UCI presenteert kalender Wereldbeker veldrijden met vijf nieuwe crossen
foto: Cor Vos
woensdag 22 februari 2023 om 16:35

UCI presenteert kalender Wereldbeker veldrijden met vijf nieuwe crossen

De UCI heeft de kalender bekendgemaakt voor de Wereldbeker veldrijden 2023-2024. Daarin zitten vijf crossen die of terugkeren in de Wereldbeker of voor het eerst in de Wereldbeker zijn opgenomen.

Die crossen zijn Dendermonde, Namen (België), Troyes, Flamanville (Frankrijk) en Hoogerheide. Hoogerheide keert dit jaar weer terug in de Wereldbeker nadat de Brabantse gemeente vorig jaar het decor vormde van het wereldkampioenschap veldrijden.

Tegenover de vijf nieuwe crossen staat een (voorlopige) exit voor de veldritten in Overijse, Besançon, Beekse Bergen, Tabor en Fayetteville. Tabor ontbreekt omdat hier aankomend jaar het WK veldrijden wordt georganiseerd.

Ook het ontbreken van Fayetteville is opvallend. De organisatie van de Amerikaanse cross klaagde afgelopen seizoen al over het matige deelnemersveld en heeft de stekker eruit getrokken. Dat betekent dat er aankomend jaar slechts een Wereldbeker-cross in de Verenigde Staten wordt verreden.

Wereldbeker veldrijden 2023-2024
15-10: flag-us Waterloo
29-10: flag-be Maasmechelen
12-11: flag-be Dendermonde
19-11: flag-fr Troyes
26-11: flag-ie Dublin
03-12: flag-fr Flamanville
10-12: flag-it Val di Sole
17-12: flag-be Namen
23-12: flag-be Antwerpen
26-12: flag-be Gavere
30-12: flag-nl Hulst
07-01: flag-be Zonhoven
21-01: flag-es Benidorm
28-01: flag-nl Hoogerheide

RIDE Magazine
15 Reacties
22-02-2023 17:24
Als ze de Wereldbeker echt populair willen maken in het buitenland, dan zouden ze beter Overijse er in houden en Maasmechelen en Dendermonde niet meer opnemen. Het parkoers in Overijse zorgt altijd voor een leuke cross. Net als bijv. Koksijde.
En ik mis inderdaad ook een wedstrijd in het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Gavere, Namen, Hulst, Hoogerheide, Zonhoven en Antwerpen (vanwege de skyline) zijn dan weer wel Wereldbekerwaardige crossen.

De wegrenners kunnen in ieder geval wel vanaf 17-12 tot het WK instappen.
22-02-2023 16:42
Ik ben benieuwd welke drie renners de oversteek gaan maken.
    22-02-2023 17:45
    Sowieso alle Trek Lions. De combo van een C1 op vrijdag en een wereldbeker op zondag zal genoeg renners trekken voor wie punten belangrijk zijn. Je bent er nu ook in een weekend vanaf, in plaats van daar een week te moeten rondhangen.
22-02-2023 16:55
Mooi dat Dublin en Benidorn er weer op staan, mis wel London ofzo. Het is nu tijd om te oogsten met Pidcock, dit is het moment om het daar populair te maken. Waterloo kan ws nu ook op minder renners rekenen, waardoor die er ook wel mee kappen. Tijd geleden werd er nog gesproken over een 3e Noord-Amerikaanse cross, maar als er niks bij komt zie ik het nut ook niet echt om daar heen te gaan (afgezien van OS ambities).
    22-02-2023 17:34
    Vorig seizoen waren er ook drie crossen in de VS. Iowa was er toen ook nog bij.
    22-02-2023 17:41
    Waterloo is in de achtertuin van de Trekfabriek, dus die houden het echt wel vol. Juist één World Cup maakt het uitstapje naar Amerika goedkoper, omdat je niet een week in Amerika hoeft te blijven en binnen de VS een reis maken vergelijkbaar met de reis van België naar Tabor. Ook is Jet Lag nu minder een probleem, omdat je biologische klok zich niet zal aanpassen als je maar voor een weekendje gaat.
    22-02-2023 17:59
    Iowa is alweer 2 jaar geleden helaas.

    Of het goedkoper is weet ik niet, wellicht wel iets handiger voor zij die er nog naast werken, maar of dat degenen zijn die de overstap willen maken vraag ik mij ook af. Goedkoper in de absolute zin wellicht wel, maar per cross ga je volgens mij wel flink omhoog, waarbij je dan moet afvragen of het zin heeft om voornamelijk Europeanen die kant op te sturen voor slechts 1 cross. 5000 euro als kosten hoor je vaak, volgens mij is dat ook de prijs van een overwinning (klassement weggelaten). Voor zij met minder kwaliteit wordt het een duur geintje, en is het ook maar de vraag of deze ene cross verschil maakt in het uiteindelijke klassement.
22-02-2023 18:57
Iedereen weer op trainingskamp in het weekend van 10-12? De kalender stuurt er vanzelf op aan.
    22-02-2023 23:26
    Goede zaak: raken we vanzelf van die kans op ernstige blessures in Val di Sole af.
22-02-2023 22:49
Het is gewoon niet te begrijpen dat er nog steeds 6 Belgische wedstrijden in deze reeks zitten. De helft van deze wedstrijden eruit en dan denken aan crossen in London, Berlijn en ergens in Scandinavië of Zwitserland (als land van de UCI). Want deze sport kan en mag op deze wijze niet Olympisch worden.
    22-02-2023 23:30
    Het moet op de eerste plaats voor de huidige generaties renners financieel rendabel zijn. Dus gezien de huidige verhoudingen veel cross in België of vlak daarbij.
23-02-2023 12:48
Ik had er meer van verwacht, zeker nadat ronkende namen als Londen en New York te berde werden gebracht. Tip: Volgend jaar ook Brussel (Universiteitscross) opnemen, ten koste van een andere Belgische organisatie. Brussel is hoofdstad van Europa en internationaal heel gekend.
23-02-2023 14:17
Nog steeds één teveel in Amerika, hopelijk komen er nu nog minder renners op af en is het volgend jaar klaar. Daarnaast zijn de 14 wedstrijden helaas veel te veel. Het minste klassement waar ik naar uit kijk, met slecht een handvol leuke wedstrijden.
23-02-2023 19:24
6 in Belgie en 2 in Nederland, beide net over de grens = 8 crossen van de 14 op een zakdoek, en dan spreekt men nog van mondialisering en een WERELDbeker ??
23-02-2023 14:20
Wel gek eigenlijk dat er een foto van Izerbyt in WB-klassementstrui als plaatje gebruikt wordt. Sweeck is toch de regerend wereldbekerwinnaar? Dan had ik gekozen voor Sweeck in die trui als begeleidende foto.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine