UCI-baas Lappartient wil evolutie in wielerkalender: “Maar elke verandering moet een verbetering zijn”
zaterdag 17 februari 2024 om 13:13

UCI-baas Lappartient wil evolutie in wielerkalender: “Maar elke verandering moet een verbetering zijn”

Het lijkt al langer duidelijk dat we in 2026 weleens grote veranderingen in de WorldTour-kalender van de UCI. Volgens UCI-baas David Lappartient gaat men echter niet veranderen om te veranderen. “We streven naar internationalisering en minder overlappingen”, zegt de Fransman in gesprek met Het Nieuwsblad.

Volgens Lappartient gaat het om een hervorming. “Geen revolutie, wel een evolutie. Vanaf 2026 willen we daar veranderingen in doorvoeren voor de periode tot en met 2028. Daarbij cruciaal? We willen zo veel mogelijk overlappingen tussen verschillende WorldTour-koersen vermijden. Ik vergelijk het met het vrouwenwielrennen. Toen we daar in 2016 met de UCI Women’s World Tour startten, hebben we van meet af aan gesteld geen enkele overlapping in de kalender te willen. We hebben kansen genoeg gehad om daarvan af te wijken, de aanvragen om tot de World Tour toe te treden stromen toe. Maar we hebben altijd vastgehouden aan ons principe. In het belang van de teams, van de kijkers, en van de duidelijkheid.”

Al belooft de UCI-baas wel respect te hebben voor de lange traditie die het mannenwielrennen heeft. In het vrouwenwielrennen vertrokken we van een blanco blad. Dat ligt een stuk moeilijker bij de mannen, waar je tegen 130 jaar geschiedenis aankijkt. Ik ben de eerste om in te zien dat de Tour de France altijd in juli zal worden gereden. Net zoals de klassiekers natuurlijk in de lente of de herfst zullen plaatsvinden. Of dat de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix altijd vlak na mekaar zullen worden gereden – gewoon omdat dat beter is voor de renners. Dat moet je respecteren. Ik geloof dat traditie en evolutie kunnen samengaan.”

Daarom denkt Lappartient niet meer aan kasseiklassiekers in het najaar, iets wat hij in het verleden weleens opperde. “Elke verandering zal een verbetering moeten zijn. Tot nader order zie ik geen reden om iets te wijzigen aan de plek van de Belgische voorjaarswedstrijden op de kalender. Tenzij iemand goede argumenten kan aandragen en mij van mening kan doen veranderen.”

Internationalisering
Wél is de Fransman nog altijd voorstander van de internationalisering van de sport. “Als we het WorldTour-circuit veranderen, zal dat niet zijn om sterker te staan in Frankrijk, België of Italië. Aanvragen genoeg uit die landen. Maar ik geloof niet in een sport die zich afspeelt in twee of drie landen. Je moet vandaag een globale visie hebben. Waarom in februari geen ‘slot’ organiseren in Zuid-Amerika? Er zijn nu al wedstrijden in Colombia en het wielrennen is ontzettend populair. Zoals er ook in Azië nog ruimte is, of zelfs in Europa. Denemarken is een echt wielerland. Maar het heeft momenteel geen enkele topwedstrijd.”

Of zo’n verandering hand in hand kan gaan met het One Cycling-project, moet Lappartient nog bekijken. “Als UCI steunen wij wel elk initiatief dat de financiële situatie van het profwielrennen wil verbeteren. Maar ik zal altijd hameren op het belang van samenwerking en op de leidende rol van de UCI om samen de sport vooruit te helpen.” Ook met een Saudische investeerder? “Sport is geen politiek. Die zaken moet je, zoals de olympische gedachte voorschrijft, gescheiden houden. Ik zie vooral dat Saudi-Arabië een hoofdrol wil spelen in de sportindustrie, met veel aandacht voor sporten die mikken op een groot en jong publiek. Voor mij is dit een kans om het wielrennen in dit deel van de wereld te laten groeien, en dat zal ons als sport ook internationaal weer vooruit helpen.”

RIDE Magazine
12 Reacties
17-02-2024 13:35
Zoveel overlap is er niet in de World Tour en de meeste overlappende koersen bijten elkaar niet. Het is bijvoorbeeld prima om tijdens de Vuelta ook een programma te hebben voor klassieke renners met o.a. de Renewi Tour, Hamburg en Quebec/Montreal. Catalunya en de Vlaamse voorbereidingskoersen trekken ook een heel verschillend deelnemersveld. Dauphiné en Zwitserland kunnen met 1 dag minder zonder overlap, waardoor je eigenlijk alleen een probleem hebt met Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico. Het lijkt me wel goed om de finishtijden een beetje op elkaar af te stemmen, zodat de kijker makkelijk kan overschakelen en niet hoeft te kiezen.
17-02-2024 13:18
Dat is lekker makkelijk van deze man. Gewoon de dooddoener: sport is geen politiek erin gooien en je bent klaar met de discussie.
    17-02-2024 15:12
    Met die opmerking diskwalificeert de man zich meteen, sport is politiek punt. En altijd al geweest, in de tijd van de Grieken en de Romeinen was dat al zo. In deze en de vorige eeuw hebben allerlei kwalijke regimes van zeer divers pluimage hun imago proberen op- en schoon te poetsen, bijna altijd ten kosten van de eigen armere bevolking, ten koste van bepaalde bevolkingsgroepen, minderheden enzovoorts enzoverder. Enkel en alleen ter meerdere eer en glorie van de machtshebbers en rijke elite. Alle grote sporten worden hiervoor gebruikt voetbal, olympische spelen, F1, wielrennen, geen enkele sport ontkomt hieraan. Dat afdoen met de opmerking “ “Sport is geen politiek. Die zaken moet je, zoals de olympische gedachte voorschrijft, gescheiden houden” is je kop in het zand steken en elke vorm van realiteit gewoon ontkennen. Zo iemand kun je eenvoudig weg niet serieus nemen.
17-02-2024 13:35
De vrouwkes overlappen dan wellicht niet, maar verleden jaar kozen sommigen toch om de Giro over te slaan ten gunste van de Tour. Dat lijkt me toch ook wel een probleem. De GR's hebben minder etappe's én zijn korter. Als dan ook de weinige tegenstanders die er zijn wegblijven wordt het toch enorm lastig om ze een grote ronde te noemen. Ik kan wel begrijpen dat het financieel lastig is om bij de dames 21 dagen te rijden, maar dan moet je in de weinige etappes die je hebt wel echt zorgen dat iedereen aan de start staat.
17-02-2024 14:38
Dit lijkt mij vooral een reactie op het One-cycling idee. De UCI-wedstrijden meer spreiden zodat ze niet met andere UCI-wedstrijden dubbelen, maar wél met One-wedstrijden. We weten immers al langer dat de UCI concurrentie het liefst het zo moeilijk mogelijk maakt; kijk maar naar de Hammer-series.

Oh en sport wordt tegenwoordig gewoon als politiek middel ingezet door landen zoals SA, dat moet je als UCI-zijnde gewoon erkennen. Zwaktebod zeg, die Lappartient.
17-02-2024 14:45
Hij vergeet volgens mij dat zijn twee idealen nogal tegenstrijdig zijn. Het geld zit niet waar de sport wordt genoten. In Afrika en Zuid- Amerika is er wel de interesse, zowel in beoefenaars als bewonderaars. In de contreien van de diepe dollarzakken zit geen mens op de fiets en staat er geen kip langs de weg. China, Japan Maleisië in het najaar en/of met Australië in één periode samenvoegen kan al een stap zijn. In plaats van Australië een maandje Midden en Zuid- Amerika, de helft van de rondjes in de zandbak schrappen. Dit is mijn uitspraak, hier moet David het mee doen.
17-02-2024 14:56
Die ene Parijs-Roubaix in het najaar heeft hem een erectie bezorgd, slecht weer en bijhorende chaos… dat niveau…
17-02-2024 15:16
Als je dit door je neutrale bril heen leest, is het helemaal niet zo’n gek verhaal
17-02-2024 13:38
Een ronde van 3 weken in Saudi-Arabië in December lijkt me wel wat
    17-02-2024 13:41
    Ik hoop alvast op een graveletappe van 180km rechtdoor de zandbak.
17-02-2024 17:08
Tour of Colombia toevoegen aan WT. 2 weken hoogtestage vooraf en daarna 1 week koersen met slapen op hoogte en het halve peleton heeft al een hoogtestage gehad in Januari. Zou ik een prima toevoeging vinden. Enige probleem wat je nu hebt is Parijs Nice en TA die een zelfde soort koers op de kalender zijn.
    17-02-2024 20:57
    En de overlap Dauphiné Tour de Suisse. Er zijn gewoon veel te veel WT koersen. Een enorme verbetering m.i. zou zijn om de grote ronds met een week in te korten en dan vooral de ritten die voorspelbaar voor de sprinters zijn te schrappen,

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine