Van verplichte deelname tot beschermde crossen: UCI kondigt strengere WB-regels aan
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 29 februari 2024 om 12:20

Van verplichte deelname tot beschermde crossen: UCI kondigt strengere WB-regels aan

Verschillende malen per seizoen is de Wereldbeker veldrijden een punt van discussie, maar de laatste maanden was er pas echt veel te doen over het regelmatigheidsklassement. De UCI beloofde met strengere regels te komen, om zo de Wereldbeker te beschermen. Deze maatregelen zijn inmiddels gepresenteerd.

Het was Peter Van den Abeele – Directeur Sport bij de UCI – zelf die midden november 2023 aan de bel trok. Dit vanwege de geringe interesse bij de renners voor de Wereldbeker, die door de UCI en Flanders Classics wordt ingericht. Van den Abeele zag leider Lars van der Haar zijn ongenoegen uiten over het drukke schema en Thibau Nys de Superprestige in Niel verkiezen boven de Wereldbeker in het nabijgelegen Dendermonde.

“Ik heb respect voor renners die ervoor kiezen om rust te nemen”, klonk het toen. “Maar de Wereldbeker benadelen voor een ander klassement? Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem.” Toen de UCI-voorzitter David Lappartient even later met een nog forser statement kwam, was het hek helemaal van de dam.

“Als een crosser de voorkeur geeft aan een nationale wedstrijd terwijl er een Wereldbeker is, dan rijdt hij de volgende Wereldbeker en dus ook het WK veldrijden niet. De Wereldbeker is geen competitie waar je kan kiezen wat je wil rijden”, pleitte de UCI-baas voor striktere regels. Iets waar renners en teams niet mee opgezet waren. Onder andere ploegmanagers Sven Nys en Jurgen Mettepenningen vroegen om de veertien manches in te krimpen.

Strengere maatregelen
Het is nog altijd wachten op de definitieve invulling van de Wereldbeker 2024-2025, maar de UCI heeft nu wel enkele maatregelen aangekondigd ‘om een evenwichtige balans te garanderen wat betreft deelname van atleten aan de verschillende veldritevenementen.’ Veldrijders die niet alle wereldbekermanches betwisten, hoeven niet te vrezen voor WK-uitsluiting. Maar dat er strengere regels komen, is wel duidelijk.

* Mannelijke en vrouwelijke veldrijders die in de top-20 staan van de laatste UCI Elite Cyclocross Ranking, kunnen niet langer deelnemen aan nationale veldritevenementen. Deze maatregel moet een duidelijk onderscheid creëren tussen de nationale kalenders en de internationale UCI-kalender. Het moet veldrijders aanmoedigen om zich in te schrijven voor de beste internationale evenementen.

* Bij wereldbekerwedstrijden zijn voor alle categorieën de eerste twee startrijen gereserveerd voor de best geklasseerde renners in de Wereldbeker. Het doel van deze maatregel is om renners te belonen die goed presteren in de Wereldbeker, en om een evenwichtige situatie te garanderen voor renners die zich specifiek richten op de cross en renners die in meerdere disciplines uitkomen.

* De introductie van een beschermde status (‘beschermd evenement’) voor wedstrijden die deel uitmaken van de Wereldbeker. Deze status wordt toegekend aan de helft van de wereldbekermanches, en alleen als het evenement van bijzonder belang is voor de internationale ontwikkeling van het veldrijden.

* De toekenning van een beschermde status geeft de UCI de mogelijkheid om wedstrijden te weigeren die één dag voor of op de dag van een ‘beschermd evenement’ plaatsvinden. De introductie van deze bijzondere status is bedoeld om de internationalisering van het veldrijden te bevorderen.

* Een nog strengere verplichting voor veldritteams om deel te nemen aan wereldbekerwedstrijden. Niet-professionele veldritploegen zijn verplicht om met minstens één renner – in de categorie elitedames of eliteheren – deel te nemen aan minimaal vijf wereldbekers. Professionele veldritploegen zijn verplicht om met minimaal drie renners – in de categorie elitedames- of eliteheren – deel te nemen aan alle wereldbekermanches.

De maatregelen gaan per 1 maart van kracht.

RIDE Magazine
47 Reacties
29-02-2024 12:55
Lol.. De enige oplossing was een halvering van het aantal WB’s.. Nu ze met handen en voeten vast zitten in een contract met FC kunnen ze niks beters verzinnen dan andere organisaties af te dreigen. Dit heeft niks met de internationale ontwikkeling te maken maar alles om hun financiele vel te redden. Status van narrenclub nog maar eens bevestigd…
    29-02-2024 14:40
    Wat zou het halveren van de wereldbeker oplossen dan? Stel je maximeert op één wereldbeker per land, dan hou je er zeven over, precies zoals jij wilt.

    Het zouden dan vooral de Belgische wereldbekers zijn die geschrapt worden, maar goede kans dat die organisaties gewoon door zouden gaan. Dus dan zit je nog steeds met een enorm aantal wedstrijden op de kalender.

    Enige winst die je dan boekt is dat je Hoogerheide of Hulst de nek omdraait.
    29-02-2024 16:48
    Als voor de helft van de manches het halve deelnemersveld de neus ophaalt omdat de kosten de baten niet dekken dan heb je geen Nobelprijs nodig om te begrijpen dat het model niet klopt…
    29-02-2024 17:31
    Nogmaals, wat los je op met het schrappen van de helft van de wereldbekers? Niet het probleem van vermeende kosten en baten. Dat los je alleen op door alles dat Belgen niet met hun camper kunnen bereiken te schrappen.

    Persoonlijk zie ik er sowieso geen probleem in dat Van der Haar, Nys of Iserbyt af en toe eens een wedstrijd overslaan, maar dat terzijde.
    29-02-2024 18:01
    De helft is idd misschien overdreven maar voor een aantal manches is er te veel gedoe met oa dure logistiek, plaats op de kalender, etc… als dat jaar na jaar terugkomt én het doel, mondialisering, voorbij schiet dan is het toch absurd om ándere organisaties aan te pakken die hun winkel wèl op orde hebben…
29-02-2024 12:45
Zoveelste bewijs dat de UCI bestaat uit baantjesjagers, meelopers en full-time bobo's!
    29-02-2024 17:04
    Inderdaad een vreselijke organisatie, weg er mee.
29-02-2024 12:56
In plaats van de races te verbeteren, betere beloningen meer punten en betere synergie tussen de races op de kalender zodat alles prima naast elkaar kan bestaan komt men met dwang en repressie en poogt men de andere competities te devalueren.
Er zijn zo veel innovatievere oplossingen bedacht en voorgesteld en dat wordt op het oog allemaal genegeerd.
29-02-2024 12:48
Die eerste regel klinkt echt als een doodssteek voor mooie crossen zoals koppenberg, gavere, overijse, diegem, loenhout, herentals, baal, heusden-zolder, lille en koksijde. Ik denk niet dat er ook maar een crossfan is die wilt dat de toppers voortaan niet meer in deze crossen kunnen starten.
    29-02-2024 12:53
    Gelden al die crossen technisch gezien als 'nationale veldritevenementen'?
    29-02-2024 14:10
    Dat is inderdaad de vraag. Is als term nog nooit in die betekenis gebruikt. Nationaal niveau is het niveau onder C2. Het niveau waarop in Nederland de clubcompetitie zich afspeelt. Al de wedstrijden die genoemd worden, zijn gewoon UCI wedstrijden.

    Aan de andere kant, voor wie is deze maatregel dan bedoeld? Geen Top-20 renner die op clubniveau gaat rijden. Dus dan lijkt het toch om Coupe de France, National Trophy en Toi Toi Cup te gaan.

    Misschien dat ze het over C2 wedstrijden hebben. Op de weg zijn 1.2 en 2.2 amateurwedstrijden, waar je ook geen toppers aan de start hebt omdat WT-ploegen niet uitgenodigd mogen worden. Dat zou op zich dus logisch zijn.
    29-02-2024 16:53
    De crossen die je opnoemt zijn allemaal opgenomen in de UCI-kalender en dus geen nationale veldritevenementen. Volgens mij heeft er de afgelopen 2 jaar geen enkele renner/renster uit de top 20 deelgenomen aan een nationale cross. Ook Coupe de France, TOI TOI Cup en andere klassementen staan allemaal op de UCI- kalender.
    29-02-2024 18:12
    Dus een goede crosser uit een kleine crossnatie mag niet meedoen aan die enkele nationale cross die er in dat land georganisseerd wordt?
    Lijkt me een mooie manier om de beoogde groei van de cross in kleine landen direct de nek om te draaien.
    29-02-2024 18:50
    Ik heb ook wat behoefte aan verduidelijking van dit punt.
29-02-2024 12:56
Het zoveelste brevet van onvermogen van de UCI!
29-02-2024 13:07
Flanders Classics is uiteindelijk degene die veel kapot maakt als je het mij vraagt. Die zijn erop uit om hun commerciele positie te versterken en te behouden. En ze zitten tot aan hun ellebogen in de ... van de wielerbobo's van de UCI.

Ik hoop dat de grote ploegen een keer een statement gaan maken. En gewoon gezamenlijk een hele wereldbekerwedstrijd laten voor wat die is. En dat Flanders Classics het dan lekker uit zoekt.

Crossers willen echt wel crossen. Een heel seizoen lang. Maar als je een te groot deel van de taart wilt als FC zijnde, dan is het te hopen dat ze daarvoor hun verdiende loon krijgen.
    29-02-2024 13:27
    Kortzichtig om op de pianist te schieten. Flanders Classics probeert tenminste om onze sport aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Dat gaat niet door te blijven vasthouden aan alle bestaande tradities. Dat komt met een prijs ja, het is geen overheidsinstantie of sportbond maar een bedrijf, dat moet winst maken.
    En ja niet alle pogingen van FC bereiken hun doel, en zeker in het veldrijden is het heel erg zoeken naar het juiste format, maar je kan niet verwachten dat de UCI nu plots op z'n gemaakte afspraken met FC terugkomt.
    29-02-2024 13:34
    Ik denk dat FC helemaal niet bezig is met behoud van de sport, maar met het vullen van de eigen zakken en het versterken van de eigen positie. En dat de UCI daar veel te ver in mee is gegaan.

    Ik denk dat je op deze manier de sport eerder kapot maakt dan verder helpt. Straks knijp je een paar roemruchte crossen met historie dood omdat de UCI zo nodig in de sneeuw moet fietsen.
    29-02-2024 13:47
    Maar wil FC in de sneeuw fietsen of wil de UCI in de sneeuw fietsen?
    29-02-2024 14:05
    Wat is er anders met FC dan b.v. ASO gaat uiteindelijk alleen maar om geld/macht.
    29-02-2024 14:09
    100% dat de UCI diegene is in de sneeuw wil fietsen. Ze zijn al jaren geobsedeerd met het willen zijn op de Olympische Winterspelen. FC wil het liefst alleen crossen in België.
    29-02-2024 14:19
    Een groot verschil tussen Flanders Classics en ASO is dat ze bereid zijn mee te werken. ASO is een ouderwetse en parasitaire organisatie die er bij elke vorm van innovatie met de haren bijgesleept moet worden. Merk je bij het vrouwenwielrennen, One Cycling en elke kalenderhervorming de afgelopen decennia.
29-02-2024 14:59
De UCI zou zich heel wat frustratie kunnen besparen als ze gewoon afstappen van het idee dat klassementen ooit nog betekenis zullen hebben in het tijdperk van de part-time toppers. Wereldbekers moeten veel meer als wedstrijd op zich worden gezien, net zoals klassiekers dat op de weg zijn. Je hoeft het klassement niet af te schaffen, maar stop met die trui en alle krampachtige pogingen iedereen aan de start te krijgen.

Het hoeft ook helemaal geen enorm rondreizend circus te zijn, met als gevolg acht Belgen in de top 10 bij de mannen en acht Nederlanders bij de vrouwen. Des te hoger lokale renners eindigen, des te groter de kans dat je aandacht van lokale media zult genereren,wat cruciaal is om internationalisering echt van de grond te krijgen. Limiteer het aantal deelnemers per land misschien zelfs tot vier of vijf, behalve het thuisland.

Oh en garandeer de regerend wereldkampioen altijd een plek op de eerste startrij. Is pure minachting van de regenboogtrui om die op de derde rij te zien staan. Is ook gewoon dom om het meest aansprekende symbool dat je als sport hebt bij de start te verstoppen. Verwarrend ook voor internationale media.
29-02-2024 13:35
Tijd voor het oprichten van een “wilde” bond!
    29-02-2024 15:02
    Net zoals bij gravel. Geen regels en elkaar dan op het internet de tent uitvechten over drafting, stoppen bij bevoorradingspunten, opzetstuurtjes, teamtactiek en noem maar op.
29-02-2024 12:40
Dat klinkt allemaal vrij paniekerig
29-02-2024 14:26
Het zoveelste bewijs dat de UCI (en elke sportinstantie zelfs UEFA en FIFA) wereldvreemd is, geen idee heeft over wat de sporters of fans denken en enkel hun eigen vel/portefeuille willen redden.

In plaats om te denken en vragen:
Waarom wil deze renners niet in de WB starten. Waarom geven de renners/fans meer waarde aan een Koppenbergcross, Namen of zonhoven ipv Dublin, Val di sole en Waterloo. Wat kunnen we doen om onze WB-crossen populairder te maken.

Gaan ze volledig de andere kant op en proberen ze renners te dwingen om hun crossen te rijden en andere organisatoren te beletten om hun eigen crossen te organiseren.
De kalender MOET (en zeer harde moet) bepaald worden door de renners en niet door de UCI. Als renners liever al de superprestige en x2o crossen rijden met af en toe een WB-manche is dat hun keuze en is het niet aan de UCI om renners te verbieden ergens te starten.

Ik moet nog zien welke gevolgen dit heeft natuurlijk (bv zal er buitenlands cross beschermd worden en zal er dus op zaterdag geen belgische SP cross mogelijk zijn) dan hoop ik echt dat de ploegen eens de ballen hebben om te zeggen: We starten allemaal in de SP en zenden niemand/enkel beloften naar de WB.
Tevens zou ik wel de juristen eens aan het werk willen zien, want ik weet niet of je zomaar renners kunt verplichten ergens aan mee te doen ( of niet aan de start te staan).
29-02-2024 12:50
AJMM Ken jij er één van of klets je maar wat.
    29-02-2024 15:57
    Als u de diverse artikelen van de laatste weken over deze discussie had gelezen zou u de namen en hun functies ook kennen!
29-02-2024 13:30
Alles hangt af van welke wedstrijden er internationale status genieten en welke nationale, maar met dat verbod op deelname van de beste Nederlandse en Vlaamse veldrijders (de top 20) aan nationale wedstrijden, lijkt mij dat de doodsteek voor veel organisatoren van het veldrijden in België. Bijzonder vreemd is ook dat de maatregelen gericht lijken tegen renners die in meerdere disciplines uitkomen, zijnde de wereldkampioenen van de afgelopen 10 jaar.
29-02-2024 15:17
Dit is bizar, nog meer macht naar de Wereldbeker. Ze hebben helemaal niks gedaan met de vele kritiek. Het beste zou zijn als teams gewoon massaal weigeren om ook nog maar één wedstrijd voor dit klassement te rijden. Het is tijd voor actie. Ook supporters moeten weigeren deze wedstrijden in de Wereldbeker te bezoeken.
    29-02-2024 15:26
    Op de barricade voor de Superprestige en de X2O! Waar geen hond zich meer voor interesseerde na het WK.
29-02-2024 12:49
Die beschermde status van wereldbeker wedstrijden gaat wel verschil maken. Races zonder beschermde status zijn kwetsbaar, omdat ze dus door de UCI van de kalender gehaald kunnen worden. Crosses zullen daardoor toch wel proberen om wereldbeker status te vergaren.
    29-02-2024 13:40
    Maar dat is toch geen oplossing voor het probleem? De wereldbeker is nu al veel te vol en dan wil jij daar meer crossen bij??
29-02-2024 13:59
Ach joh, over een (paar) jaar investeert een of ander investeringsfonds uit Saudi Arabië 3 miljard in het veldrijden en spreken we hier niet meer over ;)
29-02-2024 14:14
De toppers (niet alleen MVDP, WvA en Pidcock) laten zich niet dwingen door de UCI. Die blijven gewoon skippen zodat het in hun persoonlijke programma past. Als die straks weigeren te komen zal UCI snel terugkomen van hun regeltjes. Ik kijk veel liever naar een klassieker als de Koppenbergcross, dan een cross in Dublin met weinig publiek en weinig uitstraling. Wat heb je eraan voor “het voortbestaan van de cross” als er straks een handjevol méér renners aan de start staan in Dublin, maar enkele historische crossen moeten het loodje leggen, omdat het financieel niet meer is op te brengen (omdat er hier minder renners aan de start staan, wat zorgt voor minder betalend publiek en dus omzet voor organisatie).
29-02-2024 15:02
Het draai allemaal om geld.

Voor het organiseren van een wereldbekerwedstrijd krijgt de UCI een fee van 35 of 50 duizend euro + een percentage van de sponsorinkomsten. Als organisatoren er mee stoppen, omdat het startveld te zwak is loopt de UCI veel geld mis.

De UCI misbruikt hun machtspositie nu door renners te dwingen mee te doen aan de koersen die voor de UCI het meeste geld opleveren.
    29-02-2024 15:19
    Terwijl je af kunt vragen in hoeverre het startveld, buiten het wel of niet aanwezig zijn van Van der Poel en Van Aert, invloed heeft op de aanwezigheid van publiek. Denk niet dat het overslaan van een wedstrijd door Van der Haar, Nys of Iserbyt welk effect dan ook heeft.

    De tijden van full-time toppers zullen voorlopig niet terugkeren, tenzij elk groot talent bij zowel de mannen als de vrouwen voor de cross verloren gaat. En om een subtopper meer of minder maalt niemand.

    Laat wereldbekers desnoods bieden op een plek in aanloop naar het WK, als de kans op de aanwezigheid van de toppers het grootst is. Dan hebben de organisaties het zelf een beetje in de hand. Wel lullig voor Hoogerheide.
29-02-2024 16:43
Dit betekent dus in de praktijk dat er tijdens de helft van de wereldbeker-weekenden praktisch nooit een andere cross zal zijn, lijkt me. Slechte zaak voor de sport.
29-02-2024 12:54
" De introductie van een beschermde status (‘beschermd evenement’) voor wedstrijden die deel uitmaken van de Wereldbeker. Deze status wordt toegekend aan de helft van de wereldbekermanches, en alleen als het evenement van bijzonder belang is voor de internationale ontwikkeling van het veldrijden.

* De toekenning van een beschermde status geeft de UCI de mogelijkheid om wedstrijden te weigeren die één dag voor of op de dag van een ‘beschermd evenement’ plaatsvinden. De introductie van deze bijzondere status is bedoeld om de internationalisering van het veldrijden te bevorderen."

In andere woorden buiten-BeNelandse crossen krijgen bescherming. Binnenlandse crossen hebben veel minder last van concurrentie op de zaterdag (indien dan nog steeds andere crossen zijn) omdat die crossen 20 kotten verderop plaatsvinden. Hopelijk kunnen renner het nog enigszins combineren met een stage.

Was voorheen alleen de eerst startrij gereserveerd?
29-02-2024 13:31
Verplicht deelnemen aan kermiskoersen. De doodsteek voor de cyclocross.
29-02-2024 13:52
Vraagje. Als ze wedstrijden van andere organisatie mogen weigeren bij de UCI, zullen snel met de kalender op de proppen moeten komen toch? Wanneer maken Superprestige en X20 hun kalender bekend, en gaat dat niet een beetje schuren als de UCI blijft uitstellen?
29-02-2024 19:59
"een evenwichtige balans" klinkt wat dubbelop...
29-02-2024 21:37
De koning is er niet voor het volk, het volk is er voor de koning...toch Lappartient?

De blessures zullen niet van de lucht zijn het ene weekend en de wonderbaarlijke wederopstandingen het volgende weekend evenmin.

De cross is er niet bij gebaat, een eigen Vlaams circuit is zo niet ver meer. Lekker start- en prijzengeld deels zwart, iedere avond thuis slapen want dichtbij en er wint altijd een Vlaamse leeuw. Voor de organisatie geen afdracht aan de bloedzuigers, garantie op een spannend wedstrijdverloop en ouderwetsch invloed op de uitslag. En de burgemeester op de foto met de winnaar.
29-02-2024 21:37
UCI: "BOEEEEHOEEEHOEEEEEE... Huilie Huili. ze willen niet op mijn feestje komen... Dus gaan we ze maar een beetje dwingen... hoeven we ons niet af te vragen of mensen ons wel leuk genoeg vinden...."

Ps. Leuke regel voor Jumbo Lease a bike... die verplichting met x renners te komen opdagen.
01-03-2024 08:56
Wat mij het meest bevreemde was de regel van minimaal 3 renners per ploeg om deel te nemen. Volgens mij zijn er in het veldrijden meerdere teams die maar 1 renner hebben voor het veldrijden. Mogen bijvoorbeeld Pidcock en Van Aert niet meer meedoen of gaan ze straks starten onder de naam Ineos - Visma en dan nog een renner erbij?

Reacties zijn gesloten.