Ploegentijdrit Valencia gaat door, tijden tellen niet mee voor klassement
foto: Sirotti (archief)
vrijdag 2 februari 2018 om 14:24

Ploegentijdrit Valencia gaat door, tijden tellen niet mee voor klassement

In de Ronde van Valencia tellen de tijden van de ploegentijdrit vandaag niet mee voor het algemeen klassement. Vanwege de hevige regenval zijn delen van het parcours spekglad geworden. De organisatie heeft daarom besloten om de collectieve rit tegen de klok wel te laten verrijden, maar de tijden niet mee te laten tellen.

Eerder op de dag hadden meerdere renners op sociale media al een oproep gedaan. “Naar mijn mening moeten er geen klassementstijden gerekend worden vandaag. Wie het risico wil nemen, mag voor de ritzege gaan”, schreef Michal Kwiatkowski.

“Wind en regen, wegen overstroomd, geen kans op een normale verkenning”, somt de Pool op. Sep Vanmarcke deed eerder al een oproep. “Een gevaarlijk tijdritparcours, plus hevige regenval, plus harde wind. Hopelijk nemen de Ronde van Valencia en de UCI de juiste beslissing. Het is de start van het seizoen, het is niet nodig om risico’s te nemen.”

https://twitter.com/LucGrefte/status/959387405504610306

RIDE Magazine
49 Reacties
02-02-2018 14:09
Als ze droog en zonder wind willen rijden ga dan lekker baanwielrennen doen. Het is aan een team zelf om te bepalen hoeveel risico ze willen dus gewoon laten rijden en niet zeiken
02-02-2018 14:25
Dan rij je toch langzamer als je het niet vertrouwd? Begin van het seizoen is ook b#llsh*t. Niet het probleem van de organisatie dat jouw persoonlijke piek ergens anders ligt.
02-02-2018 14:31
Kan iemand mij uitleggen waarom er nu überhaupt nog gereden wordt? Voor de dagzege? Dat is toch evengoed riskant?
02-02-2018 14:35
Wat.Een.Onzin. Toevallig ook dat nu Valverde eerste staat, ze dit doen.
02-02-2018 14:40
Veloburto >>> Volgens mij zijn het juist niet de Spanjaarden die er het hardst om roepen.
02-02-2018 14:42
Waarom ga je hem dan überhaupt wel rijden als je het niet vertrouwd. Schrap hem dan helemaal en rij gewoon niet
02-02-2018 14:42
Rij dan niet.
02-02-2018 14:45
Tijden tellen niet mee.....welk doel heeft deze ploegentijdrit dan nog ?
Misschien beter om het maximaal tijdverlies op 2 minuten te zetten, om toch nog een wedstrijdelement te hebben.
02-02-2018 14:52
Wederom maakt de organisatie structuur en flexibele regelgeving dit soort corrupte dwalingen mogelijk, maar de schaamteloosheid waarmee de Spanjaarden te werk gaan blijft verbijsterend. Te genant voor woorden.
02-02-2018 15:04
@Djoop, +1. Blijft een corrupte volkje, die Spanjolen
02-02-2018 15:07
Belachelijk. Of het gaat door en de tijden tellen mee voor het klassement of het gaat niet door.
02-02-2018 15:09
[quote]Of het gaat door en de tijden tellen mee voor het klassement of het gaat niet door.[/quote]
Waarom zouden dat de enige mogelijkheden moeten zijn?
02-02-2018 15:10
Wat een gelul dit joh. Wegdek is al praktisch droog. Wordt Gent-Wevelgem nu ook stilgelegd bij een beetje wind?
02-02-2018 15:11
Belachelijk, helemaal mee eens. Opstaan tegen die Spaanse combine!
02-02-2018 15:18
'Het is nog vroeg in het seizoen, dus liever geen risico's' ?

Dat slaat toch alles, is het nu een wedstrijd of niet?
02-02-2018 15:34
Kan niet zo veel met het argument 'iedereen bepaalt toch zelf hoeveel risico's hij neemt'. Het is een wedstrijd, geen wandelvierdaagse. Een wedstrijd impliceert dat je wilt winnen/zo veel mogelijk tijd op je tegenstanders pakken/zo goed mogelijk wilt scoren. Als dat moet gebeuren onder omstandigheden die de veiligheid van de renners in het geding brengen, is het begrijpelijk dat de wedstrijdleiding verantwoordelijkheid neemt.

Wat dat met Spaanse corruptie te maken heeft, snap ik niet zo. En ook niet wat de link is met de periode van het seizoen: in de Ronde van Vlaanderen of de Tour de France zouden dezelfde criteria moeten gelden als in een marginaal Spaans rondje.
02-02-2018 15:41
Prima beslissing van de organisatie.
02-02-2018 15:44
@pedaleur

Op welk moment brengen omstandigheden renners niet in gevaar? Met 100+ een afdaling induiken met een peloton van 50 man is ook niet echt risicoloos.. toch worden afdalingen niet geneutraliseerd. Wielrennen kan een gevaarlijke sport zijn, en als je bij elk zuchtje wind en spatje regen geen koers durft vrij te geven dan kan je net zo goed geen wedstrijden meer organiseren.
02-02-2018 15:46
De wegen stonden er compleet onderwater. Rijden was daardoor slecht mogelijk. Normaal ben ik ook van niet zeuren en rijden met dit was toch wel uitzonderlijk en dus terecht om de etappe te annuleren. Voor de show rijden vind ik wel bijzonder. Inmiddels zou er wel weer gereden kunnen worden om tijd. Mooi cadeautje voor Valverde, is hem gegund (door mij althans).
02-02-2018 15:53
@merlinappa
Wielrennen kan inderdaad een gevaarlijke sport zijn, zelfs op een ogenschijnlijk normaal parcours en onder vrij normale omstandigheden. Daarom zouden wedstrijdorganisaties niet de grens moeten opzoeken qua parcours (Rio 2016) en ingrijpen als de omstandigheden een parcours te gevaarlijk maken. Of dat nu in Spanje het geval is, kan ik niet beoordelen.

En nee, dat betekent niet dat bij elk zuchtje wind of elk spatje regen ingegrepen hoeft te worden.
02-02-2018 16:01
Wat een gelul dit, dit gaat nergens over.... droge weg.
02-02-2018 16:09
Wat een genereus gebaar voor Valverde. Het is hem op zich gegund na zijn pech, maar jammer is het wel.
02-02-2018 16:51
"Kan niet zo veel met het argument 'iedereen bepaalt toch zelf hoeveel risico's hij neemt'. Het is een wedstrijd, geen wandelvierdaagse. Een wedstrijd impliceert dat je wilt winnen/zo veel mogelijk tijd op je tegenstanders pakken/zo goed mogelijk wilt scoren. Als dat moet gebeuren onder omstandigheden die de veiligheid van de renners in het geding brengen, is het begrijpelijk dat de wedstrijdleiding verantwoordelijkheid neemt."

@ pedaleur,
Als je dit vindt, waarom dan wel de wedstrijd door laten gaan om de dagzege? Dat is meten met twee maten.
02-02-2018 17:33
@tvm
Dat had van mij idd niet gehoeven, maar ik kan me voorstellen dat er zo'n soort compromis uitrolde om publiek en sponsoren nog een beetje tegemoet te komen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine