UAE-ploegleider Vierhouten: “Tweede kasseistrook in komende Tour is levensgevaarlijk”
Vierhouten en Pogačar gingen maandag op pad - foto: Cor Vos
dinsdag 5 april 2022 om 08:34

UAE-ploegleider Vierhouten: “Tweede kasseistrook in komende Tour is levensgevaarlijk”

Aart Vierhouten, ploegleider van UAE Emirates, verkende maandag samen met Tadej Pogačar de kasseienrit in de aankomende Tour de France. De ex-renner wist niet wat hij zag toen hij over de tweede kasseistrook reed. “De tweede strook loopt naar beneden. Gekkenwerk is het”, citeert Sporza.

Pogačar besloot maandag, een dag na zijn indrukwekkende optreden in de Ronde van Vlaanderen, in Noord-Frankrijk de kasseistroken uit de vijfde etappe van de aankomende Tour de France te verkennen. Ploegleider Aart Vierhouten ging mee met de Sloveen en werd tijdens de verkenning onaangenaam verrast door de 1.600 meter lange strook van Eswars naar Paillencourt. “Die had ik nooit in het parcours opgenomen als ik organisator was”, is Vierhouten van mening.

“Je gaat er enkel maar gevaren mee opzoeken”
“Gekkenwerk is het. Tegen 60 à 65 km/u naar beneden duiken op kasseien… En dat in de hectiek van de Tour. Eigenlijk hoort deze kasseistrook in geen enkele wedstrijd thuis. De kasseistrook loopt naar beneden. Er zijn geen uitwijkmogelijkheden links en rechts van de strook. Dat staat haaks op de veiligheid waar de laatste tijd zo op gehamerd wordt. Ik begrijp niet waarom deze strook op het parcours ligt. Je gaat er enkel maar gevaren mee opzoeken.”

In de Tour van 2018 kregen de renners ook een kasseienrit voor hun kiezen en ook toen stond de strook naar Paillencourt op het menu. Vierhouten: “Gelukkig was het toen droog. Bij regen is het al helemaal onverantwoord om de renners over die dalende kasseiweg te laten denderen.” Wat het volgens Vierhouten extra gevaarlijk maakt, is dat de strook al vrij vroeg op het programma staat. “Iedereen is nog vol adrenaline na de spurt naar de eerste kasseistrook.”

“Op de laatste kasseistroken zal er misschien een groep van veertig renners samenrijden. Maar op die eerste stroken vlam je daar met een heel peloton over heen. Levensgevaarlijk is het!”

RIDE Magazine
45 Reacties
05-04-2022 08:42
Alles voor spektakel.
    05-04-2022 09:09
    Het is wel tijd na alle incidenten, Fabio en opi en omi met name, dat ASO hier naar luistert. Maar dan zullen ze wel naar sire toe moeten stappen, want de keizer doet het niet uit zichzelf.

    https://www.trouw.nl/sport/de-tourorganisatie-is-een-recidivist~bf3f3c4e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
05-04-2022 08:43
Klinkt als onverstandig, maar ik vrees dat de organisatie er geen gehoor aan zal geven.
    05-04-2022 09:30
    What's next? "Deze afdaling is levensgevaarlijk. Ze laten ons met 140km/u door S-bochten gaan".

    Als renner zie je toch het gevaar en anticipeer je daar op? In een afdaling betekend dat dat je remt voor een bocht. Op een kasseienstrook zou je als renner diezelfde keuze kunnen maken.
    05-04-2022 11:19
    @secondant: bij een kasseistrook heeft het wegdek een eigen willetje, dat maakt nogal veel verschil.
    Als je die strook andersom oprijdt, scheelt dat al een boel snelheid (en dat geeft meer controle).
    Jij wilt misschien dat de renners in wandelgang de etappe afleggen en te voet de finish passeren, om het veilig te maken?
    05-04-2022 15:48
    @turtlehead Nee dat hoop ik niet, maar risico’s en onfortuin maken mede de sport. Een parcours mag wat mij betreft best tot op een zekere hoogte wat risico’s met zich meebrengen.
05-04-2022 08:43
Eens! Ik snap zijn zorgen, en maakt dat met de hectiek van de grote ronde errenners onnodig uitvallen erger nog letsel kunnen oplopen . Hier kan nog ingegerepen worden
05-04-2022 08:53
Reden ze de Arenberg voorheen ook niet naar beneden in de PR? Dát is pas gekkenwerk. Heuvelop zie je soms al dat de bidons uit de houder springen.
Ik ben vóór kassei-etappes, maar naar beneden toe lijkt me idd wat te gevaarlijk.
    05-04-2022 09:00
    Arenberg (bos van Wallers) rijden ze toch altijd naar beneden?

    Heb die strook ooit eens zelf gedaan in de toerversie. Die mogen ze van mij wel 7 sterren geven.
    05-04-2022 09:28
    Ah, ik zie dat dat tijdelijk was dat ze het verandert hebben en hij inmiddels weer naar beneden is. Op beeld zie je vaak zo'n uitgestrekte weg tussen de bomen waardoor ik dacht dat ie nog steeds heuvelop was. Het stijgingspercentage is ook maar 0,7%... Wat een vertekend beeld :P
    05-04-2022 09:41
    Ik ken hem alleen naar beneden , ook de toer gedaan en man man oh man daar flikkerden er een mooi aantal met hun dure fietsen op hun bek zeg.
    05-04-2022 18:15
    Sowieso lachen als je ziet hoeveel lui gerust 3k neerleggen voor een fietske waarmee ze niet eens een uurtje of 30 gemiddeld mee halen.

    Maar goed er zijn dan ook zat lui die SUV's rijden waar nauwelijks iemand ook maar baat bij heeft in Nederland.
05-04-2022 08:56
Pogacar kan ook achteraan met 30 naar beneden rijden. Dan is het niet zo gevaarlijk hoor. Keuzes moet je maken heer Pogacar!
    05-04-2022 09:45
    Met een 30 achteraan trapt ie gegarandeerd in de boter (monteer er een karnton op, en je hebt al boter na de eerste kasseistrook)
05-04-2022 09:08
Je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Is de strook gevaarlijk omdat ie gevaarlijk is? Of is ie gevaarlijk omdat renners er als gekken over rijden?

Misschien moet je als klassementsrenner in die fase van de TdF de keuze durven maken om niet mee te doen aan het gekkenwerk op die strook. Maar gewoon met de voltallige ploeg helemaal achter in het peloton gaan zitten, ipv mee te doen aan de wedstrijd om als eerste op te draaien. En dan op de stroken erna eventuele achterstand proberen in te lopen, maar wel in de wetenschap dat er al 1 of 2 concurrenten waarschijnlijk "out" zijn.

Aart klaagt over het parcours, maar hij vergeet zijn eigen keuzemogelijkheden om de veiligheid van zijn eigen renners te waarborgen....
    05-04-2022 09:18
    Exact, prima verwoord. De veiligheid van de renners is niet enkel de verantwoordelijkheid van de organisatie.
    De UCI mag best wat regels aanpassen (zo mag van mij de 3km regel naar 10km opgerekt worden om de sprintetappes waar toch nooit verschillen zijn veiliger te maken). Maar een kasseienrit is nou eenmaal altijd met een risico. De renners en ploegen hebben zelf voor een aanzienlijk deel een aandeel in die veiligheid.
    05-04-2022 09:34
    Het is ook een beetje eigenbelang, uiteindelijk heeft UAE het meeste baat bij zo min mogelijk hobbels op de weg en route naar de bergen.
    05-04-2022 09:43
    +1
    Ik word soms ook wel een beetje moe van het gejank over veiligheid van de renners en ploegen. 9 van de 10 keer zijn het niet de parcoursen die voor de meeste onveilige situaties zorgen, maar het koersgedrag van de renners zelfs.

    Geef ze een brede, rechte vierbaanssnelweg om op de sprinten en het zal alsnog levensgevaarlijk zijn, puur omdat ze als een stel doorgesnoven gekken gaan zitten wringen en beuken..
    05-04-2022 10:06
    Het is ook wat indekken.
    05-04-2022 12:38
    +1 ik vind alleen de eerste kassei strook uit de Tour/wedstrijd versie met een blinde bocht naar links/beneden gevaarlijk, en dan alleen als het nat is. (En Arenberg is altijd gevaarlijk, maar daar gaan ze niet over)

    Het is verder alleen gevaarlijk als die gekken niet durven een fiets lengte te laten op hun voorganger. Of ze gaan over een strook die ik nog niet ken.
    05-04-2022 12:39
    Vorig jaar werd de Tour ook alweer onthoofd in de eerste week. Toen was Roglic als klassementsman slachtoffer op een zeer gevaarlijke dalend, bochtig en smal parcours. Stel dat hij hier zijn kasseivreters op kop zet en het overleefd maar Pogacar en Carapaz voor veiligheid achterin kiezen. Dan komen ze op minuten binnen. Dus ze hebben geen keuze, moeten mee. De organisatie heeft wel een keuze om een parcours te bouwen zonder het gevaar onnodig te vergroten om daarmee uiteindelijk ook het eigen prestige te beschadigen. https://nos.nl/collectie/13867/artikel/2387100-woede-en-onbegrip-in-peloton-na-bretons-slagveld-er-gaan-zo-nog-doden-vallen
    05-04-2022 12:56
    "maar Pogacar en Carapaz voor veiligheid achterin kiezen. Dan komen ze op minuten binnen. Dus ze hebben geen keuze, moeten mee."

    Dat is te kort door de bocht (figuurlijk dan). Consequentie zal zijn dat ze lossen en de achtervolging moeten in zetten met de hele ploeg. Wat daar dan weer de uitkomst van wordt is niet te voorspellen, het kan minuten kosten, maar ze kunnen ook later in de etappe het gat dichten. Ligt allemaal aan de belangen en kracht van de ploegen die op dat moment vooraan en achteraan koersen, dat is in april niet te voorspellen.
    05-04-2022 14:31
    Het probleem is dat ze het risico niet zullen willen nemen, zeker niet als er ook nog veel wind staat.
05-04-2022 09:22
Hij heeft volledig gelijk. Weg ermee! De laatste jaren zijn we steevast enkele AK kandidaten kwijt in de eerste week door dit soort onzin. Maak de boel nou eens veilig, stelletje ASO's!
    05-04-2022 12:12
    "Maak de boel nou eens veilig, stelletje ASO’s"

    Vertel eens hoe je dat in praktijk voor elkaar krijgt. Heb jij een onderzoek waaruit naar voren komt welk parcours, gedrag, snelheid, fase of weersomstandigheden van invloed zijn op aantal en ernst van valpartijen bijvoorbeeld?
05-04-2022 09:26
Wel een ding om over na te denken.
05-04-2022 09:29
De bewuste strook op Google Maps … levensgevaarlijk idd: https://goo.gl/maps/ScajthKbXoRVEVnX8
    05-04-2022 09:49
    Dank voor de link, ben alvast naar beneden geraced met muisklikken. Gaaf weggetje!
    05-04-2022 10:16
    En anders rijden ze hem bij UAE toch gewoon in tegengestelde richting op. ;)
    05-04-2022 11:37
    Ziet er niet heel slecht uit, loopt idd naar beneden dat is natuurlijk gewoon idioot om een TDF peloton over te sturen. Foto's van maps zijn eveneens al 8 jaar oud dus geen idee hoe de stenen er nu bij liggen ook?
    05-04-2022 14:45
    Die ken ik wel, niets gevaarlijk aan, kwalitatief prima in orde, aanstellerij van de bovenste plank!
05-04-2022 09:32
Die strook moet er uit voor er ongelukken gebeuren jongens
05-04-2022 09:56
Goed dat gevaren worden aangestipt, maar wellicht wel een beetje late reactie. Het parkoers is al geruime tijd bekend en die strook zat er enkele jaren terug ook in.
    05-04-2022 18:23
    Nou ik vind het nochtans prima op tijd om er iets van te vinden en het bij te stellen als het moet. Maar dan moeten ze wel medestanders vinden. Het is ook niet dat ze het pas verkennen een week of twee van tevoren of de dag ervoor, wat zo her en der ook nog wel eens gebeurt in de wielrennnerij.
05-04-2022 09:56
Hoe verliep het in 2018 alweer? Heb toen niet kunnen kijken. Was een droge dag. Porte viel die dag weg, maar kan me niet meer herinneren op welke strook dat gebeurde... Als je de tijdsverschillen bekijkt, met gepatenteerde pechduivels als Thomas (latere eindwinnaar), Kruijswijk en Landa, en de toch niet zo stuurvaardige Froome, allemaal op een zakdoek - leek me dat het allemaal nog reuze meeviel die dag.
Herinnert iemand zich de bewuste passage en hoe er toen gereden is?
Lijkt me overigens dat JV met Roglic (ondanks zijn vertoon in Denain) zich meer zorgen moet maken dan UAE met Pogacar.
05-04-2022 10:06
Ben wel erg benieuwd of Vierhouten ook daadwerkelijk actie onderneemt (lees: contact opnemen met ASO, UCI, vakbonden e.d.) na deze constatering of dat het bij roepen in de media blijft.

Heb vaak het idee dat dit soort kritiek alleen in de media wordt geuit en niet daadwerkelijk wordt teruggekoppeld aan mensen die er iets aan kunnen veranderen.
05-04-2022 11:16
Renners kunnen zelf ook eens (samen) beslissen om een strook kalm aan te doen en zich niet voor sensatie te laten misbruiken.
05-04-2022 11:29
Het lijkt mij dat de jacht op weg naar deze strook nog veel gevaarlijker is. Kortom, de renners maken de koers.
Is trouwens een lekker strookje als er ook nog een windkracht 5 uit ZW richting staat. Ik denk ook dat Pogacar hier in het voordeel is t.o.v. zijn concurrenten.
05-04-2022 12:03
ASO noch UCI gaan hier niks mee doen, die hele etappe is er op uitgetekend om chaos en spektakel van de verkeerde soort te creeren… je wenst het niemand toe maar als ze toch over elkaar gaan tuimelen (een zekerheid) dan ben je in een tombola terecht gekomen en niet in een moderne wielerwedstrijd.
05-04-2022 12:30
Het doel van wielrennen is dat je het snelste van A naar B gaat (waarbij A de 1e etappe is en B de finish in Parijs). Om dat te bereiken is het niet noodzakelijk dat je iedere etappe, of iedere strook, vooraan fietst. Op bepaalde momenten moet je de snelheid aanpassen aan het parcours en de eigen kwaliteiten. Wat we echter zien is dat het peloton als een blinde vink overal zo hard mogelijk overheen dendert en dat renners en ploegen zich schijnbaar ongemakkelijk voelen om bewust even te lossen om na de 'gevaarlijke' strook weer de achtervolging in te zetten. Werkelijk gevaar is een plas olie, los grind of een onoverzichtelijke bocht in de afdaling zonder seingever. Gevaar is niet een kasseienstrook die vooraf verkend en bekend is bij de deelnemers en waar men harder over heen ragt dan verstandig is.
    05-04-2022 13:00
    Dat ze als blinde vinken rondrijden weten ze bij ASO ook, als ze die vinken in een trechter sturen weten ze dus ook dat daar een risico aan vast zit… nu er signalen komen uit de ploegen is het benieuwd uitkijken naar hun reactie… gezien hun eeuwige gemelk over de veiligheid zou het logisch zijn dat ze op zijn minst nog eens gaan samenzitten…
05-04-2022 12:32
Ik vraag me af welke strook dit is, in de lange toer versie zit maar 1 strook qua afdaling die ik echt als gevaarlijk zou willen beschouwen, (buiten Arenberg om, die niet in de Tour zit) en dan nog alleen als het nat is. Verder zitten er in de eerste helft van Parijs Roubaix wel redelijke hoogte verschillen, maar niets wat een probleem zou kunnen veroorzaken.
Het probleem is dan ook niet zozeer dat het parcours gevaarlijk zou zijn, maar dat de renners niet een fiets lengte durven laten ten opzichte van hun voorganger.

Overigens, wat Pogacar op de oude Kwaremont te verwerken kreeg, dat valt te vergelijken met sommige kasseienstroken in de eerste helft, iets meer Schots en scheef maar als je op de Kwaremont de beste bent, dan ook op de eerste stroken van Parijs Roubaix.
05-04-2022 12:54
Ik ken de strook in kwestie niet, maar kasseien bergaf zijn altijd gevaarlijk. Zeker in wedstrijd, en al helemaal in de Tour.
    05-04-2022 14:49
    Stel je niet aan, ik heb hem net bekeken, ik ken de strook en die is prima in orde en loopt goeddeels rechtuit. Als het droog is is hier niets aan de hand en zelfs als het nat is zijn er gevaarlijker stroken.
05-04-2022 17:38
Vierhouten is de afdaling van de Kemmel nog niet vergeten. Hij zog hoe Casper daar zijn tanden aan het oprapen was.

Reacties zijn gesloten.