Unibet Tietema Rockets stelt ambitie bij: “Tour in 2026 is misschien niet zo realistisch”
foto: Cor Vos
maandag 14 juli 2025 om 09:05

Unibet Tietema Rockets stelt ambitie bij: “Tour in 2026 is misschien niet zo realistisch”

Vanaf het prille begin heeft Unibet Tietema Rockets de ambitie gehad om in 2026 mee te doen aan de Ronde van Frankrijk. Ploegmanager Julia Soek erkent nu echter dat het lastig wordt om de Tour volgend jaar al te rijden. Dat zei ze zondagavond in De Avondetappe.

“We hebben echt nog wel wat te doen”, aldus Soek, doelend op onder meer het wagenpark van de WorldTour-teams. “Je moet het stap voor stap doen, maar we hebben de Tour de France wel voor ogen. Daar willen we ook niet te lang mee wachten. We willen wel echt doelgericht te werk gaan. Afgelopen jaar hebben we met Parijs-Roubaix een Monument gereden, de volgende stap is een grote ronde.”

“Voor volgend jaar is dat best realistisch, maar de Tour is volgend jaar misschien nog niet zo realistisch. Maar wel op heel korte termijn, dus als dat dan een jaar later is… Of ik hier nu handjes schud met de organisatie? We hebben wel afspraken. Dat is ook wel heel belangrijk: het lobbyen en netwerken, en de contacten met de ASO.”

Groenewegen
Soek wilde de komst van Dylan Groenewegen naar de ploeg niet bevestigen, maar ontkende het nieuws ook niet. “Dat zou natuurlijk wel een renner zijn met het WorldTour-niveau waar we naar op zoek zijn. Dat zou wel een heel mooie stap zijn. We zijn deze winter al heel lang bezig met die stap te maken. Renners horen daar ook bij, net als bijvoorbeeld de ploegleiding.”

RIDE Magazine
20 Reacties
14-07-2025 09:33
Ik vraag me af of je de Tour organisatie over de streep trekt met Dylan Groenewegen als je kopman. Het lijkt er dit jaar vooralsnog niet op dat hij een rol van betekenis speelt in de sprints.
    14-07-2025 17:22
    Voor dit team is het een sterke rijder, maar voor de WT is deze renner inmiddels veld opvulling! Doet natuurlijk niks af aan zijn carrière! Bij dit team is die een van de betere, ook als je kijkt naar programma wat zij vooral rijden.
14-07-2025 09:34
De huidige renners zijn helaas op enkele uitzonderingen na simpelweg niet goed genoeg. Ook in mindere koersen zitten ze te weinig vooraan.
Daarom is het realistisch wat ze zegt. En goed om te horen dat ze ook aanstipt dat er andere renners nodig zijn.
    14-07-2025 11:35
    In de breedte klopt dat wel ja, al kunnen ze met al hun sterkste renners toch best een leuke ploeg samenstellen die helemaal geen modderfiguur slaat in de gemiddelde WT koers.
14-07-2025 09:20
Dit kon je op voorhand zeggen. Die zijn er echt totaal niet klaar voor om de tour te starten in 2026 of 2027
    14-07-2025 09:29
    Zonder schurende ambities geen glans hè. De doelen waren veel te stevig, maar je ziet daardoor wel dat ze echt reuzenstappen zetten als ploeg van nog maar een paar jaar.
14-07-2025 12:36
Arkea valt weg en opeens is het niet meer haalbaar? Raar verhaal.

Volgens mij ligt die wild card nu juist voor het oprapen als je wat Franse aanvallers op kunt stellen.
14-07-2025 09:57
Wat dom! Heel hard schreeuwen dat je wil gaan rijden in 2026, maar er dan uiteindelijk achter komen dat je er toch niet klaar voor bent. Wat een slap gedoe zeg.
    14-07-2025 11:10
    Ze hebben zichzelf inderdaad een doel gesteld wat vanaf de begin af aan niet super realistisch was. Maar waarom is dit dom?

