UCI schorst Belgische ploegleider wegens seksueel misbruik, ook teammanager wordt gestraft
Ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 17 januari 2025 om 14:26

UCI schorst Belgische ploegleider wegens seksueel misbruik, ook teammanager wordt gestraft

De UCI heeft een Belgische ploegleider geschorst wegens grensoverschrijdend gedrag. Het gaat om Geert Vervoort, die als ploegleider verbonden was aan Proximus-Alphamotorhomes-Doltcini. Ook de teammanager, Eddy Van Bunder, wordt gestraft door de UCI. We kennen die ploeg op de weg als Velopro-Alphamotorhomes, maar de strafbare feiten kwamen voor in de periode toen de ploeg nog Proximus-Alphamotorhomes-Doltcini en daarvoor.

Vervoort werd door meerdere rensters beschuldigd van grensoverschrijdend en ongepast gedrag, van zowel psychologische als seksuele aard. De UCI startte enkele maanden geleden een procedure op tegen Vervoort, waarna zijn team de Internationale Wielerunie volgde en de Belgische ploegleider op non-actief zette.

Nu is er een uitspraak gedaan in de zaak. Vervoort is schuldig bevonden aan overtredingen met betrekking tot de bescherming van fysieke en mentale integriteit, seksuele intimidatie en seksueel misbruik. Hij heeft zich schuldig gemaakt aan ‘ongepast gedrag met renners waarbij hij onnodig fysiek contact van seksuele aard had, waarbij hij misbruik maakte van zijn gezagspositie over hen”. Vervoort heeft door deze overtredingen een schorsing van vijf jaar gekregen.

Teammanager wordt ook geschorst
Vervoort wordt echter niet alleen bestraft, want ook Van Bunder, de teammanager van Proximus-Alphamotorhomes-Doltcini, krijgt een straf van de UCI. “Van Bunder heeft geen passende maatregelen heeft genomen naar aanleiding van klachten over ongepast gedrag van de heer Vervoort”, geeft de UCI meer uitleg over die schorsing.

“Hij heeft dit ook niet aan de Commissie van de UCI heeft gemeld, ondanks zijn rol binnen het team en de plicht die hij heeft om de bescherming van teamleden te waarborgen.” Van Bunder wordt voor drie jaar geschorst en moet een boete betalen van 5.000 Zwitserse Frank. De helft van zijn schorsing wordt wel opgeschort op voorwaarde dat de teammanager van de Belgische ploeg deelneemt aan een trainingsprogramma over het thema.

RIDE Magazine
5 Reacties
17-01-2025 14:47
Hopelijk wordt de volgende stap ook gedaan en worden deze man ook strafrechtelijk vervolgd. Deze man zal jaren lang zeer strikt begeleid moeten worden, zodat hij dit gedrag niet zal kunnen herhalen. Want wat gebeurd er als de schorsing is afgelopen dan mag hij gewoon verder gaan op oude voet? Alleen een schorsing zal niet zorgen voor gedragsverandering.
    17-01-2025 14:56
    Precies . Of nog liever gewoon de gevangenis in
    17-01-2025 15:00
    Als de man effectief strafrechterlijke feiten heeft gepleegd, toch? Niet alle grensoverschrijdende gedrag etc is dat. En een oproep tot vervolging zonder te weten waarover het juist gaat, daar pas ik voor.
    17-01-2025 15:24
    een Belg ... in de gevangenis ???? .... onze gevangenissen zitten (over) vol en trouwens je moet al een fikse celstraf krijgen om effectief te gaan brommen, ik dacht dat celstraffen minder dan drie jaar niet moeten uitgezeten worden , daarvoor krijg je een enkelband .
17-01-2025 20:30
@zietemgaan. In het stuk staat dat de UCI hem geschorst heeft onder andere vanwege sexueel misbruik. Blijkbaar is er voldoende grond voor een schorsing van 5 jaar. Sexueel misbruik is strafbaar. Verder gaat mijn conclusie niet. Maar mij lijkt het volkomen logisch dat er bij sexueel misbruik een strafrechtelijk onderzoek plaats vind. Dan kan hij voor een rechtbank gebracht worden die beoordeeld of hij schuldig is of niet en die kan de strafmaat vaststellen. Iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan sexueel misbruik mag natuurlijk nooit meer in een gezagsverhouding komen te staan. En als het enkel bij deze UCI uitspraak blijft kan hij na zijn schorsing zo weer aan de slag in dezelfde rol. Dus ik zou het nogal logisch vinden als de UCI deze zaak aan de politie overdraagt zodat die het verder kan onderzoeken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine