UCI over fusieplannen: mogelijk WorldTeam minder in 2024
De wielerwereld is nog altijd in de ban van de op handen zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Nu heeft ook de internationale wielerunie UCI – middels een statement – voor het eerst gereageerd op de hele kwestie. Mocht de fusie doorgaan en de continuïteit van een van de twee teams niet gegarandeerd is, dan zal het maximum aantal WordTeams voor de volgende twee seizoen dalen van achttien naar zeventien.
“De UCI wil erop wijzen dat een dergelijke operatie moet voldoen aan de procedures en bepalingen, uiteengezet in het UCI-reglement. Met dit reglement is het in specifieke situaties mogelijk om contractuele overeenkomsten/bepalingen aangaande het personeel (renners, maar ook teammanagers en andere stafleden zoals artsen, mecaniciens en chauffeurs) van de ploegen in kwestie te garanderen. Dit is voor de UCI van het allergrootste belang”, is een belangrijke passage in het perscommuniqué.
De UCI benadrukt verder dat Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step vorig jaar een WorldTour-licentie van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 kregen toegewezen. Daarover beslist de UCI License Commission, een onafhankelijk orgaan van de internationale wielerunie. De licentie kan volgens de UCI wel op elk moment worden herzien. Mocht de toekomst van een van de twee ploegen niet gegarandeerd zijn, dan krimpt het aantal ploegen in deze WorldTour-cyclus (die loopt tot 31 december 2023) van achttien naar zeventien.
In dat geval krijgen de eerste drie ProTeams op de UCI Team Ranking een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden. Nu zijn dat er nog twee. Naast Lotto Dstny en Israel-Premier Tech, zou in dat geval ook Uno-X volgend jaar startrecht hebben in bijvoorbeeld de monumenten, de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España. In het peloton zien ploegen deze wildcards ook wel als de ‘goedkoopste WorldTour-licenties’, omdat er geen boete volgt als een ProTeam een WorldTour-koers overslaat. WorldTeams hebben namelijk startplicht.
De bovenstaande grafiek toont de UCI Team Ranking van dit seizoen. Normaliter krijgt het derde ProTeam (die hierboven zijn uitgelicht) in deze stand een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-klassiekers. In het geval van zeventien WorldTeams, krijgt óók dat derde team – in dit geval Uno-X – dus een gegarandeerde wildcard voor álle WorldTour-wedstrijden. De nummer vier krijgt in dat geval de gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-klassiekers. In de huidige stand zou TotalEnergies die dan ontvangen.
Is het overnemen van een WorldTour-licentie mogelijk?
Nee, niet in de huidige situatie met de huidige regels. In de UCI-reglementen staat namelijk dat een WorldTour-licentie pas twee jaar na uitgave mag worden overgedragen aan een derde partij. Alle huidige WorldTour-licenties zijn uitgegeven per 1 januari van 2023, wat betekent dat – met hoe de regels van de UCI nu zijn – een vrij te komen licentie pas op 1 januari 2025 naar een derde partij mag gaan. Dat staat op pagina 200 van de UCI Regulations, paragraaf 2.15.044.
Toch kan het met een truc speciale wél. In 2021 nam Intermarché-Wanty-Gobert de licentie over van CCC, terwijl dit ook niet was toegestaan in die WorldTour-periode. Dat was namelijk ook na het eerste van drie jaar in de WorldTour-cyclus. De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden.
Volledige statement van de UCI aangaande de fusieplannen
De Union Cycliste Internationale (UCI) wil een statement naar buiten brengen naar aanleiding van de berichten die in de media circuleren over de mogelijke fusie tussen WorldTeams Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step.
De UCI wil erop wijzen dat een dergelijke operatie moet voldoen aan de procedures en bepalingen, uiteengezet in het UCI-reglement. Met dit reglement is het in specifieke situaties mogelijk om contractuele overeenkomsten en bepalingen aangaande het personeel (renners, maar ook teammanagers en andere stafleden zoals artsen, mecaniciens en chauffeurs) te garanderen. Dit is voor de UCI van het allergrootste belang.
Ter herinnering: de twee ploegen beschikken over UCI WorldTour-licenties, die vorig jaar aan het einde van de registratieprocedure voor een periode van drie jaar (2023-2025) werden verlengd door de licentiecommissie van de UCI. Deze licentie kan niettemin, in overeenstemming met het UCI-reglement, op elk moment weer worden geëvalueerd.
Als de continuïteit van één van deze teams niet kan worden gegarandeerd voor het wielerseizoen 2024, gaan we naar 17 (in plaats van 18) UCI WorldTeams voor de seizoenen 2024 en 2025. Als gevolg van deze wijziging, zou het aantal UCI ProTeams met een automatische uitnodiging voor UCI WorldTour-evenementen ook toenemen, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 2.1.007bis in de UCI-reglementen.
De UCI wil ook verduidelijken dat om deel te nemen aan UCI-wedstrijden, ploegen (UCI Women’s WorldTeams, UCI WorldTeams en UCI ProTeams) zich elk jaar moeten registreren als onderdeel van een procedure. Met als doel om de administratieve, financiële en ethische criteria te checken. Voor UCI Women’s WorldTeams en UCI WorldTeams wordt ook rekening gehouden met organisatorische en – eventueel – sportieve criteria.
De UCI krijgt daarbij assistentie van een externe auditeur, op dit moment PwC. Deze is verantwoordelijk voor het verifiëren van de financiële en contractuele elementen. Beslissingen over de toekenning of vernieuwing van een UCI Women’s WorldTour- en UCI WorldTour-licenties vallen onder de verantwoording van de UCI License Commission.
Deze procedure maakt het de UCI mogelijk om te verzekeren dat teams de reglementen naleven, voornamelijk op basis van hun continuïteit die overeenkomt met contracten (renners en staf) en de plausibiliteit van hun financiëring over het seizoen.
Iedere significante verandering in de situatie van een team moet naar behoren worden gerapporteerd gedurende de aankomende registratieprocedure, zodat het mee kan in het assessment in lijn met de UCI Regulations.
Op 19 oktober zal de UCI een eerste persbericht publiceren waarin een lijst is opgenomen met daarop teams die reeds de essentiële informatie hebben ingediend conform de UCI-reglementen. Die persbericht opent de mogelijkheid voor renners die voor teams uitkomen die niet op deze lijst staan, om andere ploegen te vervoegen zonder voorafgaande kennisgeving of betaling van een schadevergoeding, overeenkomstig de bepalingen van het standaardcontract.
Na dat eerste persbericht blijft de registratieperiode doorgaan zonder enige communicatie over de voortgang tot het laatste persbericht is vrijgegeven, waarin de UCI de teams aankondigt die zijn geregistreerd voor het seizoen 2024. De publicatie van dit persbericht is ingepland voor 12 december 2023.
Publicatie van de volledige lijst met teams zal op 19 december plaatsvinden op de website van de UCI.
Als dit inderdaad mag dan is het toch simpel? Dan halen ze alle assets die ze willen uit de rechtspersoon SQS en verkopen ze die vervolgens leeg met de licentie aan de geinteresseerde.
In dat geval kan Evenepoel alleen met toestemming van Plugge naar bijv. INEOS. Ondanks de zever van Le Equipe. LOL, kan Plugge dus een afkoopsom eisen en zal Patrick Evenepoel balen want gaat dikke som tekengeld wat bij een vrije overgang mogelijk is, aan zijn managers neus voorbij. Althans, WAT gaat TJV of beter dan Blanco Pro Cycling Team de BV en paying agent van Plugge en van der Wallen, wat gaan zij hiermee doen?
Ik zou niet uit het feit dat nergens in het persbericht staat te lezen dat bij een fusie bestaande contracten vervallen, afleiden dat renners niet weg mogen. Zoals ik het begrijp - maar het het nog niet in de regels of standaardcontracten kunnen vinden - is dat als de paying agent (de licentiehouder) verdwijnt een renner het recht heeft om zijn contract niet uit te dienen en naar een andere ploeg te gaan. Als het contract mee over gaat naar een nieuwe paying agent (bijv. door een fusie) kan de renner er ook voor kiezen de nieuwe paying agent aan het contract te houden.
2.15.123 In no case may a rider move to another team before the expiry of the term with his current
paying agent as stipulated in the contract - even if that contract does not run its full term
- unless he has prior authorisation from the president of the Professional Cycling Council.
In the case of a merger between UCI WorldTeams or between a UCI WorldTeam and a
UCI ProTeam, the present provision shall apply to riders of the merged entity who have
changed paying agent.
A rider in breach of this article shall be liable to a fine of between CHF 300 and 100,000.
If this breach occurs outside the transfer period, the rider will additionally be suspended
for a minimum of one month and a maximum of four months.
(text modified on 1.07.11; 1.01.15).
https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf
"In het geval van een fusie tussen UCI WorldTeams of tussen een UCI WorldTeam en een UCI ProTeam, is de onderhavige bepaling van toepassing op renners van de gefuseerde entiteit die van betaalkantoor zijn veranderd. Een rijder die dit artikel overtreedt, wordt gestraft met een boete van tussen de 300 en 100.000 CHF. Indien deze overtreding buiten de overdrachtsperiode plaatsvindt, wordt de renner bovendien geschorst voor minimaal één maand en maximaal vier maanden.". ---- Duidelijk is dat er niet gesproken wordt over de renners die bij een fusie of overname bij dezelfde paying agent blijven omdat daar juridisch niets veranderd. Wel bij diegene die een andere paying agent krijgen zoals REV en hier legt men uit dat die onderhavige regel zoals ik het lees op het eerdere deel van 2.15.123 slaat. Ofwel dat REV zomaar kan vertrekken is pure zever.
'De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden.'
Kennelijk een maas in het UCI reglement, dat helemaal geen Wet is. Of die maas / regel bestond al, of het reglement is nadien aangepast.
Iig, zou dan TJV het bedrijf Decolef van Patlef en Kabala, dat het World Team voert, over kunnen nemen blijkens takeover CCC. Als je het reglement vwb begrippen WorldTeam, Licentie, paying agent leest zijn de regels eerder de uitzonderingen en vv. En dan nog zo'n registratie periode erin pluggen voor ieder jaar, terwijl in principe een WorldTeam licentie voor 3 jaar wordt verleend. Dat, naast Fusierichtlijnen en (internationaal) arbeidsrecht. Het begrip fusie / merger tussen 2 WorldTeams ontgaat me, als er maar onder 1 licentie gereden mag worden.
Het is helemaal geen fusie, en ook geen ‘hostile takeover’. Het is uberhaupt geen takeover, want er valt niks over te nemen. De hele overkoepelende structuur van Soudal-Quickstep bestaat straks niet meer. Vreemd dat de UCI het zo benoemd.
Bakala(80%) en Lefevere(20%) zijn de aandeelhouders en eigenaren van het bedrijf waar Soudal-Quickstep onder valt. Zij zijn degene die dat bedrijf opheffen, waardoor alles en iedereen op straat komt te staan. Alle mogelijke (juridische) problemen die er komen met de UCI zijn dan ook volledig hun probleem. Jumbo-Visma heeft daar helemaal niks mee te maken.
Het enige wat Jumbo/Plugge uiteindelijk doet is wat renners zonder contract inlijven en een nieuwe sponsor(Soudal) die op dat moment nergens meer aan verbonden is, oppikken. Zo spannend is het allemaal niet vanuit hun oogpunt.
Dus dit hele geintje gaat Bakala en Lefevere mogelijk veel kosten, en Jumbo/Plugge is de lachende derde.
Voor de rest zie hier elders mijn uitleg mbt overname, aandelen koop en verplaatsing etc.