UCI Team Ranking: Deceuninck-Quick-Step pakt meeste punten, Alpecin-Fenix beste ProTeam
Deceuninck-Quick-Step wint dit jaar de UCI Team Ranking. De Belgische formatie van Patrick Lefevere verzamelde dit seizoen de meeste punten en blijft INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma voor in de ranking. Alpecin-Fenix blijkt in 2021 opnieuw het beste ProTeam en is ook volgend jaar weer zeker van startrecht in alle topkoersen, inclusief de grote rondes.
Afgelopen weekend stond de laatste 1.1-koers (Ronde van Drenthe) op de kalender. In de komende weken staan er nog wel wat exotische 2.2-koersen op het programma, maar dit zal geen invloed meer hebben op de UCI Team Ranking. Deceuninck-Quick-Step is nu dus zeker van de eerste plek, voor INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma.
UAE Emirates, de ploeg van Tourwinnaar Tadej Pogačar, eindigt als vierde. Bahrain Victorious vindt zichzelf na een uitermate succesvol seizoen terug op de vijfde plaats. In het linkerrijtje zien we verder nog Alpecin-Fenix, BORA-hansgrohe, AG2R Citroën, Groupama-FDJ en Israel Start-Up Nation.
Movistar voert het rechterrijtje aan en wat opvalt zijn de relatief lage klasseringen van Trek-Segafredo en Astana-Premier Tech, de nummers twaalf en dertien in de stand. Lotto Soudal bungelt met een achttiende plaats in de onderste regionen, als we kijken naar de WorldTeams. Team DSM heeft de minste punten weten te verzamelen van alle ploegen van het hoogste niveau.
UCI Team Ranking (op 26 oktober 2021)
1. Deceuninck-Quick-Step – 15.641,21 punten
2. INEOS Grenadiers – 14.998,66 punten
3. Jumbo-Visma – 12.914,67 punten
4. UAE Emirates – 12.355,66 punten
5. Bahrain Victorious – 10.429 punten
6. Alpecin-Fenix – 8.251 punten
7. BORA-hansgrohe – 8.222 punten
8. AG2R Citroën – 7.151 punten
9. Groupama-FDJ – 6.715 punten
10. Israel Start-Up Nation – 6.704,66 punten
11. Movistar – 6.656 punten
12. Trek-Segafredo – 6.593,66 punten
13. Astana-Premier Tech – 6.469 punten
14. Intermarché-Wanty-Gobert – 5.571 punten
15. Cofidis – 5.481 punten
16. EF Education-Nippo – 5.362,33 punten
17. Arkéa-Samsic – 5.000 punten
18. Lotto Soudal – 4.704 punten
19. Team BikeExchange – 4.686,33 punten
20. Qhubeka NextHash – 4.368,66 punten
21. Team DSM – 3.887 punten
Alpecin-Fenix mag zich het beste ProTeam noemen in de UCI Team Ranking. De Belgische formatie van kopmannen Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen heeft 8.251 punten verzameld. Het verschil met naaste belagers Arkéa-Samsic en TotalEnergies is groot. Uno-X en B&B Hotels zijn de volgende ProTeams in de stand.
De posities van de ProTeams zijn interessant met het oog op komend seizoen. Het beste ProTeam op de UCI Team Ranking 2021 moet volgens de UCI-regels voor elke WorldTour-wedstrijd in 2022 een wildcard aangeboden krijgen, inclusief de drie grote rondes. De ploeg die als tweede eindigt, krijgt voor alle eendagskoersen uit de WorldTour een uitnodiging.
Dit betekent dat Alpecin-Fenix ook volgend jaar weer zeker is van alle grote koersen, inclusief de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España. Arkéa-Samsic zal dan weer een uitnodiging krijgen voor alle eendagskoersen uit de WorldTour. Denk aan de vijf wielermonumenten en wedstrijden als Strade Bianche, Gent-Wevelgem en de Clásica San Sebastián.
Beste vijf ProTeams op de UCI Team Ranking (op 26 oktober 2021)
6. Alpecin-Fenix – 8.251 punten
17. Arkéa-Samsic – 5.000 punten
22. TotalEnergies – 3.192 punten
23. Uno-X – 2.848,17 punten
24. B&B Hotels p/b KTM – 2.726 punten
Flutsysteem.
Ik herinner me vorig coronaseizoen nog waar Alpecin rond de TdF periode een hoop 'kleine' wedstrijden won waar er weinig WT-tegenstand was (drukke WT-kalender) en meer punten nam in 3-4 wedstrijden dan helft van de ploegen in de Tour.
Alpecin is natuurlijk nu wel excellent als het op ProConti teams komt en zeker op 1-daagsen (waar er veel punten te nemen valt).
VdPoel: 2461 UCI pt- 2261 in WT-koers (92%) - 34 koersdagen - 29 in WT-koers (85%)
Philipsen: 1777 UCI-pt - 1016 in WT (57%) - 63 koersdagen - 44 in WT-koers (70%)
Merlier: 1703 UCI-pt - 615 in WT (36%) - 63 koersdagen - 36 in WT-koers (57%)
Quintana: 827 UCI-pt - 222 in WT (27%) - 69 koersdagen - 44 in WT-koers (64%)
Barguil : 804 UCI-pt - 324 in WT (40%) - 65 koersdagen - 38 in WT-koers (57%)
Swift : 710 UCI-pt - 233 in WT (33%) - 50 koersdagen - 23 in WT-koers (46%)
De Arkea boys rijden niet echt minder WT-koersen, maar nemen wel enorm veel minder punten in zowel WT als niet-WT.
Dat is nu gewoon structureel iets lagere kwaliteit. Je ziet ook het verschil tussen sprinters/klassiekers en klimmers/AK.
Ze zijn in deze voorkeurspositie gekomen door goed te scoren en zijn dat consequent blijven doen. Als je 6e overall wordt en dus het grootste gedeelte van de WT-ploegen achter je laat mag je concluderen dat AF gewoon een pak kwaliteit heeft rondrijden. Het zijn geen one-trick-pony's die maar met 1 renner gewonnen hebben. De ploeg heeft in de breedte gewoon goed gescoord.
Maar niet dat de winnaar eigenlijk alle rechten van een WT-ploeg heeft (mag overal starten in WT), maar niet de plichten ( kan zijn WT-koersen kiezen, andere licentievoorwaarden, andere min.loon, etc ... )
Goh, hoe zou dat nou komen?
Het probleem voor hen is dat ze de echte veelwinnaar niet aan boord hebben. Geen topsprinter bv wat al een gigantisch verschil zou maken.
Als DSM Bol opstelt in .1 races zoals Wanty doet met Van Poppel haalt die ook gewoon 1000 "makkelijke" UCI punten en staat DSM opeens een stuk hoger op de ranking. Gewoon overwaardering van die kleine koersen waar bepaalde kleine WT ploegjes van gebruik maken om beter te lijken dan ze eigenlijk zijn.
Beetje dom allemaal.
Deze ranking is totaal niks waard voor de ploegen zelf, op dus de betere Pro ploegen na, aangezien die hier wildcards voor de WT kunnen verdienen.
De behaalde punten tussen 2020 en 2022 zijn na 2022 wel degelijk heel belangrijk voor de nieuwe herverdeling van de WT licenties. Of dat was toch het plan van de UCI eind 2019.
Lotto Soudal en Cofidis vallen op dit moment buiten de top 18 (plan was ook om terug naar 18 WT ploegen te gaan). Alpecin en Arkea zijn de proconti ploegen die in de top 18 staan. Een ploeg als Wanty heeft daar meer dan 1000 punten voorsprong op LTS bijvoorbeeld terwijl ze in WT koersen meer dan 1000 punten minder hebben gescoord dit jaar alleen al.
Voorbeeld:
Strade Bianche 95 punten voor een 7e plaats
Ethias Tour de Wallonie twee etappes winnen en twee dagen de leiders trui in totaal 50 punten.
Dus als BikeExchange een renner heeft die 7e kan worden in de Strade, laat Wanty dan lekker de ronde van Wallonië rijden
Hier ben je toch verkeerd. Je vergelijkt een eendagskoers met ritten winnen in een etappekoers. Ik heb het over 1.1 koersjes in België (genre Marcel Kint of omloop der bla bla) en Frankrijk of zelfs bepaalde 1.Pro koersen waar enkel Franse ploegen en Wanty aan meedoen. Daar pak je gewoon respectievelijk 125 en 200 UCI punten mee hoor. Je moet de statistieken maar eens wat gedetailleerder gaan bekijken. Het is bijna frappant hoeveel punten Wanty pakt in dat soort koersen (met Van Poppel dan vooral, maar ook met Pasqualon bijvoorbeeld)
@Steven_E
Dat kun je inderdaad stellen. Ik noem het systeem dom. Ik vind dat WT ploegen zich vooral moeten bewijzen in WT koersen tegen de beste ploegen. Maar natuurlijk is het dan dom van Lotto om er niet meer energie in te steken en slim van Wanty of Franse ploegen om wat meer focus te leggen op die kleinere koersen.
Chapeau