    Stel dus dat ze volgend jaar de Tour niet rijden. Dan is dat doel niet gehaald. Maar is dit echt zo erg? Moet iedereen perse alleen maar doelen stellen die ze zo goed als zeker gaan halen?

    Ik vind het best knap dat jezelf als ploeg doelen stelt die lastig zijn om te bereiken en daar dan samen keihard aan gaat werken om te kijken hoe ver je kan geraken.

    Kijk waar ze nu na 2,5 jaar staan. Hadden ze dit ook bereikt met een veel conservatievere doelstelling?
    14-07-2025 11:56
    Als je als professioneel sportteam je doelen niet 'te hoog' legt dan kom je ook nergens natuurlijk, dus logisch dat ze wat overambitieus zijn. Dat drijft hen ook vooruit om naar het doel toe te werken op korte termijn. Doelen stellen en ze niet halen is niets oneervols, geen doelen is ook niet oneervol maar dan kom je natuurlijk nergens ...

    Ik vind al dat influencergedoe maar wat egotripperij en zo, dus ik ben niet echt van maar ze doen het toch maar mooi. Vanuit niets een hele ploeg op poten zetten en elk jaar terug stappen zetten. Dat gaat ook wel lastiger en lastiger worden om zo snel te blijven groeien maar ze gaan er in elk geval wel voor.
14-07-2025 10:13
Voor mij hangt er nog steeds een waas van mysterie rond die ploeg. Bij alle teams weet je wie de sponsors zijn. Hier zie ik het niet.

Tietema: voor mij een journalist (of zo?) die vooral op de socials actief is? Iemand die dan onder eigen naam geld in een ploeg kan pompen? Nooit gezien

Rockets; geen idee

Unibet; een gokbedrijf denk ik. Vroeger was er al eens een ploeg gesponsord door een gokbedrijf en die ploeg werd over geweigerd. Nu geen enkel probleem blijkbaar.

Wie klaart dit even voor mij op aub?
    14-07-2025 10:40
    Dit is allemaal gewoon online te vinden, maar oke.

    Unibet: Hoofdsponsor dn inderdaad een gokbedrijf. Dit lijkt momenteel in Frankrijk legaal te zijn.

    Tietema: Samen met 2 vrienden eigenaar van de ploeg en bezitten onder de naam "Tour de Tietema" een Youtube kanaal. Journalist zijn zij niet, influencer of entertainer zijn logischere benamingen. Deze plek staat open voor een mogelijke tweede hoofdsponsor.

    Rockets: Dit is een "franchisenaam", dus geen sponsor. Deze is om ervoor te zorgen dat de teamnaam herkenbaar blijft, zelfs bij wisseling van de hoofdsponsors. Bijvoorbeeld, stel de nieuwe hoofdsponsors zijn Adidas en Microsoft, dan wordt de teamnaam Adidas Microsoft Rockets
    14-07-2025 10:42
    Zo ver ik er zicht op heb komt het geld voornamelijk van Unibet. Voor een Nederlands team was het een probleem geweest dat dit een gokbedrijf is. Daarom rijdt het team sinds dit jaar onder een Franse licentie.

    Tietema en zijn 2 kompanen hebben er zelf mogelijk ook wel wat geld in gestoken, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit echt noemenswaardige bedragen zullen zijn.

    Rockets is niks meer dan een zelfbedachte bijnaam.
    Dus min of meer hetzelfde idee als Quick-Step zichzelf "Quick-Step Lefevere's Wolfpack" had genoemd.

    Op zich niet veel mysterie. Bas Tietema is een YouTube-kanaal begonnen dat geleidelijk aan relatief succesvol is geworden. Daaruit is half voor de grap het idee voortgekomen om een eigen team te beginnen. Dit idee is nogal uit de hand gelopen. Ze hebben dus zo'n beetje vanaf nul iets opgebouwd o.a. doordat ze redelijk goed zijn om mensen te enthousiasmeren voor hun doel/visie.
    14-07-2025 12:27
    Dank aan beide om mij info te bezorgen!

    Wel ongelooflijk dat een team dat als 'grap' begon nu 25 renners kan hebben plus x personeel én dan nog het statuus kan krijgen van ProTeam.

