Astana-renners Umba en Marukhin ‘degraderen’ van WorldTeam naar opleidingsploeg
Santiago Umba doet noodgedwongen een stap terug - foto: Cor Vos
dinsdag 3 december 2024 om 14:53

Astana-renners Umba en Marukhin ‘degraderen’ van WorldTeam naar opleidingsploeg

Astana Qazaqstan maakt ruimte vrij in zijn selectie, met oog op het nieuwe wielerseizoen. Twee renners die in 2024 nog uitkwamen voor de hoofdmacht van Astana Qazaqstan, rijden volgend jaar voor de continentale opleidingsploeg. Het gaat om de Colombiaan Santiago Umba (22) en de Kazach Daniil Marukhin (25).

Teammanager Alexander Vinokourov legt op de ploegsite uit waarom deze renners de omgekeerde beweging maken. “Santiago is nog altijd een erg jonge renner. Het voorbije wielerseizoen was voor hem een uitdaging.”

In de luwte
“Santiago nam op 21-jarige leeftijd deel aan verschillende WorldTour-wedstrijden. Zo wist hij de Vuelta a España tot een goed einde te brengen. Deze ervaringen zijn van onschatbare waarde, maar de overgang is mogelijk iets te snel verlopen. Het is voor hem nu zaak om een stap terug te doen, om in de toekomst weer gestaag te kunnen groeien.”

“Ook voor Danill was het een zwaar seizoen, voornamelijk vanwege een gebrek aan ervaring op het hoogste niveau”, vervolgt Vinokourov. “Desondanks toonde hij zich in meerdere wedstrijden een betrouwbare knecht. Na overleg met hem en onze staf hebben we besloten dat een seizoen bij onze opleidingsploeg hem zal helpen. Hij krijgt nu niet te maken met onnodige stress en kan zo weer werken aan zijn zelfvertrouwen.”

De twee jonge renners krijgen in 2025 de mogelijkheid om zich te onderscheiden op een hoger niveau. “Santiago en Danill zullen volgend jaar in sommige wedstrijden (met dank aan de mixregel, red.) uitkomen voor onze hoofdploeg. Ze krijgen zo de ruimte om geleidelijk hun ritme te vinden en ervaring op te doen, zonder onnodige druk.”

Astana hengelt nog naar de diensten van Maxim Van Gils – foto: Cor Vos

Ruimte voor komst Maxim Van Gils?
Nu Umba en Marukhin de omgekeerde beweging maken naar de opleidingsploeg, telt het WorldTeam van Astana Qazaqstan nu 28 renners voor het nieuwe wielerseizoen. Er is met andere woorden ruimte voor het aantrekken van twee nieuwe renners.

Is het een voorbode voor de komst van Maxim Van Gils? De 25-jarige Belg zou na zijn vertrek bij Lotto Dstny op het punt staan om een contract te tekenen bij Red Bull-BORA-hansgrohe, maar Astana Qazaqstan heeft de hoop nog niet opgegeven. De Kazachse formatie zou eerder al een ‘nieuw en financieel krachtiger bod hebben uitgebracht’, aldus Het Laatste Nieuws.

RIDE Magazine
6 Reacties
03-12-2024 16:12
Nee, Toneatti en Kuzmin zouden de 29e en 30e renner worden. Waarschijnlijk niets met Van Gils te maken dus.
03-12-2024 16:02
Ik blijf het bizar vinden dat Astana een geldschieter heeft gevonden die kennelijk alles goed lijkt te vinden. Ik vrees voor de renners dat dit van korte duur zal zijn, en de geldproblemen weer snel terugkeren. Tellen de punten van de "mix" renners mee voor UCI punten als ze voor de hoofdmacht rijden?
    03-12-2024 16:20
    Nee. De punten die een renners van het CT halen in een wedstrijd die ze rijden met het WT team tellen niet mee voor het WT team.
03-12-2024 15:47
Mooi verhaal over Umba "de overgang is mogelijk iets te snel verlopen", maar deze jongen was in 2021-22 al 2 jaar prof bij de Androni-ploeg. Daarna een jaartje in het Savio-CT gebleven, maar dan mag je toch verwachten dat ie in 2024 wel ervaren genoeg is om in de WT wat te presteren?
Ergo: Vino zocht gewoon naar een creatieve oplossing om binnen de UCI-regels wat plaatsjes vrij te maken, en zo'n 2-jarig contract mag blijkbaar ook uitgediend worden in het XDS/Astana-CT.
03-12-2024 15:13
Naar verluid zou Anton Kuzmin ook bij de ploeg blijven, dus het 'degraderen' van Marukhin (die nog een doorlopend contract had) zal nodig zijn geweest om plek vrij te maken voor Van Gils. Niet de eerste keer dat Astana zoiets uithaalt, twee jaar geleden exact hetzelfde met Nurlykhassym die plaats moest maken voor Cavendish.
    04-12-2024 07:57
    Dat was Zakharov, maar we snappen je punt :)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine