UCI mag versnellingslimiet niet testen in Tour of Guangxi en reageert furieus
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 9 oktober 2025 om 19:51

UCI mag versnellingslimiet niet testen in Tour of Guangxi en reageert furieus

Materiaalzone De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft besloten dat de UCI voorlopig geen versnellingslimiet in mag voeren, zoals de Internationale Wielerunie van plan was. Dit na een klacht van de Amerikaanse componentenfabrikant SRAM. De UCI was van plan om de versnellingslimiet te testen in de Tour of Guangxi (14-19 oktober), maar die test kan door de maatregelen niet doorgaan. De wielerunie reageert in een persbericht furieus.

Dit jaar introduceerde de UCI een test om versnellingen te gaan beperken, met het oog op veiligheid in het peloton. De beperking betekent dat renners een versnelling mogen gebruiken die bij één omwenteling van de crank een maximale voortstuwing van 10,46 meter zorgt. Effectief betekent dat, dat er sprake is van een maximale versnelling van 54×11: een 54-tands kettingblad aan de voorzijde en een 11-tands kransje achter, op de cassette.

Met die regel wordt de populaire 54×10-configuratie van SRAM RED AXS uitgesloten – een setup die veel van SRAM’s WorldTour-teams gebruiken. SRAM is daarmee de enige grote fabrikant die direct wordt geraakt door de maatregel, stelt het bedrijf. Om die reden diende het Amerikaanse merk een officiële klacht in bij de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) tegen de UCI. De BMA geeft SRAM nu gelijk.

“De BMA erkent de legitimiteit en het belang voor een sportregulator zoals de UCI om te waken over de veiligheid van de atleten”, begint het in een persbericht van de BMA. “De procedures voor het vaststellen van technische normen die met dit doel worden uitgevaardigd, evenals de daaraan verbonden testen, moeten echter voldoen aan de basisvoorwaarden van proportionaliteit, objectiviteit, transparantie en non-discriminatie, gelet op de economische gevolgen van deze normen. Zij mogen niet leiden tot een ongerechtvaardigde beperking van de mededinging tussen leveranciers van sportuitrusting.”

Moeilijk herstelbare schade
De versnellingslimiet van de UCI voldoet volgens de BMA niet aan de vereiste voorwaarden van objectiviteit en transparantie, hetgeen onevenredige nadelige gevolgen heeft voor de leveranciers van sportuitrusting’. Daarmee wordt gedoeld op SRAM. “SRAM is een van de twee belangrijkste leveranciers van transmissiesystemen voor racefietsen die door profwielrenners worden gebruikt en beschikt momenteel als enige niet over een product dat voldoet aan de vereisten van de norm van de Maximale Versnelling.”

“Deze norm, die onder betwistbare omstandigheden werd aangenomen, zal waarschijnlijk ernstige en moeilijk herstelbare schade aan SRAM toebrengen, wat de schorsing
ervan rechtvaardigt. Deze schade strekt zich bij uitbreiding uit tot de professionele ploegen die zijn uitgerust met SRAM-transmissiesystemen. Bovendien wordt de urgentie gemotiveerd door de voorziene toepassing van de norm van de Maximale Versnelling tijdens de Ronde van Guangxi in China die op 14 oktober 2025 begint en waarmee de UCI World Tour-kalender van dit seizoen wordt afgesloten.”

Furieuze reactie UCI
De UCI reageert in een persbericht dat de versnellingslimiet niet getest zal worden tijdens de Tour of Guangxi. Daarnaast laat de internationale wielerbond verrast te zijn door de beslissing van de BMA.

“De UCI uit haar verbazing over de tussenkomst van een mededingingsautoriteit in een kwestie die gedragen wordt door alle belanghebbenden in het wielrennen”, begint het bericht. “Een kwestie waarvan de reikwijdte bovendien beperkt was tot het analyseren van de effecten die een beperking van de versnellingen kan hebben op de snelheid van renners en dus op hun veiligheid. Dit geldt des te meer aangezien de beslissing werd genomen door een Belgische autoriteit naar aanleiding van een klacht van een Amerikaans bedrijf tegen een Zwitserse sportfederatie met betrekking tot een test die zou plaatsvinden op Chinees grondgebied.”

“De UCI betreurt ten zeerste dat de veiligheid van de renners blijkbaar geen gedeeld doel is voor degenen die zich bij de genoemde autoriteit hebben verzet tegen de invoering van het Maximum Gearing Test Protocol. Niettemin blijft de UCI zich inzetten voor de veiligheid van renners, andere leden van het peloton en toeschouwers.”

UCI gaat in beroep
De UCI kondigt aan dat zij beroep zal aantekenen tegen de beslissing van de BMA. “Er kunnen ook aanpassingen worden gedaan aan het testprotocol om de uitvoering van de gewenste tests – gedragen door alle belanghebbenden in het professionele wegwielrennen – alsnog mogelijk te maken”, klinkt het.

RIDE Magazine
3 Reacties
22:15
Niet zo handig van de UCI, ze hadden in overleg moeten gaan met de leveranciers. Als ze maximaal 10 meter hadden gekozen, dan hadden beide partijen aanpassingen moeten verrichten. Tevens is er dan ook een significant verschil met de huidige situatie waarmee getest had kunnen worden. Gemiste kans om samen op te trekken in deze..
21:46
Het lijkt mij dat als de UCI per se de10,46 meter voortstuwing per omwenteling/ 54x11 als limiet wilt invoeren ze duidelijk moeten maken waarom exact die grens "veilig" is of ze moeten goed beargumenteren dat SRAM hierdoor helemaal niet zo veel misloopt en zich makkelijk aan kan passen. Anders zullen ze voor een limiet moeten kiezen waar alle partijen (SRAM, Shimano, Campagnolo) evenveel/weinig last van zouden hebben.
    22:14
    Neeee! Want de ‘kwestie wordt gedragen door alle belanghebbenden in het wielrennen’!
    Blijkbaar zien ze SRAM niet als belanghebbende in dit verhaal…haha, ben niet zo van dat UCI bashen hier, maar mijn god, wat een faalhazen zeg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.