Van verplichte deelname tot beschermde crossen: UCI kondigt strengere WB-regels aan
Verschillende malen per seizoen is de Wereldbeker veldrijden een punt van discussie, maar de laatste maanden was er pas echt veel te doen over het regelmatigheidsklassement. De UCI beloofde met strengere regels te komen, om zo de Wereldbeker te beschermen. Deze maatregelen zijn inmiddels gepresenteerd.
Het was Peter Van den Abeele – Directeur Sport bij de UCI – zelf die midden november 2023 aan de bel trok. Dit vanwege de geringe interesse bij de renners voor de Wereldbeker, die door de UCI en Flanders Classics wordt ingericht. Van den Abeele zag leider Lars van der Haar zijn ongenoegen uiten over het drukke schema en Thibau Nys de Superprestige in Niel verkiezen boven de Wereldbeker in het nabijgelegen Dendermonde.
“Ik heb respect voor renners die ervoor kiezen om rust te nemen”, klonk het toen. “Maar de Wereldbeker benadelen voor een ander klassement? Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem.” Toen de UCI-voorzitter David Lappartient even later met een nog forser statement kwam, was het hek helemaal van de dam.
“Als een crosser de voorkeur geeft aan een nationale wedstrijd terwijl er een Wereldbeker is, dan rijdt hij de volgende Wereldbeker en dus ook het WK veldrijden niet. De Wereldbeker is geen competitie waar je kan kiezen wat je wil rijden”, pleitte de UCI-baas voor striktere regels. Iets waar renners en teams niet mee opgezet waren. Onder andere ploegmanagers Sven Nys en Jurgen Mettepenningen vroegen om de veertien manches in te krimpen.
Strengere maatregelen
Het is nog altijd wachten op de definitieve invulling van de Wereldbeker 2024-2025, maar de UCI heeft nu wel enkele maatregelen aangekondigd ‘om een evenwichtige balans te garanderen wat betreft deelname van atleten aan de verschillende veldritevenementen.’ Veldrijders die niet alle wereldbekermanches betwisten, hoeven niet te vrezen voor WK-uitsluiting. Maar dat er strengere regels komen, is wel duidelijk.
* Mannelijke en vrouwelijke veldrijders die in de top-20 staan van de laatste UCI Elite Cyclocross Ranking, kunnen niet langer deelnemen aan nationale veldritevenementen. Deze maatregel moet een duidelijk onderscheid creëren tussen de nationale kalenders en de internationale UCI-kalender. Het moet veldrijders aanmoedigen om zich in te schrijven voor de beste internationale evenementen.
* Bij wereldbekerwedstrijden zijn voor alle categorieën de eerste twee startrijen gereserveerd voor de best geklasseerde renners in de Wereldbeker. Het doel van deze maatregel is om renners te belonen die goed presteren in de Wereldbeker, en om een evenwichtige situatie te garanderen voor renners die zich specifiek richten op de cross en renners die in meerdere disciplines uitkomen.
* De introductie van een beschermde status (‘beschermd evenement’) voor wedstrijden die deel uitmaken van de Wereldbeker. Deze status wordt toegekend aan de helft van de wereldbekermanches, en alleen als het evenement van bijzonder belang is voor de internationale ontwikkeling van het veldrijden.
* De toekenning van een beschermde status geeft de UCI de mogelijkheid om wedstrijden te weigeren die één dag voor of op de dag van een ‘beschermd evenement’ plaatsvinden. De introductie van deze bijzondere status is bedoeld om de internationalisering van het veldrijden te bevorderen.
* Een nog strengere verplichting voor veldritteams om deel te nemen aan wereldbekerwedstrijden. Niet-professionele veldritploegen zijn verplicht om met minstens één renner – in de categorie elitedames of eliteheren – deel te nemen aan minimaal vijf wereldbekers. Professionele veldritploegen zijn verplicht om met minimaal drie renners – in de categorie elitedames- of eliteheren – deel te nemen aan alle wereldbekermanches.
De maatregelen gaan per 1 maart van kracht.
Het zouden dan vooral de Belgische wereldbekers zijn die geschrapt worden, maar goede kans dat die organisaties gewoon door zouden gaan. Dus dan zit je nog steeds met een enorm aantal wedstrijden op de kalender.
Enige winst die je dan boekt is dat je Hoogerheide of Hulst de nek omdraait.
Persoonlijk zie ik er sowieso geen probleem in dat Van der Haar, Nys of Iserbyt af en toe eens een wedstrijd overslaan, maar dat terzijde.
Er zijn zo veel innovatievere oplossingen bedacht en voorgesteld en dat wordt op het oog allemaal genegeerd.
Aan de andere kant, voor wie is deze maatregel dan bedoeld? Geen Top-20 renner die op clubniveau gaat rijden. Dus dan lijkt het toch om Coupe de France, National Trophy en Toi Toi Cup te gaan.
Misschien dat ze het over C2 wedstrijden hebben. Op de weg zijn 1.2 en 2.2 amateurwedstrijden, waar je ook geen toppers aan de start hebt omdat WT-ploegen niet uitgenodigd mogen worden. Dat zou op zich dus logisch zijn.
Lijkt me een mooie manier om de beoogde groei van de cross in kleine landen direct de nek om te draaien.
Ik hoop dat de grote ploegen een keer een statement gaan maken. En gewoon gezamenlijk een hele wereldbekerwedstrijd laten voor wat die is. En dat Flanders Classics het dan lekker uit zoekt.
Crossers willen echt wel crossen. Een heel seizoen lang. Maar als je een te groot deel van de taart wilt als FC zijnde, dan is het te hopen dat ze daarvoor hun verdiende loon krijgen.
En ja niet alle pogingen van FC bereiken hun doel, en zeker in het veldrijden is het heel erg zoeken naar het juiste format, maar je kan niet verwachten dat de UCI nu plots op z'n gemaakte afspraken met FC terugkomt.
Ik denk dat je op deze manier de sport eerder kapot maakt dan verder helpt. Straks knijp je een paar roemruchte crossen met historie dood omdat de UCI zo nodig in de sneeuw moet fietsen.
Het hoeft ook helemaal geen enorm rondreizend circus te zijn, met als gevolg acht Belgen in de top 10 bij de mannen en acht Nederlanders bij de vrouwen. Des te hoger lokale renners eindigen, des te groter de kans dat je aandacht van lokale media zult genereren,wat cruciaal is om internationalisering echt van de grond te krijgen. Limiteer het aantal deelnemers per land misschien zelfs tot vier of vijf, behalve het thuisland.
Oh en garandeer de regerend wereldkampioen altijd een plek op de eerste startrij. Is pure minachting van de regenboogtrui om die op de derde rij te zien staan. Is ook gewoon dom om het meest aansprekende symbool dat je als sport hebt bij de start te verstoppen. Verwarrend ook voor internationale media.
In plaats om te denken en vragen:
Waarom wil deze renners niet in de WB starten. Waarom geven de renners/fans meer waarde aan een Koppenbergcross, Namen of zonhoven ipv Dublin, Val di sole en Waterloo. Wat kunnen we doen om onze WB-crossen populairder te maken.
Gaan ze volledig de andere kant op en proberen ze renners te dwingen om hun crossen te rijden en andere organisatoren te beletten om hun eigen crossen te organiseren.
De kalender MOET (en zeer harde moet) bepaald worden door de renners en niet door de UCI. Als renners liever al de superprestige en x2o crossen rijden met af en toe een WB-manche is dat hun keuze en is het niet aan de UCI om renners te verbieden ergens te starten.
Ik moet nog zien welke gevolgen dit heeft natuurlijk (bv zal er buitenlands cross beschermd worden en zal er dus op zaterdag geen belgische SP cross mogelijk zijn) dan hoop ik echt dat de ploegen eens de ballen hebben om te zeggen: We starten allemaal in de SP en zenden niemand/enkel beloften naar de WB.
Tevens zou ik wel de juristen eens aan het werk willen zien, want ik weet niet of je zomaar renners kunt verplichten ergens aan mee te doen ( of niet aan de start te staan).
Voor het organiseren van een wereldbekerwedstrijd krijgt de UCI een fee van 35 of 50 duizend euro + een percentage van de sponsorinkomsten. Als organisatoren er mee stoppen, omdat het startveld te zwak is loopt de UCI veel geld mis.
De UCI misbruikt hun machtspositie nu door renners te dwingen mee te doen aan de koersen die voor de UCI het meeste geld opleveren.
De tijden van full-time toppers zullen voorlopig niet terugkeren, tenzij elk groot talent bij zowel de mannen als de vrouwen voor de cross verloren gaat. En om een subtopper meer of minder maalt niemand.
Laat wereldbekers desnoods bieden op een plek in aanloop naar het WK, als de kans op de aanwezigheid van de toppers het grootst is. Dan hebben de organisaties het zelf een beetje in de hand. Wel lullig voor Hoogerheide.
* De toekenning van een beschermde status geeft de UCI de mogelijkheid om wedstrijden te weigeren die één dag voor of op de dag van een ‘beschermd evenement’ plaatsvinden. De introductie van deze bijzondere status is bedoeld om de internationalisering van het veldrijden te bevorderen."
In andere woorden buiten-BeNelandse crossen krijgen bescherming. Binnenlandse crossen hebben veel minder last van concurrentie op de zaterdag (indien dan nog steeds andere crossen zijn) omdat die crossen 20 kotten verderop plaatsvinden. Hopelijk kunnen renner het nog enigszins combineren met een stage.
Was voorheen alleen de eerst startrij gereserveerd?
De blessures zullen niet van de lucht zijn het ene weekend en de wonderbaarlijke wederopstandingen het volgende weekend evenmin.
De cross is er niet bij gebaat, een eigen Vlaams circuit is zo niet ver meer. Lekker start- en prijzengeld deels zwart, iedere avond thuis slapen want dichtbij en er wint altijd een Vlaamse leeuw. Voor de organisatie geen afdracht aan de bloedzuigers, garantie op een spannend wedstrijdverloop en ouderwetsch invloed op de uitslag. En de burgemeester op de foto met de winnaar.
Ps. Leuke regel voor Jumbo Lease a bike... die verplichting met x renners te komen opdagen.