Twee Nederlanders maken deel uit van Tourselectie Visma | Lease a Bike
Jonas Vingegaard zal volgend jaar in de Tour de France steun krijgen van twee Nederlanders. Dylan van Baarle mag zich opnieuw opmaken voor de Franse wielerronde en verder keert Steven Kruijswijk – na een jaar afwezigheid – weer terug in de Tourkern van Visma | Lease a Bike.
Jumbo-Visma heeft volgend jaar weer een duidelijk doel voor ogen in de Tour de France: de Nederlandse succesformatie hoopt met Jonas Vingegaard voor een derde opeenvolgende keer de grootste wielerwedstrijd op aarde te winnen. De Tourwinnaar van 2022 en dit jaar is de uitgesproken kopman van Visma | Lease a Bike.
Vingegaard kan rekenen op een zeer sterke ploeg in steun. Sepp Kuss, Christophe Laporte, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle waren in de voorbije Ronde van Frankrijk al zeer belangrijke schakels en zullen ook volgend jaar weer deel uitmaken van de achtkoppige formatie. De Sloveen Jan Tratnik en de Amerikaanse aanwinst Matteo Jorgenson zijn dan weer twee nieuwe gezichten.
De achtste en laatste renner is niemand minder dan Steven Kruijswijk. De inmiddels 36-jarige klimmer stond in zijn carrière al zeven keer aan het vertrek van de Tour de France, als kopman of als meesterhelper, maar moest dit jaar vanwege een zware valpartij in het Critérium du Dauphiné (met een bekkenbreuk tot gevolg) passen voor La Grande Boucle.
Geen Wout van Aert
Vingegaard heeft zeker niet te klagen over een gebrek aan steun, maar zal het volgend jaar wel moeten doen zonder de extra klasse van Wout van Aert. De Belgische alleskunner, die de voorbije seizoenen een sleutelfiguur bleek in de Tourploeg van Visma | Lease a Bike, richt zich in 2024 op de Giro d’Italia en later in het najaar op de Vuelta a España.
Had terug Kelderman verwacht (die uistekend reed vorig jaar), maar zal wss voor eigen kansen gaan in de Giro dan.
Terug een team met veel allrounders in de naam van Tratnik, Van Baarle, Benoot en Jorgenson.
Iets minder pure klimmers (buiten Kuss en Vingegaard natuurlijk), maar die tactiek is al goed gebleken.
Tevens is het vooral de strategie om heel de rit hoog tempo te rijden, dag na dag om zo proberen de tegenstand te slopen.
Dan ben je beter af met de grote motoren van deze 'allround' renners.
En eerlijk, een Jorgenson, Van Baarle en zeker Benoot kunnen ook de groep reduceren tot pakweg 15-20 renners.
Ben erg benieuwd naar wat dat tactisch zal geven.
TJV heeft er baat bij om de koers hard te maken, maar dan is de kans zeer groot dat het al snel 6 tegen 2 à 3 wordt. Anderzijds zou UAE heel snel kunnen openen met Wellens en Politt om al pak TJV-volk snel overboord te kieperen, maar dat maakt de koers dan weer hard in het voordeel van Vingegaard. Zou wel eens een erg vreemde Tour kunnen worden, zeker als Roglic, Evenepoel en INEOS lang mee kunnen draaien bovenin het klassement.
Benoot, Jorgenson, Tratnik en van Baarle zijn echt hele goede allrounders die ook heel sterk klimmen. Niet 3 weken lang, maar als ze omstebeurt hun dagen kunnen uitpikken en iets meer rust pakken kan je die 4 gewoon onder topklimmers rekenen.
Verder is deze selectie qua klimkracht in de breedte wel echt heel veel minder dan die van UAE, maar zijn ze op het vlakke/middengebergte en qua rouleurs dan weer heel veel beter. Grappig om die totaal andere tactiek te zien.
Ik denk dat dit met de beschikbare renners een sterk team is. Kelderen had ik nog graag gezien ten opzichte van Tratnik, maar het is niet anders.
Kruiswijk is al een paar jaar niet op niveau, het zou mij verbazen als hij bergop de voorlaatste man voor Vingegaard wordt.
Je kan Kruijswijk meenemen naar de Giro om ervaring als klassementsrenner te delen met Cian. Daarbij Van Aert, Kooij en nog wat jongere renners.