producent is men begonnen met fietsen onder de eigen naam.
    11-08-2025 17:15
    @Mistertct: voor zover ik weet waren dat fietsen die samengesteld waren van op de markt beschikbare onderdelen, dat is natuurlijk iets anders dan zelf een frame ontwikkelen. Maar ik kan er ook naast zitten.
10-08-2025 15:42
0 - 10 slaat ook nergens op als het gericht is op de kwaliteit vd fietsen. Leveren nu al zeer hoogwaardige fietsen. Waren ‘vroegah’ ook best innovatief met metalen frames, scandium en ultralicht aluminium.
10-08-2025 17:02
Ze reden toch altijd al op rose fietsen? Alleen stond er toen nog Cannondale op.
10-08-2025 22:06
lang geleden bracht RoseVersand zo'n prachtige wielerfietsbijbel uit. Net als Van Herwerden dat deed. Uren zoet met het kijken en vergelijken van fantastisch mooie foto's en duidelijke prijzen.
Online tegenwoordig, alles uitprinten is best wel een karwei, maar dan heb je weer wat.
10-08-2025 22:59
Rose heeft ook wel eens wat gesponsord op CT niveau. Maar dit is ook voor Rose bikes best een stap denk ik. Maar feitelijk doen ze weinig onder voor bijv Cube dus op zich moet dat goedkomen.
12-08-2025 08:40
Rose fietsen zijn top op prijs/kwaliteit !
Ze wonnen bv ook unbound vorig jaar Met Rosa Klöser .
10-08-2025 11:57
ze hebben geen tijdritfiets en de weg fiets heeft nog nooit een windtunnel gezien
    10-08-2025 12:12
    Wat niet is kan nog komen of is wellicht al aan het gebeuren maar of toch al wel gebeurd maar de hebben het jou nog niet verteld.
    10-08-2025 14:52
    Hoe weet jij dat de wegfiets geen windtunnel heeft gezien? Ben benieuwd.
    10-08-2025 15:04
    Precies dat, en die gaan ze écht niet ontwikkelen, wordt gewoon een simpele openmould.
    Vergeet niet dat bij die € 200miljoen omzet ook een vorstelijk deel omzet in onderdelen en kleding meegerekend is, Rose zit wel als webshop met nonbikes bij de grootste shops van Duitsland.

    Absoluut een heel slimme zet van Rose, en ook erg leuk dat Tour de Tietema een optie kiest die niet direct voor de hand ligt
    10-08-2025 17:04
    Ik vond ROSE een “ toonaangevende Europese fietsfabrikant” noemen ook wel extreem overdreven, alsof Tietema zelf het artikel heeft geschreven…
    10-08-2025 17:47
    Toonaangevend is natuurlijk schromelijk overdreven. Toch hebben ze in het verleden vaak betere en innovatievere frames gehad dan menig A merk. Waren ooit ook de eerste met een alu frame dat net zo licht was als carbon en geen zichtbare lasnaden had. Bij cannondale en specialized doen de lasnaden nu nóg pijn aan je ogen.
    Dat frame was overigens natuurlijk veel te duur om een succes te zijn, maar het is wel duidelijk te zien dat echt zelf aan productontwikkeling doen.
    10-08-2025 23:18
    @Japiejo, is het niet gewoon omdat het ze niet boeit dat ze de lasnaden niet glad slijpen? Voor een merk als Specialized zijn die fietsen het onderste van hun segment, dus minder kosten is ook mooi meegenomen. Toen alu nog de norm was waren de naden toch wel mooi glad bij de fabrikanten, mijn Merckx van de jaren negentig die ik als tweedehandsje had gekocht zag je niets aan. Maar in verband met je opmerking ben ik even online naar de Alez gaan kijken van Spezialized, het zijn ook geen broedellassen als je inzoomt op de foto's dus voor die klasse fietsen vind ik het best wel ok nog om ze te laten zitten.
    11-08-2025 12:47
    @kennie, de reden doet er niet toe (= zal kosten zijn idd). Het punt is dat Rose eigen spul ontwikkeld en dat soms daadwerkelijk best innovatief is. Zo waren ze de eerste die onzichtbare lasnaden had voor een alu frame , gecombineerd met extreem laag gewicht lichtste ter wereld toen) en opvallende buisvormen. Niet echt 'toonaangevend' natuurlijk, maar dat kun je wel 'innovatief' noemen. En het is wel grappig is dat toen Trek tien jaar later in 2023 met de Emonda ALR hetzelfde deed, het toen opeens opviel. "Wow, je kunt niet eens zien dat het alu is!" etc.
    11-08-2025 13:47
    @Japiejo, heb je het over de Xeon RS van 2015 want daar zie je de naden toch nog wel van dichtbij? Iets wat bij de duurdere alu-frames van de jaren negentig totaal niet het geval was omdat ze netjes waren bijgewerkt?
    11-08-2025 20:10
    Samuel, die hebben ze vroeger wel in het assortiment gehad. Nu niet meer.
10-08-2025 13:22
Schot in de roos dit. Slim om te profiteren van een kleine speler
    10-08-2025 13:40
    Schot in de Rose ;)
    10-08-2025 23:35
    Ja, en hun promo-film van na de Tour26 gaat heten "In the name of the Rose"
10-08-2025 17:18
Een van de oudste online shops van fietsproducten.
11-08-2025 07:27
In Duitsland is Rose meer een fysieke winkel dan een webshop. Ik vraag me wel af hoe het kan dan Duitsland Canyon (Koblenz), Cube (Bayern), en Rose (Bocholt) kan ontwikkelen terwijl in Nederland merken eerder verdwijnenen of stoppen met Wielrenfiets productie. Dat ook nog in een tijdperk dat na Ulrich eigenlijk niet zoveel om wielrennen geeft.
    11-08-2025 14:09
    Rose is groot geworden door maatwerk te leveren voor de prijs van een standaardfiets. De fietsen in de catalogus waren een soort uitgangspunt en omdat de assemblage bij Rose zelf gebeurt was er van alles aan te passen voor zeer schappelijke prijzen. Helaas is dat voorbij.
    11-08-2025 14:11
    Vervolg; Tegenwoordig zijn bij Rose alleen nog erg goede standaard afgemonteerde fietsen te koop, wil je die naar eigen idee passend krijgen dan moet er nog flink geïnvesteerd worden. Dat kost in mijn omgeving veel klanten.
11-08-2025 11:12
Vraag af of ze dan ook de naam in het team gaan zetten zoals Trek dat doet. Dus Unibet ROSE Rockets.
11-08-2025 12:19
Voor 2011 had ROSE ook al hun eigenmerk-fietsen: Red Bull.
11-08-2025 20:20
Zelf rijd ik al 14 jaar een Rose, eerst de Xeon crs. Die had al de kabels mooi weggewerkt, reed strak en was licht. Nu de Xlite-06 Ultegra. Zeer licht en strak frame, kabels geheel weggewerkt: een profploeg waardig als je het mij vraagt. Met Dura-Ace is het af. Ben wel benieuwd naar de bevindingen van de coureurs zelf. Wellicht dat de 60mmhoge velgen vragen voor alternatieven, die ze ook zelf in huis hebben.

Reacties zijn gesloten.