UCI: bandentype Wout van Aert rechtmatig
Wout van Aert blijft de gemoederen bezighouden in de veldritwereld. De Belg wist gisteren zijn wereldtitel te verlengen mede dankzij een speciaal soort fietsband. En dat leidde weer tot twijfels.
De mondiale titelstrijd bij de mannen werd gisteren ontsierd door de vele lekke banden. Van Aert kwam met één lekke band redelijk ongeschonden uit de strijd. De 22-jarige veldrijder koos voor het groen gekleurde Michelin Mud-profiel uit de jaren 90, gekleefd op een Dugast-karkas. Een fietsband in deze vorm is niet in de winkel te koop, terwijl dat wel een vereiste is.”De fietsen en accessoires moeten in de handel verkrijgbaar zijn en geschikt voor alle beoefenaren van de wielersport”, schrijft het UCI-reglement voor.“We hebben de discussie op het hoogste niveau gevoerd: met voorzitter Brian Cookson, iemand van de juridische dienst, iemand van de materiaalcommissie en mezelf”, zegt Peter Van den Abbeele, coördinator veldrijden bij de UCI tegen Het Laatste Nieuws. “We zijn tot de slotsom gekomen dat er geen inbreuk is gemaakt tegen het reglement. De entourage van Niels Albert heeft ons ingelicht over de banden die ze zouden gebruiken.”
De speciale fietsband werd gemaakt door Richard Nieuwenhuys, van fietsbandenproducent Dugast: “Niels Albert kwam bij mij en vroeg of ik dat voor hem kon doen. Dat kon. Voor iedereen anders had ik dat ook gedaan.”
Welke bron dat VDP en Lars na de eerste keer plat met (veel) meer druk gingen rijden? Niet dat ik je niet wil geloven, heb het alleen nergens gehoord of gelezen.
Er is niemand die er over weent. De UCI heeft van te voren al overlegd en besloten om het toe te staan. Dat er vooraf enige discussie over was kan ik me voorstellen gezien de verkrijgbaarheid van deze banden.
Ik moet zeggen dat jullie posts, met goede argumenten en relevante achtergrond en enige humor, helend werken.
Dank daarvoor, flitsers!
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170129_02702030?hkey=616282dcd5a69c7a76c85c49c9f01549&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=sportwereld&utm_content=spotlight_meest_recent_1&M_BT=821410130863&adh_i=318f2b23686068e7b61ec9c003908319&imai=907662fe-e684-4a0e-930c-aa7ae8aa8357
meer dan 200 lekke tubes....
Dat is best niet weinig :')
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/veldrijden/1.2879052
leg eens uit, ik volg niet helemaal.
Er staat in dat artikel met Roodhooft en Adrie nergens dat ze na de eerste lekke band de druk al verhoogd hebben. Laat staan significant verhoogd.
Het interview met Lars zal ik nog eens moeten terugzoeken.
"Die groene banden zijn sneeuwbanden. Die sneeuwbanden zijn stokoud, geïntroduceerd door Dominique Arnould en de Franse crossers in de jaren '90. Iedereen lachte hen toen uit. Zo'n rommel was het. En denk je dat wij de bandendruk niet hebben verhoogd? Dat Wout zo weinig lek reed, was puur geluk", klinkt het in HNB.
Dit komt rechtstreeks uit het artikel.
Ja, en waar staat dat ze dat na de eerste lekke band gedaan hebben?? Is namelijk vrij belangrijk, als je wil bepalen hoeveel pech/geluk ermee gemoeid is.
Ach volgend jaar weer een kans.
Zuur dat er telkens op het WK wel iets misloopt, maar we zijn dit jaar toch geweldig verwend geweest.
En daar is hij weer, het echte probleem in de wielersport: pure willekeur in de besluitvorming. Zelfs in het corrupte voetbal is er (in ieder geval in naam) een onafhankelijke commissie die over de uitvoering van regels gaat. Dit kun je toch niet aan een voorzitter samen met een paar van zijn onderknuppels overlaten?
Overigens wel het enige juiste besluit om niet achteraf Van Aert uit de uitslag te halen, dat had hier een klucht van gemaakt.