UAE-ploegleider Vierhouten: “Tweede kasseistrook in komende Tour is levensgevaarlijk”
Aart Vierhouten, ploegleider van UAE Emirates, verkende maandag samen met Tadej Pogačar de kasseienrit in de aankomende Tour de France. De ex-renner wist niet wat hij zag toen hij over de tweede kasseistrook reed. “De tweede strook loopt naar beneden. Gekkenwerk is het”, citeert Sporza.
Pogačar besloot maandag, een dag na zijn indrukwekkende optreden in de Ronde van Vlaanderen, in Noord-Frankrijk de kasseistroken uit de vijfde etappe van de aankomende Tour de France te verkennen. Ploegleider Aart Vierhouten ging mee met de Sloveen en werd tijdens de verkenning onaangenaam verrast door de 1.600 meter lange strook van Eswars naar Paillencourt. “Die had ik nooit in het parcours opgenomen als ik organisator was”, is Vierhouten van mening.
“Je gaat er enkel maar gevaren mee opzoeken”
“Gekkenwerk is het. Tegen 60 à 65 km/u naar beneden duiken op kasseien… En dat in de hectiek van de Tour. Eigenlijk hoort deze kasseistrook in geen enkele wedstrijd thuis. De kasseistrook loopt naar beneden. Er zijn geen uitwijkmogelijkheden links en rechts van de strook. Dat staat haaks op de veiligheid waar de laatste tijd zo op gehamerd wordt. Ik begrijp niet waarom deze strook op het parcours ligt. Je gaat er enkel maar gevaren mee opzoeken.”
In de Tour van 2018 kregen de renners ook een kasseienrit voor hun kiezen en ook toen stond de strook naar Paillencourt op het menu. Vierhouten: “Gelukkig was het toen droog. Bij regen is het al helemaal onverantwoord om de renners over die dalende kasseiweg te laten denderen.” Wat het volgens Vierhouten extra gevaarlijk maakt, is dat de strook al vrij vroeg op het programma staat. “Iedereen is nog vol adrenaline na de spurt naar de eerste kasseistrook.”
“Op de laatste kasseistroken zal er misschien een groep van veertig renners samenrijden. Maar op die eerste stroken vlam je daar met een heel peloton over heen. Levensgevaarlijk is het!”
https://www.trouw.nl/sport/de-tourorganisatie-is-een-recidivist~bf3f3c4e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Als renner zie je toch het gevaar en anticipeer je daar op? In een afdaling betekend dat dat je remt voor een bocht. Op een kasseienstrook zou je als renner diezelfde keuze kunnen maken.
Als je die strook andersom oprijdt, scheelt dat al een boel snelheid (en dat geeft meer controle).
Jij wilt misschien dat de renners in wandelgang de etappe afleggen en te voet de finish passeren, om het veilig te maken?
Ik ben vóór kassei-etappes, maar naar beneden toe lijkt me idd wat te gevaarlijk.
Heb die strook ooit eens zelf gedaan in de toerversie. Die mogen ze van mij wel 7 sterren geven.
Maar goed er zijn dan ook zat lui die SUV's rijden waar nauwelijks iemand ook maar baat bij heeft in Nederland.
Misschien moet je als klassementsrenner in die fase van de TdF de keuze durven maken om niet mee te doen aan het gekkenwerk op die strook. Maar gewoon met de voltallige ploeg helemaal achter in het peloton gaan zitten, ipv mee te doen aan de wedstrijd om als eerste op te draaien. En dan op de stroken erna eventuele achterstand proberen in te lopen, maar wel in de wetenschap dat er al 1 of 2 concurrenten waarschijnlijk "out" zijn.
Aart klaagt over het parcours, maar hij vergeet zijn eigen keuzemogelijkheden om de veiligheid van zijn eigen renners te waarborgen....
De UCI mag best wat regels aanpassen (zo mag van mij de 3km regel naar 10km opgerekt worden om de sprintetappes waar toch nooit verschillen zijn veiliger te maken). Maar een kasseienrit is nou eenmaal altijd met een risico. De renners en ploegen hebben zelf voor een aanzienlijk deel een aandeel in die veiligheid.
Ik word soms ook wel een beetje moe van het gejank over veiligheid van de renners en ploegen. 9 van de 10 keer zijn het niet de parcoursen die voor de meeste onveilige situaties zorgen, maar het koersgedrag van de renners zelfs.
Geef ze een brede, rechte vierbaanssnelweg om op de sprinten en het zal alsnog levensgevaarlijk zijn, puur omdat ze als een stel doorgesnoven gekken gaan zitten wringen en beuken..
Het is verder alleen gevaarlijk als die gekken niet durven een fiets lengte te laten op hun voorganger. Of ze gaan over een strook die ik nog niet ken.
Dat is te kort door de bocht (figuurlijk dan). Consequentie zal zijn dat ze lossen en de achtervolging moeten in zetten met de hele ploeg. Wat daar dan weer de uitkomst van wordt is niet te voorspellen, het kan minuten kosten, maar ze kunnen ook later in de etappe het gat dichten. Ligt allemaal aan de belangen en kracht van de ploegen die op dat moment vooraan en achteraan koersen, dat is in april niet te voorspellen.
Vertel eens hoe je dat in praktijk voor elkaar krijgt. Heb jij een onderzoek waaruit naar voren komt welk parcours, gedrag, snelheid, fase of weersomstandigheden van invloed zijn op aantal en ernst van valpartijen bijvoorbeeld?
Herinnert iemand zich de bewuste passage en hoe er toen gereden is?
Lijkt me overigens dat JV met Roglic (ondanks zijn vertoon in Denain) zich meer zorgen moet maken dan UAE met Pogacar.
Heb vaak het idee dat dit soort kritiek alleen in de media wordt geuit en niet daadwerkelijk wordt teruggekoppeld aan mensen die er iets aan kunnen veranderen.
Is trouwens een lekker strookje als er ook nog een windkracht 5 uit ZW richting staat. Ik denk ook dat Pogacar hier in het voordeel is t.o.v. zijn concurrenten.
Het probleem is dan ook niet zozeer dat het parcours gevaarlijk zou zijn, maar dat de renners niet een fiets lengte durven laten ten opzichte van hun voorganger.
Overigens, wat Pogacar op de oude Kwaremont te verwerken kreeg, dat valt te vergelijken met sommige kasseienstroken in de eerste helft, iets meer Schots en scheef maar als je op de Kwaremont de beste bent, dan ook op de eerste stroken van Parijs Roubaix.