Twee bergetappes en ijzersterk deelnemersveld in nieuwe UAE Tour
foto: UAE Tour
donderdag 20 december 2018 om 11:46

Twee bergetappes en ijzersterk deelnemersveld in nieuwe UAE Tour

De nieuwe UAE Tour pakt uit met twee bergetappes. Dat is vandaag bekendgemaakt op het Yas Marina Circuit, het Formule 1-circuit van Abu Dhabi. De WorldTour-rittenkoers is een fusie tussen de Abu Dhabi Tour en de Dubai Tour.

De zevendaagse ronde begint op zondag 24 februari met een ploegentijdrit van 16 kilometer op het eiland van Hudariyat. De tweede etappe is gemaakt voor de sprinters. Op dag drie kunnen de klimmers zich opmaken voor de etappe met de traditionele finish op de Jebel Hafeet (10,8 km aan 6,6%).

Etappe vier voert het peloton naar de Hatta Dam, waar een oplopende finish te wachten staat. Hier zullen de klassiekerrenners strijden met de sterke sprinters. Een dag later is het weer aan de rappe mannen, om op de voorlaatste dag te eindigen op Jebel Jais, een nieuwe klim die pas net geasfalteerd is. Op de top van de klim ligt een skistation, maar zo hoog (bijna 1800 meter boven zeeniveau) zullen de renners niet gaan. Op de slotdag ligt een vlak parcours te wachten op de spurters.

IJzersterk deelnemersveld
De UAE Tour kan pronken met een ijzersterk deelnemersveld. Alle achttien WorldTour-ploegen komen naar het Midden-Oosten afgereisd. Daarnaast worden nog twee ProContinentale teams uitgenodigd. Chris Froome en Tom Dumoulin bevestigden hun komst in een videoboodschap, terwijl ook wereldkampioenen Alejandro Valverde en Rohan Dennis aan de start staan. Ook de namen van Vincenzo Nibali, Elia Viviani en Marcel Kittel zijn aangekondigd.

De organisator van de Giro d’Italia, RCS Sport, heeft ook de leiding in handen bij deze UAE Tour. De koers staat op het programma van 24 februari tot en met 2 maart.

flag-ae UAE Tour 2019 (24 februari-2 maart)
Etappeschema
Etappe 1: Hudariyat Island – Hudariyat Island (16 km, TTT)
Etappe 2: Yas Mall – Abu Dhabi (184 km, sprint)
Etappe 3: Al Ain – Jebel Hafeet (177 km, berg)
Etappe 4: Dubai – Hatta Dam (205 km, heuvel)
Etappe 5: Sharjah – Khor Fakkan (181 km, sprint)
Etappe 6: Ajman – Jebel Jais (160 km, berg)
Etappe 7: Dubai – Dubai (154 km, sprint)

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
9 Reacties
20-12-2018 11:52
Beter dat de 2 rondes zijn samengevoegd. Was nu altijd 2 keer voornamelijk sprinten en bij de een de Hatta Dam op poefen en bij de ander nog ff een flinke klim op poefen maar voor de rest vrij weinig spektakel
20-12-2018 11:57
Eindelijk een afwisselend parcours daar in de zandbak. Goed dat de twee koersen samengegaan zijn.
20-12-2018 12:12
Ik vermoed dat die bergetappes niet meer zijn dan een _______/ profiel, dus veel stelt het nog niet voor. Maar goed, het is ook maar een voorbereidingskoersje.
20-12-2018 12:20
Vraag me af hoeveel jaar we daar nog heen zullen gaan.
    20-12-2018 12:32
    Totdat er een WK gehouden is ;)
20-12-2018 12:43
[quote] Op de top van de klim ligt een skistation, maar zo hoog (bijna 1800 meter boven zeeniveau) zullen de renners niet gaan[/quote]. Een skistation in de woestijn?!?
    20-12-2018 13:09
    Tja, met een hoop geld kan blijkbaar bijna alles. Er is genoeg over te vinden op het internet. Er zijn Nederlandse (top) architecten bij betrokken en er zijn Israelische!!! technici die kunstsneeuw kunnen maken bij hogere temperaturen.
    20-12-2018 16:32
    Kost een bak energie, maar nog altijd minder dan wolkenkrabbers met flink veel glas koelen of verwarmen
20-12-2018 16:13
Een ronde uitsluitend voor de sprinters en hun treintjes was toch een uitstekende en nuttige niche voor dit zandbakrondje? Nu ga je een februari nog zo een dertien in een dozijn koers organiseren die niks toevoegt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine