UAE Emirates-ploegleider Peiper: “We gaan niet zo koersen als INEOS of Jumbo-Visma”
UAE Emirates zal in de Tour de France nooit de tactiek hanteren die INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma hebben laten zien de laatste jaren. Dat vertelt ploegleider Allan Peiper, die de selectie flink versterkt zag worden deze winter. “Dit is de sterkste ploeg waar ik mee gewerkt heb”, aldus Peiper.
Peiper deelt een compliment uit aan het management. “We gaan de uitdaging in de Tour de France weer aan en hebben Rafal Majka en Marc Hirschi aangetrokken, als versterking van de jonge groep die we al hebben”, zegt hij tegen Cyclingnews. “We hebben de renners in huis om een volledig gefocust team aan de start te krijgen van de Tour. Zij kunnen zich vanaf de eerste dag focussen op de gele trui. Dat is een flinke uitdaging, maar wel een mooie uitdaging.”
Naast de gevestigde namen kijkt Peiper ook naar aanstormende talenten Brandon McNulty en Mikkel Bjerg. “Ik heb er daarom vertrouwen in dat we genoeg munitie hebben om voor de gele trui te rijden, of om de gele trui te verdedigen als dat nodig is. Ik zeg niet dat we dan ook gaan rijden als INEOS Grenadiers of Jumbo-Visma. Ik zie het niet gebeuren dat dat onze tactiek wordt”, denkt de ervaren ploegleider.

Allan Peiper – foto: Cor Vos
Eigen koerswijze
De kopman van UAE Emirates in de aankomende Tour is natuurlijk Tadej Pogačar, de titelverdediger. “Hij heeft bewezen dat hij de Tour kan winnen. Hij was ook al derde in de Vuelta van 2019 en heeft laten zien dat hij zijn mannetje kan staan op alle terreinen. Met de selectie die we met hem meesturen, denk ik dat hij alles aan kan. We geven hem daarmee de kans om weer mee te doen om de bovenste plaatsen”, zegt Peiper.
“Nogmaals, we hoeven de grote ploegen daarin niet te volgen. We zijn slim en sterk genoeg om onze eigen koerswijze uit te stippelen. Hoe willen we de Tour de France aanpakken en waar nemen we verantwoordelijkheid? Als we dat al moeten doen tenminste”, geeft de 60-jarige Peiper aan.

Dat zal UAE dus niet doen.
Jammer dat Peiper op dat punt blijft hangen op een lege (wat populistische) one-liner.
De dagen waarop werkelijk vanaf de eerste berg iedereen op het rooster wordt gelegd, zijn sowieso vrij zeldzaam en ook niet gebonden aan het controleren voor de gele trui (zie de eerste bergrit met dat werk van Jumbo en inderdaad Mitchelton met de gele trui in de ploeg).
[quote]In de Algarve namen ze toen in elk geval geen strakke controle, want SKA won toen bijna het AK via de vlucht die alle ruimte kreeg op de slotdag.[/quote]
Ze hebben daar dus nog wat werk aan de winkel. Gevaarlijke kopgroepen zullen ook zij geen ruimte gaan geven, daar geloof ik niet in.
Daarnaast heeft dat verschroeiende kopwerk op dagen dat Roglic zich goed voelde volgens mij vaker wel, dan geen tijdwinst opgeleverd en heb ik nergens een opgerookte ploeg gezien. Mede doordat ze dus helemaal niet iedere dag als krankzinnige op kop reden. Wat dat laatste betreft kwam hun werk in de Vuelta, dichter in de buurt van de karikatuur die daarvan wordt gemaakt.
Ik noem maar eens iets.... Kuss EN Bennett in de kopgroep in een etappe. Ineos/Sky zou zoiets NOOIT doen. En zo zijn er nog legio verschillen zowel in tactieken, positioneren en sleutelmomenten. Sleutelmomenten bedoel ik mee, als iemand lek rijdt ofzo hoe pakken ze dat aan? Daar zitten ook wezenlijke verschillen in, allemaal ingestudeerde 'procedures'
[quote]Kuss EN Bennett in de kopgroep in een etappe.[/quote]
Dat was niet in de Tour, maar in de Vuelta (toen Carapaz in de leiderstrui heel vroeg alleen kwam te zitten, tot Amador weer terug wist te keren in de groep). Een koers overigens waar ook Ineos wel eens wat anders wil doen, omdat het niveau daar in de breedte nu eenmaal veel lager ligt dan in de Tour.
[quote]En zo zijn er nog legio verschillen zowel in tactieken, positioneren en sleutelmomenten.[/quote]
Ik ben benieuwd.
Vind het altijd bijzonder dat zo makkelijk oorzaak-gevolg wordt beklonken. Alsof het niet ook zeer veel nut had dat Jumbo-Visma verschroeiend hard op kop reed. Zij domineerden op grootst wijze en konden geen weet hebben van de schier-onmogelijk buitenaardse tijdrit van Pogacar.
En inderdaad, zwakke populistische oneliner. Ingegeven vooral ook door een veel minder blok.
De [i]free ride[/i] is gewoon een feit (ook te vinden bij alle edities die Froome heeft gewonnen) en tevens een gegeven dat er ook was geweest met enkel puur plichtmatig kopwerk, ook dan had Pogacar niet verplicht geweest zijn ploeg op kop te zetten (laat staan zichzelf).
Maar bv hoe ze omgaan met positioneren is het bij Jumbo alle hens aan dek waar Ineos vertrouwt op de specialisten, Kwiato en Rowe etc. In de Tour bij Jumbo gooit Bennett zich er ook gewoon tussen om de ploeg van voren te houden. Dat heb ik Nieve en kornuiten nooit zien doen.
Hoe ze afdalingen aanpakken, jumbo zet de kopman in een andere positie. Hoe ze omgaan met eten drinken, Sky rekent bijna meer op medewerkers langs het parcours en Jumbo maakt meer gebruik van de auto.
Jumbo bemoeit zich meer met het ontstaan van de kopgroep met 'waakhonden', Sky verspilde daar nooit energie aan, als het ze niet zint gaan ze gewoon temporijden.
Hetzelfde zie ik in de afdalingen gebeuren. Afhankelijk van de afdaling zit Roglic daar vlak achter Van Aert, of achter een wat grotere sliert ploeggenoten. Het wezenlijke verschil kan ik ook op dat punt niet constateren.
De bevoorrading gebeurt ook bij Jumbo in de bergritten hoofdzakelijk vanaf de kant. Dat is daar al jaren de procedure, gekopieerd van Sky. Daar dus ook vooral redenen om overeenkomsten te zien tussen beide ploegen.
De aanpak van kopgroepen in het begin van de koers is inderdaad iets anders, maar wel met hetzelfde effect en weinig verschil qua inspanning die ervoor moet worden geleverd. Ik betwijfel dus of dat een wezenlijk verschil is tussen Ineos en Jumbo. Lijkt me eerder een nuance verschil qua aanpak.
Alles bij elkaar tamelijk weinig om te doen alsof Ineos en Jumbo totaal verschillende tactieken hanteren. Laat staan om te doen alsof iemand die de verschillen niet ziet, niet serieus genomen hoeft te worden.
Bv positioneren, ik heb Bennett meerdere keren met zn snufferd in de wind gezien op 10 tot 5km voor het einde. De trein van voren houden.
Bij Sky/Ineos was dat eigenlijk nooit en zaten de pure klimmers zoals Nieve, Henao Poels gewoon achter de kopman om die te beschermen of zelfs helemaal in de buik van het peloton zich compleet afzijdig houdend (sparen voor de 3e week)
Veelal zijn het kleine dingen maar alles bij elkaar telt het wel op
Nieve, maar ook Poels deden in het verleden namelijk exact hetzelfde, wanneer dat nodig gevonden werd. Poels heb ik het sowieso meermaals zien doen in de Tour de France, die was daar zelfs eens in de eerste week de tweede die aan het werk werd gezet op kop van dat treintje van acht of negen waarmee ze, voor (!) het echt dringen werd, altijd rondreden. Ik kan me de discussie aan tafel bij Mart erover nog herinneren.
Over het algemeen reden de klimmers echter inderdaad achter de kopman. Waar het kon zich uitgebreid spaarend voor later in de ronde. Een tactiek die ze bij Jumbo heel uitvoering hebben geanalyseerd en in de afgelopen jaren zijn gaan kopiëren (zie wat betreft het sparen bijvoorbeeld die eerste rit die Van Aert wint). Ik meen zelfs dat Van Dongen er vorig jaar in een interview ook in deze termijn over de tactiek heeft gesproken.
Het klopt dus niet wat je zegt, net als de rest van de wezenlijke verschillen die je ziet, zit het hem hooguit in hele kleine nuances. Zoals bijvoorbeeld de voorkeur van Martin om het ontstaan van kopgroepen op zijn manier te controleren. De grote overeenkomsten zijn echter duidelijk aan te wijzen. Alles wat jij alleen bij Jumbo hebt waargenomen, was daarnaast in het verleden op meerdere momenten ook bij Ineos zichtbaar.
Ok flauw, ik stop. Overigens had Jumbo gewoon 99 vd 100 keer de tour gewonnen hoor. Het verband met het domme rijden en het verliezen van de tour zie ik niet. Daar geef ik je helemaal gelijk in. Daar ging de discussie ook niet over.
Je gaf aan dat er geen verschil is tussen plichtmatig op kop moeten rijden en wat Jumbo deed. 'Daar wordt veel te intressant over gedaan' Dat verschil is natuurlijk énorm groot. Voorbeelden te over in de afgelopen tour. Een Gesink die zich totaal naar de gallemiezen rijdt in de vallei (voor wat?), de eerste meters bergop moet lossen, waarna Roglic al snel met weinig man zit, etc etc. Jumbo heeft zelf ook aangegeven dat ze te veel wilde controleren. Kortom; als je het geel in de ploeg hebt, kun je héél anders rijden dan dat Jumbo of Ineos doet. Dat lijkt me niet eens een discussie waard.
Of het rijden van Jumbo nu slim was, en of dat had uitgemaakt voor de overwinning, is weer een heel ander verhaal.
De enige keer dat Roglic snel met weinig man zat, na beulswerk van Gesink op het vlakke, reed Roglic dus niet in het geel! Dat is mijn punt; de dagen waarop ze als een malle op kop reden, deden ze dat voor de kans op een ritzege met Roglic, niet om het geel te controleren.
Dat eerste (vol rijden voor de rit) hebben we ook Bahrein (met gejuich ontvangen) en UAE (op weg naar de Grand Colombier) zijn doen. Daarvoor hoef je de gele trui niet in de ploeg te hebben (zie ook Jumbo in de rit met Yates in het geel).
Dat laatste (het controleren van het geel) deden ze op een manier die in wezen niet zal verschillen met hoe UAE het zou doen, omdat iedereen dat zo'n beetje hetzelfde doet (zie DCQS in de Giro, waar het verschil hem vooral in de kwaliteit van de renners zit). Jumbo gaat dat in dienst van Roglic ook gewoon weer hetzelfde doen, deden ze in de Vuelta tenslotte ook.
Doen alsof daardoor de ploeg werd opgerookt en Roglic vaak te vroeg alleen kwam te zitten slaat natuurlijk nergens op; na Gesink zaten daar tenslotte nog Bennett, Van Aert, Dumoulin en Kuss. Die laatste twee nagenoeg altijd bij de laatste tien man bergop. Hetzelfde geldt voor doen alsof dat ze de overwinning heeft gekost, maar dat geef je zelf al min of meer toe..
Maar nogmaals, het punt is dat jij aangeeft dat er geen verschil is tussen het rijden van INEOS / Jumbo met de gele trui of een andere ploeg met de gele trui, laten we zeggen Michelton. Ik denk dat er overduidelijk (grote) verschillen zijn, zeker naar de finale toe. Maar jij duidelijk niet. Prima. Agree to disagree dan maar ;)
Ik stel niet dat er geen enkel verschil is; iedere ploeg zal dat spectrum tussen plichtmatig op kop rijden en vanaf kilometer nul volle bak op kop rijden (afhankelijk van zijn eigen sterkte en die van de tegenstander in een bepaalde ronde) op een andere manier invullen. Geen enkele ploeg zal echter volledig aan een kant van dat spectrum zitten, maar komt ergens in het midden uit; een vergelijking tussen het rijden van Jumbo in de Tour en DCQS in de Giro levert wat mij betreft zodoende bijvoorbeeld geen interessante verschillen op. Prima verder, als dat voor jouw wel zo is.
Is trouwens ook leuker om naar te kijken (niet alle dagen natuurlijk, maar wel die twee of drie dagen waarin hij losgaat).
Of de tactiek van TJV in de Tour fout was? ik denk het niet, normaal gezien had Roglic de Tour gewonnen was er niet de uitzonderlijke prestatie van Pogacar in de tijdrit, van ingewijden lees ik dat hij daar waarden trapte die nog nooit iemand presteerde, benieuwd of hij dat nog ooit kan herhalen.
Als die 'abnormale' prestatie er niet was dan had TJV met Roglic de Tour gewonnen en was alles koek en ei.
Dat heb ik ook gelezen en dat is zeer opmerkelijk. Pijnlijk was ook de opmerking van Hirschi dat hij op geen enkel moment is gefeliciteerd met zijn geweldige seizoen door mag ik aannemen Spekenbrink. Aandacht voor je renner in goede en slechte doen kan al de wereld van verschil maken.
(Ik weet dat velen het daar niet eens mee gaan zijn, maar ja, naar mijn mening geldt dat ook voor de Giro en de Tour van afgelopen jaar. In de Giro bvb zou er van betwistbare tactische keuzes geen sprake geweest zijn als Wilco had kunnen volgen bergop.)
Bergop is het nog altijd man tegen man, of er nu 5 ploegmaten voor je zitten of niet.
Wat er wel verschil maakt: 1) De ene rijder rijdt liever een strak tempo, waar de andere liever met wat versnellingen werkt. Een ploegmaat op kop die jou tempo rijdt kan hierin helpen.
2) De mentale steun, als je je gesteund voelt omdat je een ploegmaat bij je hebt, kan je misschien nog iets dieper gaan of de rust in het hoofd bewaren.
Maar de wetten van aerodynamica zijn wat ze zijn, als je bergop in het wiel zit, heb je nauwelijks een voordeel. En of dat wiel nu je concurrent of je ploegmaat is, maakt daarin niets uit.
Nee. Gewoon niet waar. Zeker niet de profs die soms 20-25km/u een berg op fietsen.
Fd = ½ x p x v2 x Cd x A
(p= luchtdichtheid, v= snelheid, Cd= weerstandscoëfficiënt van lucht en A= frontaal oppervlak)
De luchtweerstand is evenredig met de snelheid in het kwadraat. Dus hoe lager het tempo, hoe kleiner het voordeel van de lifter en hoe kleiner het nadeel van man op kop. Pas vanaf stapvoets (8-10 km/u) is het voordeel weg. De snelheid op Angliru (18.32 km/u recordtijd) gaat daar al ver boven. Recordtijd Alpe d'Huez staat gelijk aan een snelheid van 22,4 km/u.
Maar toch blijf ik zeer stevig bij mijn standpunt.
Vanaf pakweg 7% ( en +-20km/h) bedraagt de luchtweerstand +-10% van de totale weerstand ( met hierbij +-85% zwaartekracht en 5% rolweerstand).
Op vlakke wegen bij redelijk hoge snelheden is het aerodynamisch voordeel van het peloton 30-40%.
Bij lage snelheden (zoals bergop) en kleinere groepen is dit zelfs nog iets lager. Maar ik heb nog nergens echte cijfers tegen gekomen.
Pak nu nog dat het 30% bedraagt - een voordeel van 30% op 10% v/h totaal is 3% voordeel. Is natuurlijk iets, maar echt niet veel.
Ter info: Pantani reed in die etappe al vlug weg en reed een groot deel van de klim alleen naar boven
Uiteraard eens met jou dat het voordeel van het zog bergop niet in de buurt komt van het zog op het vlakke. Ik vond het enkel té krachtig geformuleerd (mede omdat je sprak over wetten van aerodynamica ).
Hoe steiler de helling hoe lager de snelheid, hoe meer aandeel van luchtweerstand afneemt in het te leveren vermogen (neemt af met de 3de macht). Het vermogen voor het overwinnen van hoogteverschil neemt lineair af met de snelheid.
Wat niet is mee is genomen is natuurlijk de psychologische factor. Volgen is mentaal makkelijker.