UCI verplicht WorldTour-koersen vanaf 2026 om twee veiligheidsregulatoren aan te wijzen
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
maandag 23 juni 2025 om 17:37

UCI verplicht WorldTour-koersen vanaf 2026 om twee veiligheidsregulatoren aan te wijzen

De discussie over veiligheid in wielerkoersen is de laatste tijd weer volop aangezwengeld, maar welke mogelijkheden zijn er nu eigenlijk om de wielersport veiliger te maken? De UCI ziet een belangrijke rol weggelegd voor zogeheten veiligheidsregulatoren: vanaf 2026 zijn WorldTour-wedstrijden verplicht om twee regulatoren aan te wijzen.

In artikel 2.2.035bis van het UCI-reglement wordt een veiligheidsregulator als volgt omschreven: “Een veiligheidsregulator wordt door de organisator van een bepaalde wedstrijd aangesteld, als onderdeel van de organisatie, en moet toezicht houden op de veiligheid van de renners tijdens de koers. Ook is een veiligheidsregulator verantwoordelijk voor het (goede) verloop van een wedstrijd.”

De internationale wielerunie verplicht organisatoren van WorldTour-koersen om vanaf 2026 twee veiligheidsregulatoren aan te wijzen. Bij UCI ProSeries- en 1.1-wedstrijden is ten minste één toezichthouder verplicht. Voor wielerwedstrijden van een lager niveau (denk aan 2.1 en 2.2-koersen) wordt de aanwezigheid van een regulator “sterk aanbevolen”, maar is dit niet verplicht.

Een veiligheidsregulator moet aan de volgende eisen voldoen:
  • In het bezit zijn van een licentie van een nationale wielerfederatie.
  • Aanzienlijke ervaring met wielerevenementen, bij voorkeur als oud-wielrenner of met een gelijkwaardige expertise.
  • Aanzienlijke kennis van de UCI-reglementen en de verschillende richtlijnen die zijn uitgegeven door de UCI.
  • Kennis van de specifieke reglementen van de betreffende wedstrijd.
  • Duidelijk te herkennen door middel van specifieke rode kleding, zoals bepaald door de organisatie van het evenement.

De veiligheidsregulator werkt nauw samen met de veiligheidsmanager van het evenement, de motorcommissarissen en andere belanghebbenden bij het evenement om de veiligheid en het soepele verloop van de wedstrijd te garanderen.

RIDE Magazine
4 Reacties
23-06-2025 17:53
Hilarisch. Het lijkt er toch sterk op dat zoals het een goed 'overheidsorgaan' dat er niet in slaagt zijn eigen regels te handhaven de UCI dat nu maar weer afschuift op degene die ze zelf zouden moeten controleren en dan vraagt men zich af waarom het steeds slechter gaat met de veiligheid in koersen. Alsof je als voedselinspectie de slager opdraagt twee mensen aan te stellen die de voedselveiligheid moeten regelen. De slager die zelf de keuring van zijn eigen vlees moet regelen. Er is wel meer in de huidige samenleving dat ik niet begrijp maar dit kan er ook nog wel bij. Hilarisch dom dit! Ach ja dat de UCI incompetent is dat wisten we al langer.
23-06-2025 18:04
Wat een wassenneus. Zitten ze dit de hele dag te bedenken in die meetings?
23-06-2025 19:39
Typisch de UCI weer: nog meer waardeloze overhead toevoegen DAAR schieten we wat mee op zeg! In plaats van onafhankelijke experts vooraf het parcours te laten controleren en onveilige parcoursen gewoon af te keuren gaan we nutteloze posities creëeren in de organisatie. En dan worden die nog door de organisatie zelf aangewezen ook: die gaan vast kritische mensen aanstellen die de eigen organisatie gaan tegenspreken! In wat voor een fantasiewereld leven ze???
23-06-2025 21:14
Is 2.1 een lager niveau dan 1.1?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine