Triatlon-ster Kristian Blummenfelt wil Tour de France winnen in 2028
foto: Instagram Kristian Blummenfelt
maandag 29 juli 2024 om 13:02

Triatlon-ster Kristian Blummenfelt wil Tour de France winnen in 2028

Kristian Blummenfelt, de regerend olympisch kampioen triatlon, wil volgend jaar professioneel wielrennen worden. En de 30-jarige Noor is niet van plan om in de marge mee te rijden, zo blijkt nu. Hij heeft de ambitie om in 2028 de Tour de France winnen.

Blummenfelt staat bekend als een van de beste triatleten ter wereld. De afgelopen seizoenen won hij prijs na prijs, met Olympisch goud in Tokyo en twee wereldtitels – eentje op de middellange en eentje op de lange afstand – als hoogtepunten. Deze dinsdag verdedigt hij zijn olympische titel in Parijs.

In aanloop naar die wedstrijd stond zijn trainer Olav Aleksander Bu zondag de pers te woord. Bu ging daar uiteraard in op de wedstrijd van dinsdag, maar zei ook dat Blummenfelt zich in 2025 wil concentreren op het wegwielrennen, zoals eerder al naar buiten kwam. Bronnen bevestigden toen aan WielerFlits dat de Noorse triatleet, die een waanzinnige VO2max (meting van het maximale volume aan zuurstof (O2) dat je lichaam kan opnemen) heeft van 103ml/kg/min, in beeld is bij Jayco AlUla.

“In 2026 willen we de Tour rijden”
“We gaan niet wielrennen om af te bouwen. We gaan wielrennen om een verschil te maken. We moeten het geel pakken in de Tour de France. Zo simpel is het”, zei Bu tegen de Noorse zender TV2. “We zullen waarschijnlijk een paar jaar nodig hebben. Het eerste jaar doen we waarschijnlijk de Tour de France niet. 2025 zal een jaar zijn waarin we ons oriënteren en gaan kijken op welke gebieden we moeten verbeteren.”

“In 2026 willen we de Tour rijden. In 2027 moeten we in de positie zijn om enkele truien te pakken. Als we dan niet in de positie zijn om wat ritten te winnen of in de absolute top van het klassement te staan, wordt het heel moeilijk om te denken dat we iets magisch kunnen doen in 2028. We denken dat we het echt zullen gaan testen in 2027 en dan is daarna het doel om all-in de te gaan in de Tour de France van 2028.”

Bu zei ook nog dat het ’90 procent zeker’ is dat Blummenfelt volgend jaar gaat koersen. “De reden dat ik ’90’ zeg, is dat we nog geen contract getekend hebben. Er zijn nog een paar kleine dingen die opgelost moeten worden”, aldus de trainer.

RIDE Magazine
36 Reacties
29-07-2024 13:10
Blablabla, rijd eerst maar eens een wedstrijd uit in het peloton. Die Vo2Max monsters kennen we inmiddels wel.
Taylor Knibb legt het hem nog wel even uit.
    29-07-2024 14:39
    Die zag de plassen op de weg, en ja als triathleet wil je in elke plas wel duiken.
29-07-2024 13:33
Het is te hopen dat hem niet lukt, anders gaan triatleten nog denken dat ze daadwerkelijk beter zijn dan wielrenners ;). Het is toch zo dat ze aan triatlons zijn gaan doen, omdat ze niet genoeg uitblonken in één van de drie afzonderlijke sporten?!
    29-07-2024 14:38
    ik ken juist triathleten die het gedrang in het peloton niet zagen zitten en daarom triathlon zijn gaan doen omdat ze goed konden fietsen. (>50% van totaaltijd triathlon = fietstijd!) . Toppers kunnen best goed individueel fietsen, maar of ze dat in peloton ook kunnen .... De tijd zal het leren.
    29-07-2024 15:04
    Mijn tweede zin was evenmin serieus bedoeld. Feit is inderdaad wel dat je nog zo hard kunt fietsen, je moet ook in een peloton kunnen rijden én over tactisch inzicht beschikken. Dat laatste is bij een triatlon ook niet of nauwelijks van belang, daar is het puur knallen op basis van eigen waardes. Wat dat betreft veel eerlijker, in principe wint de beste, maar wielrennen is juist vanwege het tactisch spelletje veel leuker als kijksport in mijn ogen.
    29-07-2024 15:21
    @TP85

    mee eens wielrennen is een veel leukere kijksport, daarentegen vind ik triathlon weer een leukere doesport. Het is overigens niet alleen knallen: maar juist je wedstrijd zorgvuldig indelen, en de wissels komt ook wel wat tactiek kijken. evenals in de wedstrijd zelf. maar inderdaad in het wielrennen komt meer tactiek om de hoek kijken. en met 1,76 lengte en gewicht van 75 kg is hij niet de supervederlichte atleet. maar zijn vetpercentage zal niet heel hoog zijn.
    29-07-2024 15:51
    [Quote]TP85
    15:04
    Mijn tweede zin was evenmin serieus bedoeld. Feit is inderdaad wel dat je nog zo hard kunt fietsen, je moet ook in een peloton kunnen rijden én over tactisch inzicht beschikken. Dat laatste is bij een triatlon ook niet of nauwelijks van belang, daar is het puur knallen op basis van eigen waardes. Wat dat betreft veel eerlijker, in principe wint de beste, maar wielrennen is juist vanwege het tactisch spelletje veel leuker als kijksport in mijn ogen. [/Quote] Kijk je wel genoeg naar triatlons om te zien wat er tactisch gebeurd, dat is niet eventjes 1u45 of zo doorknallen hé, toppers moeten al van bij het zwemmen de juiste keuzes maken of het is al voorbij na 1.5km zwemmen. En een kwarttriathlon is evengoed in pelotons, weliswaar in kleintjes maar een Mathieu reed als jongere ook nooit echt in een peloton :-D

    En vroeger stapten mensen wel over naar die sport als ze in hun eerste discipline wat te kort schoten. Maar ondertussen is dat natuurlijk al een hele tijd niet meer het geval en komen de meeste van de huidige toppers gewoon uit de triatlonsport zelf waar ze van kind tot toppers zijn doorgegroeid. Daarom dat de tijden ook zoveel beter zijn geworden tov vroeger, een topatleet die op zijn 5 jaar heeft leren zwemmen en lopen, fietsen is iets later, die heeft geen zwakke punten zoals een atleet die op iets latere leeftijd heeft leren zwemmen.
    29-07-2024 16:12
    @re-cycle en kennie, ik heb mezelf een aantal keer betrapt op het bekijken van een deel van een triatlon, dat was voorlopig weer even genoeg. Dat het voor anderen wel leuk is om naar te kijken en vooral om te doen, geloof ik graag :). Zelf hou ik het liever bij fietsen in plaats van de tijd over drie zaken verdelen, los van een gebrek aan talent. Ik snap uiteraard dat ze niet constant volle bak kunnen gaan, zelfs Blummenfelt niet. En natuurlijk zullen ze tijdens de wedstrijd tot op zekere hoogte moeten kijken wat de concurrentie doet, maar ze kunnen uiteindelijk in vergelijking met wielrennen veel meer van eigen kracht uitgaan. Je gaat ook niet ontzettend inhouden op je beste onderdeel, om vervolgens in je 'mindere' onderdeel/onderdelen het nakijken te hebben op je concurrenten. Zou het wel interessant vinden als andersom eens topwielrenners overstappen naar de triatlon. Die zullen dan relatieve rust ervaren met minder gedrang onderweg (vooruit, tijdens het zwemmen is het wel een stukje vrij worstelen). Als Dumoulin ook nog eens goed kan zwemmen...
    29-07-2024 16:45
    Er zijn er al verschillende die dat hebben gedaan TP85, als je niet echt goed kan zwemmen dan stopt het natuurlijk, dat zou je moeten weten als je zo'n uitgesproken mening hebt dat het wel meevalt als sport ;-) Cancellara als toptijdrijder heeft in elk geval geen hoge ogen gegooid om er eentje te noemen...
    29-07-2024 17:43
    Haha ik heb toch allang gezegd dat het niet serieus bedoeld was. Je moet je sowieso niet op de kast laten jagen door een simpele recreatieve fietser zoals mij. Cancellara kwam er zeker achter dat zo extreem snel als triatleten zelf kunnen zwemmen voor hem zonder motortje te heftig was.
    30-07-2024 17:25
    Het is al erg genoeg met die voetballers die wielrenner worden. Dan toch liever een triatleet
29-07-2024 14:49
klaarblijkelijk weten niet alle reageerders over wie ze het hebben:

Kristian is thans de uittreden olympisch kampioen triathlon
Kristian Blummenfelt heeft de snelste Ironman-tijd bij de mannen met 7:21:12.
Kristian Blummenfelt, heeft een recordtijd van 6 uur, 44 minuten en 25 seconden een volledige Ironman-triatlon afgewerkt met behulp van hazen (drafting) ( 3,8 km zwem, 180 fiets en 42,195 km hardlopen)
Kristian is wereldkampioen triathlon 2021 en 2022.
    29-07-2024 15:04
    Natuurlijk wel. Het zal best een beest zijn, maar hij is gewoon niet slank. Ik wil absoluut niet fatshamen, maar bij wielrennen gaat het toch echt meestal om hard bergop rijden en daar zal hij nooit mee kunnen komen.
    29-07-2024 15:39
    Hele knappe prestaties, maar zijn bouw lijkt zich wel meer te lenen om enorme wattages op relatief vlakkere tijdritwegen te duwen, dan om bergop tegen 60kg wegende springveren te knokken.
    29-07-2024 16:08
    Is zijn lichaam ook niet een beetje gevormd, door de zwemtraining? Als dat wegvalt, dan kan het zomaar zijn, dat hij veel ranker staat...
    Je verliest geen 4 kilo spieren door niet meer aan je zwemtrqining te doen. En zelfs dan weegt hij nog 70+ kilo, wat te veel is volr het hooggebergte. Ik vindt 75kg voor een atleet van 1.76m overigens wel loodzwaar. Kloppen die data wel?
29-07-2024 13:12
Heerlijk! We hebben meer van dit soort grootspraak nodig in deze sport
    29-07-2024 13:19
    Grootspraak? Pure bluf en veel aandacht trekken van zijn trainer Olav Bu.

    In 2028 de Tour winnen, heeft Blummenfelt nog bijna 4 jaar de tijd.


    Dit soort onzinnige berichten zijn puur om de discussie hier aan te zwengelen.

    Edit; gecorrigeerd verwarde het jaartal met de leeftijd van de "komende winnaar". Sorry!
    29-07-2024 13:21
    neenee, in 2028 de Tour, in 2030 worden 'we' Olympisch kampioen veldrijden ;-)
29-07-2024 16:08
Lachen joh, kom maar op!

Meer van dit
29-07-2024 13:19
De man praat blijkbaar graag in koninklijk meervoud.
    29-07-2024 13:33
    Inderdaad, een Blufkoning 1e klasse.
    29-07-2024 15:52
    Het is zijn trainer die praat he, dus "we", dat is trainer+atleet. Zeker in het geval van Bu is de retoriek zelfs bijna zo dat de trainer de wedstrijd wint en de atleet het instrument is.

    Ik hoop wel dat ze er vol voor gaan. Geweldig experiment namelijk. Zou de maakbaarheid van een topwielrenner voor eens en altijd kunnen bewijzen of uitsluiten. Als een zwift-wattagemonster als Jay Vine geen grote ronde wint kan je nog zeggen "ja, het is maar Vine" maar met Blummenfelt heb je wel een ander kaliber (misschien zelfs het wetenschappelijke toppunt).
    29-07-2024 16:29
    Ja, weet ik wel, en die man zal ongetwijfeld heel goed zijn in zijn vak. Maar als Blumenfelt ooit de Tour wint, zal het toch in de eerste plaats zijn eigen verdienste zijn en maar voor een beperkt deel die van zijn coach.

    Wat betreft de Zwift alumni: voorlopig is de winnares uit het jaar van Vine succesvoller. Neve Bradbury eindigde afgelopen maand op het podium van de Giro.
29-07-2024 13:32
Benieuwd welke ploeg wilt happen. Aan het type persoon gekoppeld met de ambities lijkt me Ineos niet heel gek. Die hebben wel vaker atleten die breder georiënteerd zijn dan alleen wegwielrennen (met Cameron Wurf bijvoorbeeld ook al Ironman-atleet). Type lijkt ook wel bij Visma te passen. Hij lijkt een Red Bull helm op te hebben dus dat zal al wel een sponsor van hem zijn. Uno-x want Noors?
    29-07-2024 13:36
    Is toch al eerder bekend geworden? Hij is in gesprek met Jayco… staat ook in het artikel.
    29-07-2024 13:48
    Oh helemaal overheen gelezen
29-07-2024 14:15
die man heeft wel echt extreme dingen gepresteerd in de triathlon, ik zou hem niet bij voorbaat afschrijven.
Wat wel een dingetje gaat worden is het wattage per KG, de man heeft een lichaam wat je niet zou verwachten bij een atleet van zijn statuur ; als je `m ziet lopen denk je eerder aan een dikke agegrouper
    29-07-2024 15:13
    Haha ja, tegenover hem is Jan Ullrich een dunne spriet! Zelden zo een onesthetisch topsportlichaam gezien.
29-07-2024 14:34
No. Just no.
Race and win Unbound, then come back and decide.
Ask your boy Cameron Wolf how east the WT peloton is.
29-07-2024 15:55
Heel erg eens dat we het nog moeten gaan zien, maar deze gasten zijn al jaren bezig met extreme mate van testen en innovatie. Ik denk oprecht dat er weinig sporters zijn die dit doen. Als je hem onvoldoende kent, schiet het dan niet direct af.

Check bijv. het YouTube kanaal van Santara Tech (bedrijf dat ze samen hebben opgezet) en dan filmpjes van 2023 etc. bekijken episode 1 en 2. Dan zie je hoe ze ermee bezig zijn. sws heel leuk om te kijken als je hier interesse in hebt.

Blummenfelt doet trainingsweken die praktisch geen enkele sporter weken kan volhouden en hij doet dit al tijden. Alles is gebaseerd op data. Ja, hij zal moeten afvallen, maar vergeet niet dat hij als enige sporter succesvol de transitie kan maken tussen korte triathlon (olympisch), daarna ALLES winnen op langer ironmans en nu weer korte triathlon (olympisch). Kan dus lang én kort. Kortere triathlons rijden ze trouwens ook in pelotons vaak.

Maaaarr laten we het zien en aanmoedigen! Het is altijd vermaak, en zo niet, dan leedvermaak!
29-07-2024 16:15
Bart Lemmen is een onwaarschijnlijk verhaal, dat we voor onze eigen ogen hebben zien ontplooien. Blummenfelt die op zijn 34ste competitief zou zijn in de Tour na 4 jaar volle focus op het wielrennen. Uiteraard klinkt dat niet al te aannemelijk maar na een carriere waarin hij echt een legendarische topsporter is in een sport waar ook wielrennen bijhoort. Acht ik het niet onwaarschijnlijker, dan het verhaal van Bart Lemmen.

We gaan het zien.
29-07-2024 18:40
Lijkt me gaaf als hij fit kunstje gaat flikken. Triatlon is echt de gehele wedstrijd bijna maximaal presteren.
31-07-2024 09:56
Visma-LAB lijkt toch wel een ideale ploeg voor deze man. Naast dat de hoofdsponsor Noors is, heeft deze ploeg al vaker met succes renners opgeleid die uit andere sporten/disciplines kwamen. Denk aan Primoz Rogliç (schansspringen), Milan Vader, Amber Kraak (MTB), Fem van Empel (Veldrijden), Carlijn Achtereekte (Schaatsen), Nordhagen (Langlaufen).
Daarnaast blijkt de Noor ook over een gezonde portie "Nederlandse" branie te beschikken.
30-07-2024 02:11
Het doet mij denken aan het verhaaal over interval Arie van Tim Krabbé.

Reacties zijn gesloten.