UCI over fusieplannen: mogelijk WorldTeam minder in 2024
foto: Cor Vos
dinsdag 3 oktober 2023 om 14:55

UCI over fusieplannen: mogelijk WorldTeam minder in 2024

De wielerwereld is nog altijd in de ban van de op handen zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Nu heeft ook de internationale wielerunie UCI – middels een statement – voor het eerst gereageerd op de hele kwestie. Mocht de fusie doorgaan en de continuïteit van een van de twee teams niet gegarandeerd is, dan zal het maximum aantal WordTeams voor de volgende twee seizoen dalen van achttien naar zeventien.

“De UCI wil erop wijzen dat een dergelijke operatie moet voldoen aan de procedures en bepalingen, uiteengezet in het UCI-reglement. Met dit reglement is het in specifieke situaties mogelijk om contractuele overeenkomsten/bepalingen aangaande het personeel (renners, maar ook teammanagers en andere stafleden zoals artsen, mecaniciens en chauffeurs) van de ploegen in kwestie te garanderen. Dit is voor de UCI van het allergrootste belang”, is een belangrijke passage in het perscommuniqué.

De UCI benadrukt verder dat Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step vorig jaar een WorldTour-licentie van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 kregen toegewezen. Daarover beslist de UCI License Commission, een onafhankelijk orgaan van de internationale wielerunie. De licentie kan volgens de UCI wel op elk moment worden herzien. Mocht de toekomst van een van de twee ploegen niet gegarandeerd zijn, dan krimpt het aantal ploegen in deze WorldTour-cyclus (die loopt tot 31 december 2023) van achttien naar zeventien.

In dat geval krijgen de eerste drie ProTeams op de UCI Team Ranking een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden. Nu zijn dat er nog twee. Naast Lotto Dstny en Israel-Premier Tech, zou in dat geval ook Uno-X volgend jaar startrecht hebben in bijvoorbeeld de monumenten, de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España. In het peloton zien ploegen deze wildcards ook wel als de ‘goedkoopste WorldTour-licenties’, omdat er geen boete volgt als een ProTeam een WorldTour-koers overslaat. WorldTeams hebben namelijk startplicht.

De bovenstaande grafiek toont de UCI Team Ranking van dit seizoen. Normaliter krijgt het derde ProTeam (die hierboven zijn uitgelicht) in deze stand een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-klassiekers. In het geval van zeventien WorldTeams, krijgt óók dat derde team – in dit geval Uno-X – dus een gegarandeerde wildcard voor álle WorldTour-wedstrijden. De nummer vier krijgt in dat geval de gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-klassiekers. In de huidige stand zou TotalEnergies die dan ontvangen.


Is het overnemen van een WorldTour-licentie mogelijk?

Nee, niet in de huidige situatie met de huidige regels. In de UCI-reglementen staat namelijk dat een WorldTour-licentie pas twee jaar na uitgave mag worden overgedragen aan een derde partij. Alle huidige WorldTour-licenties zijn uitgegeven per 1 januari van 2023, wat betekent dat – met hoe de regels van de UCI nu zijn – een vrij te komen licentie pas op 1 januari 2025 naar een derde partij mag gaan. Dat staat op pagina 200 van de UCI Regulations, paragraaf 2.15.044. 

Toch kan het met een truc speciale wél. In 2021 nam Intermarché-Wanty-Gobert de licentie over van CCC, terwijl dit ook niet was toegestaan in die WorldTour-periode. Dat was namelijk ook na het eerste van drie jaar in de WorldTour-cyclus. De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden.


Volledige statement van de UCI aangaande de fusieplannen

De Union Cycliste Internationale (UCI) wil een statement naar buiten brengen naar aanleiding van de berichten die in de media circuleren over de mogelijke fusie tussen WorldTeams Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step.

De UCI wil erop wijzen dat een dergelijke operatie moet voldoen aan de procedures en bepalingen, uiteengezet in het UCI-reglement. Met dit reglement is het in specifieke situaties mogelijk om contractuele overeenkomsten en bepalingen aangaande het personeel (renners, maar ook teammanagers en andere stafleden zoals artsen, mecaniciens en chauffeurs) te garanderen. Dit is voor de UCI van het allergrootste belang.

Ter herinnering: de twee ploegen beschikken over UCI WorldTour-licenties, die vorig jaar aan het einde van de registratieprocedure voor een periode van drie jaar (2023-2025) werden verlengd door de licentiecommissie van de UCI. Deze licentie kan niettemin, in overeenstemming met het UCI-reglement, op elk moment weer worden geëvalueerd.

Als de continuïteit van één van deze teams niet kan worden gegarandeerd voor het wielerseizoen 2024, gaan we naar 17 (in plaats van 18) UCI WorldTeams voor de seizoenen 2024 en 2025. Als gevolg van deze wijziging, zou het aantal UCI ProTeams met een automatische uitnodiging voor UCI WorldTour-evenementen ook toenemen, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 2.1.007bis in de UCI-reglementen.

De UCI wil ook verduidelijken dat om deel te nemen aan UCI-wedstrijden, ploegen (UCI Women’s WorldTeams, UCI WorldTeams en UCI ProTeams) zich elk jaar moeten registreren als onderdeel van een procedure. Met als doel om de administratieve, financiële en ethische criteria te checken. Voor UCI Women’s WorldTeams en UCI WorldTeams wordt ook rekening gehouden met organisatorische en – eventueel – sportieve criteria.

De UCI krijgt daarbij assistentie van een externe auditeur, op dit moment PwC. Deze is verantwoordelijk voor het verifiëren van de financiële en contractuele elementen. Beslissingen over de toekenning of vernieuwing van een UCI Women’s WorldTour- en UCI WorldTour-licenties vallen onder de verantwoording van de UCI License Commission.

Deze procedure maakt het de UCI mogelijk om te verzekeren dat teams de reglementen naleven, voornamelijk op basis van hun continuïteit die overeenkomt met contracten (renners en staf) en de plausibiliteit van hun financiëring over het seizoen.

Iedere significante verandering in de situatie van een team moet naar behoren worden gerapporteerd gedurende de aankomende registratieprocedure, zodat het mee kan in het assessment in lijn met de UCI Regulations.

Op 19 oktober zal de UCI een eerste persbericht publiceren waarin een lijst is opgenomen met daarop teams die reeds de essentiële informatie hebben ingediend conform de UCI-reglementen. Die persbericht opent de mogelijkheid voor renners die voor teams uitkomen die niet op deze lijst staan, om andere ploegen te vervoegen zonder voorafgaande kennisgeving of betaling van een schadevergoeding, overeenkomstig de bepalingen van het standaardcontract.

Na dat eerste persbericht blijft de registratieperiode doorgaan zonder enige communicatie over de voortgang tot het laatste persbericht is vrijgegeven, waarin de UCI de teams aankondigt die zijn geregistreerd voor het seizoen 2024. De publicatie van dit persbericht is ingepland voor 12 december 2023.

Publicatie van de volledige lijst met teams zal op 19 december plaatsvinden op de website van de UCI.

RIDE Magazine
32 Reacties
03-10-2023 15:16
SQS wordt op deze manier haast gedwongen om op dezelfde voet door te gaan, al dan met of zonder Remco. Aangeschoten wild die ploeg.
    03-10-2023 15:22
    Nee toch? Volgens mij betekent het dat Lefevere de 'overgebleven' licentie niet mag verkopen. Dat is misschien een tegenvallertje - hoewel ik denk dat zijn advocaten het al wisten.
    03-10-2023 15:58
    Wanneer er geen overname komt blijft SQS bestaan en dus ook de contracten. PL houd REV terecht aan zijn contract. Afgelopen tijd heeft de klimkern ook goede performance laten zien dus daaraan mag het niet liggen. Dat een ander nummer wil betalen doet er niet aan af want lopend contract.
    03-10-2023 18:27
    En wat als nu P L een nieuwe ploeg begint met de renners en het personeel en met Quick Step en nog een aantal sponsors blijft dan de worldtour licentie bij hem ?
    03-10-2023 19:15
    "Toch kan het met een truc speciale wél. In 2021 nam Intermarché-Wanty-Gobert de licentie over van CCC, terwijl dit ook niet was toegestaan in die WorldTour-periode. Dat was namelijk ook na het eerste van drie jaar in de WorldTour-cyclus. De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden."

    Als dit inderdaad mag dan is het toch simpel? Dan halen ze alle assets die ze willen uit de rechtspersoon SQS en verkopen ze die vervolgens leeg met de licentie aan de geinteresseerde.
    03-10-2023 21:01
    Iemand uit Israël zou zomaar die BV kunnen kopen en zo de licentie over kunnen nemen.
    04-10-2023 01:56
    Zuller heeft het goed begrepen.
03-10-2023 15:20
Ben benieuwd naar hoe een en ander uiteindelijk vorm gaat krijgen. Vraag me af of dat nou echt via een fusie gaat. Voordeel van een fusie is dat TJV contracten kan overnemen van renners en stafleden die zij graag wil hebben, maar die contracten zijn alleen iets waard als de renner wil blijven. Nadeel van de fusie is dat TJV contracten moet overnemen van renners en stafleden die zij niet wil hebben. Is er niet nog een andere weg, waarbij SQS met TJV afspreekt dat zij bepaalde renners en Soudal als sponsor mag overnemen en vervolgens fuseert met een ProTeam? Als TJV de (aandeelhouders van) SQS voldoende betaalt voor het overnemen van de renners en het ProTeam cash en/of sponsors meekrijgt om de overblijvende renners en staf te betalen, lijkt me dat iedereen wint.
    03-10-2023 15:37
    Je neemt de grote sponsors van een team over, neemt hun beste renners over, neemt hun beste stafleden over en je hoopt dat de gedumpte overschotjes bereid zijn om hun bestaande contracten te laten vallen om vrijwillig op een lager niveau tegen lager loon in mindere wedstrijden gaan rijden? En dit is het "iedereen wint" scenario? Lijkt me eerder het TJV wint, TJV wint en TJV wint scenario.
    03-10-2023 16:05
    Is geen fusie maar een overname. Bij een fusie gaan partijen samen in onderverdeling aandelen en management deelt verantwoordelijkheid in het algemeen. Hier is sprake van het overnemen van de aandelen van PL door Blanco Pro Cycling Team en wordt een % aandelen, een minderheid afgesproken welke Bakala krijgt omdat hij zijn bestaand belang in DecoLef (SQS), inbrengt in Blanco Pro Cycling Team. Alleen vindt er een herschikking plaats omdat simpel gesteld Blanco Pro Cycling Team meer waard is dan het Decolef. Plugge & Co betalen en PL wil stoppen. Koper bepaald hoewel PL ook eisen heeft mbt zijn personeel hoewel dat door het UCI regelement gedekt is. Van DecoLef blijft niets over (vrouwenteam?) en structuur en paying agent Blanco Pro Cycling Team blijft gewoon bestaan. Aandelen overname en herschikking is GEEN fusie.
03-10-2023 15:24
Dat 3-jaren licentie verhaal is natuurlijk mooi bedacht, maar brengt helaas niet de zo gewenste stabiliteit. Geen glazen bol op het bureau van de UCI die een fraudezaak, economische rampspoed, politieke onrust of pandemie voorspelt. Het is zo gek nog niet om aan de zijlijn te wachten op een startbewijs in plaats van financieel en organisatorisch krom te liggen voor de World Tour. Je kan de licentie wel herzien, maar niet versoepelde voorwaarden voor nieuwe ploegen toestaan zonder gemorrel bij de huidige WT ploegen. Best pijnlijk, nog 2 jaar te gaan en 1 grote naam (ploeg) moet het veld al ruimen. als dat maar goed gaat!
03-10-2023 15:55
Kortom de UCI staat dit toe wanneer de banen ofwel lopende contracten gestand worden gedaan. Nergens valt te lezen dat bij een fusie bestaande contracten vervallen en dus een REV vrij zonder afkoopsom etc mag vertrekken. Ofwel wederkerigheid, men moet contract van 2 kanten respecteren.

In dat geval kan Evenepoel alleen met toestemming van Plugge naar bijv. INEOS. Ondanks de zever van Le Equipe. LOL, kan Plugge dus een afkoopsom eisen en zal Patrick Evenepoel balen want gaat dikke som tekengeld wat bij een vrije overgang mogelijk is, aan zijn managers neus voorbij. Althans, WAT gaat TJV of beter dan Blanco Pro Cycling Team de BV en paying agent van Plugge en van der Wallen, wat gaan zij hiermee doen?
    03-10-2023 16:15
    "Nergens valt te lezen dat bij een fusie bestaande contracten vervallen en dus een REV vrij zonder afkoopsom etc mag vertrekken. Ofwel wederkerigheid, men moet contract van 2 kanten respecteren."

    Ik zou niet uit het feit dat nergens in het persbericht staat te lezen dat bij een fusie bestaande contracten vervallen, afleiden dat renners niet weg mogen. Zoals ik het begrijp - maar het het nog niet in de regels of standaardcontracten kunnen vinden - is dat als de paying agent (de licentiehouder) verdwijnt een renner het recht heeft om zijn contract niet uit te dienen en naar een andere ploeg te gaan. Als het contract mee over gaat naar een nieuwe paying agent (bijv. door een fusie) kan de renner er ook voor kiezen de nieuwe paying agent aan het contract te houden.
    03-10-2023 16:47
    alles wijst er toch op dat de overnemende ploeg verplicht is om de renners over te nemen, maar dat de renners niet verplicht zijn om mee te gaan (of dat dat de werkwijze is die de uci hanteert om het te accepteren). waarbij de renners dus toch een beetje zeggenschap hebben in wat er boven hun hoofd wordt beslist, want een bestaand contract mag niet zomaar worden weggegooid, maar een renner kan ook niet verplicht worden om plots voor een ander team te gaan rijden, wat allebei niet meer dan logisch is
    03-10-2023 19:19
    Ben toch wel benieuwd naar waar/hoe dat nou in de UCI regels staat. Iemand die het weet/zin heeft om te graven?
    03-10-2023 20:23
    Ik ben er zelf maar even ingedoken en heb dit gevonden:
    2.15.123 In no case may a rider move to another team before the expiry of the term with his current
    paying agent as stipulated in the contract - even if that contract does not run its full term
    - unless he has prior authorisation from the president of the Professional Cycling Council.
    In the case of a merger between UCI WorldTeams or between a UCI WorldTeam and a
    UCI ProTeam, the present provision shall apply to riders of the merged entity who have
    changed paying agent.
    A rider in breach of this article shall be liable to a fine of between CHF 300 and 100,000.
    If this breach occurs outside the transfer period, the rider will additionally be suspended
    for a minimum of one month and a maximum of four months.
    (text modified on 1.07.11; 1.01.15).
    https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf
    04-10-2023 02:08
    Goed gedaan Zuller. Ik kende de UCI regels niet zoals ik aangaf maar ging uit van zoals het in het dagelijks r cnr geregeld is. Dus ook al veranderd REV van paying agent mag hij niet ineens wel zijn contract verbreken door naar een andere ploeg te gaan.
    "In het geval van een fusie tussen UCI WorldTeams of tussen een UCI WorldTeam en een UCI ProTeam, is de onderhavige bepaling van toepassing op renners van de gefuseerde entiteit die van betaalkantoor zijn veranderd. Een rijder die dit artikel overtreedt, wordt gestraft met een boete van tussen de 300 en 100.000 CHF. Indien deze overtreding buiten de overdrachtsperiode plaatsvindt, wordt de renner bovendien geschorst voor minimaal één maand en maximaal vier maanden.". ---- Duidelijk is dat er niet gesproken wordt over de renners die bij een fusie of overname bij dezelfde paying agent blijven omdat daar juridisch niets veranderd. Wel bij diegene die een andere paying agent krijgen zoals REV en hier legt men uit dat die onderhavige regel zoals ik het lees op het eerdere deel van 2.15.123 slaat. Ofwel dat REV zomaar kan vertrekken is pure zever.
03-10-2023 17:02
Tjv mag blij zijn dat ze niet in stadions spelen. Voor de fusie denk ik stijf uitverkocht. Na de fusie denk ik half leeg. Veel tjv fans moet niks van de Wolfpack of God flipper wolfje hebben.
03-10-2023 20:23
Citaat WF:
'De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden.'

Kennelijk een maas in het UCI reglement, dat helemaal geen Wet is. Of die maas / regel bestond al, of het reglement is nadien aangepast.

Iig, zou dan TJV het bedrijf Decolef van Patlef en Kabala, dat het World Team voert, over kunnen nemen blijkens takeover CCC. Als je het reglement vwb begrippen WorldTeam, Licentie, paying agent leest zijn de regels eerder de uitzonderingen en vv. En dan nog zo'n registratie periode erin pluggen voor ieder jaar, terwijl in principe een WorldTeam licentie voor 3 jaar wordt verleend. Dat, naast Fusierichtlijnen en (internationaal) arbeidsrecht. Het begrip fusie / merger tussen 2 WorldTeams ontgaat me, als er maar onder 1 licentie gereden mag worden.
03-10-2023 15:27
Gisteren een algemeen bericht over de gevolgen van een fusie voor het arbeidsrecht, een algemeen verhaal van een sponsor met langetermijnvisie en vandaag dan een algemeen bericht van de UCI over hun vastgelegde beleid bij een fusie. Al deze artikelen ademen een bepaalde voortgang van het proces, maar ik zie het slechts als een persberichtje om in te gaan op de geruchten die rond gaan. Wat we allemaal willen weten: gaat het door (opkopen sponsordeal, fusie, welke naam je het ook geeft), of haakt TJV af nu het Amazon aan boord kan krijgen? Al de rest is slechts ruis...
    03-10-2023 16:18
    Er zijn 2 zaken. Een wieler bv kan niet koersen, deelnemen zonder zich aan de UCI regels te houden. Deze regels voorzien in een contractgaranrie bij een overname of fusie. Ofwel men moet bestaande contracten uiteinden. De 2e bepalende factor is het gewone arbeidsrecht in de landen waar de bv gevestigd is. In dit geval Nederland alwaar alle contracten onder gaan vallen want overname door Blanco Pro Cycling Team.
    03-10-2023 19:17
    Ben het wel met je eens. Dit hele verhaal is gewoon veel te vroeg naar buiten gekomen. Het lijkt er steeds meer op dat dit hele project nog in de onderhandelinsfase zat op het moment van lekken. In die optiek was de fusie één van de vele mogelijke scenario's, zij het wel een zeer concreet. Maar dat dit nog niet afgeklopt was, is wel duidelijk. En nu lopen de hoofdrolspelers achter de feiten aan met de gigantische druk van de publieke opinie in hun nek. Doorgaans komen zo'n berichten maar naar buiten als de deal rond is. Hier lijkt het erop dat de berichtgeving de deal net getorpedeerd heeft. Dat is wel een grote verantwoordelijkheid, want hier gaan links en rechts slachtoffers vallen (gedupeerde renners, gedupeerde ploegen, verstoorde relaties binnen het peloton). Als dat maar goed komt allemaal...
03-10-2023 15:22
Even een crosspost:

Het is helemaal geen fusie, en ook geen ‘hostile takeover’. Het is uberhaupt geen takeover, want er valt niks over te nemen. De hele overkoepelende structuur van Soudal-Quickstep bestaat straks niet meer. Vreemd dat de UCI het zo benoemd.

Bakala(80%) en Lefevere(20%) zijn de aandeelhouders en eigenaren van het bedrijf waar Soudal-Quickstep onder valt. Zij zijn degene die dat bedrijf opheffen, waardoor alles en iedereen op straat komt te staan. Alle mogelijke (juridische) problemen die er komen met de UCI zijn dan ook volledig hun probleem. Jumbo-Visma heeft daar helemaal niks mee te maken.

Het enige wat Jumbo/Plugge uiteindelijk doet is wat renners zonder contract inlijven en een nieuwe sponsor(Soudal) die op dat moment nergens meer aan verbonden is, oppikken. Zo spannend is het allemaal niet vanuit hun oogpunt.

Dus dit hele geintje gaat Bakala en Lefevere mogelijk veel kosten, en Jumbo/Plugge is de lachende derde.
    03-10-2023 15:37
    Waarom zouden Bakala en vooral Lefevere dit doen als het hen straks geld kost?
    03-10-2023 15:48
    Lefevere omdat hij maar 20% heeft en dus niks te zeggen heeft. Bakala omdat hij miljardair is, ziet dat Soudal-Quickstep geen toekomst meer heeft, en zo snel mogelijk bij een succesvolle ploeg wil zitten.
    03-10-2023 16:14
    Klopt weinig van Margarine. Waardoor de rest op straat komt te staan zeg jij. Nee daarvoor is er het UCI regelement en gaan oa de gesprekken over. Dwz Blanco Pro Cycling Team neemt de arbeidscontracten over met mogelijk toevoeging over bedrijfsspecifieke regels van Blanco Pro Cycling Team. Dwz wanneer een contract van een medewerker eind 2024 of 2025 afloopt het gedaan is tenzij Blanco Pro Cycling Teamwil verlengen. Geen idee of een mechanieker een lang lopend contract heeft want dan zal Blanco Pro Cycling Team deze wanneer overbodig trachten onder te brengen bij ander team onder gelijke voorwaarden en of aanvulling salaris bijvoorbeeld gedurende declopptijd vh contract. Volgens arbeidsrecht moet bij overtal e.d. de medewerker meewerken aan een dergelijk "reïntegratietraject" wanneer deze werknemer nl vanwege overtal thuis zit met behoud van salaris etc.
    Voor de rest zie hier elders mijn uitleg mbt overname, aandelen koop en verplaatsing etc.
    03-10-2023 16:20
    @MaGarin: aangezien we nog niets officieel weten, kan alles. Toch lijkt je scenario niet zo waarschijnlijk. Bakkala / SQS hebben garanties moeten afgeven voor de financiële gezondheid van de ploeg en betaling van staf en renners. Dat geld is dus al weg. Waarom zou Bakkala / SQS niet proberen zijn ploeg te verkopen en er nog wat geld voor te krijgen?
    03-10-2023 17:26
    Wat een verzinsels ook alweer van inside man Magarin, precies of Bakala en Lefevere zijn de duivels in eigen persoon en Plugge een halve heilige en ook de enige met verstand. Met alle respect als Bakala als miljardair dan toch met geld wil smijten want het boeit niet zoals Magarin zegt, waarom pompte hij dan niet de voorbije seizoenen goed wat miljoenen extra in de ploeg om de nodige versterkingen aan te trekken op elk vlak? Dan was SQS met wat extra miljoenen nu de allersterkste rondeploeg in de breedte. Die tunnelvisie van u dat alles van en rond en betrokken met SQS slechter dan slecht moet zijn is toch wat problematisch precies.
    03-10-2023 19:29
    Naar ik begrijp zijn veel personeelsleden van SQS ZZP'ers die nog geen bindende overeenkomst hebben voor volgend jaar.
    03-10-2023 21:10
    @MaGarin featuring @Wout Van Hout @dorpspastoor @MichelAngelo ...whatever.
    03-10-2023 23:28
    Magarin, onbedaarlijke baarlijke nonsens. Een rechtspersoon in de vorm een bv die een onderneming bedrijft, lees WorldTeam, kan ophouden te bestaan. Of de reden faillissement is, staken van de tent. Het gehele vermogen dat de 100% aandeelhouders bezitten moet/ gaat wel ergens heen. Ergo, dat zit voormamelijk in de arbeids en sponsorcontracten. Als P en B de boel opheffen dan zijn ze hun vermogen, hun investering kwijt. Van een overname/ koop, 'fusie' is zeker het geval. Overigens hangt er wellicht nog een moedermaatschappij, holding boven om oa fiscaal iets te kunnen schuiven afhankelijk welk recht toepasselijk is.
    04-10-2023 02:19
    Ander J. Er is sprake van dat Bakala aandelen krijgt in Blanco Pro Cycling BV. Ofwelmer wordt een waarde vastgesteld voor zijn deel van DecoLef, stel xxx. En Plugge rekent met hem af door voor xxx hem het equivalent in aandelen te geven van Blanco. Uiteraard is een aandeel Blanco veel meer waard dan een aandeel DecoLef om diverse redenen. Dus het aandeel van Bakala zal flink dalen nu 80% in Decolef en straks in ieder geval minder dan 50% in Blanco. Althans ik schat de waarde van Blanco minstens 2x hoger of meer en geloof niet dat Plugge een meerderheidsbelang de deur uit doet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine