UCI verplicht WorldTour-koersen vanaf 2026 om twee veiligheidsregulatoren aan te wijzen
De discussie over veiligheid in wielerkoersen is de laatste tijd weer volop aangezwengeld, maar welke mogelijkheden zijn er nu eigenlijk om de wielersport veiliger te maken? De UCI ziet een belangrijke rol weggelegd voor zogeheten veiligheidsregulatoren: vanaf 2026 zijn WorldTour-wedstrijden verplicht om twee regulatoren aan te wijzen.
In artikel 2.2.035bis van het UCI-reglement wordt een veiligheidsregulator als volgt omschreven: “Een veiligheidsregulator wordt door de organisator van een bepaalde wedstrijd aangesteld, als onderdeel van de organisatie, en moet toezicht houden op de veiligheid van de renners tijdens de koers. Ook is een veiligheidsregulator verantwoordelijk voor het (goede) verloop van een wedstrijd.”
De internationale wielerunie verplicht organisatoren van WorldTour-koersen om vanaf 2026 twee veiligheidsregulatoren aan te wijzen. Bij UCI ProSeries- en 1.1-wedstrijden is ten minste één toezichthouder verplicht. Voor wielerwedstrijden van een lager niveau (denk aan 2.1 en 2.2-koersen) wordt de aanwezigheid van een regulator “sterk aanbevolen”, maar is dit niet verplicht.
- In het bezit zijn van een licentie van een nationale wielerfederatie.
- Aanzienlijke ervaring met wielerevenementen, bij voorkeur als oud-wielrenner of met een gelijkwaardige expertise.
- Aanzienlijke kennis van de UCI-reglementen en de verschillende richtlijnen die zijn uitgegeven door de UCI.
- Kennis van de specifieke reglementen van de betreffende wedstrijd.
- Duidelijk te herkennen door middel van specifieke rode kleding, zoals bepaald door de organisatie van het evenement.
De veiligheidsregulator werkt nauw samen met de veiligheidsmanager van het evenement, de motorcommissarissen en andere belanghebbenden bij het evenement om de veiligheid en het soepele verloop van de wedstrijd te garanderen.
Reacties zijn gesloten.