UAE Tour zonder ploegentijdrit, met aankomsten op Jebel Hafeet en Hatta Dam
Vorig jaar won Primoz Roglic de UAE Tour - foto: Cor Vos
maandag 20 januari 2020 om 14:59

UAE Tour zonder ploegentijdrit, met aankomsten op Jebel Hafeet en Hatta Dam

De tweede editie van de UAE Tour kent drie aankomsten bergop. In de koninginnenrit finisht de rittenkoers in de Verenigde Arabische Emiraten op de klim naar Jebel Hafeet. Ook de ritten naar de Hatta Dam en Rafisa Dam springen in het oog.

De WorldTour-koers trekt dit jaar opnieuw door alle emiraten van het land. In totaal zijn de zeven etappes goed voor 1.177 kilometer. Vier etappes zijn biljartvlak en lijken gemaakt voor sprinters. Twee keer kunnen de sterke sprinters het opnemen tegen de puncheurs en wellicht zelfs de klimmers: eerst in etappe twee op de bekende Hatta Dam. Een dag later ligt de streep op Rafisa Dam.

De vijfde rit is de koninginnenrit, waar het klassement op zijn kop gegooid zal worden door de klimmers. De klim naar Jebel Hafeet is 10,8 kilometer lang aan een gemiddeld stijgingspercentage van 5,4%. Onderweg zijn pieken van 10% waar te nemen. Daarna staan nog twee sprintersritten op het programma.

Ook is in tegenstelling tot de eerste editie van vorig jaar (na het samenvoegen van de Abu Dhabi Tour en de Dubai Tour) afscheid genomen van de ploegentijdrit. Jumbo-Visma zette daar destijds een eerste stap richting de eindzege van Primoz Roglic in de UAE Tour.

De organisatie, die in handen is van RCS, kon ook al de nodige deelnemers bekendmaken. Onder meer Alejandro Valverde, Rohan Dennis, Giulio Ciccone, Tadej Pogacar, Davide Formolo, Adam Yates, Wout Poels en Ilnur Zakarin komen naar het Midden-Oosten. Fernando Gaviria, Caleb Ewan, Dylan Groenewegen, Sam Bennett, Pascal Ackermann, Arnaud Démare en Mark Cavendish zijn de aanwezige (top)sprinters.

flag-ae UAE Tour 2o2o (23-29 februari)
Etappe 1: Zabeel Park – Al Marjan Island (158 km)
Etappe 2: Palm Jumeirah – Hatta Dam (203 km)
Etappe 3: Sharjah – Rafisa Dam (198 km)
Etappe 4: Dubai Design District – Dubai City Walk (171 km)
Etappe 5: Al Ain – Jebel Hafeet (162 km)
Etappe 6: Al Ruwais – Al Mirfa (158 km)
Etappe 7: Al Maryah Island – Abu Dhabi (127 km)

Etappe 1

Etappe 2

Etappe 3

Etappe 4

Etappe 5

Etappe 6

Etappe 7

Fietsen in Abu Dhabi, de nieuwe hotspot voor wielrenners: In Abu Dhabi hebben ze de fiets ontdekt. Het emiraat investeert volop in het stimuleren van een gezonde levensstijl en de racefiets is in de ogen van de Emirati het perfecte middel daarvoor. Abu Dhabi wil zowel inwoners als toeristen in het zadel helpen. Lees hier meer op WielerFlits. (Branded content)
RIDE Magazine
8 Reacties
20-01-2020 15:17
Wordt een flink sprinterbal. Heel de top is ook aanwezig.
20-01-2020 15:23
Jammer dat ze de Jebel Jais er niet in hebben, maakte het vorig jaar toch wel een leuke ronde...
    20-01-2020 16:58
    Eén aankomst bergop erbij ipv één sprintetappe in het slotweekend was wel een mooie verdeling geweest ja. Nu hopen dat er wellicht wat qua waaiers mogelijk is in die regio. Maar volgens mij valt dat in UAE altijd tegen.
20-01-2020 15:33
R.I.P. tijdritten...
    20-01-2020 16:51
    Naar mijn mening, een proloog is leuk.
    Een tijdrit tot 30km ook nog, maar alles daarboven is eentonig.
    Een ploegentijdrit is een onwaarschijnlijk zwaar en oneerlijk onderdeel.
    Als jij goed bent maar je ploeg niet, ben je gekloot, terwijl als jij minder bent en je ploeg sterk is, zal je afzien maar kan je in theorie tijd winnen.
    Individueel telt alleen jezelf.
    Renners zelf haten lange en ploegtijdritten ook enorm, dus ik volg de denkwijze van organisatoren wel
    20-01-2020 17:00
    Catalonië voegt juist een tijdrit toe dit jaar. PN heeft een vrij lange tijdrit, de Zwitserse rondjes en Baskenland zullen vast wel weer tijdrit(ten) hebben. De Dauphiné idem dito. Prima dat er ook nog kleine rondjes zijn waar de tijdrijders onder de klimmers niet een flink voordeel hebben. Als je zoals deze ronde maar één aankomst bergop hebt, is een tijdrit vrij doorslaggevend.
    20-01-2020 17:11
    @chefspijker
    Zoals in Baskenland, dat vind ik altijd een leuke tijdrit.
    Maar soms is de tijdrit ook te doorslaggevend...
21-01-2020 09:26
@ chefspijker, een proloog is altijd boeiend en dan hebben de tijdrijders alleen een beetje voordeel op die lichtgewichten.

Dat gezaag over voordeel voor tijdrijders is een terugkerend fenomeen geworden trouwens maar over het voordeel van de lichtgewichten wordt niet gerept.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine