Twee prestaties uit Giro d’Italia neemt Tadej Pogacar zeker mee naar Tour de France
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 27 mei 2024 om 19:30

Twee prestaties uit Giro d’Italia neemt Tadej Pogacar zeker mee naar Tour de France

Analyse Met zes ritzeges, twintig roze truien, het bergklassement en de eindzege met een voorsprong van liefst 9 minuten en 56 seconden heeft Tadej Pogacar de afgelopen drie weken huis gehouden in de Giro d’Italia. De Italiaanse ronde bleek een speeltuin voor de Sloveense veelvraat. Al leek het ook veel op een training voor de Tour de France.

Hadden we iets anders mogen verwachten dan deze heerschappij van Pogacar in de Giro d’Italia? Wanneer we naar de concurrentie kijken, dan is de overmacht waarmee de kopman van UAE Emirates de ronde naar zijn hand zette geen verrassing. Daniel Felipe Martinez werd tweede op bijna 10 minuten achterstand. Nog nooit eerder was de Colombiaan van BORA hansgrohe zo dicht in de buurt gekomen van Pogacar. In de Vuelta van 2019 was het verschil 2u10’25. In de Tour 2020 verloor hij 1u55’12. In de Tour 2022 1u58’12 en in de Tour van 2023 gaf hij op in rit 14 terwijl zijn achterstand op ‘Pogi’ toen al 1u58’21 telde.

De inmiddels 38-jarige Geraint Thomas stond in 2022 naast Pogacar op het podium van de Tour de France en had toen slechts 4’39 achterstand op de Sloveen. In de Tour van 2021 was dat nog 2u11’37. Gezien zijn leeftijd heeft Thomas opnieuw een topprestatie gerealiseerd door voor de vijfde keer in zijn loopbaan op het podium van een grote ronde te eindigen. Voor een renner die zijn loopbaan begon op de piste, zich vervolgens op de Vlaamse klassiekers richtte en eigenlijk pas na zijn zevende jaar bij de profs de focus op de grote rondes zette een knap resultaat.

Pogacar is op dit moment van een andere orde. Of het handig was dat Richard Plugge in zijn rol als teammanager van Visma | Lease a Bike zei dat er weinig conclusies uit de prestaties van de Sloveen in deze Giro d’Italia zijn te trekken kun je betwisten. Maar gelijk heeft de Nederlandse teambaas wel. Zonder de tegenstand van Remco Evenepoel, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard is er volgens Plugge weinig op te maken over het niveau van Pogacar: “Pas in de Tour zullen we zien wat zijn echte niveau is.”

Zijn concurrenten op de Italiaanse wegen konden nauwelijks zijn wiel houden. Ben O’Connor probeerde het op Oropa, terwijl Daniel Felipe Martinez zich dapper toonde op weg naar Livigno en Santa Christina. Ze stierven echter in zijn wiel en moesten die inspanning later bekopen. Opgeteld hooguit twee à drie minuten konden deze concurrenten de tempoversnellingen van ‘Il Re Pogacar’ volgen.

Als je terugkijkt hoefde Pogacar slechts drie keer voluit te gaan in deze Giro. Eerst in de bergtijdrit naar Perugia waar hij op de slotklim alles uit de kast moest halen om de beproeving tegen de chronometers op zijn naam te schrijven. Dan de bergrit naar Livigno waar hij al op 14 kilometer van de streep in de aanval moest gaan om aanvaller Nairo Quintana nog te achterhalen, zodat hij zijn geliefkoosde koninginnenrit nog op zijn naam kon schrijven. En vervolgens in de tijdrit naar Desenzano del Garda, waar hij toch het onderspit tegen Ganna moest delven.

Foto: Cor Vos

Verder was het een grote one man show. Het enige smetje, als je daar al over mag praten, is de sprintnederlaag in de eerste rit tegen Jhonatan Narváez. Anders had hij ook nog eens de hele ronde in het roze gereden.

Pogacars’ teambaas Mauro Gianetti vertelde de afgelopen dagen in de Giro d’Italia dat we dit jaar nog niet het beste hebben gezien van zijn kopman. Logische woorden in de wetenschap dat de concurrentie mee luistert. Na de tweede resolute nederlaag in de Tour de France tegen Jonas Vingegaard besefte men bij UAE Emirates dat ook hun superman marginal gains nodig had om de strijd met de Deen van Visma | Lease a Bike aan te kunnen. Vooral de nederlaag in de klimtijdrit naar Combloux kwam hard aan, omdat daar juist ook de professionaliteit van een team aan de oppervlakte kwam. En… een klimtijdrit liegt nooit.

Tegenover Het Nieuwsblad vertelde Gianetti dat alles onder het vergrootglas werd gelegd. Zo werkt hij met een nieuwe Spaanse nutritionist, waardoor hij een kilogram scherper dan vorig jaar op de fiets zit. Op basis van wetenschappelijke metingen werden diverse aanpassingen doorgevoerd. Pogacar rijdt nu met een iets kleiner frame, terwijl zijn pedaalcranks ietwat zijn ingekort. Vorig jaar al met 2,5 mm, maar dit jaar nog eens 5 mm korter tot 165 mm. Zo verhoogt zijn cadans en zit hij ook weer iets meer aerodynamisch op zijn fiets.

Zijn standaard buitenblad werd van 54 naar 55 tandjes vergroot, terwijl men het binnenblad gelijk hield op 40 tanden. Daarnaast werkt UAE Emirates nu met kettingbladen van het Italiaanse merk Carbon-Ti gemaakt uit carbon met tanden van aluminium om zo enkele grammen gewicht uit te sparen. Ook zijn schijfremmen zijn om dezelfde reden deels uit carbon vervaardigd.

Om een extra impuls aan zijn trainen te geven werkt Pogacar sinds deze winter niet meer met Inigo San Millan, maar volgt hij de aanpak van coach Javier Sola om te zien welke kleine veranderingen hem nog sterker kunnen maken.

Juist door de grote nederlaag in de klimtijdrit in Combloux besefte men bij UAE Emirates dat een verschil van 1’38 op Vingegaard tegen de klok zodanig groot is, dat hij dit in geen enkele bergrit in lijn goed zou kunnen maken. De tijdrit van Pogacar moest verbeteren en dus zat hij de afgelopen maanden 20% meer op de tijdritfiets. Gianetti zei verder tegenover Het Nieuwsblad: “Tadej heeft veel meer oefeningen naast zijn fiets gedaan om een positie op zijn tijdritfiets te kunnen aanhouden waarbij hij zo veel mogelijk kracht kwijt kan. Verder hebben we de fietsen, helmen en pakken verbeterd.”

Foto: Cor Vos

De winst in de klimtijdrit naar Perugia en de tweede plek in de vlakke tijdrit achter specialist pur sang Filippo Ganna zijn voor UAE Emirates dan ook de belangrijkste graadmeters uit deze Giro d’Italia richting de Tour. Dit zijn zijn belangrijkste bouwstenen voor de komende Ronde van Frankrijk. Bergop was hij in Italië een klasse apart. Maar veel vergelijkingsmateriaal met de ‘echte’ concurrentie in de Tour geeft het niet. Pogacar verbeterde op Monte Grappa het klimrecord van Nairo Quintana uit 2014 met 58 seconden, maar bleef op Oropa 24 seconden verwijderd van de beste tijd van Marco Pantani in 1999.

Juist in de voetsporen van Pantani hoopt Pogacar deze zomer te treden. De Italiaanse klimmer was de laatste renner die in 1998 de dubbel Giro/Tour realiseerde. Pogacar gaf voor deze Giro aan dat hij hoopte om deze ronde winnend, maar ook mentaal goed te kunnen afsluiten. Verder was het een wens dat hij in de laatste week niet iedere dag tot het uiterste hoefde te gaan. Aan al die voorwaarden heeft hij voldaan. Qua moreel heeft de Sloveen de afgelopen weken alleen maar positieve energie getankt richting de Tour.

Al wachten bij Le Grand Départ ook verse tegenstanders op hem. Remco Evenepoel, Primoz Roglic en een niet te onderschatten Carlos Rodriguez zullen van een hoger niveau zijn dan zijn opponenten in de Giro. En reken daar ook Jonas Vingegaard maar bij. De geluiden die WielerFlits opvangt geven aan dat hij straks ook in Florence voor vrijwel honderd procent fit zal zijn voor de Tour. Dus was deze Giro d’Italia een graadmeter voor de komende Tour de France: nauwelijks.




Over de ambitieuze plannen van Tadej Pogačar
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je de volledige reportage over Tadej Pogačar. Daarin komt de Sloveen aan het woord, net als zijn trainer/coach José Matxin, ploegmanager Mauro Gianetti en zaakwaarnemer Alex Carera. Alles over het masterplan staat in het 236 pagina’s tellende zomernummer van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
RIDE Magazine
37 Reacties
26-05-2024 22:23
Ik zie eigenlijk maar 1 persoon echt in staat om Pogacar te verslaan en dat is een fitte Vingegaard. Roglic kan wel ver komen, maar lijkt me net minder dan die 2. De rest van de renners hebben imo te weinig laten zien in gt's om echt mee te doen. Deze 3 verdelen de meeste rondjes waar ze in rijden. Evenepoel wint veel kleinere rondes, maar dan vooral als deze 3 er niet zijn.
    27-05-2024 10:22
    Maar schrijf een Primoz in vorm nooit af.
26-05-2024 20:30
Z'n prestaties in deze giro geven juist wel vergelijkingsmateriaal met z'n concurrentie in de Tour. De prestaties die hij heeft neergezet op het laatste deel van Foscagno en laatste Monte Grappa zijn allebei beter dan wat hij ooit heeft laten zien. De etalon w/kg prestaties kan je gewoon vergelijken met eerdere prestaties van Vingegaard in de Tour (Granon, Hautacam, Loza). En dan komt hij alleszins meer in de buurt dan eerdere jaren!
    26-05-2024 20:37
    Je kan de omstandigheden niet vergelijken, de druk is heel anders en het weer is anders. Het meest belangrijke verschil is nog wel dat in de giro Uae overal zelf het tempo kon bepalen terwijl in de tour Jumbo Pogacar altijd dwingt om in elke bergetappe 100% te geven.
    26-05-2024 22:40
    Druk slaat nergens op. maar verder is het inderdaad de grote vraag of Pogacar z'n 2 topprestaties in deze giro nu ook kan herhalen in de hitte in Frankrijk deze zomer! Roglic, die net als Vingegaard ook goed tegen de hitte kan, heeft op dat gebied ook echt een voordeel tov Pogi
    27-05-2024 19:44
    @Landerovic
    Even benieuwd als jij
26-05-2024 22:29
Ik heb wel echt de indruk dat Pogacar weer een stapje heeft gezet. Of het genoeg is zullen we pas weten als Vingegaard fit aan de start verschijnt bij de Tour. Die lijkt mij ook de enige met de capaciteiten om de strijd aan te gaan met deze man in deze vorm. Zoals NCK17 al aangaf: je kan de tour en de Giro niet goed vergelijken omdat in de tour VisLab de drie weken zo hard mogelijk zal maken in de wetenschap dat Vingegaard normaal beter hersteld van zware inspanningen. Een Giro in de benen hebben is dan wellicht niet ideaal. Toch zie ik Pogacar in deze vorm de dubbel wel halen.
27-05-2024 09:42
In een wedstrijd is de tegenstand wat ie is en de afwezigen hebben ongelijk.
Evenepoel won een Ronde van Spanje zonder noemenswaardige tegenstand en wordt op basis van die overwinning nu tot de kandidaat-winnaars van de Ronde van Frankrijk gerekend.

Maar bekijk eens Pogacars prestaties in de 3 grote rondes:
Ronde van Frankrijk: 2X 1e en 2X 2e
Ronde Van Italië: 1X 1e
Ronde van Spanje: 1X 3e

M.a.w. bij elk van zijn 6 deelnames aan een grote ronde stond hij op het eindpodium. Hij is 25.
    27-05-2024 21:58
    Vingegaard met 46, 2, 1, 1, 2 (was altijd 1 geweest mocht hij gewild hebben) net zo’n leuk lijstje.
26-05-2024 20:53
Van te voren was al duidelijk dat Pogacar weinig tegenstand zou hebben voor het AK, die voorspelling is uitgekomen. Pas in de TDF zal duidelijk worden hoe hij zich verhoud tot zijn werkelijke concurrenten, waarbij het fingers crossed is dat Vingegaard 100% is. En dat verder ook iedereen gezond en heel blijft.
Wel mooi om te lezen hoe zijn verlies vorig jaar met name in de tijdrit inspiratie is geweest om een aantal zaken te verbeteren. Dat maakt topsport mooi, de sterkte van de ander als inspiratie gebruiken om zelf beter te worden.
26-05-2024 21:53
Wat misschien nog wel het knapste van alles is, dat is dat hij de "gunfactor" lijkt te behouden. Ondanks dat hij als een kannibaal rond fietst, en de rest eigenlijk degradeert tot figuranten.

Maar dingen als het schenken van zijn bril en koerstruitje, de high-five of drinkbus aan een klein kereltje, het knechten voor Molano richting de massasprint, of gewoon zijn altijd vriendelijke interviews en optredens in de media; het helpt hem allemaal, zowel in het peloton als daarbuiten.

En ik denk dat daarom ook veel wielervolgers heel mild blijven over zijn buitengewone prestaties. Zeker omdat je weet dat hij een paar boeven om zich heen heeft binnen de ploeg, die nou niet bepaald een brandschoon verleden hebben.

Daarom blijf ik wat achterdochtig. Immers, Armstrong was ook ooit zo'n held. Die op kwam voor de kankerpatienten, en het altijd heel goed uit wist te leggen. Ik hoop dat ons dit bespaard blijft bij Pogi, want als wat oudere wielerfan heb ik helaas al veel te veel krassen op mijn ziel.
    27-05-2024 16:18
    Als wielerfan uit de jongere generatie denk ik dat het zielig moet zijn om als wat
    oudere wielerfan een bekrompen ziel te hebben om dergelijk schandelijke achterdocht naar dit wielerfenomeen, überhaupt te durven uitspreken en hem het label van een Armstrong 2.0 toe
    te kennen.
    27-05-2024 18:42
    Toch grappig hoe iedereen daar door de eigen bril naar kijkt. Armstrong heb ik altijd een nep figuur gevonden, dat gedoe rondom kanker was enkel en alleen om zichzelf in de kijker te zetten. Louter en alleen egoïsme. Dus toen de hele doping rel uitkwam was ik niet verrast en zeker geen krassen op mijn ziel (daarvoor ben ik waarschijnlijk ook net iets te sceptisch). Bij Pogacar geniet ik van het ongedwongene, het speelse, net als van der Poel dat heeft. Of hij ook werkelijk zo is, laat ik in het midden we kennen immers alleen de buitenkant van de sporters. Maar ik kan ook enorm genieten van het ietwat nerdzijn van bijvoorbeeld Uijtdebroeks en zijn gulle lach of de familie-man Van Aert, de nuchtere ‘ik-leef-in-het-heden’ Roglic en ik blijf me beseffen dat het net zo goed allemaal hardstikke nep kan zijn. Maar zoals elders gezegd, het voordeel van de twijfel primeert. Enne een beetje raar is natuurlijk leuk, alleen al die haarplukjes ;-)!
    27-05-2024 20:26
    Ah, Badgio is een jongere wielerfan. Dat verklaart een hoop dan, zo niet alles. Niet de boodschapper Badgio, maar de boodschap.
26-05-2024 20:21
Iets meer diepgang over de switch van trainer is wel op z'n plaats. Dit is overduidelijk de verandering die dit jaar het meeste heeft opgeleverd!
    26-05-2024 20:50
    Mwah dat wordt wel enorm opgeklopt. De tegenstand hier was echt van een bedenkelijk niveau. Thomas was by far niet de Thomas van vorig jaar tegen Roglic. Die rit die Almeida toen won bijvoorbeeld dat niveau heb ik hem nu niet één keer zien halen. De rest van de top 10 zijn allemaal renners die leuke renners zijn die in goede doen maximaal top 10 rijden, maar ook net zo goed top 20 kunnen rijden. Ze hebben het Pogacar geen moment lastig gemaakt, maar ook nooit een echte strijd voor plaats twee van gemaakt.

    Of Pogacar dan echt zo goed was weten we niet. Er is geen referentie tov vorig jaar bijvoorbeeld.

    Het gemak van sommige lieden dat het even een leuke training was etc is ook totaal misplaatst. Een grote ronde vergt altijd energie. Vanaf dag 2 ook nog eens dagelijks podiumceremonie, dopingcontrole etc. Hij zal het niet laten merken, maar het kost gewoon energie.

    De dubbel Tour/ Giro is in de laatste 30 jaar alleen door Pantani gelukt en dat was met reden. Contador en Froome ook niet terwijl ze op het moment dat ze het probeerden ook top waren. En Contador had in 2011 net als Pogacar nu amper tegenstand.
    26-05-2024 22:35
    @Waarop baseer jij dat het wordt opgeklopt? Het is echt niet voor niks dat Pogacar zelf wilde wisselen. San Milan laat z'n renners veel te veel Z2 (FatMax) en 15 minuten intervallen doen. Het is niet zonder reden dat veel renners hun sprint/punch verliezen als ze naar UAE gaan ...
    26-05-2024 22:37
    Voor de rest ben ik het helemaal met je eens! Ik kan zo 6 a 7 renners opnoemen die voor Martinez waren geëindigd. De afstand tussen pogi en de rest is dus ook geen maatstaf voor mij. Maar de cijfers achter z'n klimprestaties zijn dat wel, en die wijzen erop dat hij een flinke stap heeft gezet!
    26-05-2024 23:12
    wat een onzin, weet jij het beter dan San Milan?

    Die wkg pippos zeggen mij ook bijzonder weinig, weet je wel wat de afwijking is op die berekeningen?!
    26-05-2024 23:41
    Opgeklopt in de zin van dat we hem dit jaar nog weinig dingen hebben zien doen dan die we hem eerder ook niet hebben zien doen. Zoals terecht opgemerkt zeggen die WKG berekeningen niet heel veel aangezien er wisselende omstandigheden zijn etc.

    Zijn zwakte ligt op grote hoogte tegenover Vingegaard en dat hij zich in ritten toont waar het niet moet. Longwy (22), Baskenland in de Tour (23) ik denk (en dat is mijn mening erover) dat hij dat minder moet doen en dan hopen dat die zwakte op grote hoogte iets minder wordt waardoor hij tegenover de qua recuperatie onovertroffen Vingegaard overeind blijft. Lukt hem dat dan heeft die trainerswissel effect gehad. Dit had hij bij de vorige ook gepresteerd.
    26-05-2024 23:57
    Hebben jullie überhaupt enig idee wat etalon w/kg inhoudt en hoe het berekend wordt? Maar ja, ook dat heeft z'n beperkingen. Echter is het alleszins beter om de concurrentie voor de tour te vergelijken op die manier dan op basis van gevoelens en vage sentimenten, zoals veel mensen in de comments van wielerflits. De Beta types zoals ik lijken toch wel in de minderheid onder het wielerpubliek
    27-05-2024 08:09
    Goed punt, bs, ik heb daar weinig kaas van gegeten, maar ben zeer geinteresseerd eens te proeven. Zou het niet een idee zijn om de redactie uit te breiden met een meer statistische perspectief? Daar leer/lees ik graag meer over.
    27-05-2024 17:20
    Mag ik vragen welke renners hun Punch/sprint verloren hebben?
27-05-2024 10:58
ik verwacht een Pogacar die dit jaar bijna onverslaanbaar is in de koersen waar hij zijn zinnen op gezet heeft. Dus ja ook in de Tour de France verwacht ik hem triomfator.
    27-05-2024 17:19
    Precies. Niet alleen in de Giro, maar ook in Strade Bianchi, Catalonie en LBL was hij dominant. Als hij goed herstelt van de Giro en geen pech heeft in de Tour, lijkt hij onverslasnbaar in Juli, zelfs met Vingegaard op volle kracht. Vergeet ook niet hoe sterk z’n team is met Ayuso, Yates, Almeida en McNulty.
27-05-2024 11:44
Er is weinig negatiefs te vertellen over Pogacar. Zowel op als naast de fiets een fantastische kerel. Een speelse aanvaller die diep vanbinnen toch iedereen met huid en haar wil opvreten, zoals het hoort in de topsport.

Een renner met zoveel klasse dat de Giro niet kan ontbreken op zijn nu al rijk gevulde erelijst (hij nadert in de PCS all-time ranking voor wat het waard is de top-20 en passeerde recent mannen als Roglic, Boonen, Cipollini en Cavendish). Zes ritten erbij, dat toont toch dat hij hier wilde uitpakken.

Ik kan er allemaal wel van genieten, maar na een voorjaar waar de spanning al te vaak ontbrak wist ook deze Giro zelden te beklijven. Dan kon ik veel meer genieten van het duel met Van der Poel vorig jaar in de Ronde van Vlaanderen, op het scherpst van de snee. Als wielerliefhebber wil ik strijd en spanning zien, liefst tot op de meet.

Hij komt ook zelden iets tegen, zoals je kan zien in het rijtje van midi: 6 grote rondes gereden, 6x podium. Toch denk (en hoop) ik dat de Tour andere koek wordt. In de Giro legde de tegenstand zich op voorhand eigenlijk al neer bij de suprematie van Pogi, dat zie ik in de Tour niet te gebeuren.

Maar het is ergens ook wel leuk voor de 'jongere' generatie (onder de 40) uiteraard om zo'n veelvraat bezig te zien, een renner die alles lijkt te kunnen.

Na een eerste seizoenshelft waar de verhoopte duels er nooit zijn uitgekomen, kijk ik wel uit naar de Tour met zowat alle grote namen present - hopelijk ook de Visma-boegbeelden. Bidden tot de wielergoden ook dat ze er daadwerkelijk allen in blakende vorm staan binnen een maand.
26-05-2024 20:32
Ik was het wel eens met wat Plugge zei. Het was niet geheel diplomatiek en dat gebeurt Plugge wel vaker, maar dat maakte het niet minder waar. Martinez en Thomas zijn niet van het niveau van Vingegaard, of van Roglic, of van Evenepoel en ook renners zoals Hindley, Kuss, Rodriguez en Ayuso zijn een stuk beter.
We hebben een goede Pogacar gezien, maar we zullen pas in de tour zien hoeveel het allemaal waard is.
    27-05-2024 10:20
    Zeker weten. De Tour zal in ieder geval een stuk spannender worden. Ik hoop dat Kuss en Primoz in vorm zijn. Samen met Jonas(als hij meedoet) en Evenepoel zal Pogi echt tot het uiterste moeten gaan. Ik kan niet wachten om al die toppers bij elkaar te zien.
26-05-2024 20:35
Dus een duel Pogacar - Vingegaard (mits gezond en in vorm)?
Evenepoel en Roglic een trede lager?
    26-05-2024 23:29
    Lijkt logisch zo.
    Eerst de grote twee, daarna de twee uitdagers. De rest nog een trede lager voor mij.
26-05-2024 23:00
Ik moest echt even nadenken over de twee prestaties uit de titel toen ik het artikel had gelezen. Dat gaat over de tijdritten, toch?
28-05-2024 09:00
Ik zou wel een vierde 'voluit' moment willen toevoegen: Oropa. De enige etappe waarbij Pogacar zichtbaar vermoeid over de streep kwam.
26-05-2024 20:40
Misschien komt hij nu in de buurt van vingegaard
27-05-2024 12:24
Vreemd hoor, die 165mm cranks, zeker in combinatie met een vergroot buitenblad. Want wat is het bio-mechanische gevolg: er is meer spierkracht per omwenteling nodig omdat het "moment = kracht X krachtarm" (lengte) afneemt én daar komt bovenop dat de tandverhouding ook groter wordt (meer meters per omwenteling). Bovendien vergt deze aanpassing voor de timing (coördinatie) om een goede krachtcurve tijdens de omwenteling te leveren nogal wat aanpassingstijd (inslijten van een routine beweging).

Zouden ze bij Shimano een grote voorraad 165mm cranks hebben die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen?
    27-05-2024 13:12
    Daar staat weer tegenover dat je meer kracht kunt leveren naarmate je been meer gestrekt is.

    Bij kortere cranks buig je je knieën minder, en dus verklein je het gedeelte waarin je het minste kracht kunt leveren.

    Daarbij kunnen sommige renners, doordat het bovenbeen minder ver omhoog komt, dieper zitten wat een aërodynamische voordeel geeft.
    28-05-2024 09:01
    Voordeel van kortere cranks is ook dat je makkelijker een hogere cadans kan rijden omdat je been/voetsnelheid lager is, omdat je een kleinere cirkel maakt. Dat weten ze op de baan al heel lang, daar rijdt vrijwel iedereen rond de 165.
27-05-2024 20:22
Welke 2 prestaties neemt hij nu precies mee naar de Tour, gegeven het feit dat Roglic, Evenepoel en Vingegaard er niet bij waren? Artikel spreekt zichzelf tegen.
Wat totaal niet aan bod komt: Pogacar lag vorig jaar met z'n pols in de kreukels en dienovereenkomstig een gebrekkige voorbereiding. En voor Vingegaard geldt dit jaar hetzelfde. Hoe de verhoudingen liggen, mocht Vini überhaupt de Tour halen, moet dan blijken. Pog en Rog hebben een streepje voor. Daar zal de raketwetenschap niet zoveel aan veranderen me dunkt. Maar mss toveren bij VLab nog iets uit het lab. Who knows.

Reacties zijn gesloten.