UCI eist gelijk prijzengeld in de cross. “Kost ons €43.000 extra”
De UCI heeft een aantal reglementswijzigingen bekendgemaakt richting het veldritseizoen 2019-2020. Een van de meest opmerkelijke veranderingen is dat de wielerunie de organisatoren van de regelmatigheidscriteria verplicht de top drie van de mannen en de vrouwen in hun eindklassement gelijk prijzengeld uit te betalen. “Dat kost ons 43.000 euro extra”, klinkt het bij de DVV Trofee. De Superprestige moet nog dieper in de geldbuidel tasten.
Gelijkheid tussen mannen en vrouwen, dat is het ultieme doel van de internationale wielerunie. Nadat in de Wereldbeker al een tijdje werk wordt gemaakt van gelijk prijzengeld, wil de UCI dat nu ook in de regelmatigheidscriteria. Zegt het nieuwe reglement voor het veldritseizoen 2019-2020: “Minstens drie renners/rensters in het eindklassement van een regelmatigheidscriterium moeten een geldprijs ontvangen. Bovendien moet dit prijzengeld voor mannen én vrouwen gelijk zijn.”En dat is vandaag absoluut niet het geval. In de DVV Verzekeringen Trofee krijgt de eindwinnaar bij de mannen 30.000 euro, de nummer twee 20.000 en de nummer drie mag op de avond van de uitreiking met een cheque van 15.000 euro naar huis. Bij de vrouwen is dat respectievelijk 10.000, 7.000 en 5.000 euro.
DVV 43.000 euro extra, Superprestige 46.500 euro extra
“De rekening is snel gemaakt”, beseft Erwin Vervecken van de DVV Trofee. 65.000 tegenover 22.000. Concreet betekent dit dat ons dat 43.000 euro extra zal kosten. Is dat haalbaar? We hebben het er nog niet uitgebreid over gehad, maar ik denk het wel. Het wordt uiteraard een zware kost, zeker als je weet dat de voorbije jaren de prijzen van de vergunningen ook al zwaar de hoogte zijn ingejaagd.”
“Maar dit zat er aan te komen, natuurlijk. Ook in de Wereldbeker wordt het prijzengeld van de dames stapsgewijs opgetrokken. Wat fantastisch nieuws is voor de dames, natuurlijk. De vraag is echter of dat ook de internationalisering ten goede gaat komen. Ik vraag me hardop af of de buitenlandse WB-organisatoren het aankunnen om hun prijzengeld zo te zien stijgen?”
Zal dit de DVV Trofee 43.000 euro extra kosten, dan wordt dat voor de Telenet Superprestige nog meer. De top drie bij de heren incasseren op het jaarlijks slotgala respectievelijk 30.000, 20.000 en 14.000 euro, tegenover 10.000, 5.000 en 2.500 euro voor de dames. 64.000 versus 17.500 dus. Dat maakt dat de Superprestige maar liefst een verschil van 46.500 euro moet zien te overbruggen.
Minder U23-wedstrijden
Een andere belangrijke wijziging is dat alleen nog regelmatigheidscriteria aparte beloftencrossen mogen organiseren. Laat de Superprestige dit nu net afgeschaft hebben, wat betekent dat volgend seizoen alleen nog de Wereldbeker en de DVV Trofee aparte U23-wedstrijden op het programma zullen hebben. De andere beloftenwedstrijden (Brico Crossen, Overijse, etc…) verdwijnen, zodat de 18- tot 22-jarigen tussen de profs van start moeten.
Ook nieuw wordt het puntensysteem voor de UCI-ranking. Op kampioenschappen en Cat.1-wedstrijden zullen meer punten te verdienen zijn. De exacte verdeling daarvan zal pas in juni 2019 bekendgemaakt worden.
Het complete lijstje met reglementswijzigingen vindt u hier terug…
Ik vind je vaak goede en doordachte bijdragen hebben, dank daarvoor. Maar ik vind dat je nu de plank echt flink misslaat. Vrouwen zijn goed in duursporten en kunnen gemakkelijk ook een uur rijden.
Geen hond kijkt ernaar? In Nederland wordt het sowieso even goed bekeken, als het al op tv komt. En dr vrouwencross is ook nog eens veel leuker, vanwege de bredere top. Als Mathieu VdP zo doorgaat kijkt er straks geen hond meer naar de heren...
Ze zullen hun wedstrijd inderdaad anders moeten gaan indelen. Maar ik zie niet in waarom vrouwen zowel minder lang én veel minder ver moeten rijden om hetzelfde te verdienen.
Beetje vreemde argumentatie van je.
Het probleem is dat de mannen helemaal niet meer zoveel aandacht krijgen (Of het veldrijden in het algemeen), sinds een aantal veldritten achter een betaalkastje zitten en deze buiten België niet te zien zijn en komt er op de lange termijn dus altijd minder geld binnen, omdat andere landen de rechten niet meer gaan opkopen omdat het te duur wordt.
Om op het tijdsaspect in te gaan, is het wellicht een idee om de vrouwen 2/3 (40 min t.o.v. 60 min) van het prijzengeld van de mannen uit te delen. Ik denk dat is een tussenweg is die de mannelijke veldrijders naait, maar minder dat de bovengenoemde voorstellen. De budgetten van de wedstrijden zullen denk ik niet stijgen, waardoor de nieuwe verdeling voor de mannen negatief zal uitvallen.
En trouwens, de nummer twee rijdt soms wel een minuut langer dan nummer een, maar krijgt toch een lager prijzengeld.
Kortom: echt een onzinargument. De prijs gaat naar de winnaar. Het is geen salaris of uurloon.
- vrouwen rijden minder lang
- er is minder vraag naar vrouwen- dan naar mannenwielrennen
Dat tennisters evenveel geld verdienen als mannen, en minder lang hoeven te tennissen. Moeten vrouwenvoetballers dan ook even veel gaan verdienen dan mannenvoetballers, ook al kijken er veeeeeeeel minder mensen naar?
Het gros van de toeschouwers komt voor toppers als Mathieu van der Poel en Wout van Aert.
Daar voor zijn ze bereid het tarief van de entreekaart te betalen, niet voor de dameswedstrijd.
Het moet wel in verhouding blijven, zeker als van de opbrengst van de entreegelden het prijzengeld betaald moet worden. In geval van inkomsten uit de uitzendrechten wordt het weer een ander verhaal, maar tot nu toe blijft de wedstrijd van de elite mannen toch steeds het hoofdprogramma, daar hoort het financiele plaatje ook tot in verhouding te staan.
Nu is de markt voor vrouwen veldrijden kleiner maar dit is een manier om dat gat kleiner te maken. Meer beloning zorgt voor een meer professionele sport en voor een meer gelijker markt.
Er is nu eenmaal veel minder sponsor geld in het vrouwen wielrennen beschikbaar.
We praten over prof sporters en daarvoor gelden elementaire markt mechanismen.
Ik gun de vrouwen een hoger salaris en prijzengeld maar dat moet economisch haalbaar zijn, dat is het helaas niet.
Staat los vh feit dat ik soms meer van een vrouwen koers dan mannen koers kan genieten.
Dat het prijzengeld bij de vrouwen een fractie bedraagt van bij de mannen is te billijken en logisch verklaarbaar.
Als de UCI sponsors kan vinden die een hoger prijzengeld willen betalen prima, maar verplicht dat niet.
Neem Dwars door Vlaanderen bijvoorbeeld: de winnaar bij de mannen krijgt €16.000, bij de dames slechts €379. AGR: mannen €16.000, dames €1128. Hier zou de UCI wat aan moeten doen.
Ik ben overigens (afhankelijk van de situatie) voorstander van gelijke prijzen, maar pak eerst de wielertakken aan waar het verschil het grootst is.
Ik kan me vinden in argumentatie van zowel voor als tegenstanders in deze discussie, maar denk toch dat het vooral een commercieel belang is dat de doorslag geeft (of in ieder geval de afgelopen jaren heeft gegeven).
De klaagzang van orgabisatoren dat dit hun meer geld gaat kosten is in mijn ogen onzin. Er zijn andere mogelijkheden dan het prijzengeld voor de vrouwen naar de huidige hoogte van de prijzen bij de mannen te brengen, waarmee je 0 euro extra uitgeeft of de totale prijzenpot zelfs daalt.
Soms weet ik ook niet meer waar de discussie over gaat. Zijn mannen en vrouwen qua rechten gelijk en moeten ze gelijk behandeld worden? Ja! Zijn ze hetzelfde en moeten ze hetzelfde behandeld worden? Nee, wat mij betreft niet. Maar waar zit dan de nuance in de uitvoering?
Het bestaande verschil dat @Merlinappa aangeeft bij de wegwedstrijden lijkt mij ook onacceptabel. Van zulke “prijzen” kan niemand leven.
Ik vind gelijke lonen voor inspanningen in de meeste gevallen een prachtig streven, maar de UCI slaat wat dit betreft door.
Het is natuurlijk lief dat iedereen zo bezorgd is over de mannen, maar die blijven natuurlijk nog steeds meer salaris van hun ploeg en startgeld ontvangen.
M.a.w. de top bij de vrouwen verdient zelfs na deze maatregel nog maar een fractie van de mannen, dus wat zeurt iedereen hier boven?
Tenslotte: de organisatie verdient geld als mensen de hele middag aanwezig zijn en bier drinken en worst eten. Een enkel mannenkoersje is te kort. Daar morgen ze dan best voor betalen.
Het gaat inderdaad om prijzengeld, excuus.
Als je denkt dat eerlijkheid of gelijkheid het onderliggende issue is, dan snap je er uiteindelijk geen zak van. Het gaat erom het vrouwenwielrennen te professionaliseren. En dat doe je met geld. En dat heeft de UCI zelf niet, dus moet er een constructie bedacht worden die ervoor zorgt dat er meer geld naar vrouwenwielrennen gaat. De organisatoren zijn geneigd om meer en meer te betalen voor Poel en Aert en het geld is er best wel. Maar hoe krijg je hen zover geld te steken in een stel sporters die ook komen opdagen voor een tientje en een lunchpakket? Hoe gaat er geld richting een ontwikkelingssport (vrouwenwielrennen)? Met een regeltje.
Net als dat hogere inkomens meer belast worden en de minima gesubsidieerd. Dat heeft niks met eerlijkheid te maken, dat gaat om iedereen op een fatsoenlijke manier in leven houden.
100% hetzelfde krijgen is net zo eerlijk of oneerlijk als de dames 80% of 63,7% geven aangezien je dat percentage niet kan berekenen. Dus waarom niet 100%? Het is allemaal sponsorgeld en het kost inderdaad moeite om het te vinden, maar het is er echt wel. Dus als een gek het geeft, waarom zou je het de dames dan niet gunnen?
Valt me altijd op dat heel veel mannen zich 'aangevallen' voelen bij zulk nieuws en er een soort oerdriften naar boven komen. 'Er komt geen hond naar kijken' zie ik vaak voorbij komen. Ikzelf kijk de laatste tijd liever naar de vrouwen dan naar 'die van Kapellen die een minuut voor die van Lille rijdt met de rest daarachter'. Dus wat dat betreft lijkt de damescross 'commercieel' juist groeipotentie te hebben.
Vind wel dat het hele 'gelijktrekken' qua salaris/prijzengeld nogal hard gaat. Waarom niet beetje bij beetje?
Het gaat juist al de goede kant op de laatste jaren ook wat betreft exposure. Je kan het ook gaan overhaasten
Mensen moeten eens gewoon leren accepteren dat het leven niet eerlijk is.
We zijn gewoon een hele softe maatschappij aan het worden en dat is niet goed.
Dit soort topics leidt altijd tot veel reacties. Maar die van vrouwenwielersport blijven toch angstig leeg. Daar zie je de policor-boys een stuk minder gepassioneerd spreken.