    Veel ploegen zouden jaloers zijn als je in tijden van budget tekorten en het vinden van een degelijke sponsor toch voor de grap een ploeg kan opstarten.
14-07-2025 10:18
Als je goed luisterde, werd ze bijna gedwongen door de andere tafelgasten te zeggen dat volgende tour niet realistisch is. Door de teksten door kon je opmaken dat zij het vertrek van Arkea B&B en Total Energies zien als kans om met een Franse licentie in te stappen. Daarbovenop met AG2r die fors investeren, waardoor ze minder fransen aan de start gaan brengen. De ASO zal Fransen aan de start willen hebben. Dus als ze een team opbouwen rondom Groenewegen met een aantal Franse knechten zou het wellicht kunnen. Desalniettemin lijkt mij het erg mager en een risico op een status zoals RAGT of Chazal. Normaal gesproken gaan aankomend seizoen de 18 huidige world tour teams uitgenodigd worden behalve Arkea. Vul die 17 aan met UNO-X, Israel, Tudor en Lotto die er nu ook al zijn, dan kom je op 21 teams. Dan gaat het nog tussen Q36.5 en Tietema. Ik verwacht dan toch Q36.5
    14-07-2025 10:34
    TotalEnergies gaat nog gewoon door volgend jaar volgens mij
    14-07-2025 10:48
    Details maar AG2R stopt net met investeren. Het is decathlon.
    14-07-2025 11:31
    Bij wildcards gelden andere wetten dan de beste krijgt hem. Tietema kreeg er al eentje voor Roubaix.

    Q365 is een hoop lawaai om geweest voor de Giro, maar liet uiteindelijk weinig zien. Je kunt zeggen wat je wilt van Unibet, maar ze zijn wel onderscheidend in hun PR waar Q36.5 een stel grijze muizen zijn. Zelfs Pidcock kon mij in de Giro niet bekoren.
    14-07-2025 12:05
    Gouvenou was bv ook erg ontstemd over de ploegen die zaterdag geen renners in de ontsnapping stuurden. Je kan er wel donder op zeggen dat ALS een ploeg als Tietema wordt uitgenodigd zij de dwingende plicht meekrijgen om in elke rit een mannetje op te sturen. Die deal hadden ze ook met Wanty in hun eerste Tours, met een paar pijnlijke solo-vroege-vluchten voor Van Keirsbulck etc
14-07-2025 15:10
Een blinde zag natuurlijk al jaren geleden dat de Tour 2026 totaal niet realistisch is. Al dat geneuzel dat ze interessant zouden zijn vanwege een youtube kanaaltje is natuurlijk onzin: die paar views heeft een evenement als de Tour echt niet nodig. Sterker nog: zijn ze al niet een keer weggestuurd omdat ze geen officieel media-partner waren maar wel Tour filmpjes maakten?

Als je naar de ploeg kijkt dan is die in de breedte gewoon veel te zwak. Met Kubis hebben ze 1 aardige renner maar de rest ontstijgt het continental niveau niet bepaald. Afgelopen week reden ze ook weer vrijwel anoniem rond in Oostenrijk en China, niet bepaald de sterkst bezette koersen. Als je er daar al niet aan te pas komt heb je in de Tour gewoon helemaal niets te zoeken. Ook niet als ploeg die iedere dag de kansloze ontsnapping voor zijn rekening neemt. En vrij veel renners hebben langlopende contracten dus de kans dat de ploeg volgend jaar veel sterker zal zijn is ook niet echt groot. Als ze het al kunnen betalen natuurlijk, want als je al ziet dat ze voor de klassiekers een touringcar zonder douche moesten huren als teambus dan is het budget ook veel te laag.

Het is goed om ambities te hebben maar voordat een Tour echt een realistische optie wordt moeten ze nog een hele hoop stappen zetten. Dylan Groenewegen aantrekken zal toch ook niet veel helpen, ik denk niet dat de ASO erg onder de indruk is val zijn sprintresultaten dit jaar. Een 13e plek in Duinkerke lijkt mij niet voldoende voor een wildcard!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine