UCI streeft naar verdere mondialisering: “Ambitie om een wereldsport te worden”
foto: Cor Vos
maandag 16 oktober 2023 om 15:05

UCI streeft naar verdere mondialisering: “Ambitie om een wereldsport te worden”

Het wielercircus trekt vandaag de dag naar de verste uithoeken van de wereld – denk aan de Tour Down Under en de Gree-Tour of Guangxi – maar de UCI streeft de komende jaren naar verdere mondialisering. Dat laat bestuurder Tom Van Damme weten aan Sporza.

Van Damme is niet alleen de voorzitter van de Belgische wielerbond (Belgian Cycling) maar is tevens de belangrijkste man binnen de Pro Cycling Council (PCC), de raad voor profwielrennen van de internationale wielerunie UCI. “Met de PCC zijn we verantwoordelijk voor de WorldTour en na vier jaar zijn we eindelijk nog eens in China. Daarom zijn we hier ook ter plaatse”, legt de Belg uit.

“Het WorldTour-seizoen begint mooi in Australië en we eindigen nu in China, wat aantoont dat we de ambitie hebben om een wereldsport te worden. Het is ook noodzakelijk om die grote markten aan te boren en dan is het onze taak om hier te zijn. We proberen een hervorming op poten te zetten met een meer eenduidig programma. Een van de belangrijke punten is internationalisering, andere werelddelen aanboren en een globale sport worden.”

Stappenplan
De ambitie om te groeien is er vanuit de UCI, maar het gaat wel met horten en stoten. “Ik vind dat het deelnemersveld hier in China beter kan”, is Van Damme van mening. “Veel ploegmanagers zeggen dat er internationalisering moet komen in de sport. Dat gaat niet alleen over internationale sponsors, maar ook over deelname aan koersen buiten Europa. In Australië en in China moeten betere ploegen opgesteld worden.”

Van Damme wil met de wielersport dus nog meer internationale markten aanboren. “We moeten serieuze ambities hebben en we moeten een stappenplan opzetten van vijf en daarna tien jaar”, klinkt het ambitieus.

RIDE Magazine
24 Reacties
16-10-2023 15:21
Quebec en Montreal staan gewoon in de top-10 van de PCS 'startlist quality' ranglijst, dus aan de wil van de ploegen zal het niet liggen. Het probleem met Gaungxi en Down Under is natuurlijk de positie op de kalender, in combinatie met de flinke reisafstand. Dat ga je niet zo eenvoudig oplossen, zeker niet wanneer de belangrijkste doelen voor de toprenners toch de voorjaarsklassiekers en grote rondes blijven. In die zin zijn de startlijsten van beide koersen nog niet eens zo slecht bezet.
16-10-2023 18:39
Ik vraag me af waarom mondialisering zo nodig moet, ik dacht dat de UCI ook meer duurzaam wilde worden, dan moet je nodig al dat materiaal en mensen over de wereld gaan slepen. Mondialisering betekent maar al te vaak het demonstreren van een paar megalomane projecten van deze en gene dictator in verschillende delen van de wereld om z’n image op te krikken. Natuurlijk is het raar dat wielrenners overal vandaan voornamelijk in Europa koersen maar kan dat niet beter opgelost worden door te proberen continent gebonden wedstrijden op te zetten, dan zie je ook meteen of zo’n sport wel aanslaat bij de bevolking. Mondialisering is zo’n modetrend waar best wat vraagtekens bij gezet mogen worden.
    16-10-2023 20:06
    Duurzaamheid staat helemaal achterin het prioriteitenboek van zowel UCI als organisaties… Er zijn nauwelijks nog GT’s waar er geen verplaatsing per vliegtuig nodig is. Voor een minderheid uiteraard want het rollend materieel moet diezelfde afstand ook gewoon overbruggen. Hoog tijd voor enige zingeving op dat gebied, en neen, leiderstruien uit gerecycleerd plastic compenseren niks…
16-10-2023 15:27
Lastig in het conservatieve wielerwereldje…
World tour zal met minder wedstrijden moeten komen & een flink Traditionele wedstrijden moeten verdwijnen of devalueren.
Vuelta & Giro naar 2 weken, zodat USA, Asia ook een grand tour kunnen krijgen. etc…
De nieuwe Worldtour koersen moeten het hoogtepunt worden van wedstrijden aldaar zoiets als een Europe-Tour, Asia Tour, America-Tour, die kleinere wedstrijden in staat stelt mee te liften op het world-tour program.

Ik zie het niet gebeuren, in de USA leek het even de goede kant op te gaan maar intussen zijn er nog maar een paar noemenswaardige wedstrijden over. Het is al lastig om nieuwe landen in Europa een mooi plekje te geven
    16-10-2023 16:16
    GT´s van 2 weken lijkt op een enorm taboe maar zijn idd de oplossing...geeft lucht aan de hele kalender en de toppers die deze Mr. BoBo graag overal ziet starten kunnen er zo misschien elk seizoen minstens 2 rijden. Als je nagaat hoeveel etappes per GT werkelijk niks bijdragen aan het eindresultaat...en ja, je sleept de km mee maar in die optiek kan je ook blijven rondrijden tot er nog 1 deelnemer overblijft.
    15 dagen max., doen...
    16-10-2023 22:26
    Ik hoop het toch niet, waarom aan die iconen sleutelen? De helft van de wielerfans leeft voor de tour de france, dat ga je toch niet weggooien? Je kunt er toch gewoon wat koersen bij zetten en er wat UCI punten aan toekennen, en het peleton verdeelt zich vanzelf wel aan de hand van ambitie van de renners, prijzengeld en sponsorbelangen. Dan is er ook meer ruimte voor lokale talenten/ploegen om mee te doen. Ze moeten gewoon afstappen van het idee dat iedereen alles zou moeten rijden. Dat doen de individuele renners toch al niet. Waarom zouden de ploegen dat wel moeten?

    Colombia heeft bijv. zelf al een drukbezet circuit en zo gauw dat voor de sponsoren interessanter wordt zullen er ook betere renners en ploegen aan deel gaan nemen. Dat kan in elk land en dat is pas echte mondialisering.
16-10-2023 16:01
Moet de UCI niet eerst eens proberen om een belangrijke sport te worden/blijven in de landen waar het relatief populair is? Want de afnemende populariteit voor het wielrennen in traditionele wielerlanden lijkt mij een enorm probleem voor de sport. De jongste generaties hebben er helemaal niets meer mee.
    16-10-2023 17:28
    Dit is niet helemaal waar, de kijkcijfers van de meeste grote koersen stijgen al jaren en ook langs het parcours neemt het aantal toeschouwers almaar toe.

    Dat het aantal licentiehouders daalt klopt, maar dat heeft hele andere oorzaken en zegt niks over de populariteit van het wielrennen an sich
    16-10-2023 22:11
    @MaGarin, welke oorzaken?
16-10-2023 16:37
Als je denkt aan onaangebroken markten dan zou ik denken aan Zuid-Amerika en Afrika.
Daar zit wielerpotentie en tevens de mogelijkheid voor vernieuwende uitdagende parcoursen.
16-10-2023 20:24
Noord- en Zuid-Amerika zou je kunnen combineren met een kalender die mondiaal op elkaar wordt afgestemd. In een span van drie weken:

GP Montréal + GP Québec (Canada), Tour of California (VS, 5 dagen), eendagskoers Rio de Janeiro (Brazilië), Ronde van Colombia (Colombia, 5 dagen), Ronde van San Juan (4 dagen, Argentinië)
    17-10-2023 08:07
    Precies, dat soort oplossingen heb je nodig. Het wielrennen is trouwens ook super populair in Colombia en Venezuela.
    En dan het liefst deze koersen midden op de kalender. Waarom niet Parijs-Nice, de Ronde van Romandie en de Ronde van Catalonie naar achter in het seizoen zetten? Spanje, Frankrijk en Zwitserland hebben echt geen 3 (of 2 bij Zwitserland) Worldtour rondes nodig plus nog alle klassiekers.
16-10-2023 16:03
Ik denk dat er eerst de kalender compacter moet gemaakt worden Als je de toprenners aan de start wil hebben gaan er toch veel minder wedstrijden op die kalender moeten staan. En eind oktober heeft er echt niemand nog zin om na een slopend seizoen in China te gaan rijden.
16-10-2023 16:17
Gaungxi is gedoemd om te floppen. Exotische uitstappen wil men in 't begin van het seizoen nog wel maken, als het in Europa koud is. Dan is 't lekker warm in Australië of het Midden Oosten.

