Tourorganisatie wil in toekomst ploegentijdrit ‘nieuwe stijl’ in parcours
Jumbo-Visma won de voorlopig laatste ploegentijdrit in de Tour - foto: Cor Vos
donderdag 6 februari 2025 om 12:17

Tourorganisatie wil in toekomst ploegentijdrit ‘nieuwe stijl’ in parcours

Het is al van 2019 geleden dat de Ronde van Frankrijk nog eens een ploegentijdrit bevatte. Maar Thierry Gouvenou, parcoursbouwer van organisator ASO, heeft in gesprek met Vélo laten weten dat de discipline in de toekomst zeker terug zal keren in de Tour. Al zal dat mogelijk niet in de traditionele vorm zijn, zei hij erbij.

In 2019 won Jumbo-Visma in Brussel een ploegentijdrit in de Ronde van Frankrijk, maar de jaren erna zagen we geen TTT meer in de Tour. Dat had vooral logistieke redenen, aldus Gouvenou. “De organisatie van een ploegentijdrit is vaak gelinkt aan een locatie binnen het Grand Départ en vereist een bepaalde eenheid tussen de start- en finishlocatie”, zegt hij.

“De laatste jaren hebben we geen Grand Départ gehad waarbij ze een vrij beperkt gebied in de schijnwerpers wilden zetten. Ze wilden liever een groter gebied in de omgeving tonen, dus ritten-in-lijn waren essentieel.”

Ploegentijdrit nieuwe stijl 
Gouvenou benadrukt dat hij en de ASO niets tegen ploegentijdritten hebben. “We hebben totaal niet de wens om deze discipline, waar we veel van houden, te elimineren”, klinkt het. “We vinden vooral het nieuwe format, zoals we in Parijs-Nice hebben gebruikt, erg leuk.” Hij zou aan Vélo hebben laten weten dat een toekomstige ploegentijdrit in de Tour ‘zeer waarschijnlijk’ een dergelijk format zal volgen.

Met dit nieuwe format doelt Gouvenou op een ploegentijdrit met alternatieve regels, zoals in de voorbije twee edities en komende uitgave van Parijs-Nice. Het opvallende hier is dat niet de tijd van de vierde binnenkomer telt, zoals gebruikelijk is, maar dat iedere renner zijn eigen tijd krijgt. Een kopman die in de laatste kilometer(s) nog wat energie over heeft en wegrijdt bij zijn ploeggenoten kan zo dus nog wat extra seconden winnen.

De Tour de France van 2025 bevat in ieder geval nog geen ploegentijdrit. Wanneer de TTT wel terugkeert, en of dat dan inderdaad een ploegentijdrit nieuwe stijl zal zijn, is nog niet bekend.

RIDE Magazine
7 Reacties
06-02-2025 17:14
Ploegentijdrit toch een mooi onderdeel. Zeker in begin van een grote ronde als 5 de of 6 de etappe. Ja, ik vind een grote ronde moet beginnen met een proloog, een wat langere vlakke tijdrit, en een klimtijdrit. Maar die tijdritten moeten niet te lang zijn zoals in de tijd van Indurain dat een goede tijdrijder over 50 km 5 of 6 minuten pakt op concurrentie.
06-02-2025 12:43
Wat ik ook leuk zou vinden: na een rit of 7-10 (en al eens een passage door Vogezen / Centraal Massief / Jura zodat er verschillen zijn) een achtervolgingstijdrit. De renners starten volgens het klassement (de leider eerst), en aan het eind van de rit is de nieuwe stand gewoon de tijden hoe ze binnen komen. Pelotonvorming mag, dus per team hoog standhouden in het klassement kan een voordeel zijn. En dan (met gewone fietsen) vertrekken voor een rit van 80-100km ofwel over heuvels / gravel / kasseien (voorkeur voor dat laatste). Spektakel verzekerd!
    06-02-2025 13:35
    Haha wat denk je zelf in een tijd waarin het meer om veiligheid gaat of zou moeten gaan?! Nog meer opgejaagd wild ervan maken helpt niet.
    06-02-2025 13:54
    wishful thinking dus
    07-02-2025 14:42
    Dus in peloton over kasseien rijden, of met een vol wiel plat op het stuur, vinden jullie veiliger dan mijn voorstel?
06-02-2025 16:39
Ik ben meer fan van of een kortere ploegentijdrit, 10 a 15km, kan prima na een etappe. Of een ploegentijdrit van 70-80 km als vervanger van een etappe. Wel altijd met restrictie dat je werkt met een vastgesteld tijdsverschil. Dus niet met minuten gooien maar bv per plaats 10 seconden.
    06-02-2025 17:41
    Zou ik juist helemaal niks vinden. Dat zijn kunstgrepen. Itt is toch ook met daadwerkelijke verschillen en etappes ook! Waarom in de ttt dan zoiets?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine