‘UAE Emirates hengelt naar João Almeida’

woensdag 2 december 2020 om 17:10
‘UAE Emirates hengelt naar João Almeida’

Almeida droeg in 2020 vijftien dagen het roze in de Giro d'Italia - foto: Cor Vos

UAE Emirates heeft interesse getoond in João Almeida. Dat bevestigde de zaakwaarnemer van de gewilde Portugese renner, die dit jaar vijftien dagen het roze droeg en op de vierde plaats eindigde in de Giro d’Italia.

“Er is interesse van UAE Emirates en andere WorldTour-ploegen, maar feit is dat João Almeida nog een doorlopend contract van een jaar heeft bij Deceuninck-Quick Step”, liet João Correia, zaakwaarnemer van de 22-jarige renner, weten aan de Portugese sportkrant A Bola. “De manager van de ploeg, Joxean Matxin, kent de kwaliteiten van João. Maar kennen en onderkennen is één ding, komen met een aanbod is wat anders.”

“Onze manier van werken is bekend bij de ploegen. Er wordt veel gezegd, maar zonder concrete voorstellen zijn het allemaal geruchten”, voegde Correia er nog aan toe. Volgens de UCI-regels mag een renner met een doorlopend contract alleen naar een andere ploeg zolang daarover een overeenstemming is tussen de renner, zijn huidige werkgever en zijn nieuwe werkgever. Ook is er toestemming nodig van de UCI.

Dit artikel delen:

36 Reacties

David Janssens 2 december 2020 om 17:21

Nou, het wachten is weer op een tirade van Sint Patrick….

lander luypaert 2 december 2020 om 17:23

Zeker omdat Matxin zijn vroegere scout was. Bij Uae zitten er 3 Portugese renners en een paar Portugezen in de staff. Ik verwacht wel dat Almeida volgend jaar nog bij DQS zal rijden.

AdZ 2 december 2020 om 17:28

Of Sint Patrick ruikt kansen, bijv. om de aanstaande salaris verhoging(en) voor Der Remco langs deze weg te financieren :-)

Murcia 2 december 2020 om 17:33

Gaat geen tirade komen omdat Almeyda gewoon zijn contract uitdient. UAE gaat geen ingewikkelde procedure starten met dit doorlopende contract. Net als Vlasov/INEOS een overstap per 2022.
Patrick zijn beste eigenschap als manager is te weten wanneer renner en ploeg afscheid van elkaar moeten nemen. Als Almeyda naar UAE wil, prima even goede vrienden. De ploeg staat of valt niet met hem.

Michelangelo 2 december 2020 om 17:45

Denk niet dat die tirade er komt. Precies om wat Murcia zegt.

En om wat er is gebeurd met de overgang van Bennett… Ook dat traject verdiende niet de schoonheidsprijs, maar is wel gewoon gebeurd.

En verder verwacht ik overigens gewoon dat Almeida zijn contract gaat uitdienen. En hopelijk blijft het eerder vertrekken ook een uitzondering in de wielrennerij, en wordt het niet de nieuwe standaard zoals in het voetbal, waarbij het complete business model gebaseerd is op contracten en afkoopsommen.

AdZ 2 december 2020 om 18:05

@Michelangelo,

Dat zou overigens weleens een beter en duurzamer model kunnen zijn, dan het huidige, waar alles door sponsoren moet worden opgebracht, die op enig moment verdwijnen etc.

Hang waarde aan de renners, verhandel ze en zorg zo dat er geld in het spel komt, waarmee de ploegen hun operatie deels kunnen financieren.

xistnc 2 december 2020 om 18:05

Denk dat die tirade er either way komt, ongeacht de uitkomst.

Michelangelo 2 december 2020 om 18:29

@AdZ,
Keerzijde van het voetbal is de steeds groter wordende gekte, het wegkoopgedrag, grotere ongelijkheid in teams. En de schimmige praktijken van makelaars. Om nog maar te zwijgen van witwaspraktijken etc.

En daarbij: als ploeg wil je ook kunnen “bouwen”. En is het lastig als je iedere keer opnieuw moet beginnen als iemand met een zak geld wappert en jouw beoogd kopman wegtrekt en je met een verzameling knechten achter blijft.

Als je al zoiets doet, dan misschien gecombineerd met salarisplafonds of budgetplafonds voor salarissen. Beetje richting NBA.

Het willens en wetens tekenen van een contract voor bepaalde tijd door beide partijen en je te houden aan je afspraken is een groot goed…. laten we dat niet zomaar verkwanselen door een uit het voetbal overwaaiend business model.

AdZ 2 december 2020 om 20:00

Haha we associëren zo lekker weg :-)

Ik denk dat we elkaar begrijpen.

Er zitten grote nadelen aan t transfer mechanisme van het voetbal.

Het toekennen van een waarde aan renners en het verhogen van de verhandelbaarheid van die renners zorgt wel ook voor andere geldstromen naar en tussen ploegen. Dat maakt m.i. dat ploegen minder afhankelijk worden van de primaire geldstroom van sponsoren nu. Wat de kans op voortbestaan van dr ploegen (= continuïteit) verhoogt!

Ik zie kansen :-)

Michelangelo 2 december 2020 om 21:06

@AdZ,
Linksom of rechtsom moeten bedragen voor transfers opgehoest worden door sponsors. En verschil is volgens mij dat voetballen drijft op merchandise (verkoop van shirtjes en andere zooi), en dat alleen al daarvan vaak een transfer te betalen is.

In wielrennen is dat maar heel beperkt, je gaat geen miljoenen verdienen met wielershirts. Dus uiteindelijk zal het toch moeten komen van een sponsor die belang heeft bij een bepaalde renner in zijn ploeg vanwege andere belangen.

Ergens denk ik dat het wielrennen naar een ander verdienmodel toe moet. Maar ik denk dan eerder aan anders verdelen van de gelden van TV (niet alles naar de organisatoren maar ook meer naar de ploegen). Of, en da’s vloeken in de kerk, naar entreegelden voor bepaalde stukken van het parcours. 5 euro pp voor een dagje Oude Kwaremont of Cauberg, en nog meer voor een plek in de VIP tent.

Voor mij is het vooral de hoop dat de naamsbekendheid van de sponsors interessant genoeg blijft om zich te binden aan een ploeg.

ProfrondeZevenbergen 2 december 2020 om 21:25

@adz
En waar komt dat geld dan vandaan?

Edit
Ik zie dat er al een andere oplettende lezer is.

CechRepublic 2 december 2020 om 21:53

Van merchandise kan je geen transfers betalen. Nike en de grote sportmerken betalen op voorhand forse bedragen om clubs te mogen sponsoren, maar dat betekent ook dat ze het overgrote merendeel van de opbrengsten (vaak alles) mogen houden. Dus extra verkochte shorts en shirts leveren maar beperkt iets op (op langere termijn natuurlijk wel een hogere sponsorbijdrage). Sowieso zijn sponsoring, recettets en tv-geld uiteindelijk belangrijker voor clubs dat merchandise.
Veder wel een goed punt :)

lander luypaert 2 december 2020 om 22:00

Uae wordt gesponsord door Adidas :D

CechRepublic 2 december 2020 om 22:09

Benieuwd hoeveel UAE shirts ze per jaar verkopen…

lander luypaert 2 december 2020 om 22:14

stuk of 5?

CechRepublic 2 december 2020 om 22:28

Dat is 3 meer dan ik zou inschatten.

Beer 2 december 2020 om 22:37

Niemand die zich herinnert dat Lefevre Gaviria met wederzijdse instemming naar UAE liet vertrekken? Tirade gaat er dus niet komen. Ofwel komen Maxtin en Lefevre eruit als volwassenen en Almeida vertrekt ofwel blijft hij gewoon.

CechRepublic 2 december 2020 om 19:07

Denk ook dat hij in 2021 bij DQS blijft. Maar de kans op vertrek een jaar later is fors en dat is een enorme aderlating voor de te bouwen rondeploeg rond Evenepoel.

Panache 2 december 2020 om 21:00

De belofte van Almeida overstijgt, naar ik aanneem, een voorbestemde rol als meesterknecht. Laat Evenepoel eerst maar bevestigen in een grote ronde (3e week). Blijkt hij echt de nieuwe kannibaal te zijn, dan is het uiteraard een overweging.

Michelangelo 2 december 2020 om 21:09

Eens met Panache,

Als Almeida volgend jaar nog zo’n stap zet als dit jaar, dan is het niet de perfecte meesterknecht. Wel qua capaciteiten, maar niet qua ambitie. Want zo’n jonge gast zou dan moeten kiezen om het voor zichzelf te proberen.
Pas als dat niet blijkt te lukken, is er de mogelijkheid om te gaan knechten. Ik denk dat Lefevere er veel beter aan doet om een paar oude krijgers te halen om te knechten, aangevuld met wat jonge gasten die soms in de schaduw moeten rijden en soms daarbuiten.

CechRepublic 2 december 2020 om 21:45

Maar dan is een overstap naar UAE natuurlijk nog erger, want Pogacar is wel een bevestigde GT- renner en eentje die echt een paar stapjes voorloopt op Almeida.
Ik bekeek het ook niet vanuit Almeida’s perspectief, maar vanuit DQS en Evenepoel, die inderdaad nog moet laten zien dat hij een GT aan kan.

boenk 3 december 2020 om 08:53

Mja, hij moet weg bij Evenepoel (die zich nog niet bewezen heeft als ronderenner) en zal dan bij Pogacar wat gaan rijden (die zich al wel bewezen heeft). Geen speld tussen te krijgen.

Lefevere heeft al 2 maanden geleden gezegd dat Almeida gehaald werd met het oog om Evenepoel te ondersteunen, maar dat het niet is dat hij dat traject moet volgen als hij bewijst zelf ook klassementen te mogen ambiëren. Dus als ik Almeida was, zou ik misschien eerst eens rond de tafel gaan zitten met DQT en zien wat er mogelijk is, want voorlopig zie ik buiten Evenepoel en hem, geen jongens die meteen voor een klassement kunnen gaan in een grote ronde. Dat zou willen zeggen dat ze 3 GT's onder hun beiden kunnen verdelen. Benieuwd of dat bij UAE ook zo zou zijn en blijven, of dat hij daar àltijd laatste man voor Pogacar zou mogen spelen.

Budget zal een grote rol spelen, al kan ik me voorstellen dat als Lefevere gaat onderhandelen met sponsors, dat hij kan aanhalen dat mannen als Almeida noodzakelijk zijn om te scoren in een grote ronde, en dat er dus ook voor het team rond Evenepoel, extra budget moet komen.

Michelangelo 3 december 2020 om 10:11

Helemaal eens Boenk,

Je zit als renner niet verkeerd bij de blauwwitten, supersterke en professionele ploeg. Maar hij zal gewoon goed moeten nadenken over wat hij wil, en daar met de ploeg over moeten praten.

En als hij de kans krijgt om zijn eigen ambities waar te maken zit hij daar prima. Als hij zijn eigen ambities moet opofferen voor Evenepoel, dan zou ik gewoon niet verlengen en bij einde contract vertrekken.

plattenband 2 december 2020 om 21:37

Bij DQS rijden volgend jaar 29 renners waarvan 1 er nog rap bij gehaald om ‘m voor een jaar uit de nood te helpen. Lefevere zal dus wel bewust geen extra renners aangetrokken hebben omdat ie ziet en voelt dat de aangetrokken klimmers het eigenlijk wel goed doen en dus moeten behouden worden voor Rev. M.a.w. budget opsparen voor loonsverhogingen.

Almeida zal ie waarschijnlijk niet kunnen houden als zo’n ploegen (lees: o.a. UAE) met de dollars gaan zwaaien. Maar een ploeg op poten zetten met een niet te kloppen klassiekerkern én een top-rondeploeg én bijvoorbeeld nog een sprinterskern, dat is niet zomaar gedaan. Misschien alleen TJV tipt momenteel aan dat opzet.

Als Almeida én Rev beide bevestigen als ronderenner dan zal PL keuzen moeten maken en zal Rev normaal winnen. DQS heeft immers niet genoeg klimmers om 2 volwaardige, afzonderlijke rondekernen op te zetten.

CechRepublic 2 december 2020 om 21:49

Als Almeida weggaat eerlijk gezegd ook niet voor één rondekern. Jungels (ja, dat kan echt een top GT-knecht zijn) en Almeida weg betekent Knox, Masnada en dan heel ver weg Baggiolo, Cattaneo en Vansevenant (hoewel die daar boven uit kan stijgen). Dat is heel licht vergeleken bij het geweld van TJV en Ineos en zelfs UAE.

Gilberto 2 december 2020 om 22:06

@Cech
Toch bijna elke ploeg is licht vergeleken bij het geweld van TJV en Ineos.
Ze kennen met die renners die jij noem echt een heel verdienstelijke ploeg samenstellen hoor

CechRepublic 2 december 2020 om 22:08

Verdienstelijk, maar niet concurrerend. Daar hebben ze een renner van het niveau Almeida wel voor nodig.

Michelangelo 2 december 2020 om 22:11

En uiteindelijk hebben we kunnen zien dat een sterke ploeg geen garantie is voor overwinningen. Natuurlijk helpt het heel erg mee, maar de kopman moet om te beginnen sterk genoeg zijn om het ook af te kunnen maken. Goede steun op het vlakke en tot de voet van de laatste klim zou in basis moeten volstaan om dicht bij de eindzege te kunnen komen.

CechRepublic 2 december 2020 om 22:32

Dat is waar zo lang er niks gebeurt, maar een ongelukkig lekke band oid en voor je het weet kom je in een Dumoulin-Vuelta of Kelderman-Giro scenario terecht. Drie man van Ineos en/of TJV tegen Evenepoel gaat hij niet redden. Die topknecht is gewoon een noodzakelijk zekerheid. En Almeida, die kan klimmen en tijdrijden, is daarvoor bij uitstek geschikt.

Beer 2 december 2020 om 22:59

Evenepoel-Alaphillipe-Almeida-Masnada-Cattaneo-Serry-Lampaert-De Clerq, bereploeg lijkt me. Jammer dat Jungels weg is; had het helemaal afgemaakt.

harryjohan71 3 december 2020 om 09:19

Ik heb Cattaneo en Masnada nog niet in het hooggebergte zien knechten. Een goede klimmer impliceert niet dat je ook een goede knecht bent. In de Giro vond ik Masnada tegenvallen in de rol van knecht. In de Vuelta heeft Cattaneo een aantal top 20 klasseringen zonder te knechten. 1 keer was hij dicht bij een overwinning maar dat was vanuit een ontsnapping. Volgens mij moeten zij zich nog volledig bewijzen als knecht. Er wordt hier veel te simpel gedacht over de rol van knecht.

Marco Willems 2 december 2020 om 23:42

Was het niet zo dat Remco boos op Almeida was toen laatsgenoemde hem op een trainingskamp eraf reed?

Remco zette in laatste etappe Burgos ook aan toen Almeida net aanklampte bij hem Sosa en Landa, wat Almeida het podium had kunnen kosten.

Ik weet niet of die twee elkaar goed liggen maar Burgos vond ik toen echt een rare actie. Desondanks zie ik hem zijn contract gewoon uitdienen

boenk 3 december 2020 om 08:59

Evenepoel heeft achteraf ook gewoon toegegeven dat dat een domme actie was van hem in Burgos. En ik denk niet dat Evenepoel kwaad was op Almeida omdat die hem er eens afreed op training (hetgeen doorgaans dus wel degelijk andersom is). Niet graag verliezen is imho niet hetzelfde als boos zijn op de winnaar.

Voor mij is hier absoluut niet mee aangetoond dat ze elkaar niet kunnen uitstaan.

Kevin Lowagie 3 december 2020 om 08:36

Almeida geeft nu een neoprof contract bij Lefevre, dus een goedkope renner. Na twee jaar zal er boter bij de vis moeten komen, gezien zijn indrukwekkende prestaties. UAE geeft aan een hele klomp boter te liggen hebben voor de komst van Almeida. Lefevre zal hem sowieso moeten laten vetrekken, want met Bennett, Alaphilippe en Evenepoel heeft hij al drie heel dure contracten die navenant presteren. In het verleden gebeurde hetzelfde met Schachmann en Kwiato.

harryjohan71 3 december 2020 om 10:42

Is Bennett zo’n dure kracht? Persoonlijk zou ik Almeida proberen te behouden ipv Bennett. Voor klassement in Tour gaan en ook voor sprintetappes lijkt mij teveel van het goede. Waarschijnlijk hoeft DQS deze keuze pas in 2022 te maken.

Johnny7 3 december 2020 om 08:43

Weet niet of UAE de beste ploeg is voor Almeida maar het is een algemeen bekend feit dat elke niet-Belgische klassementsrenner zsm weg moet bij Quickstep. Toen Mas op het podium eindigde en om 1 of 2 knechten vroeg voor het volgende seizoen heeft Lefevre hem in zijn gezicht uitgelachen en dat zegt genoeg.

Headlines

Materiaalzone

Populair