Maar op 't einde van het seizoen is dat een anticlimax waar niemand op zit te wachten, een koers die goed is voor renners met een pechjaar om met een goed gevoel de winter in te gaan en toch nog wat WT-punten te sprokkelen.
16-10-2023 17:17
Slechte zaak. Meer mooie wedstrijden in echte wielerlanden hebben we nodig. Minder onzin zoals gaan fietsen in het Midden-Oosten, China etc. etc.
16-10-2023 17:21
Je kunt als UCI wel willen dat er grotere namen naar nietszeggende koersen gaan, je kunt ze (in tegenstelling tot ploegen) niet dwingen om te gaan. Wat schiet je er bovendien mee op? Dan stappen ze in etappe 1 af. Koersen met een historie van tientallen jaren of soms zelfs nog veel langer, schrappen om plaats te maken voor de Ronde van Ouagadougou is ook niet echt een optie lijkt mij. Als je naar de huidige World Tour kijkt dan zijn de eerste dingen die je zou schrappen (als WT) al de exotische koersen. Koersen als Renewi, Hamburg of Brugge-De Panne zouden schrapkandidaten kunnen zijn maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Ook niet onbelangrijk: verplaatsingen naar verre oorden kosten handen met geld, en dat om in landen te gaan koersen waar de sponsor in de meeste gevallen 0,0 zakelijke belangen heeft. Daar zullen sponsoren ook niet om staan te springen! De Ronde van Peru klinkt misschien leuk, maar in de praktijk zullen er weinig mensen op zitten te wachten.
Laat de UCI eerst eens zorgen de zaak in Europa goed op de rit te krijgen voordat er aan verdere mondialisering wordt begonnen.
16-10-2023 17:52
Mondialisering heeft alleen maar zin als in de betreffende regio talent zich kan ontplooien. Bijvoorbeeld in een regio als het Midden Oosten zijn wel koersen, maar nauwelijks (er ook geboren) lokale deelnemers. Een WK een paar jaar geleden had ook nauwelijks lokale toeschouwers.
Ploegen als Bahrein en UAE hebben geen enkele lokale coureur. Ik heb geen zicht op de development teams. Israël-PT levert wel een aantal lokale renners.
Wat wel leuk is te zien hoe Afrika nieuw talent levert. In Europa vallen Noorwegen, Denemarken en Slovenië op. Dit zijn dus allemaal renners die het goed doen in Europese koersen. Daar is de sterke competitie om beter te worden. Dus niet in exotische koersen waar de klasbakken toch geen zin in hebben.
16-10-2023 18:06
Zorg nou eerst eens dat ploegen gewoon stabiel kunnen bestaan en niet 100% afhankelijk zijn van een setje sponsors. Daarna kan je eens verder gaan kijken, deze opmerking is natuurlijk de wereld op zn kop.
16-10-2023 19:30
Daarom zou er zo snel mogelijk een grote ronde moeten komen in Noord-Amerika en één in Azië. Twee extra grote rondes dus, in de periode november-februari.
    16-10-2023 20:30
    Want? Enige indicatie dat daar een publiek voor is?
    17-10-2023 05:27
    Het enige continent waar dit qua publieke belangstelling [i]zou[/i] kunnen werken is Afrika. Maar niet interessant voor de UCI, want daar ga je het grote geld niet verdienen.
16-10-2023 20:39
Heel veel vaag gewauwel, maar weinig details over wat nu precies de doelstellingen zijn. Het vergroten van het publiek voor wielrennen is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je kijkt naar de landen waar wielrennen op dit moment een significant publiek heeft, dan stamt die populariteit in bijna alle gevallen van voor het televisietijdperk. Kijk nou naar landen als de VS en Groot Brittannië, Daar hebben zelfs een trits Tour de France overwinningen geen groot publiek opgeleverd. Er kijken in een veel kleiner land als Nederland meer mensen naar een TdF-praatprogramma dan er daar naar etappes kijken.
    17-10-2023 05:32
    De doelstelling is meer winst voor de UCI. Maar ‘mondialisering’ klinkt nu eenmaal beter dan ‘hebzucht’.
16-10-2023 15:32
Zou mondialisering ook de reden zijn dat we ieder jaar naar het Midden Oosten trekken voor de lokale rondes aldaar? En dat ze daarom ook het WK in Qatar hebben gehouden?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine