UCI streeft naar verdere mondialisering: “Ambitie om een wereldsport te worden”
Het wielercircus trekt vandaag de dag naar de verste uithoeken van de wereld – denk aan de Tour Down Under en de Gree-Tour of Guangxi – maar de UCI streeft de komende jaren naar verdere mondialisering. Dat laat bestuurder Tom Van Damme weten aan Sporza.
Van Damme is niet alleen de voorzitter van de Belgische wielerbond (Belgian Cycling) maar is tevens de belangrijkste man binnen de Pro Cycling Council (PCC), de raad voor profwielrennen van de internationale wielerunie UCI. “Met de PCC zijn we verantwoordelijk voor de WorldTour en na vier jaar zijn we eindelijk nog eens in China. Daarom zijn we hier ook ter plaatse”, legt de Belg uit.
“Het WorldTour-seizoen begint mooi in Australië en we eindigen nu in China, wat aantoont dat we de ambitie hebben om een wereldsport te worden. Het is ook noodzakelijk om die grote markten aan te boren en dan is het onze taak om hier te zijn. We proberen een hervorming op poten te zetten met een meer eenduidig programma. Een van de belangrijke punten is internationalisering, andere werelddelen aanboren en een globale sport worden.”
Stappenplan
De ambitie om te groeien is er vanuit de UCI, maar het gaat wel met horten en stoten. “Ik vind dat het deelnemersveld hier in China beter kan”, is Van Damme van mening. “Veel ploegmanagers zeggen dat er internationalisering moet komen in de sport. Dat gaat niet alleen over internationale sponsors, maar ook over deelname aan koersen buiten Europa. In Australië en in China moeten betere ploegen opgesteld worden.”
Van Damme wil met de wielersport dus nog meer internationale markten aanboren. “We moeten serieuze ambities hebben en we moeten een stappenplan opzetten van vijf en daarna tien jaar”, klinkt het ambitieus.
World tour zal met minder wedstrijden moeten komen & een flink Traditionele wedstrijden moeten verdwijnen of devalueren.
Vuelta & Giro naar 2 weken, zodat USA, Asia ook een grand tour kunnen krijgen. etc…
De nieuwe Worldtour koersen moeten het hoogtepunt worden van wedstrijden aldaar zoiets als een Europe-Tour, Asia Tour, America-Tour, die kleinere wedstrijden in staat stelt mee te liften op het world-tour program.
Ik zie het niet gebeuren, in de USA leek het even de goede kant op te gaan maar intussen zijn er nog maar een paar noemenswaardige wedstrijden over. Het is al lastig om nieuwe landen in Europa een mooi plekje te geven
15 dagen max., doen...
Colombia heeft bijv. zelf al een drukbezet circuit en zo gauw dat voor de sponsoren interessanter wordt zullen er ook betere renners en ploegen aan deel gaan nemen. Dat kan in elk land en dat is pas echte mondialisering.
Dat het aantal licentiehouders daalt klopt, maar dat heeft hele andere oorzaken en zegt niks over de populariteit van het wielrennen an sich
Daar zit wielerpotentie en tevens de mogelijkheid voor vernieuwende uitdagende parcoursen.
GP Montréal + GP Québec (Canada), Tour of California (VS, 5 dagen), eendagskoers Rio de Janeiro (Brazilië), Ronde van Colombia (Colombia, 5 dagen), Ronde van San Juan (4 dagen, Argentinië)
En dan het liefst deze koersen midden op de kalender. Waarom niet Parijs-Nice, de Ronde van Romandie en de Ronde van Catalonie naar achter in het seizoen zetten? Spanje, Frankrijk en Zwitserland hebben echt geen 3 (of 2 bij Zwitserland) Worldtour rondes nodig plus nog alle klassiekers.
Maar op 't einde van het seizoen is dat een anticlimax waar niemand op zit te wachten, een koers die goed is voor renners met een pechjaar om met een goed gevoel de winter in te gaan en toch nog wat WT-punten te sprokkelen.
Ook niet onbelangrijk: verplaatsingen naar verre oorden kosten handen met geld, en dat om in landen te gaan koersen waar de sponsor in de meeste gevallen 0,0 zakelijke belangen heeft. Daar zullen sponsoren ook niet om staan te springen! De Ronde van Peru klinkt misschien leuk, maar in de praktijk zullen er weinig mensen op zitten te wachten.
Laat de UCI eerst eens zorgen de zaak in Europa goed op de rit te krijgen voordat er aan verdere mondialisering wordt begonnen.
Ploegen als Bahrein en UAE hebben geen enkele lokale coureur. Ik heb geen zicht op de development teams. Israël-PT levert wel een aantal lokale renners.
Wat wel leuk is te zien hoe Afrika nieuw talent levert. In Europa vallen Noorwegen, Denemarken en Slovenië op. Dit zijn dus allemaal renners die het goed doen in Europese koersen. Daar is de sterke competitie om beter te worden. Dus niet in exotische koersen waar de klasbakken toch geen zin in hebben.