UCI overweegt verplichte steun aan dames en jeugd

donderdag 15 november 2018 om 11:00
UCI overweegt verplichte steun aan dames en jeugd

De UCI werkt achter de schermen nog steeds aan enkele verregaande hervormingen die het vanaf 2020 in wil voeren. Het wil met de introductie van de UCI Classics Series een nieuw verdienmodel creëren. Daarnaast wil de internationale wielerunie volgens Cyclingnews de ploegen beperkingen opleggen over hoe zij het budget kunnen besteden.


UCI Classic Series
UCI-voorzitter David Lappartient heeft in een brief aan de teams, renners en organisatoren vorige week uitleg gegeven over de UCI Classics Series. In december worden de plannen tijdens het Men’s Professional Cycling Seminar in het Zwitserse Montreux nader toegelicht. De wedstrijdenreeks bundelt de eendagskoersen uit de WorldTour, die in 2020 uit 38 koersen verdeeld over 186 wedstrijddagen bestaat. Het is de bedoeling dat er in de toekomst nieuwe wedstrijden in nieuwe markten aan de Classic Series toegevoegd worden.

De UCI hoopt met de introductie van de Classics Series de globalisatie te bevorderen en meer inkomsten voor alle partijen te genereren. De internationale wielerunie verwacht dat het bundelen van televisierechten en een nieuw digitaal platform voor een nieuw verdienmodel kunnen zorgen.

Promotie/degradatie
De WorldTour zal de komende drie jaar bestaan uit achttien teams. De plaatsen worden bepaald op basis van een ranking van de afgelopen drie seizoenen. Ploegen die mogelijk uit de WorldTour degraderen worden hier financieel voor gecompenseerd.

De ProContinentale ploegen worden vanaf 2020 ProTeams en zullen met name rijden in de ProSeries die bestaat uit .HC en .1 wedstrijden. De twee beste ploegen krijgen startrecht in de grote rondes.

Verpliche steun aan dames en jeugd
De UCI ziet de invoering van een salarisplafond en het beperken van de teambudgetten als mogelijke maatregel om de sport aantrekkelijker te maken. Een ander voorstel dat wordt overwogen is WorldTour-teams te verplichten om vrouwenteams of opleidingsploegen financieel te ondersteunen, om op deze manier bij te dragen aan de ontwikkeling van de wielersport. Daarnaast wordt er gesproken over een soort opleidingsvergoeding, waarbij een profploeg een continentale ploeg, clubteam of nationale bond compenseert wanneer het een jonge renner aantrekt.

Dit artikel delen:

18 Reacties

ebl 15 november 2018 om 11:07

Klinkt interessant, maarrrrr oude wijn in nieuwe kruiken, druk het er nu eerst maar eens door. En dan graag niet alleen eenzijdig als UCI kalenderonzin erdoor, vooral eens de breedte ondersteunen

AWestie 15 november 2018 om 11:10

Als WF voor iedere keer dat UCI plannen overweegt 5 euro zou krijgen, zou er allang een Engelstalige site opgezet kunnen worden ;)

DemarrErik 15 november 2018 om 11:14

Vreemde prioriteiten van de UCI. Ploegen verplichten om extra geld uit te geven aan opleidingsploegen of vrouwenteams terwijl een groter probleem is het gebrek aan geld en de afhankelijkheid van ploegen van de sponsor of een sugardaddy.

Bovendien raar om mannenploegen te verplichten geld af te staan aan vrouwenploegen. Wat is daar het nut van? Ik zie mannen en vrouwen wielrennen als 2 aparte sporten. Ze gaan mannenploegen toch ook niet verplichten om MTB teams of veldrijteams te betalen?

vluggejapie 15 november 2018 om 12:43

Er worden zowel zaken genoemd die voor meer inkomsten en een nieuw verdienmodel zouden moeten zorgen als zaken die vrouwen- en jeugdwielrennen zouden moeten ondersteunen. Daarin wordt helemaal niet aangegeven welke zaken prioriteit krijgen. Hoe kom jij er dan bij dat de UCI vreemde prioriteiten heeft?

Verder snap ik je redenatie over vrouwenwielrennen niet. Waarom is dat nu een andere sport dan mannenwielrennen? Omdat jij dat vindt? Wat een bekrompen seksisme. Zo houdt je de vicieuze cirkel in stand: het vrouwenwielrennen is niet zo groot als het mannenwielrennen dus het is moeilijker voor meisjes om prof te worden dus het vrouwenwielrennen blijft kleiner dan het mannenwielrennen…

samuello 15 november 2018 om 13:34

@vluggejapie: Vrouwenwielrennen is juist het grootste seksisme dat er is. Mensen die met moeite een koers bij de beloften zouden winnen worden bejubeld als sportgrootheid omdat ze vrouw zijn. De afstand van koersen zijn een stuk lager dan bij de mannen, het parcours is vaak minder zwaar en de top is een stuk smaller als bij mannenwielrennen. Nou is dat natuurlijk geen probleem, zeker niet bij wielrennen, aangezien de snelheid van coureurs weinig uitmaakt en vrouwelijke wielerfans misschien meer associatie hebben bij vrouwenwielrennen. Echter, om mannenploegen het vrouwenwielrennen te laten ondersteunen, waar ze niets voor terugkrijgen, terwijl dit de taak van de uci is en inkomsten vaak gelijk staan aan de vraag van het publiek is wat mij betreft belachelijk.

De salary cap is een goed idee, zolang dit sponsors niet wegjaagt. Het zou misschien er ook juist voor kunnen zorgen dat sponsors sneller instappen omdat ze niet hoeven te concurreren met ploegen die belachelijke salarissen bieden.

Mwielerfan 15 november 2018 om 14:13

Wat een gênante vertoning. Kennelijk moeilijk om in de 21e eeuw te geraken.
Verder is er geen probleem qua budget in wielrennen als je ziet dat knechten die weinig in beeld komen ook tonnen binnenharken. Instabiliteit is wellicht een issue en een scheve verdeling tussen ploegen. Maar geld is er meer dan genoeg

KnightBiker 15 november 2018 om 15:00

Helemaal niet raar vrouwen ploegen te verplicht te ondersteunen, en je krijgt er een 2e kans voor terug als sponsor: falen de heren dan heb je Met De dames nog een kans, als Het Met wedstrijdbeelden op TV goed komt dan ten minste… als dat voor hetzelfde budget kan dan is dat prima!
Ook is Het een groei markt: dames fietsen populair maken levert De fietsen industrie inneens een dubbele markt op… (zie canyon en Giant die hier goed scoren) en dames betrekken bij wielrennen levert wellicht Ook Meer kijkers op. (Dames Tennis is Ook best wel succesvol commercieel gezien)

DemarrErik 15 november 2018 om 18:58

Commercieel gezien is het voor een Trek of Canyon best interessant om 2 ploegen te hebben, maar voor een team Sky heeft het toch weinig toegevoegde waarde?

De jeugdteams snap ik, dat is voor iedereen een lange termijn investering in de hoop dat ze doorgroeien. Maar het vrouwen wielrennen is een aparte sport op zich. De sporters kunnen niet bij beide wedstrijden meedoen en er gelden andere regels binnen beide soorten. Enige overeenkomst is dat ze allebei op dezelfde fiets zitten en soms over hetzelfde parcours rijden. Verder zijn het gescheiden sporten met hun ‘economie’ en uitdagingen.

Verder niks ten nadele van vrouwen wielrennen, prachtige sport met mooie sporters.

vluggejapie 16 november 2018 om 13:36

@samuello

In zekere zin is gesegregeerde sport inderdaad seksisme. Maar de achterstand van vrouwen die jij beschrijft, is historisch gegroeid. Die scheve verhouding zou eerst moeten worden gecompenseerd, zou je willen uitvinden in hoeverre vrouwen competitie kunnen bieden. Werkelijk alle randvoorwaarden zouden hetzelfde moeten zijn als voor mannen. Dan praat je dus alsnog over steun aan vrouwen die willen wielrennen.

Retro Lex 15 november 2018 om 11:22

Ploegen die mogelijk uit de WorldTour degraderen worden hier financieel voor gecompenseerd.
Hoe moet ik me dit voorstellen ?

Mathieu Moller 15 november 2018 om 12:36

Het kan een ploeg inkomsten kosten als ze een sponsor niet meer de exposure van alle grote koersen kunnen garanderen. Dat kan ze sponsors kosten. De UCI zal dan waarschijnlijk garant staan voor een deel van het weggevallen sponsorgeld.

Retro Lex 15 november 2018 om 13:31

Dus de UCI gaat de slechts presterende teams financieel ondersteunen. Zwak presteren/ Degraderen wordt beloond ?
Bij welke andere sport is dat ook zo ?

KnightBiker 15 november 2018 om 14:47

@retrolux – voetbal: TV geleden gaan niet Alleen naar De winnaars maar Ook naar De kleiner teams: winner takes all zou een hele saaie competitie opleveren.
Helaas zijn De tv opbrensten voor De ASO (en organisatoren) en daar zit hem de crux, los dat op en dan kan Het wielrennen echt gezond worden. (Financieel dan)

vluggejapie 15 november 2018 om 12:45

Verreweg het meest interessante punt wordt hier weggemoffeld onder het kopje ‘verplichte steun aan dames en jeugd’: namelijk de mogelijkheid van een salary cap en gereguleerde teambudgetten. Meer balans tussen de (financiële) sterkte van de teams zou de sport zeker aantrekkelijker kunnen maken!

dikkechaap 15 november 2018 om 13:44

Nieuwe lading aan het woord excuustruus. Wederom ideeën die in eerste instantie leuk klinken, maar na enig nadenken het wielrennen schaden.

KnightBiker 15 november 2018 om 14:49

Verklaar u nader: Ik hoor geen argumenten of verklaring In dit statement.

dikkechaap 15 november 2018 om 19:28

Maatregelen als een maximum budget per ploeg en een verplichte damestak lijken alleen zinnig als je, in de Franse traditie, uitsluitend naar binnen kijkt. Als je je beseft dat wielrennen zich bevindt in een internationale werkelijkheid waarin met alles en iedereen wordt geconcurreerd om geld en aandacht lijken het ineens niet zulke slimme maatregelen (een salariscap p.p. overigens wel). Het is al enorm lastig om sponsoren te vinden, zelfs voor goedlopende mannenploegen met veel exposure. Laat staan als je zometeen verplicht een deel van je budget moet afstaan aan onderdelen die (zeker buiten Nederland) niet of nauwelijks aandacht krijgen.

mk187 15 november 2018 om 15:20

Over promotie/degradatie hebben ze het al zo lang… Maar juich ik wel toe. Als ze dan ook verdienmodellen aanpassen zoals bv. grote rondes met prijzengeld etc. Salary cap en gereguleerde teambudgetten zijn wellicht wel goed voor het wielrennen. Opleidingsvergoeding zeker ook! (al zal Sky het daar niet mee eens zijn :D )

@redactie: “De wedstrijdenreeks bundelt de eendagskoersen uit de WorldTour, die in 2020 uit 38 koersen verdeeld over 186 wedstrijddagen bestaat.” Moet dit niet zijn koersen i.p.v. eendagskoersen? Kan anders niet toch?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.