zaterdag 28 september 2019 om 14:03

UCI openbaart Eekhoff-beelden

Video De UCI heeft de beelden vrijgegeven op basis waarvan Nils Eekhoff is gediskwalificeerd. Op video die 2.25 minuut duurt is te zien hoe de renner achter de auto terugkeert naar de staart van de karavaan.

Een dag na de veel besproken diskwalificatie van Nils Eekhoff zijn nieuwe feiten bekend geworden over het voorval. Ook UCI-voorzitter David Lappartient heeft, op een persconferentie waar WielerFlits bij aanwezig was, gereageerd op het voorval.

Waarom is Nils Eekhoff gediskwalificeerd?

Eekhoff is gediskwalificeerd voor het achter de auto terugkeren na een valpartij. In de reglementen van de UCI (artikel 2.12.007 4.7) staat dat schuilen achter een volgauto verbonden is. In extreme gevallen kan de jury besluiten een renner te diskwalificeren.

Hoe lang heeft hij achter de auto gereden?
Gisteravond sprak een woordvoerder van de UCI over tientallen seconden achter de auto. Inmiddels is op nieuwe beelden, die door de UCI zijn vrijgegeven, te zien dat Eekhoff bijna tweeënhalve minuut achter de auto rijdt.

Gaat de UCI vanaf nu in alle wedstrijden structureel strenger optreden tegen stayeren?

“Om een videoscheidsrechter te kunnen inzetten, moet je over een televisieproductie met veel verschillende camera’s beschikken, dat is niet bij alle wedstrijden het geval”, zegt Lappartient. “Het heeft ook hoge kosten, dus kunnen we het niet overal doen. Bij de introductie van de videoscheidsrechter was dat alleen op het WK, in de grote rondes en de monumenten. Nu is er in bijna alle WorldTour-wedstrijden een videoscheidsrechter. Maar het is waar dat juryleden in wedstrijden niet overal kunnen zijn. Er zullen incidenten onopgemerkt blijven door de jurycommissarissen.”

Is de UCI verrast door de massale kritiek vanuit de wielerwereld?
“Het is net als in het voetbal. Wanneer een scheidsrechter een beslissing neemt en er zijn een miljoen toeschouwers, krijg je ook een miljoen meningen. We hebben scheidsrechter en die nemen voor ons de beslissingen. Toen ik de beelden zag, ik ben zelf jurycommissaris geweest, zei ik na twintig seconden: ‘Dit is genoeg!'” Dit is de enige juiste beslissing en natuurlijk is dat zuur hem.”

RIDE Magazine
135 Reacties
28-09-2019 17:39
Dan ook de hele eerste kopgroep diskwalificeren voor stayeren achter de camera motor, wat een onzin zeg
28-09-2019 17:39
Stayeren moet ruim gedoogd worden, welk probleem wordt er nou werkelijk opgelost met dat modern bestraffen?
28-09-2019 17:49
Dit gebeurt toch vaker, ik zie het in iedere ronde en in iedere klassieker. Het wordt normaal ook toegelaten, sowieso bij een valpartij. Als het nu zo was dat men zich aan de auto zou vasthouden (herinner Nibali in de Vuelta), dan was het iets anders. Sowieso deze valpartij met een schouder uit de kom, met nog >120 km te gaan. Waardeloos dit. En als je iets beslist, dan direct tijdens de race en niet achteraf. Blamage!
    28-09-2019 18:00
    Nagenoeg de hele wielerwereld ziet hem ook als wk, ik heb serieus medelijden met de Italiaan want er kleeft bloed aan zijn trui terwijl bij er ook niks aan kan doen. Is ook maar een jonge gast die niet kan overzien hoe lastig dat kan zijn.
    28-09-2019 18:57
    Met die logica heeft men ook decennia lang doping gelegitimeerd. Iedereen doet het.

    Van mij mag het, maar de "het moet allemaal eerlijk" wind waait tegenwoordig zo hard, dat het tegenwoordig niet meer mag. Dit is niet de eerste keer dat het bestraft wordt en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden, dus wen er maar aan.
    28-09-2019 19:01
    @ Kingstown net zoals ze als nu elk jaar meer ingrijpen bij het over de stoep en op een afgezonderd fietspad rijden. Niet dus.
28-09-2019 18:08
Hele schrale troost is dat deze zaak nog enkele fraaie dramatische foto’s heeft opgeleverd, waaronder deze:
http://www.cicloweb.it/2019/09/27/il-giorno-che-il-ciclismo-scopri-il-var/19eekhoffyorkshire/
28-09-2019 19:00
Volgens Thijs Zonneveld (bron: Twitter) was er bij Eekhoff een commissaris op de motor. Die niet ingreep! Dan moet de jury ook niet meer na de finish ingrijpen.
    28-09-2019 19:39
    Ja want Zonnenveld weet altijd alles!
28-09-2019 19:30
Zou die "slappe zak" zoals Veneberg onder ander werd genoemd enige kans hebben gehad bij een protest na het zien van de beelden die door de jury werden beoordeeld en die hijzelf ook heeft gezien ?? 1 x raden ??
28-09-2019 20:59
Ik zag tijdens de tijdrit bij de professionals iemand zijn kousen optrekken vlak na de start terwijl hem gemeld was dat die te hoog waren opgetrokken. Was dat niemand bij de UCI opgevallen?
29-09-2019 00:27
Blijf achter mijn eerste reactie’s staan, ook na het zien van de beelden. Ja, hij stayert achter de auto, maar trapt wel zelf, laat zich niet trekken. Hij raakte achterop door een val, werd niet uit de wielen gereden. Het is gangbaar / gebruikelijk, dat is duidelijk.
Men had kunnen dsq, maar dan hadden ze het gelijk moeten doen.
Dat de beelden pas later bekend werden geloof ik niet, de beelden waren er, maar men besloot er niks mee te doen. Wellicht niet verwacht dat hij zo hoog zou eindigen. Toen hij won, hadden ze een probleem. Dat en alleen al dat, is de Jury en UCI zeer kwalijk te nemen.

Nu heeft Nils invloed gehad op het koersverloop, sterker nog, het in de uiteindelijke plooi gegooid. De hele uitslag klopt zo niet.
29-09-2019 00:44
Het is een farce. Nee, de UCI en Veneberg zijn een farce.

Hoe meer ik lees - ondanks de nieuwe beelden - hoe triester het wordt.

Commentaar motard zegt alles.

Schouder uit de kom is niet leuk trouwens...
29-09-2019 12:09
Het probleem is nog steeds niet dat er gestayerd is. Het probleem is nog steeds dat de DSQ na de wedstrijd gebeurde. En daar is naast dat het voor het publiek onverklaarbaar is, geen precedent voor.
Tot hoe lang na de finish mag de UCI de uitslag aanpassen? Als er anderhalve week later ineens beelden blijken te zijn, gaan we dan de uitslag aanpassen? Waarom voer je een nieuwe regel voor het eerst door in september? De eennalaatste wedstrijd van het seizoen? Waarom voer je een regel in met vage termen als "een extreem geval"?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine