UCI zocht contact met CEO Soudal Quick-Step na open brief over veiligheid
Foto: Cor Vos
woensdag 2 april 2025 om 12:47

UCI zocht contact met CEO Soudal Quick-Step na open brief over veiligheid

De open brief die Soudal Quick-Step-CEO Jurgen Foré vorige week de wereld in stuurde, is niet onopgemerkt voorbijgegaan bij de UCI. Foré maakte zich na de valpartij van zijn renner Martin Svrček in Milaan-San Remo sterk voor enkele thema’s met betrekking tot de veiligheid van de renners.

De Slowaak viel in de afdaling van de Cipressa immers in een ravijn, maar dit voorval bleef aanvankelijk onopgemerkt. Via de radio kon hij even later toch hulp vragen, iets wat Foré aan de alarmbel deed rinkelen. Er moét iets gebeuren, stelde Foré.

De zes punten van Foré
  1. Beperken van het aantal versnellingen, breedte van het stuur en de posities van de shifters. Ook betere veiligheidscontroles op het parcours, met name op gevaarlijke punten.
  2. Nooit meer koersen zonder ploegcommunicatie.
  3. Het invoeren van een trackingsysteem binnen de koers waarmee elke renner op elk moment gevolgd kan worden. Mét directe feedback.
  4. Verbeterde helmen en beschermende kleding, zelfs ten koste van de aerodynamica als het moet. Te beginnen op training.
  5. Vaker afwerken van dezelfde lussen, om zo de veiligheid in het peloton te garanderen.
  6. Alle stakeholders moeten hun gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen.

Alsof dat nog niet genoeg was, speelde de CEO nog geen vijf dagen later opnieuw drie (!) van zijn renners kwijt bij een valpartij in de E3 Saxo Classic. “Ik heb die open brief vooral gestuurd omdat ik het niet kunnen vond dat, als iemand een ravijn in duikt, het niet zeker is of iemand dat gezien heeft. Dat zou niet mogelijk moeten zijn in deze sport”, kwam hij daar enkele dagen later nog eens op terug voor onze camera.

“Wat er in de E3 Saxo Classic met onze renners gebeurde, was een koersincident. Je kunt dan meteen gaan discussiëren: moet de koers niet geneutraliseerd worden als er drie jongens van ons in de twee ambulances die mee rijden in de wedstrijd, zitten. Maar zo’n dingen kunnen gebeuren. Zo’n voorval zoals in Milaan-San Remo, daar moeten we dringend over nadenken. Er is technologie genoeg om zo’n scenario’s te vermijden.”

Foré hoopt dat hij nu iets in gang heeft gezet. “Ik heb de brief naar de UCI gestuurd en ik hoop dat ze daar iets mee doen. Dat er sneller kan gekeken worden naar de parcoursen, feedback na koersen en trackers. De technologie is er bij Velon, laat ons het dan gebruiken.”

Vanuit de Internationale Wielerunie kreeg Foré alvast één reactie terug. “Peter Van den Abeele (de Belgische Directeur Sport bij de federatie, red. heeft gebeld om te vragen wat er gebeurd is. Ik denk dat die mensen daar oprecht mee bezig zijn. Het is soms een verdeelde sport, maar wat dat betreft moet er sneller gehandeld worden. En al helemaal met betrekking rond de veiligheid van de atleten.”

RIDE Magazine
2 Reacties
02-04-2025 13:18
Dat er standaard nog steeds geen trackers aanwezig zijn is echt te zot voor woorden. Dit is al het zoveelste incident waarbij iemand onopgemerkt crasht.
    02-04-2025 14:18
    to me, this is the bare minimum and possibly easiest to institute across all teams and division- even down to the U19s.
    we all have live tracking capabilities in the head units we train and race with, as well as some with incident alerts.
    not to have this technology enabled and mandatory is inexcusable, and borderline malpractice at the UCI level.
    But let's concentrate on extra wild card teams, and sero sock debates instead.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine