UCI overweegt verplichte steun aan dames en jeugd
De UCI werkt achter de schermen nog steeds aan enkele verregaande hervormingen die het vanaf 2020 in wil voeren. Het wil met de introductie van de UCI Classics Series een nieuw verdienmodel creëren. Daarnaast wil de internationale wielerunie volgens Cyclingnews de ploegen beperkingen opleggen over hoe zij het budget kunnen besteden.
UCI Classic SeriesUCI-voorzitter David Lappartient heeft in een brief aan de teams, renners en organisatoren vorige week uitleg gegeven over de UCI Classics Series. In december worden de plannen tijdens het Men’s Professional Cycling Seminar in het Zwitserse Montreux nader toegelicht. De wedstrijdenreeks bundelt de eendagskoersen uit de WorldTour, die in 2020 uit 38 koersen verdeeld over 186 wedstrijddagen bestaat. Het is de bedoeling dat er in de toekomst nieuwe wedstrijden in nieuwe markten aan de Classic Series toegevoegd worden.
De UCI hoopt met de introductie van de Classics Series de globalisatie te bevorderen en meer inkomsten voor alle partijen te genereren. De internationale wielerunie verwacht dat het bundelen van televisierechten en een nieuw digitaal platform voor een nieuw verdienmodel kunnen zorgen.
Promotie/degradatie
De WorldTour zal de komende drie jaar bestaan uit achttien teams. De plaatsen worden bepaald op basis van een ranking van de afgelopen drie seizoenen. Ploegen die mogelijk uit de WorldTour degraderen worden hier financieel voor gecompenseerd.
De ProContinentale ploegen worden vanaf 2020 ProTeams en zullen met name rijden in de ProSeries die bestaat uit .HC en .1 wedstrijden. De twee beste ploegen krijgen startrecht in de grote rondes.
Verpliche steun aan dames en jeugd
De UCI ziet de invoering van een salarisplafond en het beperken van de teambudgetten als mogelijke maatregel om de sport aantrekkelijker te maken. Een ander voorstel dat wordt overwogen is WorldTour-teams te verplichten om vrouwenteams of opleidingsploegen financieel te ondersteunen, om op deze manier bij te dragen aan de ontwikkeling van de wielersport. Daarnaast wordt er gesproken over een soort opleidingsvergoeding, waarbij een profploeg een continentale ploeg, clubteam of nationale bond compenseert wanneer het een jonge renner aantrekt.
Bovendien raar om mannenploegen te verplichten geld af te staan aan vrouwenploegen. Wat is daar het nut van? Ik zie mannen en vrouwen wielrennen als 2 aparte sporten. Ze gaan mannenploegen toch ook niet verplichten om MTB teams of veldrijteams te betalen?
Verder snap ik je redenatie over vrouwenwielrennen niet. Waarom is dat nu een andere sport dan mannenwielrennen? Omdat jij dat vindt? Wat een bekrompen seksisme. Zo houdt je de vicieuze cirkel in stand: het vrouwenwielrennen is niet zo groot als het mannenwielrennen dus het is moeilijker voor meisjes om prof te worden dus het vrouwenwielrennen blijft kleiner dan het mannenwielrennen...
De salary cap is een goed idee, zolang dit sponsors niet wegjaagt. Het zou misschien er ook juist voor kunnen zorgen dat sponsors sneller instappen omdat ze niet hoeven te concurreren met ploegen die belachelijke salarissen bieden.
Verder is er geen probleem qua budget in wielrennen als je ziet dat knechten die weinig in beeld komen ook tonnen binnenharken. Instabiliteit is wellicht een issue en een scheve verdeling tussen ploegen. Maar geld is er meer dan genoeg
Ook is Het een groei markt: dames fietsen populair maken levert De fietsen industrie inneens een dubbele markt op... (zie canyon en Giant die hier goed scoren) en dames betrekken bij wielrennen levert wellicht Ook Meer kijkers op. (Dames Tennis is Ook best wel succesvol commercieel gezien)
De jeugdteams snap ik, dat is voor iedereen een lange termijn investering in de hoop dat ze doorgroeien. Maar het vrouwen wielrennen is een aparte sport op zich. De sporters kunnen niet bij beide wedstrijden meedoen en er gelden andere regels binnen beide soorten. Enige overeenkomst is dat ze allebei op dezelfde fiets zitten en soms over hetzelfde parcours rijden. Verder zijn het gescheiden sporten met hun 'economie' en uitdagingen.
Verder niks ten nadele van vrouwen wielrennen, prachtige sport met mooie sporters.
In zekere zin is gesegregeerde sport inderdaad seksisme. Maar de achterstand van vrouwen die jij beschrijft, is historisch gegroeid. Die scheve verhouding zou eerst moeten worden gecompenseerd, zou je willen uitvinden in hoeverre vrouwen competitie kunnen bieden. Werkelijk alle randvoorwaarden zouden hetzelfde moeten zijn als voor mannen. Dan praat je dus alsnog over steun aan vrouwen die willen wielrennen.
Hoe moet ik me dit voorstellen ?
Bij welke andere sport is dat ook zo ?
Helaas zijn De tv opbrensten voor De ASO (en organisatoren) en daar zit hem de crux, los dat op en dan kan Het wielrennen echt gezond worden. (Financieel dan)
@redactie: "De wedstrijdenreeks bundelt de eendagskoersen uit de WorldTour, die in 2020 uit 38 koersen verdeeld over 186 wedstrijddagen bestaat." Moet dit niet zijn koersen i.p.v. eendagskoersen? Kan anders niet toch?