Twee aankomsten bergop en ploegentijdrit in Parijs-Nice 2023
foto: Cor Vos
donderdag 5 januari 2023 om 11:45

Twee aankomsten bergop en ploegentijdrit in Parijs-Nice 2023

Het parcours van de eerstvolgende editie van Parijs-Nice is bekendgemaakt. De ronde begint op 5 maart in La Verrière en eindigt een week later traditiegetrouw op de beroemde Boulevard des Anglais in Nice. Onderweg krijgen de renners een langere ploegentijdrit, meerdere heuveletappes en twee aankomsten bergop voorgeschoteld.

Zoals gezegd, begint De Koers naar de Zon dit jaar in La Verrière, waar ook de finish van de eerste etappe ligt. Deze openingsrit is net geen 170 kilometer lang en biedt mogelijkheden voor puncheurs en sterke sprinters. De rit is namelijk allesbehalve vlak. Sterker, de renners krijgen meerdere lastige en afwisselende lokale rondes voorgeschoteld, met als terugkerende scherprechter de korte maar wel zeer steile Côte de Milon-la-Chapelle (500 meter aan 12%). In de finale wacht ook nog de Côte des Dix-Sept Tournants.

Voor het eerst sinds 1993 weer een ploegentijdrit 
Op dag twee is de kans op een echte massasprint, tussen Bazainville en Fontainbleau, een stuk groter, al is het in de openingsritten van Parijs-Nice natuurlijk altijd mogelijk dat er waaiers ontstaan. In rit drie zal het klassement voor een eerste keer echt op de schop gaan. De organisatie heeft namelijk een ploegentijdrit van 32,2 kilometer uitgetekend, over lichtjes glooiende wegen, al is het op het eerste gezicht wel een tijdrit voor de specialisten. Voor de laatste ploegentijdrit in Parijs-Nice moeten we terug naar 1993, exact dertig jaar geleden.

Na de enige tijdrit in de ronde zijn de klimmers aan zet. Op dag vier trekt het peloton namelijk naar La Loge des Gardes, waar de finish is gelegen na een beklimming van 6,7 kilometer aan goed 7%. In de eerste vier klimmende kilometers piekt het wegdek geregeld richting de 10%. Eerder in de rit moeten de renners ook al twee beklimmingen van derde categorie overwinnen.

Na de eerste echte klimconfrontatie volgt een overgangsetappe van Saint-Symphorien-sur-Coise naar Saint-Paul-Trois-Châteaux. Met 212,4 kilometer is het ook meteen de langste etappe in deze Parijs-Nice. In theorie zijn de sprinters zeker niet kansloos voor de overwinning, al zullen de aanvallers deze rit ook met rood omcirkelen in hun agenda’s, aangezien er onderweg meerdere beklimmingen op het menu staan.

Na de vijfde etappe is het gedaan met de (eventuele) sprintpret en verleggen we onze focus weer naar de strijd om de eindzege. In rit zes naar La Colle-sur-Loup ligt de finish nog niet bergop, maar staan er wel enkele pittige beklimmingen op het programma. In deze ‘murenetappe’ krijgen de renners de Côte de la Roquebrusanne (3,6 km aan 4%), Côte des Tullières (2,3 km aan 7,8%), Côte de Callian (2 km aan 6,9%), Côte de Cabris (5,3 km 5,8%) en Côte de La Colle-sur-Loup (1,8 km aan 10%) voor hun kiezen.

Zwaar slotweekend 
In het weekend van 11 en 12 maart zal vervolgens de beslissing vallen wat betreft de eindzege. Op zaterdag staat de koninginnenrit gepland naar de Col de la Couillole. De finish volgt na een slotklim van goed vijftien kilometer aan 7%. In 2017 finishte de koers ook al een keer op de top van de Col de la Couillole en toen ging de zege naar de Richie Porte.

De slotrit, met start en finish in Nice, is dan weer een (zo goed als) blauwdruk van de slotetappe van vorig jaar. Het is een rit van nog geen 120 kilometer met maar liefst vijf gecategoriseerde beklimmingen, met onder meer de Col d’Éze als laatste uitsmijter. In Nice kennen we dan de opvolger van Primož Roglič, die vorig jaar de beste was in de Franse rittenkoers.

Afbeelding

Rittenschema flag-fr Parijs-Nice 2023 (5-12 maart)
05/03 – Etappe 1: La Verrière – La Verrière (169,4 km)
06/03 – Etappe 2: Bazainville – Fontainebleau (163,7 km)
07/03 – Etappe 3: Dampierre-en-Burly – Dampierre-en-Burly (32,2 km, TTT)
08/03 – Etappe 4: Saint-Amand-Montrond – La Loge des Gardes (164,7 km)
09/03 – Etappe 5: Saint-Symphorien-sur-Coise – Saint-Paul-Trois-Châteaux  (212,4 km)
10/03 – Etappe 6: Tourves – La Colle-sur-Loup (197,4 km)
11/03 – Etappe 7: Nice – Col de la Couillole (142,9 km)
12/03 – Etappe 8: Nice – Nice (118,4 km)

RIDE Magazine
16 Reacties
05-01-2023 12:43
32 kilometer is erg lang voor een koers van een week, dat gaat fors impact hebben op het klassement. En dan ook nog op dag 3, zodat sommige ploegen al last van valpartijen hebben gehad. Ik vind dit een beetje jammer.
05-01-2023 13:03
Benieuwd naar het weer, altijd cruciaal in Parijs-Nice.
05-01-2023 13:50
Schitterend parcours en wat mooi dat er een ploegentijdrit in is ingetekend. Een van de mooiste disciplines binnen wielrennen, maar hij wordt gemarteld zo langzamerhand.
    05-01-2023 14:01
    is voor mij ook de mooiste discipline in het wielrennen.
    Volgens de renners zelf ook de moeilijkste.
    Telkens dat klein beetje in het rode gaan, om dan vol 'in het wiel' aan 55 kph (of meer) ietswat te proberen te bekomen. Om dan stikkapot als laatste man te moeten blijven aanklampen, want je moet nu eenmaal met 4 of 5 over de streep komen. Nog liever dood dan je teammaats te teleurstellen.
    Jammer dat dit (net zoals de individuele TT) toch wat aan het uitsterven is.
    Zou wel terug mooi zijn mochten ze wat meer terug komen. Ik ga wel akkoord dat het de betere (rijkere) teams wat voordeel geeft. Zeker in deze tijden dat vele klimmers ook goed kunnen tijdrijden (Roglic, REV, Vingegaard etc) .
    Maar zou toch ook gewoon mooi zijn dat een Bora of Movistar wat TT-specialisten aantrekken zodat ze hun koman kunnen bijstaan ipv de 'klassieke' klimmers.
    Net zoals bv Jumbo dan miss wat meer Dennis, Foss en Affini zouden overwegen ipv Kruijswijk, Kuss en van hooydonck.
    05-01-2023 14:38
    prima betoog, volledig met u eens.
    05-01-2023 14:50
    Staat me iets van bij dat als je van kop afkomt en weer achter aan moet sluiten terwijl de volgende vol doortrekt, dat rete zwaar is en degene voor je eigenlijk ff rechtop moet zitten om je te helpen

    voor wat het waard is

    zware discipline idd
    05-01-2023 14:54
    Klopt. En altijd zorgen dat de tweede sterkste renner vlak vóór de sterkste renner in de rij zit. Want van kop afkomen en moeten "recupereren" als pakweg Ganna de volgende is die aan kop komt, dat is geen cadeau.
    05-01-2023 17:17
    Heel klein detail.. de tijd van de eerste renner telt hier
05-01-2023 11:57
De sprinters komen er karig af dit jaar
05-01-2023 11:58
Leuk weer eens een wat langere ploegentijdrit; ik verwacht een mooi nummertje van Jumbo Visma hier…
    05-01-2023 12:00
    Ik vind 32k niet heel lang voor een ttt. Die mag van mij wel verdubbeld...
    05-01-2023 12:04
    32 k is gewoon best lang voor een TTT

    Vind het los van de TTT, die wat mij betreft had mogen sneuvelen voor een rit die op 1 en 2 lijkt, een prima parcours. Kijk er naar uit.
    05-01-2023 12:11
    Voor een ronde van een week is 32 zeer lang
    05-01-2023 12:14
    Benieuwd wie daar start van TJV. Van Aert, Van Baarle, Affini en Kelderman doen normaal de Tirreno en Roglic verwacht ik ook nog niet (in vorm) in Parijs-Nice. Genoeg ander mooi volk natuurlijk dat ze daar kunnen opstellen.

    Foss en Vingegaard zouden volgens PCS in ieder geval naar Parijs-Nice gaan.
    05-01-2023 12:33
    @mooiesjors ik gok zelf op:
    Vingegaard
    Foss
    Dennis
    Kruijswijk
    Kooij
    Laporte
    Van Hooydonck
05-01-2023 12:54
Supermooi onder de ttt, benieuwd naar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine